Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Producer Talk
Pages (22): « 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
iLLicit
Supreme tranceaddict



Registered: Jan 2002
Location: Locked in my studio, somewhere in Holland

Je hebt idd misschien wel gelijk dat veel lezen in het begin weinig uithaalt pjotr. Maar als je wat langer bezig bent is het zeker wel nuttig.

Over compressie, ik gebruik het eerlijk gezegd best vaak. Vooral op dingen zoals bassdrums zit die standaard. Maar ik gebruik het niet op ieder instrument. Het hangt er een beetje vanaf of je hem nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een clap een langere 'tail' wilt geven is een compressor erg handig. Gewoon de threshold heel laag zetten en een hele kleine release. Dan de compressor achter de reverb hangen en je hebt ineens een veel vettere clap. Zelfde geld eigenlijk voor open hihats.

Verder zit ik ook altijd een compressor/limiter op de totale mix. Zo 'smelt' alles net wat lekkerder samen en klinkt het allemaal wat vetter. Vaak gebruik ik hier de Waves L2 voor, een fantastische plugin. Ook gebruik ik altijd een multi-band compressor op de gehele mix, omdat je zo vaak de hoge frequenties wat sprankelender kan maken.

Trouwens een erg goed artikel over compressie kan je hier vinden:
(ook in het Nederlands)

Compressie


___________________
www.ultimatedjbattle.com

Old Post Mar-05-2004 14:54  Netherlands
Click Here to See the Profile for iLLicit Click here to Send iLLicit a Private Message Visit iLLicit's homepage! Add iLLicit to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjotr G
Mindcrawler



Registered: Aug 2001
Location: Netherlands

Natuurlijk is veel lezen over de techniek nuttig, maar alles op zijn tijd. Er wordt zoveel gezegd over compressie, waardoor mensen denken dat ze t moeten gebruiken ofzo. Ik lees bijvoorbeeld in deze thread van iemand dat ie compressie begint door te krijgen, en hij vraagt vervolgens waar ie het op moet gebruiken. Je hoeft het nergens op te gebruiken, en er zijn ook geen standaard regels voor. ( de kick wordt los vaak door een compressor gelust, om de staart wat meer body te geven voor wat meer booo0m. Verder vind ik persoonlijk het compressen van losse sounds niet vaak nodig, tenzij je bijvoorbeeld een hihat hebt met een veel te harde attack en je wilt het wat gelijk trekken o.i.d.....je ziet al, geen regels . Delen van de mix worden door sommige mensen samen gecompressed om een soort van eenheid/dynamische wisselwerking te krijgen in bijvoorbeeld je drums. Eindmix lichtjes compressen vind ik zelf ook wel lekker, gewoon subtiel voor wederom wat "eenheid". Of niet-subtiel als gimmick zoals bij "Satisfaction" )


___________________
All rhythm evolves around a kick...

Old Post Mar-05-2004 16:06  Netherlands
Click Here to See the Profile for Pjotr G Click here to Send Pjotr G a Private Message Visit Pjotr G's homepage! Add Pjotr G to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jay M
Connecting dots...



Registered: Jan 2004
Location: The Hague, Holland

Bedankt voor de tips, de link was erg nuttig, iLLicit. Ik had er al veel over gelezen en t begint me duidelijk te worden. Net als zout toevoegen naar eigen smaak , en ik heb al gemerkt wanneer je de hele levendigheid uit een track kan halen.. wat dus niet positief is. Of hoe je een kick de rest van je sounds kan laten opvreten...

Ik gebruik vaak veel geluiden en daardoor klinken mn tracks vaak modderig, en frequenties lopen door elkaar heen. Als voorbeeld kun je op de link klikken onder mijn signature. Nu kun je frequenties weg halen en zo andere duidelijker te laten klinken. Bijvoorbeeld de lage frequenties, 600khz en lager, heb je niet nodig bij hihats e.d..
Bass en bassdrum lopen vaak door elkaar heen. Heeft iemand hier ervaring mee (vast ) en een goede oplossing? Ik hoorde dat bepaalde compressie dit kan verhelpen. Ik heb zelf wel met filters zitten spelen, maar is het verstandig om van de bass het hele lage weg te filteren zodat je daar de kick goed hoort maar minder van de bassline? (Of heeft ook dit weer met smaak te maken hebben en verschillen per persoon...?)

In hoeverre helpt stereo enhancing en de "panning" bij het verwijderen van modderigheid? Of is dit puur een filterkwestie?

Jezus wat stel ik veel vragen


___________________
- Yarune-Music.com - Click to visit website -
Productions:
Airballoon [Intuition] | The Book Of The Water | Sands Of Time | Terraphonic - Ad Hoc Havoc | Muse - Uprising (Yarune Remix)
Also visit my soundcloud and Twitter

Old Post Mar-05-2004 16:37  Netherlands
Click Here to See the Profile for Jay M Click here to Send Jay M a Private Message Visit Jay M's homepage! Add Jay M to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
iLLicit
Supreme tranceaddict



Registered: Jan 2002
Location: Locked in my studio, somewhere in Holland

Tja, het laag is altijd moeilijk. Ik heb ook vaak last dat de kick en de bassline, en dan vooral de sub-bassline elkaar in de weg zitten. Het is vaak moeilijk om dit op te lossen. Toch probeer ik de kick altijd net wat meer weg te filteren dan de bassline. Een kick blijft vaak op een frequentie hangen, terwijl een bassline door de melodie die hij speelt een grotere freq bestrijkt. Compressors helpen hier zeker ook veel, om de punch in de kick terug te krijgen. Het verschilt vaak per kick en per bassline. Wat ik ook merk is dat sommige kicks niet samengaan met een bepaalde bassline. Na een paar keer heb je wel door welke kick waar het beste bij past.
Een beetje van de modderigheid kan je ook verwijderen door de freq's onder 30-40 hz te verwijderen. Werkt niet altijd, maar soms wel. Verder is het ook zaak om van de rest van de instrumenten die je gebruikt het laag gewoon weg te filteren. Voor hihats/claps/snares en zo meer, dan bijvoorbeeld percussie als conga's. Maar het geeft de kick en bassline vaak net dat extra beetje ruimte onderin.

Het stereo enhancen zou ik sowieso afraden. Dit is vaak slechts een truckje om meer stereobeeld te krijgen, maar je mix verliest hierdoor veel van zn punch. Het kan wel toegepast worden op effecten en soms ook wel op vocals, maar op de hoofdgeluiden zet ik het bijna nooit. Panning is inderdaad mooi voor percussie en als je het goed toepast kan je weer een hoop ruimte creeeren en modderigheid weghalen. Alleen beter is het niet toe te passen op kicks of basslines of andere lage freq's, omdat het bij het snijden van de plaat dan wel eens fout kan gaan. Een gepannde freq onder de zoveel herz kan er namelijk voor zorgen dat de naald uit de groef schiet. Niet doen dus! Kicks en sub-basslines kan je beter mono houden.

Hope this helps


[edit] Ik heb nog even naar je track geluisterd en volgens mij ligt het probleem bij jou vooral in het filtering/eq-ing. Het is echt heel belangrijk om ieder instrument/track een eigen plaats in het freq-spectrum te geven. Synths hebben bijvoorbeeld bijna geen laag nodig. En twee synths die in hetzelfde bereik zitten kan je beter ook scheiden. Dus probeer daar nog eens goed naar te kijken.


___________________
www.ultimatedjbattle.com

Old Post Mar-05-2004 17:08  Netherlands
Click Here to See the Profile for iLLicit Click here to Send iLLicit a Private Message Visit iLLicit's homepage! Add iLLicit to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjotr G
Mindcrawler



Registered: Aug 2001
Location: Netherlands

nog even wat kleine toevoegingkjes op illicit's gids

Een smerige mix waarbij dingen elkaar in de weg zitten is een kwestie van EQ-en, zoals Illicit na t luisteren van je track ook al kort aangaf. Als je 3 kicks en basslines op elkaar stapelt kan hartstikke leuk zijn, maar t wordt een grote zooi om van faseproblemen nog maar niet te spreken. Dus inderdaad, bedenk de plaats in het spectrum waar een bepaalde sound past, en probeer hem daar als een puzzelstukje in te passen (waar wat past is denk ik kwestie van ervaring). Een absoluut gouden regel bij EQ-en is dat je frequencties afzwakt in plaats van versterkt. Wil je een lead met wat profiel op t mid hoog, draai dan wat laag/mid laag en wat hoog weg, liever dan alleen n vette midhoog boost (eventueel nog klein boostje erbij). Dit levert echt veel mooiere mixen op in het algemeen.

Over kick en bassline; ook een vuistregeltje, de kick moet net iets meer bass-energie hebben dan de bassline. Bass cutten op een bassline raad ik echter niet aan....bass is bass ten slotte. SideChaining kan uitkomst leveren bij een bassline en kick die elkaar in de weg zitten. Dit is een speciale functie op veel compressors en houdt in dit geval in, dat bij elke impact van een kick de bassline eventjes in volume wegduikt ("ducking"), met, voila, als resultaat dat ze elkaar niet meer zo in de weg zitten (de kick voer je dan in een speciale input in de compressor, welke de amplitude hiervan omzet in een volume control voor hetgeen door de compressor gaan).

Stereo enhancing werd al afgeraden en terecht, want dit soort trucjes fokken met de fase van je track. Een soort cheapo space sound, die ongewenste bij-effecten heeft bij een mono-mixdown (en ook bij bijv cutten op vinyl ongewenst is). Als je stereo beeld wil, lekker zelf pannen (of links en rechts van een kanaal bijv iets anders EQ-en).


___________________
All rhythm evolves around a kick...

Old Post Mar-05-2004 18:02  Netherlands
Click Here to See the Profile for Pjotr G Click here to Send Pjotr G a Private Message Visit Pjotr G's homepage! Add Pjotr G to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
iLLicit
Supreme tranceaddict



Registered: Jan 2002
Location: Locked in my studio, somewhere in Holland

Pjotr, ik heb inderdaad ook al veel over die sidechain compressie gehoord. Weet jij misschien of hier op software-gebied ook oplossingen voor zijn, want ik heb nog nooit van een sidechain compressor als plugin gehoord.


___________________
www.ultimatedjbattle.com

Old Post Mar-05-2004 18:21  Netherlands
Click Here to See the Profile for iLLicit Click here to Send iLLicit a Private Message Visit iLLicit's homepage! Add iLLicit to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AirPole
Trance, where are you??



Registered: Jan 2002
Location: Groningen
Talking

Wat mogen we toch blij zijn dat er mensen zijn zoals Illicit and Pjotr G (een pionier)!!!!!! (En Illicit blijkbaar ook). Hoeven we eindelijk niet meer met die amerikanen enzo te lullen over dit onderwerp Heerlijk! Deze thread moet niet doodbloeden, mensen!


Waarom is ie nou nog nie sticky dan???????(MOD?)


Verder kan ik wel een reason file ergens dumpen, dan kan je een beetje zien wat routing nou precies is.

CHeers!!!!!!!!!(K)


___________________
- Huge Choons ATM/Gone But Not Forgotten -

Orbital - The Girl With The Sun In Her Head
Jam & Spoon - Stella
Chicane - The Drive Home


- Next Party Stops -

Trance Energy 15th Edition, Jaarbeurs Utrecht, February 23rd.

Old Post Mar-05-2004 18:33 
Click Here to See the Profile for AirPole Click here to Send AirPole a Private Message Add AirPole to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjotr G
Mindcrawler



Registered: Aug 2001
Location: Netherlands

Ik weet eigenlijk bar weinig van software/plug ins, maar de compressors in Logic schijnen de functie standaard ingebakken te hebben


___________________
All rhythm evolves around a kick...

Old Post Mar-05-2004 19:20  Netherlands
Click Here to See the Profile for Pjotr G Click here to Send Pjotr G a Private Message Visit Pjotr G's homepage! Add Pjotr G to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jesse
Gaming TrancEaddict



Registered: May 2001
Location: Breda, Netherlands

FF een klein Reason 2.0 vraagje tussendoor: ik krijg geen geluid (heb het net geinstalleerd), dit ligt waarschijnlijk aan de Direct X versie 9 die op mijn pc staat?

Old Post Mar-05-2004 19:35  Netherlands
Click Here to See the Profile for Jesse Click here to Send Jesse a Private Message Add Jesse to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
aRGee
Junior tranceaddict



Registered: May 2002
Location: Gelderland,Holland

quote:
Originally posted by iLLicit
Pjotr, ik heb inderdaad ook al veel over die sidechain compressie gehoord. Weet jij misschien of hier op software-gebied ook oplossingen voor zijn, want ik heb nog nooit van een sidechain compressor als plugin gehoord.


In Orion platinum zit een sidechain compressor.

Vst-compressors met sidechain:

http://art-rack.narod.ru/products.htm
http://www.waves.com/htmls/prods/indi/c1.html

Last edited by aRGee on Mar-05-2004 at 20:00

Old Post Mar-05-2004 19:39  Netherlands
Click Here to See the Profile for aRGee Click here to Send aRGee a Private Message Add aRGee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
AirPole
Trance, where are you??



Registered: Jan 2002
Location: Groningen

quote:
Originally posted by Jesse
FF een klein Reason 2.0 vraagje tussendoor: ik krijg geen geluid (heb het net geinstalleerd), dit ligt waarschijnlijk aan de Direct X versie 9 die op mijn pc staat?



Ik denk het niet, alhoewel ik dat niet zeker weet.
Wat me wel opvalt is dat altijd als ik het weer geinstalleerd heb, dat er dan in REason zelf bij File --> Preferences --> de geluidskaart altijd verkeerd gedetecteerd wordt...

Kijk maar even, ik acht de kans dat directx er wat mee te maken heeft aardig klein. mijn mening dus..

Pjotr???


___________________
- Huge Choons ATM/Gone But Not Forgotten -

Orbital - The Girl With The Sun In Her Head
Jam & Spoon - Stella
Chicane - The Drive Home


- Next Party Stops -

Trance Energy 15th Edition, Jaarbeurs Utrecht, February 23rd.

Old Post Mar-05-2004 19:46 
Click Here to See the Profile for AirPole Click here to Send AirPole a Private Message Add AirPole to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjotr G
Mindcrawler



Registered: Aug 2001
Location: Netherlands

Pjotr houdt niet zo van pc's


___________________
All rhythm evolves around a kick...

Old Post Mar-05-2004 22:08  Netherlands
Click Here to See the Profile for Pjotr G Click here to Send Pjotr G a Private Message Visit Pjotr G's homepage! Add Pjotr G to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Producer Talk
Post New Thread    Post A Reply

Pages (22): « 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlease id [2006] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMark Almaria - Feel My Heart [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 01:58.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!