return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Hjälp, ska köpa dj-utrustning! (pg. 12)
View this Thread in Original format
Laszlo
quote:
Originally posted by [SWE]Helios
Laszlo - har du några tips på hur man ska komma igång och dj'a i sin hemstad? =)


oj....skulle ju svara på detta häromdagen men datorn hängde sig.

Menar du cheesespelningar som jag har, eller "riktiga" spelningar? Det handlar i korta drag om talang och kontakter. Ju mer skillad du är desto mindre beroende är du av kontakter. Jag hade en övertro på mig själv redan ett år efter att jag skaffat mina grejer, vad det gällde cheesespelningarna. Jag var helt övertygad om att jag kunde göra ett bättre jobb än de andra fjantarna ute på krogen. När jag började plugga vid universitetet fick jag lite kontakter här och där och fick ett par spelningar på studenthaken - dock fick jag den hårda vägen lära mig att inte ens de spelningarna var en dans på rosor...nu har jag lärt mig och lyckats ta över spelningar från stora bolag med dj's som skryter om att ha lirat i över 20 år, vilket är kul .. :)

om du är ute efter krogspelningar för att tjäna lite extra cash som jag så rekommenderar jag defenitivt att du går ut på den lokala krogen i stan, inte allt för berusad, och kollar in vad snubbarna spelar - och framförallt hur publiken reagerar på det som spelas. Jag har fortfarande jävligt svårt för att spela de första två timmarna på kvällen då det inte är något folk ute. Skitsvårt att veta vad folk vill höra utan att bränna av alla topplisthittarna den första timman. När du tror dig kunna göra ett bättre jobb än de hör du av dig till krogägaren och ber att få provspela någon kväll...var beredd på att få göra det gratis åtminstone en gång.

Vad gäller EDM-spelningar kan jag inte ge dig några råd för jag har själv inte lyckats få några betydande spelningar ännu....där är det ännu viktigare med talang antar jag :)
jofawe
quote:
Originally posted by Laszlo
... laszlos ord ...



Eller så kan man få jobb som dj och inte kunna dj:a alls; exempelvis Dj Snozze som spelar på Oléo ibland.. hans mixar består av att dra crossfadern från höger till vänster (sen om det är från polka till rnb spelar ingen roll)

För att få jobb som dj på ett sunkigt hak gäller det bara att kunna prata in sig egentligen.
[SWE]Helios
quote:
Originally posted by jofawe
Eller så kan man få jobb som dj och inte kunna dj:a alls; exempelvis Dj Snozze som spelar på Oléo ibland.. hans mixar består av att dra crossfadern från höger till vänster (sen om det är från polka till rnb spelar ingen roll)


Hahahah! XD :haha: :crazy: :tongue3


Laszlo - Tack för svaret. Tänkte väl främst försöka mig på att lira på bratklubbarna runt kungsgatan och avenyn i göteborg, och vad jag har sett så krävs det inte särskilt mkt av dem :P

Dessutom har det på senare tid gått mot en mycket mer seriös musikstil, mer tech house, electro med mera, vilket är najs. Sen vill jag gärna skippa rnb'n helt och hållet, får väl se hur det går :P

Tack för infon iaf, och lycka till med dina spelningar =)
Laszlo
quote:
Originally posted by [SWE]Helios
Laszlo - har du några tips på hur man ska komma igång och dj'a i sin hemstad? =)


detta funkar också: http://www.laszlo.se/blog/post/index/33/Bst

:)
Laszlo
I tisdags hårdtestade jag Conectiv och Torq för första gången inför publik...för den som funderar på att köpa systemet finns en review här: http://www.laszlo.se/blog/post/index/36/Mandomsprovet
Jeremy H
quote:
Originally posted by Laszlo
I tisdags hårdtestade jag Conectiv och Torq för första gången inför publik...för den som funderar på att köpa systemet finns en review här: http://www.laszlo.se/blog/post/index/36/Mandomsprovet

Intressant läsning :) Är ju lite sugen på nåt liknande system..
Den där tabben måste varit småjobbig dock :p
mr_fisken
skickade tillbaka ena cdj 200 spelaren idag. garantin går ut om mindre än en måndag så det känndes värt, lasern tror jag det är som spökar lite men fan vilket helvete att vänta nu. känns verkligen trist att inte kunna lira. 400kr i frakt gick det på också :(
hoppas ingen tattare på typ arlanda som ser kartongen snor det lr så, köpte iof en försäkring för 60kr men det kan ju bli massa trubble för det
Laszlo
quote:
Originally posted by Jeremy H
Intressant läsning :) Är ju lite sugen på nåt liknande system..
Den där tabben måste varit småjobbig dock :p


ja, det var smått pinsamt...bara väntade på att flaskorna skulle börja flyga mot mitt huvud :) Spelade ute andra gången ute igår med Conectiv...(visst är jag snygg? :o)


fick det inte riktigt att fungera i början. Jag vettefan vad det var som spökade men ena kanalen var helt skruvad. Av någon märklig anledning så började allt funka efter att jag spelade några vanliga cd-skivor...har en stark misstanke om att min ena usb-port är paj...jag som nästan var beredd att lämna skivväskan hemma redan igår :o...spelar igen imorgon och på fredag, vi får se hur det går...skivväskan får hänga på ett tag till i alla fall!
rull3
Nu ligger det till så att jag faktiskt köpte en liknande grunka bara för en vecka sedan, fast med märket "Rane - Scratch Live", funkar prima/utmärkt bortsätt från en sak, och det är att spelare ett (vi döper den till 1an) har problematik att på något sätt att läsa signalerna.
De vill säga, 1an kan inte läsa skivorna (konstigt kan han som läsa "vanliga" vinyler utan det minsta problem) 2an kan läsa dessa "Scratch Live" vinyls utan spökeri.

Programmet är dock rätt smart och kan avläsa vad som är problem (iaf när problemen handlar om singnalerna) det står; "Den vänstra signalen från nålen är kan inte nå SL1 (signal konverteraren [en liten box, som ni kanske förstår]). Kolla kablar och nålhusets kontakter"
Vad jag länge misstänkte var att nålhusets kablar var trasiga (köpte spelarna begagnade, dock inga övriga problem.. och 1ans pickup var totalt "brained-ed", så bytte till en sprillans ny, men bytte dock aldrig sladdarna [ah ni vet dem i nålhuset], lat som jag var) så bytte till de som jag fått med när jag köpt ny nål, MEN problemet kvarstår. Så nålhusets kontakter är då inte problemet, och alla sladdar är rätt kopplade osv. vad jag kan se.

Olika företag -> Rane / Torq.. men borde funka på samma sätt, undrar nu om detta är något som uppstått för dig? Vart kan problemet ligga egentligen?

btw. nålarna jag kör med är: Den fungerande (2an) -> Ortofon DM Pro, och den ofungerande (1an) Shure M44-7.

mvh. Rulle. ps. Har försökt läsa igenom texten, om grova fel och dyl. kan det bero på min dyselexsi, tack på förhand. ds.
Jeremy H
quote:
Originally posted by rull3
Nu ligger det till så att jag faktiskt köpte en liknande grunka bara för en vecka sedan, fast med märket "Rane - Scratch Live", funkar prima/utmärkt bortsätt från en sak, och det är att spelare ett (vi döper den till 1an) har problematik att på något sätt att läsa signalerna.
De vill säga, 1an kan inte läsa skivorna (konstigt kan han som läsa "vanliga" vinyler utan det minsta problem) 2an kan läsa dessa "Scratch Live" vinyls utan spökeri.

Programmet är dock rätt smart och kan avläsa vad som är problem (iaf när problemen handlar om singnalerna) det står; "Den vänstra signalen från nålen är kan inte nå SL1 (signal konverteraren [en liten box, som ni kanske förstår]). Kolla kablar och nålhusets kontakter"
Vad jag länge misstänkte var att nålhusets kablar var trasiga (köpte spelarna begagnade, dock inga övriga problem.. och 1ans pickup var totalt "brained-ed", så bytte till en sprillans ny, men bytte dock aldrig sladdarna [ah ni vet dem i nålhuset], lat som jag var) så bytte till de som jag fått med när jag köpt ny nål, MEN problemet kvarstår. Så nålhusets kontakter är då inte problemet, och alla sladdar är rätt kopplade osv. vad jag kan se.

Olika företag -> Rane / Torq.. men borde funka på samma sätt, undrar nu om detta är något som uppstått för dig? Vart kan problemet ligga egentligen?

btw. nålarna jag kör med är: Den fungerande (2an) -> Ortofon DM Pro, och den ofungerande (1an) Shure M44-7.

mvh. Rulle. ps. Har försökt läsa igenom texten, om grova fel och dyl. kan det bero på min dyselexsi, tack på förhand. ds.

Kanske ganska självklart men.. Har du kollat med Rane's kundsupport? Dom ska tydligen vara grymt hjälpsamma vad jag hört :)

Förresten så har du möjligheten att mixa videos med SSL's senaste update :)

rull3
Låter mycket bra!

hehe oh jävlar, får kolla lite närmare, fick dem allt installerat senast i förr går, behövde formatera diskar och allt möjligt innan jag kunde kicka igång ;) . Tack för tipsen, förresten!
whippet
quote:
Originally posted by Laszlo
I tisdags hårdtestade jag Conectiv och Torq för första gången inför publik...för den som funderar på att köpa systemet finns en review här: http://www.laszlo.se/blog/post/index/36/Mandomsprovet


Sidan fungerar ej? =(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Privacy Statement