TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Olaglig kopiering av musik minskar...
Pages (2): [1] 2 »

Posted by DJmoXX on Jun-08-2004 21:12:

Olaglig kopiering av musik minskar...

Jakt efter pirater p� n�tet ger resultat
Olaglig kopiering av musik minskar

Piratkopierandet av musik p� internet minskar f�r f�rsta g�ngen, visar statistik fr�n skivbranschens antipiratorganisation Ifpi.
Ifpi har i �ratal jagat musikpirater p� n�tet, informerat och hotat f�r r�ttsliga f�ljder.
----
K�lla: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,489319,00.html

Posted by ExOn on Jun-08-2004 21:19:

I helvete heller.. ripparna och crewsen har bara g�tt �nnu l�ngre under jorden. Det minskar inte, dock k�per nu folk cd skivor igen.

Posted by sipowitz on Jun-08-2004 21:20:

Re: Olaglig kopiering av musik minskar...

quote:
Originally posted by DJmoXX
Jakt efter pirater p� n�tet ger resultat
Olaglig kopiering av musik minskar

Piratkopierandet av musik p� internet minskar f�r f�rsta g�ngen, visar statistik fr�n skivbranschens antipiratorganisation Ifpi.
Ifpi har i �ratal jagat musikpirater p� n�tet, informerat och hotat f�r r�ttsliga f�ljder.
----
K�lla: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,489319,00.html

N� saken �r den att jag har precis flyttat och min dator har varit avst�ngd... d�rav minskningen i ifpi's statistik

Posted by SteveTranz4ever on Jun-08-2004 21:22:

S�g just den d�r artikeln...

Vet inte exakt vad minskningen beror p�, man kan ju hoppas p� att det �r f�r att det s�ljs musik online till ett f�rm�nligt pris och inte tack vare all skr�msel och st�mmningar som fallit den senaste tiden.

Bolags j�ttarna har v�l fattat snart att man inte kan str�va mot utvecklingen inom teknik och distributionen av musiken.
If you can't beat them... join them.
Det vore ett j�vligt smart val f�r dom i alla fall.

Posted by ExOn on Jun-08-2004 21:34:

Kommer skivbolagen i EU g�ra typ iTunes grejjen s� kommer det definitivt h�nda saker. De har s�lt 83 milj l�tar hittils over there.

Posted by hustler on Jun-08-2004 21:49:

Jag har inte k�pt en CD skiva p� M�NGA �r och har inga planer p� att g�ra det heller.

Internet och DC med mera �r det b�sta som har h�nt mig och mitt intresse f�r musik.

Praise the lord!

Posted by n0bben on Jun-08-2004 21:58:

quote:
Originally posted by hustler
Jag har inte k�pt en CD skiva p� M�NGA �r och har inga planer p� att g�ra det heller.

Internet och DC med mera �r det b�sta som har h�nt mig och mitt intresse f�r musik.

Praise the lord!

det �r just denna attityden som m�ste �ndras.

ladda hem lite skitmusik f�r f�rfesten m.m �r v�l helt OK,
men den musik man verkligen gillar SKA man k�pa, f�r att st�dja/supporta/uppmuntra artisten. att s�ga n�gonting annat �r bara l�jligt.

som tur �r tycker jag verkar se en n�got positiv trend h�r.

sen f�rst�r jag inte s�na som betalar f�r s.k digitala downloads. n�r man nu �nd� ska betala kan man v�l lika g�rna k�pa en "riktigt" skiva. att �ga en skiva �r ju hundra g�nger trevligare �n o ha den p� mp3.

adj�.

Posted by DJmoXX on Jun-08-2004 22:05:

endel artister bryr sig inte att man laddar ner deras musik, bl.a tiesto, han har sagt att s� l�nge han inte g�r "back" f�r folk laddar ner hans musik s� t�nker han inte g�ra n�t �t saken.

fanns en artikel o mdetta p� trance.nu (efter ahn hade spelat p� docklands)

Posted by montana on Jun-08-2004 22:56:

quote:
Originally posted by n0bben-

men den musik man verkligen gillar SKA man k�pa, f�r att st�dja/supporta/uppmuntra artisten. att s�ga n�gonting annat �r bara l�jligt.

sen f�rst�r jag inte s�na som betalar f�r s.k digitala downloads. n�r man nu �nd� ska betala kan man v�l lika g�rna k�pa en "riktigt" skiva. att �ga en skiva �r ju hundra g�nger trevligare �n o ha den p� mp3.

adj�.

word, h�ller med, det b�sta som h�nde n�r jag inte hade dator var att jag b�rjade k�pa singlar & vinyl och nu k�per jag fortfarande singlar & vinyl,

men det jag ocks� vill �r att skivbolag b�rjar ta j00f & lost language's initiativ och br�nna ner l�tar som sl�pps som singlar fr�n mastern som cdr och s�lja dom i webshops och andra st�llen. beatport som �r en internetbutik som har kontakt med skivbolag har ocks� nu b�rjat s�lja wav-filer nerbr�nnda p� data-cd.

och n�n borde fixa internetbutik baserad i sverige som k�per in singlar, nerbr�nnda cdr & vinyler. finnarna har en butik som heter streetbeat som g�r det h�r , enda j�vla problemet med streetbeat �r at dom kr�ver kredrikort f�r kunder som inte �r baserade i finland, och det �r skon kl�mmer f�r m�nga, allt bra sl�pps utomlands, i england, tyskland, usa, och f�r att k�pa s�nt kr�ver kreditkort

Posted by Vizay on Jun-08-2004 22:57:

quote:

adj�.

digitala downloads tilltalar kanske mer dj's �n vanliga lyssnare n�r det g�ller trance k�nns det som...

jag tycker den digitala utvecklingen som p�g�r just nu (anjunabeats f�rst ut vad jag vet) �r skitbra, f�r mig som spelar CD s� �r det kanon att slippa v�nta p� att skivbutikerna ska ta in en skiva �ss� tar dom slut osv, + att det blir mycket billigare att h�lla sig uppdaterad med nya l�tar p� ett lagligt vis

Posted by St_Andrew on Jun-08-2004 23:05:

quote:

adj�.

seri�st, jag vill uppmuntra artisterna men n�r EN j�vla skiva kostar 180kr och knappt g�r att f� tag p�, varf�r ska jag d� k�pa den? och n�r jag d� p� k�pet inte ens kan spela den p� min dator :S heeelt cp imo... betalar mkt hellre en mindre summa till artisten genom en n�ttj�nst, eftersom jag �nd� bara lyssnar vid datorn

Posted by SteveTranz4ever on Jun-09-2004 06:10:

quote:
Originally posted by n0bben- sen f�rst�r jag inte s�na som betalar f�r s.k digitala downloads. n�r man nu �nd� ska betala kan man v�l lika g�rna k�pa en "riktigt" skiva. att �ga en skiva �r ju hundra g�nger trevligare �n o ha den p� mp3.

H�ller med St_Andrew lite d�r... Jag vill inte g�rna betala skyh�ga summor f�r en CD men att betala en strunt summa i samanhanget f�r en 192kbps mp3a �r helt okej... tror det duger f�r dom flesta hemmadatorlyssnare... �r man DJ �r det ju en helt annan sak

Posted by hustler on Jun-09-2004 12:30:

Att CD skivor kostar satan h�r ju sannerligen ocks� till saken. Jag har helt enkelt inte r�d.

Posted by n0bben on Jun-09-2004 14:56:

quote:
Att CD skivor kostar satan h�r ju sannerligen ocks� till saken. Jag har helt enkelt inte r�d.

bah. s� fan heller.

quote:

du s�ger allts� att du inte har haft r�d att k�pa en enda cdskiva p� m�nga �r? OCH att du inte har n�gra planer p� att k�pa skivor i framtiden?

detta �r det s�msta argumentet av alla. det handlar om prioriteringar, och dessutom �r inte skivorna s� f�rbannat dyra som du antyder. det �r bara en kass urs�kt f�r att f� leecha.

menmen, vad ska man s�g om n�n som ber om FTP's i sin andra eller tredje post p� TA?

Posted by reveal on Jun-09-2004 15:01:

quote:
menmen, vad ska man s�g om n�n som ber om FTP's i sin andra eller tredje post p� TA?

Man ska s�ga "Tranceaddict does not support filesharing", och sen inte l�mna ut n�n ftp

Hur som helt, jag s�ger som jag alltid g�r i denna debatten: hade det inte varit f�r mp3 s� hade jag aldrig k�pt s� m�nga skivor som jag har gjort Jag k�per de skivor jag verkligen vill ha s� att s�ga, det har jag alltid gjort, och det kommer jag att forts�tta med.

Tyv�rr f�r min del s� kommer det ju r�tt mycket material p� vinyl enbart, och som icke-dj �r vinyl inget jag g�rna k�per.

Posted by Laszlo on Jun-09-2004 15:04:

quote:

adj�.

I'll second that.

Ska inte sticka under stol med att jag inte tankar hem musik - drar ner en helvetes massa MP3;or, men det jag verkligen gillar k�per jag p� vinyl ocks� d� jag har n�gra extra hundralappar �ver fr�n bidraget av CSN. Det �r sedan l�nge ett k�nt faktum att EDM-scenen inte hade varit d�r den �r idag utan Napster, Kazaa, DC och allt vad de nu heter, och jag tror ocks� att om scenen skall �verleva s� �r MP3 ett medium som �r ett n�dv�ndigt ont.

Posted by Laszlo on Jun-09-2004 15:09:

P� tal om CD-skivor s� tyckte jag ocks� att de var f�rbannat dyra......tills jag b�rjade k�pa vinyl.

Om man j�mf�r ett Album p� CD-skiva med 10-12 l�tar f�r 179 sp�nn, med en album sampler p� vinyl med endast 4-6 av l�trna fr�n samma CD-album f�r 150-200 sp�nn s� gn�ller man l�ngre inte �ver priset p� cd-skivorna

Posted by reveal on Jun-09-2004 15:11:

quote:
Originally posted by Laszlo
P� tal om CD-skivor s� tyckte jag ocks� att de var f�rbannat dyra......tills jag b�rjade k�pa vinyl.

Om man j�mf�r ett Album p� CD-skiva med 10-12 l�tar f�r 179 sp�nn, med en album sampler p� vinyl med endast 4-6 av l�trna fr�n samma CD-album f�r 150-200 sp�nn s� gn�ller man l�ngre inte �ver priset p� cd-skivorna

DET �r v�l iofs inget bra argument? "Jaguar �r ett dyrt bilm�rke, men nu n�r jag har b�rjat k�pa Ferrari, s� �r Jaguar billigt"

Posted by Kamelen on Jun-09-2004 15:15:

please bitches die! let me kill you all and god can sort you out..!!.. blir s� less n�r jag l�ser typ "dc �r s� bra f�r jag k�per aldrig mer skivor.. f�r det �r s� dyrt.." ladda hem.. lyssna.. njut.. k�p! njut!.. vill du inte s� hitta ett billigare intresse.. typ. samla p� sand eller n�tt.. sn�ckor.. jag l�gger ner ca 4k i m�naden p� skivor.. blivit mindre nu dock.. men det �r f�r jag gillar musiken s� mycket..absolut har jag MP3or oxo.. de lyssnar jag p� vid datorn.. l�gg ner pengar p� ditt intresse.. det tycker jag.. polare har bilar som intresse.. han k�per inte mycket skivor.. n�n enstaka.. men han har inte s� mycket mp3 heller.. hans utgifter g�r till bensin/bildelar.. en annan kanske gillar att resa.. osv.. filmer?.. bara f�r du har m�jlighet att "komma undan gratis" s� kan du ju end� betala v�l? desutom tycker jag om mina vinyler.. brukar titta p� de d� och d� ..och krama n�n ibland.. inte s� de andra ser f�r d� tror jag jag tycker om ena mer �n de andra.. och det kan bli fel.. ehumm? men hur som hellst.. tanka.. lyssna.. k�p och va glad!.. annars kommer kamelen och tar bort dina mp3or

Posted by St_Andrew on Jun-09-2004 15:26:

quote:
Originally posted by reveal
DET �r v�l iofs inget bra argument? "Jaguar �r ett dyrt bilm�rke, men nu n�r jag har b�rjat k�pa Ferrari, s� �r Jaguar billigt"

eller hur

gaktum �r att ytterst f� cd skivor �r v�rda 180kr... v����ldigt f�

Posted by n0bben on Jun-09-2004 15:39:

quote:
Originally posted by Kamelen
please bitches die! let me kill you all and god can sort you out..!!.. blir s� less n�r jag l�ser typ "dc �r s� bra f�r jag k�per aldrig mer skivor.. f�r det �r s� dyrt.." ladda hem.. lyssna.. njut.. k�p! njut!.. vill du inte s� hitta ett billigare intresse.. typ. samla p� sand eller n�tt.. sn�ckor.. jag l�gger ner ca 4k i m�naden p� skivor.. blivit mindre nu dock.. men det �r f�r jag gillar musiken s� mycket..absolut har jag MP3or oxo.. de lyssnar jag p� vid datorn.. l�gg ner pengar p� ditt intresse.. det tycker jag.. polare har bilar som intresse.. han k�per inte mycket skivor.. n�n enstaka.. men han har inte s� mycket mp3 heller.. hans utgifter g�r till bensin/bildelar.. en annan kanske gillar att resa.. osv.. filmer?.. bara f�r du har m�jlighet att "komma undan gratis" s� kan du ju end� betala v�l? desutom tycker jag om mina vinyler.. brukar titta p� de d� och d� ..och krama n�n ibland.. inte s� de andra ser f�r d� tror jag jag tycker om ena mer �n de andra.. och det kan bli fel.. ehumm? men hur som hellst.. tanka.. lyssna.. k�p och va glad!.. annars kommer kamelen och tar bort dina mp3or

St_andrew det �r v�l bara album som kostar 180 kr?

trance handlar ju �nd� till st�rsta delen om singlar, och vad jag vet sl�pps mycket p� cdm/cds ocks�. internetshoppar �r rysligt bra. frakten �r inte s� otroligt dyr, s�rskilt inte f�r cd.

Posted by Laszlo on Jun-09-2004 15:42:

quote:
Originally posted by reveal

Absolut inte....det var inte menat som ett argumet f�r eller emot cdskivor vs mp3 och vinyl...det jag menade var att jag inte gn�ller �ver priset p� CD-skivor l�ngre p� samma s�tt som jag gjorde innan jag b�rjade k�pa vinyl.

Posted by Kamelen on Jun-09-2004 15:45:

men lixom om ni t�nker efter.. om all mp3 skulle f�rsvinna.. skulle ni hellre lyssnat p� radio/mtv? eller k�pa cd/vinyl?.. musiken �r en stor del utav mitt liv.. s� jag kommer l�gga ner pengar p� "mitt liv" vare sig det �r kl�der/f�rh�llande/musik .. men det �r ju jag =) ni kanske k�per annat!

Posted by St_Andrew on Jun-09-2004 15:48:

quote:
Originally posted by Kamelen
men lixom om ni t�nker efter.. om all mp3 skulle f�rsvinna.. skulle ni hellre lyssnat p� radio/mtv? eller k�pa cd/vinyl?.. musiken �r en stor del utav mitt liv.. s� jag kommer l�gga ner pengar p� "mitt liv" vare sig det �r kl�der/f�rh�llande/musik .. men det �r ju jag =) ni kanske k�per annat!

amat�r musik kommer ju finnas �nd� ju

plus att tranceradio ox� finns

s� jo, jag ser dom som ett b�ttre alternativ �n att k�pa all musik jag tycker �r bra. plus att m�nga producenter ox� �r stora djs, vilket g�r att dom tj�nar pengar p� annat s�tt och d�rigenom kan forts�tta producera bra musik

Posted by St_Andrew on Jun-09-2004 15:49:

quote:
St_andrew det �r v�l bara album som kostar 180 kr?

trance handlar ju �nd� till st�rsta delen om singlar, och vad jag vet sl�pps mycket p� cdm/cds ocks�. internetshoppar �r rysligt bra. frakten �r inte s� otroligt dyr, s�rskilt inte f�r cd.

vad kostar en cd singel med frakt?

har alltid f�tt f�r mig att trance singlar bara s�ljs p� vinyl....

Pages (2): [1] 2 »