TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Böcker
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Laszlo on Aug-25-2006 20:43:

Böcker

Finns en filmtråd så för att någon rättvisa ska kunna skipas i denna värld så är det på hög tid att en boktråd startas! Jag måste erkänna att jag inte läser speciellt mycket tyvärr, mest på grund av tidsbrist, men häromdagen tryckte min chef på mig Kejsaren - Roms portar, som jag inte kan slita mig ifrån. Brutalt bra. När man läser böcker som denna undrar man varför man inte läser dygnet runt...

Pocketversionen kostar 39 spänn, men den inbundna versionen är väl värd sina 157 riksdaler - KÖP DEN! Den andra delen, Kungars död, ska tydligen vara ännu bättre.

http://www.adlibris.se/product.aspx...80775&checked=1

Vad har ni läst/läser som ni vill rekomendera?

Posted by Laszlo on Aug-25-2006 20:59:

På tal om böcker och att läsa...någon här som kan läsa i typ 1000+ ord/minut? Jag kämpar mig fram med mina 250 ord/minut som är runt genomsnittet...finns tydligen de som kan läsa över 3000 ord per minut. Dessa snibbar betar av en 400-sidig bok på dryga halvtimman. Snacka om vilken jävla kunskap (läs: makt) man kan skaffa sig med sådana enorma läskunnigheter....shit pommes alltså.

Posted by Kvicket on Aug-25-2006 23:03:

Är tveksam till att denna blir lika populär som filmtråden
Brukar inte bli så bland relativt unga människor...
Själv får jag mest och bäst läsro på sommaren o då kan jag plöja på ganska bra. I somras var jag o fisken i Grekland i 35 dagar o då blev det ett tiotal..

Böcker jag har läst på sistone som jag kan rekommendera:

Poeten - Michael Connelly
En av dom bästa deckarna jag har läst. Sjukt bra!

Damernas detektivbyrå och giraffens tårar - Alexander McCall Smith
Riktigt trevliga och mysiga böcker. Kanske inte alltför djupa men det behövs inte alltid.

Alla böcker om Van Veeteren - Håkan Nesser
Gillar nästan alla

Posted by ScuL on Aug-26-2006 01:23:

Jag är faktiskt också interesserat av bra tipps på böcker för jag vill gärna utbreda mina kunskaper på Svenska och ordförråden (som det kallas)
är faktiskt ingen riktig läsare, läser knappast böcker på Holländska heller.. så det borde vara något som är inte för tungt men inte för lätt heller typ 150~200 sidor max
borde väl finnas några som är interessanta

Posted by Aendy on Aug-26-2006 08:12:

Åhh, vilken tråd!

Skimmer av Göran Tunström, min favorit genom alla tider.

Novellsamlingen; Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans av Anna Gavalda, hennes första och starkaste bok, allt som hon gett ut efter det har gradvis sjunkit i läsvärdhet.

Kommande bok jag ska ge mig på är facklitterär så det kanske inte är något att tipsa om.

Posted by mjz on Aug-26-2006 11:36:

Mästaren och margarita av Michail Bulgakov, underbar bok, läste den för första gången på svenska på väg upp och ner till kryssningen.

Gillar man fantasy är det annars bara att sätta sig och sträckläsa allt som Davod och Leigh Eddings har skrivit.

Posted by Pjox on Aug-26-2006 12:25:

Jag måste läsa mer!
Egentligen så är det något jag värkligen borde göra så att jag kanske kan lära mig att stava någon gång. Dessutom behöver jag öva mig på att läsa
Men det är så svårt att börja tycker jag.
När jag väl har börjat läsa brukar det funka, eller som när jag gick i skolan och var tvungen att läsa ut boken så var jag ju tvungen att ta upp boken och det är ju ricktigt trevligt att läsa...

Jag har just lät ut två böcker av han som hade "värsta språket" (Viz vill du ha tillbaka din bok? ). Det var mycket intressant men nu vet jag inte va jag ska läsa.

Posted by Jeremy H on Aug-26-2006 13:01:

Pga all litteratur på plugget så har jag blivit lite halvt avskräckt av all sorts läsning tyvärr.. Läsa är med andra ord tyvärr det sista jag har lust att göra när jag har en lugn stund

Trots detta har jag i sommar börjat läsa nyutgåvan av "Last Night a DJ Saved My Life". Intressant och rolig bok!
http://www.amazon.com/gp/product/07...9118447?ie=UTF8

Posted by Laszlo on Aug-26-2006 13:12:

quote:
The DJ was born on Christmas Eve

hihi, kunde ju lika gärna handlat om mig

Posted by Akia on Aug-26-2006 13:28:

Just nu läser jag Dan Browns - The Da Vinci code, vill gärna läsa boken innan jag ser filmen men jag har svårt att komma in i den.

quote:
Originally posted by ScuL
Jag är faktiskt också interesserat av bra tipps på böcker för jag vill gärna utbreda mina kunskaper på Svenska ordförrådet inte för tungt men inte för lätt heller typ 150~200 sidor max borde väl finnas några som är interessanta

Då skulle jag vilja rekomendera Jonas Gardells - Mormor gråter och andra texter, det är ett urval texter från tidningar, TV, scenen och radio. En perfekt bok för den som har svårt att komma in i böcker eller som bara har tid att läsa korta stunder (tex på bussen). Texterna är tänkvärda med en blandning av både djup och humor. Jag är väldigt förtjust i Jonas Gardells sätt att använda språket.

När du kan tänka dig att läsa lite längre sedan, måste du absolut läsa Jan Guillous - Ondskan (283 sidor), i synnerhet om du inte har sett filmen! En bok som handlar om våld på gott och ont och att göra upp med sitt förflutna.

Jag måste också slå ett slag för Terry Pratchetts - Små gudar (283 sidor), som är en fullkommligt galen bok. Den driver hejdlöst med religoner och gudar och jag kan lova många asagarv (rekomenderas dock ej till goda kristna eller trogna muslimer...).

Posted by Akia on Aug-26-2006 17:48:

quote:
Originally posted by Pjox
Jag måste läsa mer!
Jag har just lät ut två böcker av han som hade "värsta språket" (Viz vill du ha tillbaka din bok? ). Det var mycket intressant men nu vet jag inte va jag ska läsa.

Jag tror att du skulle gilla Margit Sandemos - Sagan om Isfolket, det är en ockult serie i 47 delar (låt dig inte avskräckas av det!) som handlar om en släkt som drabbats av ett ont arv och deras kamp mot det. Övernaturligt blandas med verkliga historiska händelser på ett naturligt sätt och det är svårt att slita sig från böckerna!

Och du som jobbar med hundar, om du inte redan har läst Elizabeth Marshall Thomas - Hundars hemliga liv, bara måste du göra det! Författaren som är antropolog och etolog har under 30 år observerat hundar som hon har i sin vård för att ta reda på vad hundar vill och hur dem skulle vilja leva sina liv om dem själva fick bestämma. Boken är rolig och lätt att läsa (145 sidor) och oerhört intressant! Man ser på hunden med nya ögon efteråt.

Posted by mjz on Aug-26-2006 21:13:

quote:
Originally posted by Akia
Jag måste också slå ett slag för Terry Pratchetts - Små gudar (283 sidor), som är en fullkommligt galen bok. Den driver hejdlöst med religoner och gudar och jag kan lova många asagarv (rekomenderas dock ej till goda kristna eller trogna muslimer...).

hahaha, ja, terry pratchett är grym.
Mort är en favorit, handlar om en aningen trög kille som inte är speciellt bra på någonting men som får en praktikplats hos döden
Discworld serien är bra över huvud taget

Posted by CJ InterCity on Sep-01-2006 15:43:

quote:
Originally posted by Akia
Just nu läser jag Dan Browns - The Da Vinci code, vill gärna läsa boken innan jag ser filmen men jag har svårt att komma in i den.

När jag började läsa Da Vinci Koden för evigheter sedan, då trodde jag att den skulle handla om Da Vinci själv. Något jag länge velat utveckla mina kunskaper om. Ack så var det ju inte, men ja jävlar vilken fängslande bok! Filmen däremot är bortkastade biopengar om jag får säga det själv... ångrar att jag ens gick och såg den!!!

Någon som läst andra Dan Brown böcker? Har inte vågat mig på dom... än...

Posted by lonne on Sep-05-2006 01:23:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
När jag började läsa Da Vinci Koden för evigheter sedan, då trodde jag att den skulle handla om Da Vinci själv. Något jag länge velat utveckla mina kunskaper om. Ack så var det ju inte, men ja jävlar vilken fängslande bok! Filmen däremot är bortkastade biopengar om jag får säga det själv... ångrar att jag ens gick och såg den!!!

Någon som läst andra Dan Brown böcker? Har inte vågat mig på dom... än...

Jag laste Angel and Demons innan Da Vinci Code. Bra bok, aven fast jag kommer halla mig borta fran hans ovriga bocker! Med facit i hand kan jag saga att efter det forsta hundra sidorna i Da vici Code kandes det som jag kunde forutspa resten av historen. Senast lasta bocker ar f.o. 2 klassiker, The Celestine Prophecy-James Redfield och
1984-George Orwell.

Posted by mjz on Sep-06-2006 10:40:

Tycker filmen da vinci-koden hade betydligt bättre berättarteknik än vad dan brown har själv, men mannen kan få ihop en spännande historia, även om det stundtals är förutsägbart och karaktärerna är lite ytliga så är det spännande, vilket är en bra recension på i cirkelns mitt som är den enda bok av dan brown jag läst förutom da vinci koden...

Posted by Cham on Sep-07-2006 12:29:

Intressant tråd! Alltid bra att få tips från andra För jag köpte nyligen en bok som låg högt uppe i "bocket toppen" den va helt kass!

Tips på bra böcker:
Hela serien om "Arn" skirven av Jan Guillou. Sjukt bra, har läst alla dem 2 ggr Sen är hans bok tjuvarnas marknad ganska hyffsad den med. Lasermannen av Gellert Tamas, väldigt intressant bok som man bör läsa.

Posted by Akia on Sep-07-2006 13:04:

Ja, böckerna om Arns rike är jätte bra! Jag gillar Jan Guillous språk, men det finns dem som tycker att det är för komplicerat. Har en kompis som knappt lyckades ta sig igenom första boken, hon tyckte att hon gick misste om storyn för att hon trasslade in sig i orden. Så kanske inget för förstagångs läsaren... Men jag tycker i alla fall att man ska prova, det är en både spännande och vacker berättelse!

Posted by Akia on Sep-07-2006 15:27:

Och om man gillar Arns Rike (förlåt att jag spammar i den här tråden !) tror jag nog att man gillar Lian Hearns triologi - Sagan om klanen Otori (Över näktergalens golv, På kudde av gräs och Under lysande måne) också. Det är en berättelse som utspelar sig i det medeltida Japan och handlar om pojken Takeo som lärs upp i det legendariska släktets märkliga och magiska förmågor. Långsamt upptäcker han sanningen om sig själv och det öde som väntar honom. En storslagen saga om maktkamp, intriger, mod och kärlek.

Posted by lacksesepsotygh on Sep-07-2006 16:40:

för dem som inte intresserar sig för dussindeckare, utan vill ha nåt lite mer tankekraftigt kan jag rekommendera chuck palahniuks böcker. det var denna homosexuelle man som skrev fight club, och står även bakom ett flertal sjukt bra titlar. läs allt han skrivit, gärna på engelska.

Posted by Akia on Dec-28-2006 16:09:

Nu när det är jullov har man äntligen tid att läsa ! Håller på med en bok av Torey Hayden - Ghost Girl, som är en verklig berättelse om ett barn med allvarliga problem. Kan inte säga så mycket om den än eftersom jag bara läst knappt halvvägs, men den är gripande!

Här ett utdrag: ""So, will you show me that you can stand up stright?" She shook her head. "why? Does it hurt?" "NO." "Well, why then?" "Because I need to bend over." "Why?" "Because I need too." "But why?" "To keep my insides from falling out."".

Posted by avh on Dec-28-2006 17:29:

Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig.
Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet.
Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt.
Jag är kär

Posted by Aendy on Dec-28-2006 19:04:

quote:
Originally posted by avh
Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig.
Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet.
Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt.
Jag är kär

"Veronica decides to die" är min favoritbok med Coelho. Dock gillade jag inte "Alkemisten", tyckte den inte lämnade något mellan raderna att själv klura på, kändes som att han idiotförklarade en med att förklara vad precis allt innebar.

Posted by avh on Dec-28-2006 19:39:

quote:
Originally posted by Aendy
"Veronica decides to die" är min favoritbok med Coelho. Dock gillade jag inte "Alkemisten", tyckte den inte lämnade något mellan raderna att själv klura på, kändes som att han idiotförklarade en med att förklara vad precis allt innebar.

Jag fick "Veronica bestämmer sig för att dö" i julklapp så ska hugga in på den så fort jag har tid.
Nej Alkemisten var ingen höjdare, var dessutom aldeles för mycket guda-grejs och övernaturlighet för min smak.
Har "Veronica..." och "11timmar" kvar att läsa.
Zahiren är nog den av böckerna som gett mig allra mest, full med tänkvärda saker..

Posted by Aendy on Dec-28-2006 20:40:

quote:
Originally posted by avh
"11timmar"

Pure erotica...

Posted by [SWE]Helios on Jan-01-2007 20:48:

Jag har nyligen fastnat i coelho's magiska grepp. Läste Valkyrierna och Alkemisten, ska ge mig på The Devil and Miss Prym härnäst (läser dem på engelska =))

En annan författare jag fått upp ögonen för är Bret Easton Ellis. Maken till groteska berättelser får man leta efter
Less Than Zero och Rules of Attraction är avklarade, ska börja med American Psycho nu

Pages (2): [1] 2 »