TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- DJ Talk
Pages (36): [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 »
DJ Talk
Voor de DJ's onder ons,
In deze topic kunnen DJ's (of mensen die willen gaan draaien) discussi�ren en vragen stellen over alles wat maar met het DJ-en heeft te maken:
- Mix/draai technieken
- DJ gear
Maar ook:
- Hoe om te gaan met het publiek
- Hoe het publiek te bespelen
- Opbouw van een set
- Betrouwbaarheid (online) platenwinkels
De topics:
* Je nieuwe platen
* Naar welke platen ben jij op zoek?
blijven apart om het overzichtelijk te houden.
Vragen in de trant van "waar heb je die plaat vandaan?" in ��n van die topics stellen of stuur de betreffende persoon een PM of e-mail.
| quote: |
Interessante links - How to become a dj [Tweakers.net] - about dj Afstellen van je draaitafels! Gear reviews en meer... - Welke draaitafel voor welk budget? [new-line.nl] DJ gear webshops - New line met interssant forum en veel info over je gear. - Dj Stunter Online platenzaken (NL): Dancegrooves Only DJ's Recess records Rare records Platenshop Het alternatief VIP records |
Zelf dan maar meteen beginnen met een vraagje.
Ik heb de volgende mixer:
http://www.alecto.info/meng/pmx-300.html
Fijn ding IMO, kwaliteit zal het wle niet echt zijn.
Mijn probleem is dat ik vaak het volume van een plaat moeilijk in kan schatten. Natuurlijk gaat dit heel behoorlijk via je gehoor als je door de koptelefoon luisterd, maar ik heb wel eens een setje opgenomen en als ik um dan terug luister merk je toch goed de verschillen in volume tussen enkele nummers.
Er zijn ook mengpanelen met van die metertjes voor elk kanaal, ik heb die alleen voor de totale output.
Zijn die dingen los verkrijgbaar of heb je dat niet nodig en zijn daar andere makkelijke foefjes voor?
| Originally posted by raoel Zijn die dingen los verkrijgbaar of heb je dat niet nodig en zijn daar andere makkelijke foefjes voor? |
?
| Originally posted by raoel Mijn probleem is dat ik vaak het volume van een plaat moeilijk in kan schatten. Natuurlijk gaat dit heel behoorlijk via je gehoor als je door de koptelefoon luisterd, maar ik heb wel eens een setje opgenomen en als ik um dan terug luister merk je toch goed de verschillen in volume tussen enkele nummers. Er zijn ook mengpanelen met van die metertjes voor elk kanaal, ik heb die alleen voor de totale output. |
goed topic
ik heb net m'n eerste draaitafel en mixer gekocht en ga na m'n toetsenperiode zwaar oefenen! die site voor beginnende dj's is erg handig daarij dnk ik
| Originally posted by raoel Mijn probleem is dat ik vaak het volume van een plaat moeilijk in kan schatten. Natuurlijk gaat dit heel behoorlijk via je gehoor als je door de koptelefoon luisterd, maar ik heb wel eens een setje opgenomen en als ik um dan terug luister merk je toch goed de verschillen in volume tussen enkele nummers. |
als je je kanalen op gelijk volume wilt hebben, kun je er natuurlijk een limiter tussen gooien, probleem is echter alleen dat -als het kanaal te hard staat- de limiter eruit knalt, en je dus gelijk al je geluid kwijt bent.....
Net zoals je draait en mixt op je gevoel...zo gaat ook het volume op mn gevoel..Bij het naluisteren merk ik meestal weinig verschil tussen de verschillende nummers. Die VU meter gebruik ik ook amper eigenlijk.
Ik gebruik die VU-meters dus juist wel, vind het wel rete-handig eerlijk gezegd.. Wanneer ik de tweede plaat gelijk leg kan ik meteen daarmee heel snel het volume gelijk krijgen, scheelt me een hoop tijd..
Bovendien heeft praktisch elk goed (duurdere prijsklasse) mengpaneel twee VU-meters.. Dus ben niet echt bang dat het met andere mixers dan een keer fout gaat lopen.
En zou FunkySimon eerst eens willen lezen voordat ie commentaar geeft
Die nieuwe platen thread moet inderdaad maar wel apart blijven.. HET GING OM DIE ANDERE! DE ONDERSTE! DUS NIET DE BOVENSTE! Anders wordt dit een zootje. Vind dit trouwens een ERG goed initiatief! Je kunt altijd wel leren van anderen..
| Originally posted by basd Bovendien heeft praktisch elk goed (duurdere prijsklasse) mengpaneel twee VU-meters.. Dus ben niet echt bang dat het met andere mixers dan een keer fout gaat lopen. |
Voor mijn "volume" probleempje is dus niet echt een oplossing, behalve investeren in een betere mixer.
| Originally posted by basvh Als je gewoon oplet dat er bv maar blokje rood word dan is in principe je volume gelijk van je set. |
en mensen hebben over het algemeen niet zo'n goede versterker thuis waardoor je ontzettend veel ruis krijgt als je dat din open zet.
Houden we de topic:
Naar welke platen ben jij op zoek?
Gewoon appart?
Ik zal dat zo in de openingspost neerzetten, als mensen het liever wel hier hebben laat het dan maar weten, anders niet reageren.
Voor andere interessante links moet je me maar ff PM.
Hier melden kan ook, maar dan wordt het onoverzichtelijk denk ik en misschien ize ik het over het hoofd.
Van mij mag ie wel apart blijven maar hij verdwijnt nogal snel van de eerste pagina op het forum.. Nou heeft die thread volgens mij ook nog niet zo heel veel nut gehad, aangezien er bijna alleen maar requests werden gedaan en bijna niemand dan ook daadwerkelijk die platen had en ze weg wilde doen.. Hoeft dus niet zo nodig hierin..
Misschien is het wel handig om het hier te melden als je platen / gear te koop hebt.. Ik ga binnenkort (als ik weer in Nederland ben) in ieder geval wel een stapel platen de deur uit doen, dan meld ik het hier ook wel.
| Originally posted by raoel Dit geld als er een goede geluidsinstalatie staat, met name een goede versterker. Die versterker moet je op het volle volume zetten, helemaal open dus. Vervolgens regel je met de "master" het uitgangniveau van de mixer zodat het geluid op het goede volume komt. Maar je mag dan niet "in het rood" gaan draaien omdat de versterker dan een te zwaar (meer dan 1 volt (?)) signaal binnen krijgt. De versterker kan/gaat dan "clippen" waardoor je de speakers kunt opblazen of de versterker schakelt zich uit waardoor het volume dus even weg valt. |
Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager, terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat...
| Originally posted by eieregooie Je verhaal klopt wel aardig... maar de praktijk is anders hoor Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager |
| Originally posted by eieregooie terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat... |
| Originally posted by raoel Dan moet er maar een zwaardere versterker aangehangen worden. |
Oftewel, niet overal staat een versterker die goed (genoeg) is...
| Originally posted by eieregooie En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is... |
| Originally posted by basd Krijg je dan niet juist heel veel distortion? Kweenie hoor, maar die lampjes hebben niet voor niks een rode kleur, is meestal bedoeld als waarschuwing.. |
Ik wil dat het mij helemaal duidelijk wordt, dus heb ik de topic "In het rood draaien en clippen geopend op new-line.nl.
Onderaan in mijn openingspost staan enkele links naar andere topics die ik door heb gelezen waar ik al een stuk wijzer van ben geworden.
Misschien ook interessant voor jullie.
Blijkbaar klopte mijn verhaal al niet helemaal, dat is me al duidelijk, maar ik heb daar toch maar ff een vraag gesteld.
| Originally posted by eieregooie En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is... |
| Originally posted by eieregooie Ach, wat is een waarschuwing, bij mij is alles boven de 0dB rood, Moet je wel een hele gare versterker hebben willie dat kleine beetje meer +3dB ofsow max, want veel meer wordt het niet als je alleen de pieken in het rood hebt, niet aan kunnen... Misschien is die lichte distortion die je toch niet echt hoort (ja, in een studio misschien, maar op een feestje echt niet) juist wel wat het geluid "lekkerder" maakt... |
Ik heb het volgende stukje even getypt.
Hopelijk beantwoord het wat vragen en veel mensen kunnen er iets van leren.
| In het rood draaien en clippen Wanneer je in het rood draait (is ook clippen) of je versterker aan het clippen is vervormt het geluid dermate dat het schadelijke gevolgen kan hebben voor je speakers. Een vereenvoudigde, maar toch goede, uitleg van clippen vindt je hier. In het rood draaien is dus per definitie fout net als dat het clippen van een versterker dat is. Al bestaat er het rare fenomeen dat veel mensen vinden dat dit de geluidskwaliteit bevorderd. Het geluid is echter niet meer zo zuiver, maar het be�nvloed de klank waardoor het (zoals ik het omschrijf) agressiever dan wel feller klinkt en dat wordt door velen als "beter"ervaren. Stelling blijft: rood = fout! De juiste afstelling van je apparatuur vind je door het master volume op je mixer zo af te stellen dat de pieken tot de 0dB komen, maar dus niet in het rood schieten. Vervolgens draai je de versterker zo ver open tot dat de versterker gaat clippen. Voor de veiligheid draai je de versterker dan nog een slagje terug zodat er ook geen clip komt wanneer je de bass een keer wat verder open draait. Je versterker staat nu optimaal afgesteld en kun je het volume regelen met de master op je mixer. |
Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen.
Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt.
Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB.
Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast.
Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste.
Ik ben ook weer wat wijzer geworden 
| Originally posted by New Wave Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen. Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt. Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB. Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast. Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste. |
| Originally posted by eieregooie Mja ok, maar jij werkt in TV wereldje toch? We hadden het hier over een club/discotheek... Zou dus weleens verschil kunnen maken |
en geluid in een studio wordt precies hetzelfde gecontroleerd als bij een discotheek.