TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Pages (5): [1] 2 3 4 5 »
Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Regeringen skärper lagen
Regeringen vill stoppa trafiken med upphovsrättsskyddad musik och filmer på internet.
De oerhört populära filbytarprogrammen förbjuds från årsskiftet och rätten att kopiera cd och dvd-filmer för eget bruk minskas.
Att regeringen nu tar till storsläggan mot filbytarna, som står för en överväldigande del av all internettrafik, beror på ett EU-direktiv. Samtliga medlemsländer har redan infört eller kommer att införa skärpningar av sina upphovsrättslagtiftningar .
Regeringen föreslår att den svenska lagstiftningen skärps så att upphovsmannen alltid måste ge sitt tillstånd innan en låt, film, foto eller text får göras tillgänglig på internet.
Dagens hantering av kopior, som de populära P-2-P-programmen, till exempel Kazaa bygger på, blir helt förbjuden. Också själva filbytarprogrammen förbjuds liksom program som bara är till för att gå förbi kopieringsskyddet på filmer och cd-skivor.
Läs vidare på http://www.aftonbladet.se/vss/it/st...,320894,00.html
måste postat väldigt samtidigt :P
| quote: |
| Originally posted by zamson måste postat väldigt samtidigt :P |

jag skiter seriöst i om dom förbjuder programmen och gör dom olagliga, dom kan skicka hur jävla mycket böter dom vill till mig jag kommer riva varenda en, dom kommer få släpa mig till fängelset för att hindra mig!!!!
okej att piratkopiering förbjuds men att förbjuda själva programmen som faktiskt inte är något olagligt i sig är helt jävla sjukt....kommer ju bli som kina där regeringen bestämmer vart man får surfa, vad man får titta och lyssna på och vad man får ha och inte ha på datorn om det får fortsätta...
jävla diktatorsfasoner e vad det är!!!!
| Originally posted by Vizay okej att piratkopiering förbjuds men att förbjuda själva programmen som faktiskt inte är något olagligt i sig är helt jävla sjukt.... |
| quote: | ||
| Originally posted by zamson http://www.aftonbladet.se/vss/it/st...,320894,00.html Nämnvärt är också att en chockhöjning på "kassetavgiften" ska införas. saxat från ett annat forum:
Vad tycker vi på TA om det här?? Själv tycker jag hela förslaget verkar ihåligt som fan och när det gäller cd-r och dvd-r osv så komme rjag knappast handla sånt i sverige någe mer... det är inte så svårt att köpa sånt från england...där man får bättre pris och d'är är det enbart 17% skatt och inga andra bluffavgifter... |

Äh, bara ytterligare lagar att lägga på listan som man inte följer.
Tror inte direkt att snuten kommer prioritera detta heller, de har nog ganska mycket att göra som det är...
haha fanns visst två!
jag skrev iaf ett jättefint inlägg på http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=112787 
Edit:
Läste om det här innan, blir nästan som digital millenium act :S quote: Originally posted by zamson DVD±R-media kommer få en avgift på 11.20 kr/st DVD±RW-media kommer få en avgift på 31.40 kr/st CD-R-media kommer få en avgift på 1.75 kr/st CD-RW-media kommer få en avgift på 4.90 kr/st Lustigt att cd-rw har så mycket högre avgift, om det är nått man andvänder för lagligt bruk så är det väl ändå cd-rw?! Sen kan man ju undra vem det är som bryr sig om det är olagligt eller inte, problemt ligger juh i varför folk kopierar och inte att dom gör det. kanske skivbolagen skulle göra sina skivor värda att köpa istället. Tex kan man ju undra varför man ska köpa en skiva för 180kr som är kopieringskyddad och omöjlig att ens spela i en dator när man kan få en gratis som går att spela överallt. Läste nånstanns att försäljningen minskade lika mycket i dom äldre konsumentgrupperna som inte laddar hem musik från nätet som i dom yngre grupperna där många laddar ner musik, kanske ett mer brett utbud och lite mer humana priser skulle hjälpa? |
| Originally posted by St_Andrew haha fanns visst två! jag skrev iaf ett jättefint inlägg på http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=112787 ![]() Edit: |
| Originally posted by WhiteRussian Tror inte direkt att snuten kommer prioritera detta heller, de har nog ganska mycket att göra som det är... |
DVD±R-media kommer få en avgift på 11.20 kr/st DVD±RW-media kommer få en avgift på 31.40 kr/st CD-R-media kommer få en avgift på 1.75 kr/st CD-RW-media kommer få en avgift på 4.90 kr/st |

Också själva filbytarprogrammen förbjuds [...] |
Lite sjukt detta allså....Säger då det..
Tacka vet jag ftp...
DVD±R-media kommer få en avgift på 11.20 kr/st DVD±RW-media kommer få en avgift på 31.40 kr/st CD-R-media kommer få en avgift på 1.75 kr/st CD-RW-media kommer få en avgift på 4.90 kr/st |
| Originally posted by Nicke Förstår jag det här fel, eller kommer skivorna att kosta så där "mycket"? En CD-R för 1.75 kr tex, ingenting (~ 22 cent). Här kostar dom fortfarande ca 1 euro (9 kr). Skulle priserna ovan vara i euro skulle jag kunna förstå det (förutom att RW-na är förbannat dyra i så fall). Kan nån förklara det här för mej? Sen så skulle inte CD:na vara så förbannat dyra (~20 euro för en timme musik) så kanske man hade råd att köpa CDn lite oftare.. |
Allt kommer att fortsätta i sin vanliga takt fast i andra kläder...

Och hur kommer de att kunna kolla upp vilka program folk använder? Det är nog inget att bry sig om, men en mindre vacker dag tror jag att dom kommer att få stopp på hela mp3 prylen.
Ja skiter i vilket, e så jävla trött på de här piss landet än då.
| Originally posted by robstar Ja skiter i vilket, e så jävla trött på de här piss landet än då. |
| Originally posted by robstar Ja skiter i vilket, e så jävla trött på de här piss landet än då. |
| Originally posted by WhiteRussian Vadå, finns det någon som verkligen bryr sig om det här jävla piss landet? |
| Originally posted by WhiteRussian Vadå, finns det någon som verkligen bryr sig om det här jävla piss landet? |
| Originally posted by Aendy Ehh.. jag! Tycker det i stort är ett alldeles utmärkt land i jämförelse med många andra jag försökt leva i. |

Blir intresant o se vad konsekvenserna av detta blir...
Sverige är ett underbart land på många sätt t.ex. väldigt solidariskt, men experimentet blandekonomi, "the swedish way", semi-DDR eller vad man nu vill kalla det har många nackdelar. Framförallt så tycker jag att staten ofta inkräktar på ens integritet och spelar oftare finare än vad man egentligen är.
Big Brother is watching you all the time!
visst finns det många saker man skulle vilja förbättra i vårt land, men ni som tycker att sverige suger, vilka länder föredrar ni? några exempel?
| Originally posted by reveal visst finns det många saker man skulle vilja förbättra i vårt land, men ni som tycker att sverige suger, vilka länder föredrar ni? några exempel? |