TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Olika inträdesåldrar för killar och tjejer
Pages (2): [1] 2 »

Posted by St_Andrew on Apr-07-2005 21:14:

quote:
Originally posted by Cube
23 för killar?! Jisses.. Nu när man har fyllt 20 så ska dom höja till 23 :/

STÄM DOM!!!!!!

Edit:

Står iof inte nått om kön, men måste ju vara samma sak?

16 kap. brottsbalken:

quote:
9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på
grund av
hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse
genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin
verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga
diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också
på den
som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en
näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller
innehar allmänt uppdrag.

För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän
sammankomst eller
offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare
, om han
diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska
ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till
sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.

Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs
diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning,
döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610).

Posted by mr_fisken on Apr-07-2005 21:34:

quote:
Originally posted by St_Andrew
STÄM DOM!!!!!!

blir mod mäts baklänges

Posted by Cube__ on Apr-07-2005 23:35:

Haha, ska fan höra mer om det där Om det går så får vi gå ihop och stäma dom. Får man skadestånd?

Posted by CJ InterCity on Apr-08-2005 02:50:

quote:
9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på
grund av
hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse
genom att inte gå honom till handa på de villkor som näringsidkaren i sin
verksamhet tillämpar i förhållande till andra, skall dömas för olaga
diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också
på den
som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en
näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller
innehar allmänt uppdrag.

För olaga diskriminering dömes även anordnare av allmän
sammankomst eller
offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han
diskriminerar någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska
ursprung eller trosbekännelse genom att vägra honom tillträde till
sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra.

Om någon som avses i första-tredje styckena på sätt som där sägs
diskriminerar annan på grund av att denne har homosexuell läggning,
döms likaledes för olaga diskriminering. Lag (1987:610).

står inget om ålder ju... i och för sig kan jag påstå att jag är gay men SÅ jävla värt är det fan inte

Posted by hustler on Apr-08-2005 09:22:

Tycker det är skandal om det nu är 23 för killar. Kommer en så stor artist så tycker man ju att alla som är myndiga ska få chansen att se honom.

Posted by Hauken on Apr-08-2005 13:27:

Synd att detta inte var ca 1-2 månader senare, för 1 juli kommer en ny diskriminerings lag.

Faktum är att regeringen beslutade om den igår t om.

Funkar såhär;

Det ska bli olagligt att behandla kunder olika enbart pga. kön.

Det förbjuder att man sätter särskilda priser för kvinnor eller män hos frisören, taxi, nattklubbar mm.. "handel med varor, tjänster och bostäder".

Vad gäller just nattklubbar blir det även förbjudet att ha olika åldersgränser. Men givetvis kommer det fortfarande tillämpas i praktiken Men man kan ju sätta olika gränser för det; t ex, "ålder: 25. Alla som har kjol; 20".

Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism".

Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback.

Posted by Aendy on Apr-08-2005 13:37:

quote:
Originally posted by Hauken

Äntligen en lag för jämnställdhet! Inte "feminism".

Levererat av jämnställdhets minister Jens Orback.

Ingen utom kommersen kommer tjäna på den nya lagen. Den suger, livet är orättvist men nu blir det ännu mer orättvist att jag får betala 300 spänn för att klippa mig och tjejer får betala fullpris för taxi. Det är ungefär lika sniket som att man får ett fel på ett matteprov som en annan fått rätt för och så går man och gnäller hos mattefröken att den andra ska bli av med sitt poäng eftersom denne uppenbarligen också räknat fel. Omoget!

Posted by Hauken on Apr-08-2005 13:53:

Jasså?

Jag tycker inte att en tjej som går till frisören och har "kill frisyr" (kort hår) ska behöva betala mer bara för att hon är tjej.

Och jag tycker inte jag ska behöva åka taxi dyrare för att jag är kille.

Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla. Vilket är ju svårt att säga.

Posted by St_Andrew on Apr-08-2005 15:10:

quote:
Originally posted by Aendy
Ingen utom kommersen kommer tjäna på den nya lagen. Den suger, livet är orättvist men nu blir det ännu mer orättvist att jag får betala 300 spänn för att klippa mig och tjejer får betala fullpris för taxi. Det är ungefär lika sniket som att man får ett fel på ett matteprov som en annan fått rätt för och så går man och gnäller hos mattefröken att den andra ska bli av med sitt poäng eftersom denne uppenbarligen också räknat fel. Omoget!

Ehm, sa om jag far betala mer for taxi enbart for att jag e man hur fan kan man fa det till att inte vara diskriminerande?!

Posted by Funfrock on Apr-08-2005 15:23:

har du prövat att gå i högklackat?

Posted by SWE_TRANCE on Apr-08-2005 15:35:

quote:
Ehm, sa om jag far betala mer for taxi enbart for att jag e man hur fan kan man fa det till att inte vara diskriminerande?!

Förstår tänkandet.
MEN, i just denna fråga tycker jag att "tjejtaxa" är helt riktigt!
Tanken är ju att kvinnor INTE ska behöva gå ensamma hem/åka svarttaxi på nätterna. Jag tyckte att det var ett bra initiativ när svenska taxibolag införde detta. För det är ju ändå så att tjejer löper en större risk att råka ut för något t.ex på väg hem ifrån krogen.

Nu blev ju detta ordentligt OT, jag föreslår att reveal tar och flyttar dessa inlägg till en egen tråd. För ämnet är utan tvekan intressant.

Posted by CJ InterCity on Apr-08-2005 22:04:

quote:
Och jag tycker jag har lika stor rätt att ta del av kultur, som t ex förstaklassig musik med DJ tiesto, som en jämngammal hona. Det betyder antingen att man sätter t ex 23 för alla eller 20 för alla.

om det nu verkligen ska vara jämnställt och icke-diskriminerande, måste åldersgränsen ligga på 18. Vad är det för bullsh*t att man blivit myndig, får lov att dricka och röka, men kommer ändå inte in på nattklubbar??

sen att kvinnor får åka billigare taxi är inget problem imo, dom löper som sagt mindre risk att hamna i trubbel då.

Posted by Hauken on Apr-08-2005 23:23:

Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget.

Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi.

Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar

Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi?

Finns säkert några killar här som blivit rånade på vägen hem från krogen. Varför tog ni inte taxi hem? Var det för dyrt...?

Posted by SWE_TRANCE on Apr-08-2005 23:43:

quote:
Är det bara jag som tror att killar är en majoritet av de offer som kommer till sjukhus och har blivit misshandlade? Det är väl endå vanligare att en kille misshandlar en annan kille framför en tjej? Att slå en tjej är ju fortfarande tabu för dom flesta eller? Fast kanske bara här i norrland vi killar har den hedern kvar

Säkert är det så...men hur många tjejer/kvinnor tror du det inte är som aldrig anmäler händelsen? Det är ju allmänt känt att t.ex de flesta våldtäkter ej anmäls. Så det är ett ganska svagt argument för att inte tjejer ska få ha kvar sin "tjej-taxa"
Med andra ord;
Låt tjej-taxan finnas kvar

Posted by CJ InterCity on Apr-09-2005 03:37:

quote:
Det största bullshittet i att man blir "myndig" är att man får supa på krogen, göra värnplikt, man är alltså vid 18 års ålder redo att döda för sitt land. Men inte handla på Systembolaget.

Jag har ofta fått på käften för att jag snackar skit om svenska traditioner, men fanimej så rätt jag har! inte i något annat land har jag sett på maken! Är man myndig vid 18 ska allt vara tillåtet. Har man skyldigheter ska man också ha rättigheter (i vissa länder räknas man som myndig redan vid 16 års ålder, fast det är ändå lite väl tidigt imo)

Posted by St_Andrew on Apr-09-2005 04:50:

quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Förstår tänkandet.
MEN, i just denna fråga tycker jag att "tjejtaxa" är helt riktigt!
Tanken är ju att kvinnor INTE ska behöva gå ensamma hem/åka svarttaxi på nätterna. Jag tyckte att det var ett bra initiativ när svenska taxibolag införde detta. För det är ju ändå så att tjejer löper en större risk att råka ut för något t.ex på väg hem ifrån krogen.

kvinnor har större chans att bli våldtagna, ja. Kvinnor har större chans att bli misshandlade, nej.

Är typ alltid män som hamnar i bråk ju. Kvinnor blir våldtagna, män blir slagna.

quote:
Originally posted by CJ InterCity
om det nu verkligen ska vara jämnställt och icke-diskriminerande, måste åldersgränsen ligga på 18. Vad är det för bullsh*t att man blivit myndig, får lov att dricka och röka, men kommer ändå inte in på nattklubbar??

Tycker iof att det är upp till klubben att sätta en åldersgräns, vill dom ha mognare folk där inne så är det upp till dom, MEN dom SKA behandla män/kvinnor/invandrare/svenskar/bögar etc LIKA.

quote:

Hehe, håller helt med dig, är dock ännu värre här i nordamerika, i USA är man mogen nog att rösta, kriga etc, vid 18 års ålder, men inte mogen att dricka alkohol, ens på krogen, förens han/hon är 21!!!

Sänk gränsen till typ 15 eller så på krogen (fast ha kvar olika åldersgränser så man inte behöver umgås med smått folk om man inte vill ) och låt ungdommarna dricka lagligt under kontrollerade former och sänk systemgränsen till 18 eller så!

quote:
Även vi killar löper mindre risk att hamna i trubbel om vi åker taxi.

Kan väl tycka att t ex ungdomar borde få åka billigare taxi. Dom blir väl oftast misshandlade och våldtagna eller? Ungdomstaxi? Studenttaxi?

Sant, enligt samma argument borde unga åka billigare, eftersom dom oftare hamnar i trubbel. Samt för äldre, samt för invandrare, samt för folk som bor i dåliga områden... The list goes on med folk som har större risk att bli utsatta.

Posted by CJ InterCity on Apr-09-2005 08:52:

quote:
Tycker iof att det är upp till klubben att sätta en åldersgräns, vill dom ha mognare folk där inne så är det upp till dom, MEN dom SKA behandla män/kvinnor/invandrare/svenskar/bögar etc LIKA.

Jag kan förstå om det är ett slutet evenemang, typ en klubb där man måste vara medlem för att komma in etc. Men på ett vanligt event som är öppet för allmänheten? då ska man kunna komma in när man är 18

Posted by AC. on Apr-09-2005 11:13:

Visst du får låna miljoner på banken, starta företag osv osv. allt det när du är 18, men du får inte handla på Systemet. Jag hört det allt förr.

Vad du inte förstår är attdet handlar inte om det. Det handlar om att din kropp inte än är fullt utvecklad och darför är risken mycket större för dig att den tar skada av ett förstort alkoholintag. Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja )

Posted by Laszlo on Apr-09-2005 11:31:

quote:
Originally posted by AC.
Med krogen menas att du får dricka under kontrolerade former (nåja )

Japp - var på alkoholutbildning med samtliga styrelser för de tre studentpubarna vid Växjö universitet för en vecka sedan där vi fick lära oss en halv miljard grejer som 999 av 1000 personer inte har en aning om. Vad gäller uteställen som serverar alkohol så är det bartendern som är personligt ansvarig för det han/hon säljer till kunden. Man får enligt svensk lag inte släppa in eller sälja alkohol till personer som är "märkbart påverkade". Detta är det dock givetvis ingen som följer. Samma sak gäller om bartendern har skäl att tro någon försöker köpa något till sin polare för att denne nekats alkohol. Då ska denne också nekas. Det är också de anställdas ansvar att se till så att VARJE gäst inte blir för berusad, och om någon blir det är det också deras ansvar att se till så att de på ett säkert sätt kommer hem, fixa taxi åt de etc. Om någon super sig själv under bordet på en pub, vinglar ut från stället mitt framför ögonen på vakterna/entrévärdarna och femtio meter senare blir påkörd i en korsning så är det just på deras samvete det ligger. Enligt lagen så kan man få fängelsestraff för en sån skitsak som att sälja en öl till någon som är skitfull (men ändå uppför sig anständigt). Givetvis händer detta ytterst sällan, men han som föreläste för oss på utbildningen berättade att detta faksitkst hänt ett par gånger då kommuner varit och gjort kontroller på pubar och discotek.

Posted by CJ InterCity on Apr-09-2005 12:06:

Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten!

Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker

Posted by Laszlo on Apr-09-2005 12:48:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
Jamen för fasen, sälj inte alkohol till mig om jag är stupfull då! Jag dricker aldrig alkohol på en klubb (mest för priserna) så varför ska jag nekas inträde på grund av någon som inte kan hantera det? Det är bartendern som ska neka mig tillträde i så fall, inte dörrvakten!

Detta "förbud-samhälle" som vi har i Sverige kommer gå åt skogen... var så säker

Tja - folk skiter i att följa lagarna för egen vinnings skull...det är som sagt väldigt sällan det blir rättsliga påföljder utav situationer då någon säljer alkohol till en berusad gäst. Det är ingen som bryr sig så länge de tjänar pengar på det...men det är ju inte för att folk inte kan hantera alkoholm som de sätter olika åldersgränser på olika uteställen. Anledningen till det är väl för att de vill ha en mognare publik till vissa ställen. Här har folk som är 23-25 år uppenbarligen extremt svårt att kunna vistas och umgås på ett ställe som har 18-åtsgräns...Mig veterligen finns det inga liknande uteställen i vare sig Rumänien eller Ungern där man har olika åldersgränser....är du 18 bast och myndig så är du välkommen överallt, och där finns inga som helst problem för all möjligt folk mellan 18 och upp till fan vet vilka åldrar att vistas på ett och samma ställe. Där har man av det jag fått erfara en mycket öppnare mentalitet - här är tyvärr helt annorlunda - istället för att sköta sig och sitt eget så springer folk runt och slösar energi på olika saker de kan reta sig på hos andra, vilket i sig är jävligt tragiskt...

Posted by CJ InterCity on Apr-09-2005 14:27:

Sanna ord minsann! i Tyskland och Holland är dom också öppnare har jag märkt, även i Danmark för det mesta. Sen vet jag inte hur det är i övriga skandinavien? i Finland är det i af strikt har jag hört... pfft, och finnarna skulle vara släkt med ungrare?

Men vadå mognare? förklara det där lite... jag förstår att man inte vill ha fjortisar som springer omkring, men vafan har man fyllt 18 är man väl mogen att gå in på en nattklubb! Sen om man kan hantera spriten är en annan femma, men det finns ju lika många 30 åringar som inte kan det så nej... det är ren idioti imo

Posted by jofawe on Apr-09-2005 19:22:

jag tycker personligen inte att "vi" ska stöda sånahär sponsrade kryssningar.
Hade det varit vilket annat bolag som helst som sponsrat, hade det varit okej, nästan vilket som helst.
Men ett röka företag?

njaaa.. där går gränsen.

Posted by fe_maLe on Apr-11-2005 11:30:

hm..e fortfarande för liiten för de mesta iaf 1månad till
håller me de e lite konstigt att man får göra så mycke när man e 18 men inte handla på systemet..visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker..

tycker det ska vara konsekvent, allt eller inget!!! och tjejtaxa ska inte ändras på åker alltid de för de känns mycke tryggare..och för de som inte e tjej så finns ju studenttaxa osv....sen har ni ju rätt i att killar i vår ålder e mkt mer i riskzonen för å bli misshandlade m.m så tycker egentligen de borde finnas ungdomstaxa lr någe..alla under 40?

Posted by CJ InterCity on Apr-11-2005 19:50:

quote:
Originally posted by fe_maLe
visst, man kanske inte e så mogen vid 18 men isåfall borde allt annat också vara 20..vad säger man e mer mogen att kunna rösta vem som ska styra landet än å hålla koll på va man dricker..

helt rätt!

Pages (2): [1] 2 »