TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- trance i framtiden
Pages (2): [1] 2 »

Posted by swe_Trancer on Dec-16-2003 22:58:

trance i framtiden

finns ju en tr�d om att trance har "d�tt".
jag tyckte svenskarna va lite tystam vad anser ni?

Posted by RebeL9 on Dec-16-2003 23:18:

trancen har faktiskt "d�tt" lite. G�r ju inte att j�mf�ra med hur det var 99 och 2000 d� trancemusiken verkligen exploderade och trance h�rdes b�de p� radio och tv.
En av orsakerna verkar vara att man upprepar samma tema och om igen. Lyssna bara p� l�tarna som sl�ppts i �r. Det �r s� m�nga som l�ter snarlika. Anv�nder samma uppl�gg, liknande melodier. Det verkar som man n�stan kan gissa sig till hur varje l�t kommer l�ta utan att man ens har b�rjat lyssna p� den. Buildup, break och fr�sig uplifting melodi. Inget mer.

Lite roligare �r det dock p� psytrancefronten. D�r sl�pps det en hel den intressanta saker. Ni som inte har haft �gonen �ppna p� psytrancen p� sistone rekommenderar jag varmt att ta en titt. Den �r h�gst levande och det sl�pps st�ndigt nya trevliga skivsl�pp.
Tips: Space Buddha - Storm Reaction. Finfint album =)

Posted by SteveTranz4ever on Dec-16-2003 23:44:

Jag s�ger bara tranc4ever

http://www.tranceaddict.com/forums/...ght=trance4ever

Posted by reveal on Dec-16-2003 23:56:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Jag s�ger bara tranc4ever

Jag hoppas p� detsamma! Visst �ndras musiken genom �ren, men till exempel s� tycker jag att Tiesto har hittat tillbaka till sin grymma stil nu igen

Posted by RebeL9 on Dec-17-2003 00:13:

quote:
Originally posted by reveal
Jag hoppas p� detsamma! Visst �ndras musiken genom �ren, men till exempel s� tycker jag att Tiesto har hittat tillbaka till sin grymma stil nu igen

LOL. Jag tycker helt tv�rtemot dig. Tiesto har verkligen tappat stinget. Titta bara p� Traffic. Jag menar, en mer �verhypad l�t f�r man leta efter. T�nk er om Warp Brothers hade gjort Traffic (ja det �r inte s� ofattbart med tanke p� hur enkel och billig den l�ter). Hur m�nga av er hade d� g�tt och sagt "Traffic �ger!" ?
:P
V�rt att grubbla p�.
Verkar som man d�mer l�tar efter producent och inte efter produktionskvalitet

Posted by reveal on Dec-17-2003 00:14:

Jag talar inte om hans produktioner, utan om hans set.

Posted by Vizay on Dec-17-2003 01:46:

rebel9: jag kan n�stan med s�kerhet s�ga att du inte har h�rt traffic ute p� ett dansgolv (kan iofs ha fel men de flesta som inte h�rt den p� golvet f�rst�r inte varf�r alla tycker den e bra)

men nu ska jag inte dyka in p� enstaka l�tar h�r...�r trancen d�d/d�ende...njae, snarare s� att den ligger i n�got slags mellanstadie just nu, precis som tidigare n�mnts s� anv�nder de flesta av l�tarna som sl�pps i dag samma formula n�r det g�ller uppbyggnad av l�tarna, oftast h�nger det p� kvaliten p� ljuden n�r man ska avg�ra om en l�t e bra eller ej...

tror dock att trancen kommer g� upp igen precis som ericcsonaktien en vacker dag kommer g�ra , musik e �nd� lite som aktier...ena dagen �r en stil popul�r, andra dagen funkar den inte alls...det g�r upp och ner...

Posted by fede on Dec-17-2003 09:18:

quote:
Originally posted by RebeL9
Tips: Space Buddha - Storm Reaction. Finfint album =)

tack f�r tipset har inte hela �n men f�rsta l�ten e skitsk�n

Posted by Versace on Dec-17-2003 09:35:

tycker inte att trance h�ller p� o d�r, d�remot s� k�nns det som att den b�rjar l�ta mer o mer som progg house, vilket i sig inte e d�ligt, tv�rtom...

man kan fortfarande hitta v�ldigt bra trance, men idag finns det s� mycket skit som kommer ut, s� kan man f� en k�nsla av att den h�ller p� o d�r...

tiesto har b�rjat hitta tillbaka till det gamla o de e bara o hurra f�r...

men men ARMIN i SVERIGE!!!

Posted by Proximus on Dec-17-2003 09:38:

Trancen b�rjar leva igen men under andra v�gar och b�rjar bli mer underground plus att man m�ste leta som fan f�r att hitta bra musik, men trancen �r fan s� mycket b�ttre en progressive just nu och jag verkligen njuter av vart den h�r scenen �r p� v�g. b�rjar bli min favoritstil nr 1 igen efter att progressive varit det ett tag.

trancen lives and so does i

enjoy superleo drink jdotp

Posted by RebeL9 on Dec-17-2003 09:41:

quote:
Originally posted by Vizay
rebel9: jag kan n�stan med s�kerhet s�ga att du inte har h�rt traffic ute p� ett dansgolv (kan iofs ha fel men de flesta som inte h�rt den p� golvet f�rst�r inte varf�r alla tycker den e bra)

men nu ska jag inte dyka in p� enstaka l�tar h�r...�r trancen d�d/d�ende...njae, snarare s� att den ligger i n�got slags mellanstadie just nu, precis som tidigare n�mnts s� anv�nder de flesta av l�tarna som sl�pps i dag samma formula n�r det g�ller uppbyggnad av l�tarna, oftast h�nger det p� kvaliten p� ljuden n�r man ska avg�ra om en l�t e bra eller ej...

tror dock att trancen kommer g� upp igen precis som ericcsonaktien en vacker dag kommer g�ra , musik e �nd� lite som aktier...ena dagen �r en stil popul�r, andra dagen funkar den inte alls...det g�r upp och ner...

den som inte h�rt Scooter - How Much Is The Fish p� dansgolvet vet inte heller hur bra den l�ten �r

Posted by Amplifire on Dec-17-2003 10:05:

Trance lever, i allra h�gsta grad. Det �r bara att ta en titt p� t.ex. DJ Mag-listan s� ser man vad clubber gillar b�st. 1999 h�rdes v�l inte trance p� radio och i tv, inte i Sverige iaf? Eller?

Posted by RebeL9 on Dec-17-2003 10:07:

quote:
Originally posted by Amplifire
Trance lever, i allra h�gsta grad. Det �r bara att ta en titt p� t.ex. DJ Mag-listan s� ser man vad clubber gillar b�st. 1999 h�rdes v�l inte trance p� radio och i tv, inte i Sverige iaf? Eller?

jod� Paul van Dyk - For An Angel var ju en av de mest spelade p� NRJ ett tag d�. Och vem minns inte sommarpl�gan DJ Sakin & Friends - Protect Your Mind? :]

Posted by mindshooter on Dec-17-2003 10:21:

Kan inte p�st� att jag tycker trance �r p� v�g att d� n�r jag ser vilka fester som gjorts i Sverige under detta �r, och med tanke p� vilka fester som kommer!

Det exploderar juh i Sverige

Posted by dbl on Dec-17-2003 10:29:

n���dd���.. h�ller la inte direkt p� att d�...
*kollar p� mind's post*

o sen e det ju massa nya talanger som b�rjar f� sl�ppt saker... typ endre
o sen e det flera stycken andra i production delen

s� tror inte den d�r ut..... o knappast f�r dem riktiga tranceaddictarna kommer den ju aldrig d� ut... kommer fortfarande finnas m�nniskor som gillar musiken och som kommer att g�ra den..

sen om den f�rsvinner kommerciellt helt o h�llet e ju en helt annan sak...

men trance kommer ju alltid att finnas, i en form eller en annan.
e ju bara att j�mnf�ra nu med f�r n�gra �rsen typ

Posted by Vizay on Dec-17-2003 12:35:

quote:
Originally posted by RebeL9
den som inte h�rt Scooter - How Much Is The Fish p� dansgolvet vet inte heller hur bra den l�ten �r

haha dissa inte scooter, dom har faktiskt varit bra en g�ng i tiden...n�r dom inte hade tagit in sin skrikgubbe � innan jag fyllt 12

nae men seri�st, traffic har ett j�vla tryck p� golvet, e ungef�r som flight 646 fast mycket monotonare och m�rkare...tror jag

[edit] f�r�vrigt s� har jag faktiskt how much is the fish singeln st�endes i mitt cd-st�ll....va tusan g�r den d�r?!! ere du som har vart inne � lagt den d�r i smyg lr?

Posted by swe_Trancer on Dec-17-2003 13:13:

jag �r iallafall stolt �ver att vi som gillar elektronisk musik vet att �ndringar beh�vs och scenen h�ller p� att �ndras. det �r det inte m�nga i andra genres som g�r kan jag lova

Posted by JayBee on Dec-17-2003 13:19:

det �r inget fel p� traffic. sk�n l�t, egen stil. enda nackdelen �r att man tr�ttnar p� den ganska fort men verkligen inget fel p� den.

Posted by Vizay on Dec-17-2003 14:26:

quote:
Originally posted by JayBee
det �r inget fel p� traffic. sk�n l�t, egen stil. enda nackdelen �r att man tr�ttnar p� den ganska fort men verkligen inget fel p� den.

pffs tala f�r dig sj�lv, kommer aldrig tr�ttna

Posted by NooN on Dec-17-2003 14:59:

Jag tror att trance �r p� v�g in i en evolutionsfas.
Ferry Corsten �r en utav de producenter som tagit ett steg mot f�rnyelse.

Posted by Laszlo on Dec-17-2003 18:13:

Personligen gillar jag trancen som g�rs idag mycket mer �n den som producerades f�r 2-3 �r sedan. D� handlade allt f�r min del bara om hardstyle, hardtrance och hardhouse. Hardstylen som produceras idag f�r jag till exempel huvudv�rk av.

Jag vet att m�nga inte h�ller med mig, men enligt min personliga uppfattning s� har 2003 varit det b�sta trance�ret �n s� l�nge. (d� menar jag trance generellt sett, med allt fr�n prog till techtrance)

Posted by St_Andrew on Dec-17-2003 21:04:

jag tror trance kommer �nnu h�rdare snart. mycket l�ttare o tr�ttna p� pop rnb hip hop etc �n p� h�rlig trance...

Posted by lonne on Dec-17-2003 21:19:

quote:
Originally posted by St_Andrew
jag tror trance kommer �nnu h�rdare snart. mycket l�ttare o tr�ttna p� pop rnb hip hop etc �n p� h�rlig trance...

S�g det till dessa m�nniskor...

Posted by swe_Trancer on Dec-17-2003 22:28:

quote:
Originally posted by lonne
S�g det till dessa m�nniskor...

va menar du med det?

Posted by dbl on Dec-17-2003 22:41:

quote:
Originally posted by swe_Trancer
va menar du med det?

han menar att dem som lyssnar p� RnB, hip hop etc.... tycker man tr�ttnar l�ttare p� trance..

antar att han mena det iallafall

och det st�mmer ju

Pages (2): [1] 2 »