TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nån som e haj på Hörlurar?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by InoX on Oct-08-2004 13:08:

Nån som e haj på Hörlurar?

Har haft ett par sennheizer hd212pro ett tag nu och har varit jättenöjd, dom är täta som fan och man hör inget från omvärlden, å dom hör inget från mig. Men så tänkte jag att jag skulle köpa ett par nya sennheizer lurar och såg en del som rekomenderade hd515, dom kosta ju 800 spänn, men jag tänkte att om dom e så dyra så måste dom ju va gudomliga. Men dessa var ju lite sådär.. dom satt skönare, dom var lite större, men man hörde allt som hände i rummet omkring mig, och lurarna var väldigt lyhörda. Basen var oxå rätt kass tyckte jag. Inte alls samma djup som i hd212pro.

Men vad tycker ni jag nu ska köpa? Har fått för mig att sennheizer e bra, men jag testar gärna nått annat. Täta ska dom va, man ska inte höra nått från tjejjen eller tvn i bakgrunden :P sen ska det va sjukt bra ljud. å kvalitet. dom får kosta vad som helst

Posted by InoX on Oct-09-2004 21:09:

kom igen göbbar å flicker, har ni niga hörlurar som ni e nöjda med?

Posted by CJ InterCity on Oct-09-2004 23:17:

jag har ett par Philips *nånting* som jag fick på köpet till en freestyle sitter bra på öronen, låter bra oxå, men inget att ha när man ska mixa

Posted by ScuL on Oct-10-2004 02:07:

jag kan snacka om DJ hörlurar men de ska du troligtvis inte använda på gatan osv

Posted by mr_fisken on Oct-10-2004 10:11:

Dom mest prisvärda lurarna är Sennheiser HD 25 SP (1400kr).
Dom stänger ute allt ljud som är runt omkring, har en väldigt djup och fin bas men inte så det tar över för mycket och låter illa.
Dom sitter jättefint, får inte ont i öronen även om jag har dom på mig i 4h. Bra också att man kan byta ut delar ifall något går sönder i stället för att lämna in eller köpa ett par helt nya.

Posted by Vizay on Oct-10-2004 17:40:

se till att du får HD 25 sp1 (märk att det står en etta efter!)

flickan beställde ett par sånna fast utan ettan, skillnaden va att det bara va en stor plugg i änden på sp lurarna till skillnad från sp1 som har en liten regular 3.5 plugg

annars om du har pengar över så köp ett par sennheiser HD25 från tyskland, http://www.recordcase.de kan du köpa dom för 1600:- och då är frakten redan medräknad (100:-)

dom lurarna kan man köra över med en jävla pansarvagn utan att dom tar skada och ljudet är helt otroligt!

Posted by Jre on Oct-11-2004 10:53:

Innan jag köpte mina lurar så lyssnade jag på endel olika sorter!
Jag fastnade för Sony MDR-V700

/ Jre

Posted by JayBee on Oct-11-2004 14:42:

inte så hajj på hörlurar :P använder bara de som kommer med aparaten.

känns onödigt att spendera flera hundra på ett par hörlurar som är lite bättre än dem man har. eller det beror ju på men med min stadiga inkomst på 0kr/månaden skulle nog alla tycka det vore onödigt

Posted by Snakebyte on Oct-11-2004 14:57:

Ett par smo jag har som jag är nöjd med är 'Beyerdynamic DT 770 Pro'. De var ganska dyra, runt 2500:- men de är bra. Sluter tätt och jag hör inte omgivningen. Bra frekvensomfång oxå. Bra bas, tydlig diskant.

Posted by InoX on Oct-13-2004 12:13:

nu har jag alltså en del att välja på...

Beyerdynamic DT 770 Pro 2500:-
Sony MDR-v700 ca 1600:-
Sennheizer HD 25 SP1 1400:-
Sennheizer HD25 1600:-

nu måste jag kolla lite tester, å se ifall det finns några butiker här i stan som jag kanske skulle kunna få provlyssna dom i..

BTW: Mina Sennheizer HD515 e till salu, kom å köp! Dom kosta 900, DU som läser detta får dom för 700 vid snabb affär. kanske 600 om du tjatar

Posted by InoX on Oct-13-2004 12:47:

Beyerdynamic ska ju va satans bra, men är dom värda sina pengar?
Sennheizer verkar vara lite små? täcker dom öronen eller ligger dom mera på öronen?
Sonys V700 har fått bra betyg för ljud, lite sämre för kvallan på själva construktionen.

Jag e helt villrådig, vill ha mera råd

Posted by Vizay on Oct-13-2004 12:57:

quote:
Originally posted by InoX
Sennheizer verkar vara lite små? täcker dom öronen eller ligger dom mera på öronen?

dom ligger på öronen men låt inte det vilseleda dig. Dom täpper till bättre än mdr-V700 som har en mer täckande modell. (har testat båda så det är av egen erfarenhet jag talar )

Posted by Smekbar on Oct-13-2004 12:59:

Stanton DJ PRO 2000 är bra... bra ljud i dem och bra konstruktion som håller... relativt billiga är de också, runt 1100-1200 kr...

annars så kan du ju spana in:
http://www.tranceaddict.com/forums/...&threadid=29639

Posted by InoX on Oct-13-2004 13:11:

quote:
Originally posted by Vizay
dom ligger på öronen men låt inte det vilseleda dig. Dom täpper till bättre än mdr-V700 som har en mer täckande modell. (har testat båda så det är av egen erfarenhet jag talar )

Men kan inte det bli riktigt jobbigt för öronen?

Posted by InoX on Oct-13-2004 13:18:

quote:
Originally posted by Smekbar
Stanton DJ PRO 2000 är bra... bra ljud i dem och bra konstruktion som håller... relativt billiga är de också, runt 1100-1200 kr...

annars så kan du ju spana in:
http://www.tranceaddict.com/forums/...&threadid=29639

bra tråd! ska glo lite i den oxå

Posted by Vizay on Oct-13-2004 14:21:

quote:
Men kan inte det bli riktigt jobbigt för öronen?

nope, vaderingen e så pass bra gjord att det knappt känns att man har dom på sig. Har haft på mig dom i flera timmar utan att känna av några problem från dom.

Sen ska en till sak tilläggas om dem, alla delar i lurarna är utbytbara vilket innebär att om något går sönder så slipper man lämna in för lagning eler köpa nya

Posted by InoX on Oct-13-2004 14:34:

quote:
Originally posted by Vizay
nope, vaderingen e så pass bra gjord att det knappt känns att man har dom på sig. Har haft på mig dom i flera timmar utan att känna av några problem från dom.

Sen ska en till sak tilläggas om dem, alla delar i lurarna är utbytbara vilket innebär att om något går sönder så slipper man lämna in för lagning eler köpa nya

Yepp, det e det som e så skönt med sennheizer
Vart köpte du dina? hi fi klubben i stan skulle ha, va va det,ca 2700 för dom, det lät rätt mycke tyckte jag, tyskarna tog ju typ 1500 för HD25, men det e inte så kul att beställa från tyskland, äääsch, får se hur jag gör

Posted by Vizay on Oct-13-2004 15:17:

jag köpte mina från http://www.recordcase.de
dom tar alltid 100:- frakt oavsett vara så det landar på 1600:- totalt.

Går skitsmidigt å beställa därifrån å dom har äntligen skaffat engelsk översättning till sidan
Flickan beställde ett par Sennheiser HD-25SP därifrån också, va så vi upptäckte skillnaden mellan SP och SP1. Dom hade ett skrivfel på sidan så de stod att de skulle va liten plugg istället för fetplugg (men det är inget du behöver oroa dig för om du beställer HD25)

Dom har bra service också å svarar snabbt på mail osv. så det är helt klart värt det att beställa därifrån när det gäller sånna här mindre saker.
Däremot skulle jag nog inte beställa en sån sak som skivspelare därifrån men det är en helt annan femma som vi inte ska prata om i den här tråden

Posted by ScuL on Oct-13-2004 15:56:

Det finns bara 2 DJ hörlurar som verkligen ledar på marknaden:
Sony MDR-V700 och Pioneer HDJ-1000. Allt annat räcker inte enligt de professionals.

På tekniskt sätt finns det ingen skillnad alls mellan dessa, men konstruktionen av Sony är lite mindre men det går att fixa när den bryter.

Problemen är bara priset. I Holland (och troligtvis också Sverige) är Sony modellen 169€ och Pioneer 199€. I Tyskland dock kan man få Sony för 111€ och Pioneer för 165€.

Posted by Vizay on Oct-13-2004 16:37:

scul: vill bara göra ett tillägg i mitt tjatande, många många använder sig av sennheiserlurarna också (kolla in alla bilder och filmer för olika dj's så märker du nog det)

Dessutom tro jag det har en hel del med sponsring att göra. Ta gielen som ett exempel. På många stora fester som trance energy, sensation osv så ser man klart å tydligt att han använder V700 lurarna MEN så fort han e på mindre klubbar osv så använder han technics lurar.

Posted by ScuL on Oct-13-2004 16:49:

Ja Sennheiser HD25 är klart bra. den kommer som nr #3 ... Det är så för att den är tekniskt lite mindre kapabel:

Sennheiser HD25:
Impedance: 70 Ohm
Frequency Range: 16 to 22,000 Hz

Sony MDR-V700:
Unit Type: 50mm drivers.
Maximum Input: 3,000mW
Output Sound Level: 107 dB/mW
Impedance: 24 Ohm
Frequency Range: 5 to 30,000 Hz

Pioneer HDJ-1000:
Impedance: 40 Ohm
Maximum Input: 3,500 mW
Unit Type: 50 mm dome

Mindre bass och treble alltså
Plus att HD25 kan inte rotera ....the earshells

För övrigt.. jag vet inte än vilka jag ska skaffa. Måste spara lite pengar först ändå haha ... men det blir Sony eller Pioneer. Ska till en butik för att testa dem för att jag kan inte besluta det bara pga internetreviews.

Posted by Vizay on Oct-13-2004 17:59:

quote:
Originally posted by ScuL
Ja Sennheiser HD25 är klart bra. den kommer som nr #3 ... Det är så för att den är tekniskt lite mindre kapabel:

Sennheiser HD25:
Impedance: 70 Ohm
Frequency Range: 16 to 22,000 Hz

Sony MDR-V700:
Unit Type: 50mm drivers.
Maximum Input: 3,000mW
Impedance: 24 Ohm

Pioneer HDJ-1000:
Impedance: 40 Ohm
Maximum Input: 3,500 mW
Unit Type: 50 mm dome

Mindre bass och treble alltså
Plus att HD25 kan inte rotera ....the earshells

För övrigt.. jag vet inte än vilka jag ska skaffa. Måste spara lite pengar först ändå haha ... men det blir Sony eller Pioneer. Ska till en butik för att testa dem för att jag kan inte besluta det bara pga internetreviews.

I teorin så är dom nr 3, aboslut men låt oss va lite realistiska. Det finns inte många som hör under 20hz eller över 22000 (inte många som hör mycket över 20000 heller)
Dessutom, när vi snackar trance så räcker det med att lurarna klarar så lite som 20000 eftersom låtarna alltid beskärs vid 16000 i mastringsprocessen

btw, specs för HD25:

Transducer Principle : Dynamic
Frequency Response : 16-22000 Hz -3 dB
Nominal Impedance : 70 Ohms
Weight Without Cable : 4.9 oz.
Charictaristic Spl : 120 dB
Ear Coupling : Supraural
Distortion : <0.3%
Connector : 3.5 mm mini-stereo with 1/4” adapter

som du ser så spelar sennheiserlurarna dessutom betydligt högre än dom andra (en från sennheiser sverige påstod att man spränger trummhinnorna 3 gånger om innan man spränger lurarna om man maxar ut volymen totalt)

lägg sedan till att konstruktionen är mycket stabilare än V700 och HDJ-1000 modellerna så har man ett par jävligt bra lurar!

Personligen skulle jag aldrig lägga pengar på sonys eller pioneers dyraste lurar för dom går i de flesta fallen sönder efter ett till två år. Pioneerlurarna har stora problem med glapp i lurarna och sonys har en tendens att gå sönder just i vikkonstruktionen för själva hörlurskoppen :/

Posted by ScuL on Oct-13-2004 18:43:

120dB är sjukt. 107 från Sony och Pioneer är redan för mycket.. absolut inte bra att spela ut dem på max
de problem som du beskriver om Sony och Pioneer är sant men det går att lösa. I Holland jobbar en kille på ersättsdeler från hård plastic så att man kan byta ut de i dem Sony hörlurar när den går tråsig.

Men det är också så att man ska behandla de lugnt

Posted by Vizay on Oct-13-2004 18:46:

quote:
Originally posted by ScuL
120dB är sjukt. 107 från Sony och Pioneer är redan för mycket.. absolut inte bra att spela ut dem på max
de problem som du beskriver om Sony och Pioneer är sant men det går att lösa. I Holland jobbar en kille på ersättsdeler från hård plastic så att man kan byta ut de i dem Sony hörlurar när den går tråsig.

Men det är också så att man ska behandla de lugnt

åfan, bra att nån tar initiativet till en sån sak för det är grymma lurar bortsett från dom problemen.

I slutändan så tror jag det måste avvägas på egen erfarenhet. Skillnaderna kan se stora ut i sifforr men dom e otroligt hårfina i praktiken så det bästa är helt enkelt att prova de man kan få tag på å sen avgöra

Posted by Snakebyte on Oct-13-2004 19:47:

quote:
Beyerdynamic ska ju va satans bra, men är dom värda sina pengar?

Japp, helt klart!! När jag sitter och jobbar där hemma, där jag bara har ett par creative datorhögtalare så är det lurarna jag mixar i...går skitbra.

Pages (2): [1] 2 »