TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- DJ Talk
Pages (36): [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 »

Posted by raoel on Nov-06-2003 19:01:

DJ Talk

Voor de DJ's onder ons,

In deze topic kunnen DJ's (of mensen die willen gaan draaien) discussi�ren en vragen stellen over alles wat maar met het DJ-en heeft te maken:

- Mix/draai technieken
- DJ gear

Maar ook:

- Hoe om te gaan met het publiek
- Hoe het publiek te bespelen
- Opbouw van een set
- Betrouwbaarheid (online) platenwinkels

De topics:
* Je nieuwe platen
* Naar welke platen ben jij op zoek?

blijven apart om het overzichtelijk te houden.
Vragen in de trant van "waar heb je die plaat vandaan?" in ��n van die topics stellen of stuur de betreffende persoon een PM of e-mail.

quote:

Interessante links
- How to become a dj [Tweakers.net]
- about dj Afstellen van je draaitafels! Gear reviews en meer...
- Welke draaitafel voor welk budget? [new-line.nl]

DJ gear webshops
- New line met interssant forum en veel info over je gear.
- Dj Stunter

Online platenzaken (NL):
Dancegrooves
Only DJ's
Recess records
Rare records
Platenshop
Het alternatief
VIP records

Heb jij nog interessante links die hier bij zouden moeten?
PM me dan even.

Posted by raoel on Nov-06-2003 19:06:

Zelf dan maar meteen beginnen met een vraagje.

Ik heb de volgende mixer:
http://www.alecto.info/meng/pmx-300.html

Fijn ding IMO, kwaliteit zal het wle niet echt zijn.
Mijn probleem is dat ik vaak het volume van een plaat moeilijk in kan schatten. Natuurlijk gaat dit heel behoorlijk via je gehoor als je door de koptelefoon luisterd, maar ik heb wel eens een setje opgenomen en als ik um dan terug luister merk je toch goed de verschillen in volume tussen enkele nummers.

Er zijn ook mengpanelen met van die metertjes voor elk kanaal, ik heb die alleen voor de totale output.

Zijn die dingen los verkrijgbaar of heb je dat niet nodig en zijn daar andere makkelijke foefjes voor?

Posted by New Wave on Nov-06-2003 20:04:

quote:
Originally posted by raoel

Zijn die dingen los verkrijgbaar of heb je dat niet nodig en zijn daar andere makkelijke foefjes voor?

Je kan wel losse PPM (digitaal)/VU (analoog) meters kopen.
Maar: je wilt denk ik via zo'n peak-level-meter de peak van je preview even hard laten lopen als de peak van je schuif die open staat. toch?
Dit kan dacht ik alleen op je mengtafel omdat daar alleen je geluid dus veranderd wordt.
Een PPM meter tussen je deck en je mixer geeft dus alleen de peak van het geluid uit je platenspeler, hier kunje dus niets mee.
Een PPM meter tussen je mixer en je versterker geeft de peak die uit je mixer komt, dit is echter wel alleen als je je faders open schuift (dus geen pre-listening)
Een PPM meter tussen je versterker en je boxen..tja, dat is je eindresultaat wat uit je speakers komt.

Heb je hier wat aan ?

Trouwens wel een goed initiatief dit.
Als je vraag heb betreft dingen over draaien dan ken je die hier goed kwijt.
Ik vind dit wel een sticky waard meneren moderators.

Posted by basvh on Nov-06-2003 20:49:

quote:

Mijn probleem is dat ik vaak het volume van een plaat moeilijk in kan schatten. Natuurlijk gaat dit heel behoorlijk via je gehoor als je door de koptelefoon luisterd, maar ik heb wel eens een setje opgenomen en als ik um dan terug luister merk je toch goed de verschillen in volume tussen enkele nummers.

Er zijn ook mengpanelen met van die metertjes voor elk kanaal, ik heb die alleen voor de totale output.

ik heb ook maar 1 metertje voor de output en het is idd lastig. zker als je opneemt, om alles goed te krijgen. Maar tis gewoon beetje opgevoel doen. En ook goed naar die 1 meter kijken. Als je gewoon oplet dat er bv maar blokje rood word dan is in principe je volume gelijk van je set.

Mengpanelen die metertjes hebben voor elk kanaal kan heel handig zijn. Al moet je daar niet al te veel opletten want het hoeft niet altijd te kloppen. ALthans dat is mijn ervaring. Het beste is gewoon alles op gevoel te doen. Dus veel oefenen!!!

Ik zelf heb wat prodjoecer vraagjes maar dat kan ik beter in prodjoecer forum doen denk ik?!?! al produceren er toch wel redelijk wat NLTAers

Posted by Duke2003 on Nov-06-2003 20:55:

goed topic ik heb net m'n eerste draaitafel en mixer gekocht en ga na m'n toetsenperiode zwaar oefenen! die site voor beginnende dj's is erg handig daarij dnk ik

Posted by Apoptosis on Nov-06-2003 21:34:

quote:

Als ik een plaatje erin mix zet ik de Gain (bovenste draaiknop) altijd een stukkie zachter dan normaal, vervolgens gooi ik de schuif in 1x helemaal open en geleidelijk de Gains bijstellen totdat het even hard klinkt. En tegelijkertijd ook een beetje met al die andere draaiknopjes lopen kloten... Ofwel, ik doe het ook altyd op gevoel

Eerst keek k ook altijd in hoeverre die metertjes gelijk liepen, maar dit werkt niet echt vind ik...

Posted by total woot on Nov-06-2003 21:39:

als je je kanalen op gelijk volume wilt hebben, kun je er natuurlijk een limiter tussen gooien, probleem is echter alleen dat -als het kanaal te hard staat- de limiter eruit knalt, en je dus gelijk al je geluid kwijt bent.....

Posted by Jesse on Nov-06-2003 22:28:

Net zoals je draait en mixt op je gevoel...zo gaat ook het volume op mn gevoel..Bij het naluisteren merk ik meestal weinig verschil tussen de verschillende nummers. Die VU meter gebruik ik ook amper eigenlijk.

Posted by basd on Nov-07-2003 07:41:

Ik gebruik die VU-meters dus juist wel, vind het wel rete-handig eerlijk gezegd.. Wanneer ik de tweede plaat gelijk leg kan ik meteen daarmee heel snel het volume gelijk krijgen, scheelt me een hoop tijd..

Bovendien heeft praktisch elk goed (duurdere prijsklasse) mengpaneel twee VU-meters.. Dus ben niet echt bang dat het met andere mixers dan een keer fout gaat lopen.

En zou FunkySimon eerst eens willen lezen voordat ie commentaar geeft Die nieuwe platen thread moet inderdaad maar wel apart blijven.. HET GING OM DIE ANDERE! DE ONDERSTE! DUS NIET DE BOVENSTE! Anders wordt dit een zootje. Vind dit trouwens een ERG goed initiatief! Je kunt altijd wel leren van anderen..

Posted by Jesse on Nov-07-2003 09:18:

quote:
Originally posted by basd
Bovendien heeft praktisch elk goed (duurdere prijsklasse) mengpaneel twee VU-meters.. Dus ben niet echt bang dat het met andere mixers dan een keer fout gaat lopen.

Hmm, ik heb maar 1 VU meter (heb een Behringer DX 500) dus daarom gebruik ik m ook zo weinig...Ik kan het verschil toch niet echt duidelijk direct zien, tenzij ik ff wissel met de kanalen die ik wil horen.

Posted by raoel on Nov-07-2003 09:34:

Voor mijn "volume" probleempje is dus niet echt een oplossing, behalve investeren in een betere mixer.

quote:
Originally posted by basvh
Als je gewoon oplet dat er bv maar blokje rood word dan is in principe je volume gelijk van je set.

Dat moet je dus echt afleren Bas. Ik zie het heel veel DJ's doen, maar het ontzettend slecht wanneer men goed omgaat met de geluidsinstalatie in een discotheek, club, of caf�.

Dit geld als er een goede geluidsinstalatie staat, met name een goede versterker. Die versterker moet je op het volle volume zetten, helemaal open dus. Vervolgens regel je met de "master" het uitgangniveau van de mixer zodat het geluid op het goede volume komt.
Maar je mag dan niet "in het rood" gaan draaien omdat de versterker dan een te zwaar (meer dan 1 volt (?)) signaal binnen krijgt. De versterker kan/gaat dan "clippen" waardoor je de speakers kunt opblazen of de versterker schakelt zich uit waardoor het volume dus even weg valt.

Thuis is het een ander verhaal omdat je daar over het algemeen op een lager volume draait en mensen hebben over het algemeen niet zo'n goede versterker thuis waardoor je ontzettend veel ruis krijgt als je dat din open zet.

Het kan zijn dat mijn verhaal niet helemaal klopt, maar ik heb het al van 2 mensen die veel met geluid werken gehoord. Hun verhaal week ook een beetje van elkaar af.

Maar let maar is op in tenten waar je de versterkers ziet staan. Als de DJ in het rood staat de draaien dan zie je ook rode lampjes aan gaan en dat moet dus eigenlijk niet.

Posted by raoel on Nov-07-2003 09:42:

Houden we de topic:
Naar welke platen ben jij op zoek?

Gewoon appart?
Ik zal dat zo in de openingspost neerzetten, als mensen het liever wel hier hebben laat het dan maar weten, anders niet reageren.

Voor andere interessante links moet je me maar ff PM.
Hier melden kan ook, maar dan wordt het onoverzichtelijk denk ik en misschien ize ik het over het hoofd.

Posted by basd on Nov-07-2003 09:52:

Van mij mag ie wel apart blijven maar hij verdwijnt nogal snel van de eerste pagina op het forum.. Nou heeft die thread volgens mij ook nog niet zo heel veel nut gehad, aangezien er bijna alleen maar requests werden gedaan en bijna niemand dan ook daadwerkelijk die platen had en ze weg wilde doen.. Hoeft dus niet zo nodig hierin..

Misschien is het wel handig om het hier te melden als je platen / gear te koop hebt.. Ik ga binnenkort (als ik weer in Nederland ben) in ieder geval wel een stapel platen de deur uit doen, dan meld ik het hier ook wel.

Posted by eieregooie on Nov-07-2003 12:31:

quote:
Dit geld als er een goede geluidsinstalatie staat, met name een goede versterker. Die versterker moet je op het volle volume zetten, helemaal open dus. Vervolgens regel je met de "master" het uitgangniveau van de mixer zodat het geluid op het goede volume komt.
Maar je mag dan niet "in het rood" gaan draaien omdat de versterker dan een te zwaar (meer dan 1 volt (?)) signaal binnen krijgt. De versterker kan/gaat dan "clippen" waardoor je de speakers kunt opblazen of de versterker schakelt zich uit waardoor het volume dus even weg valt.

Je verhaal klopt wel aardig... maar de praktijk is anders hoor Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager, terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat...

Posted by raoel on Nov-07-2003 13:18:

quote:
Originally posted by eieregooie
Je verhaal klopt wel aardig... maar de praktijk is anders hoor Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager

Dat is ook een onderdeel van het opbouwen van een set. Het is nu eenmaal zo dat de mensen toch meer uit hun dak gaan als het geluid wat harder staat.
Ook het spelen met het volume tijdens een nummer kan behoorlijk veel effect hebben. Met name als je de bass tijdens de opbouw wat zachter zet en bij de climax ineens flink erin draait (tot over de 0dB) kan bijdragen tot het entousiasme van het publiek.

quote:
terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat...

Maar dat blijft fout, voor zover ik weet. Dan moet je of de versterker maar verder open draaien, maar als het goed is staat dat ding al open. Dan moet er maar een zwaardere versterker aangehangen worden.

Posted by eieregooie on Nov-07-2003 13:33:

quote:
Dan moet er maar een zwaardere versterker aangehangen worden.

Ja, maar dat kost geld... Oftewel, niet overal staat een versterker die goed (genoeg) is...

En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is...

Posted by basd on Nov-07-2003 14:01:

quote:
En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is...

Krijg je dan niet juist heel veel distortion? Kweenie hoor, maar die lampjes hebben niet voor niks een rode kleur, is meestal bedoeld als waarschuwing..

Posted by eieregooie on Nov-07-2003 14:27:

quote:
Originally posted by basd
Krijg je dan niet juist heel veel distortion? Kweenie hoor, maar die lampjes hebben niet voor niks een rode kleur, is meestal bedoeld als waarschuwing..

Ach, wat is een waarschuwing, bij mij is alles boven de 0dB rood, Moet je wel een hele gare versterker hebben willie dat kleine beetje meer +3dB ofsow max, want veel meer wordt het niet als je alleen de pieken in het rood hebt, niet aan kunnen... Misschien is die lichte distortion die je toch niet echt hoort (ja, in een studio misschien, maar op een feestje echt niet) juist wel wat het geluid "lekkerder" maakt...

Posted by raoel on Nov-07-2003 14:35:

Ik wil dat het mij helemaal duidelijk wordt, dus heb ik de topic "In het rood draaien en clippen geopend op new-line.nl.

Onderaan in mijn openingspost staan enkele links naar andere topics die ik door heb gelezen waar ik al een stuk wijzer van ben geworden.
Misschien ook interessant voor jullie.

Blijkbaar klopte mijn verhaal al niet helemaal, dat is me al duidelijk, maar ik heb daar toch maar ff een vraag gesteld.

quote:

Wat je hier zegt ben ik in die topics daar ook enkele malen tegen gekomen. Zelf heb ik ook wel eens het dat idee dat het dan "gaver" klinkt. Al merk ik dat het dan wel niet meer zo zuiver is.

Echter is het me niet duidelijk of het signaal wat uit de mixer komt dan ook daadwerkelijk geclipt is, of alleen "vervormd".

Posted by basd on Nov-07-2003 14:48:

quote:
Ach, wat is een waarschuwing, bij mij is alles boven de 0dB rood, Moet je wel een hele gare versterker hebben willie dat kleine beetje meer +3dB ofsow max, want veel meer wordt het niet als je alleen de pieken in het rood hebt, niet aan kunnen... Misschien is die lichte distortion die je toch niet echt hoort (ja, in een studio misschien, maar op een feestje echt niet) juist wel wat het geluid "lekkerder" maakt...

Ah bedoel je het zo, alleen de pieken in het rood, dat is inderdaad niet zo heel erg.. Of juist dat het is dat het geluid daardoor 'lekkerder' gaat klinken weet ik ook niet..

Ik had het meer over helemaal constant in het rood draaien.. Las toevallig in dat boek wat ik laatst gekocht heb een stukje hierover, was commentaar van de geluidstechnici bij Fabric in Londen (en die staan erom bekend dat ze een van de beste soundsystems ter wereld hebben), en die zeiden dat ze het echt verschrikkelijk vonden als DJs compleet in het rood draaiden, en dat dat echt niet beter ging klinken, zeker ook omdat dat systeem zo afgesteld was dat het het beste klonk op 0 dB. Als je je gains of volume verder opendraaide werd het geluid alleen maar slechter en zelfs zachter, volgens hen..

Posted by raoel on Nov-07-2003 19:08:

Ik heb het volgende stukje even getypt.
Hopelijk beantwoord het wat vragen en veel mensen kunnen er iets van leren.

quote:
In het rood draaien en clippen

Wanneer je in het rood draait (is ook clippen) of je versterker aan het clippen is vervormt het geluid dermate dat het schadelijke gevolgen kan hebben voor je speakers. Een vereenvoudigde, maar toch goede, uitleg van clippen vindt je hier.
In het rood draaien is dus per definitie fout net als dat het clippen van een versterker dat is.
Al bestaat er het rare fenomeen dat veel mensen vinden dat dit de geluidskwaliteit bevorderd. Het geluid is echter niet meer zo zuiver, maar het be�nvloed de klank waardoor het (zoals ik het omschrijf) agressiever dan wel feller klinkt en dat wordt door velen als "beter"ervaren.

Stelling blijft: rood = fout!

De juiste afstelling van je apparatuur vind je door het master volume op je mixer zo af te stellen dat de pieken tot de 0dB komen, maar dus niet in het rood schieten. Vervolgens draai je de versterker zo ver open tot dat de versterker gaat clippen. Voor de veiligheid draai je de versterker dan nog een slagje terug zodat er ook geen clip komt wanneer je de bass een keer wat verder open draait.
Je versterker staat nu optimaal afgesteld en kun je het volume regelen met de master op je mixer.

Zelf heb ik er weer wat geleerd.

Posted by New Wave on Nov-08-2003 08:34:

Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen.
Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt.
Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB.
Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast.
Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste.

Posted by TranceFool on Nov-08-2003 09:11:

Ik ben ook weer wat wijzer geworden

Posted by eieregooie on Nov-08-2003 13:25:

quote:
Originally posted by New Wave
Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen.
Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt.
Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB.
Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast.
Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste.

Mja ok, maar jij werkt in TV wereldje toch? We hadden het hier over een club/discotheek... Zou dus weleens verschil kunnen maken

Posted by New Wave on Nov-08-2003 16:53:

quote:
Mja ok, maar jij werkt in TV wereldje toch? We hadden het hier over een club/discotheek... Zou dus weleens verschil kunnen maken

Ja ik zit in TV wereld, maargoed, geluid is geluid en geluid in een studio wordt precies hetzelfde gecontroleerd als bij een discotheek.
Wij hebben namelijk regelmatig live-muziekbandjes op bezoek die ook wel van kieharde sound houden
Deze audiotechnici hebben waarschijnlijk dezelfde opleiding en kennis als een geluidsman in een discotheek of theater.
Het is namelijk niet alleen hoe hard het geluid staat..zijn meerder dingen waarbij je rekening moet houden.
Je kan bijvoorbeeld je audo flink in het rood hebben staan terwijl mensen dat nieteens horen.

Pages (36): [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 »