TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Wie kan mij helpen? Beginnend DJ vragen...
Pages (3): [1] 2 3 »

Posted by Jesse on Jun-24-2002 16:10:

Exclamation Wie kan mij helpen? Beginnend DJ vragen...

Ik ben van plan om zelf nu ook te gaan proberen te draaien/mixen, heb nu toch wel een aardig aantal platen (rond de 40) en het lijkt me gewoon leuk om te kijken of het mij ook lukt. Geen aspiraties om de volgende wannabe-Ti�sto te worden iig.

Goed, wat ik aan jullie wil vragen (degene die er het 1 en ander over weten) is: wat heb ik precies nodig? Wat is het verstandigst om mee te beginnen?

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken naar goedkope draaitafels; de Gemini XL100-MKII, in de aanbieding bij newline.nl voor � 89,-

specificaties:
* Adjustable pitch control
* Dust Cover
* Feather-touch start/stop control
* Auto return
* Strobe illuminator
* Anti-skate adjustment
* S-shaped tone arm
* Cartridge included
* Belt Drive Semi-Automatic
* Electric Brake (Solenoid)

Verder ben ik via andere pagina's op deze (2e handse) draaitafels uitgekomen: de Monacor DJP - 120

specificaties:
* Belt drive
* Quick start, solenoid brake
* Magnetic system
* 2 speeds, pitch control �8 %
* Remote control facility for start/stop (fader start) and forward/backward function
* Aluminium dieast turntable and metal pick-up arm
* Switchable stylus illumination
* Tinted plexiglass cover
* Supplied with rubber slipmat.

Welke van deze 2 merken is kwalitatief beter? Gemini had ik vaag wel eens iets van gehoord maar van Monacor nog nooit.
Ik ben niet van plan om hele dure draaitafels te gaan aanschaffen omdat ik nog helemaal niet weet of ik de feeling ervoor heb of dat ik t ook echt leuk vind (dat laatste denk ik trouwens wel, cdtjes mixen met MixMeister gaat ook niet vervelen )

Verder is een mengpaneel nodig (preamp of niet?), een versterker (moet ik daarvoor per se een losse hebben met weet ik hoeveel watt uitgang, het is 1e instantie om thuis te oefenen en misschien op kleine feestjes,verjaardagen etc)

Dus, als je ff zin hebt om mij antwoord/advies te geven..GRAAG!!

alvast bedankt ey

Posted by TimeportE on Jun-24-2002 16:14:

wat ik zelf weet is dat gemini iig een goed merk is!
ook weet ik dat meestal word aangeraden om met direct aangedreven moters te beginnen dus nie met een belt.. die gaan snel kapot etc..

om te beginnen zou ik 2hands of b merk direct aangedreven tafeltjes kopen.. met een 3 kanaalsmixer

Posted by Jesse on Jun-24-2002 16:24:

quote:
Originally posted by TimeportE
wat ik zelf weet is dat gemini iig een goed merk is!
ook weet ik dat meestal word aangeraden om met direct aangedreven moters te beginnen dus nie met een belt.. die gaan snel kapot etc..

om te beginnen zou ik 2hands of b merk direct aangedreven tafeltjes kopen.. met een 3 kanaalsmixer

Belt drives die slijten idd, direct drives niet. Maar om nu al die grotere aankoop meteen al te doen...Die platenspelers die op t 2e plaatje staan zijn er 2 voor � 150,-.. Dat scheelt wel.

Posted by TranceFool on Jun-24-2002 16:55:

Ik weet niet wat je budget is, maar als je iets langer plezier wil hebben van je tafeltjes zouk toch direct drives kopen.
Voor goedkope mixers kan misschien kijken voor een Behringer, Gemini of een Numark. Kijk es op de website van feedback: http://www.feedback.nl daar hebben ze redelijk goed spul uit verschillende prijsklasses en is redelijk goedkoop, zaak zit in Rotterdam, Utrecht en Apeldoorn.
Als je een beetje normale stereo hebt heb je geen versterker nodig, daar zit dan gewoon een ingang voor op je stereo.

Posted by Jesse on Jun-24-2002 17:16:

Ik kan later altijd nog besluiten dat ik direct drive spelers wil, maar als ik die nu zou moeten kopen, voor de prijs van 1 nieuwe Direct drive koop ik 2 nieuwe belt drives. Of 2e hands natuurlijk. Maar aangezien iedereen toch op dat punt blijft terugkomen: is het dan echt niet te doen op belt drives? Of alleen dat je dan vaak de riem moet vervangen ofzo?

DirectDrive is natuurlijk beter, maar zou ik op dit moment ook niet gewoon kunnen voldoen met BeltDrive?

Posted by TranceFool on Jun-24-2002 17:24:

quote:
Originally posted by Jesse
Ik kan later altijd nog besluiten dat ik direct drive spelers wil, maar als ik die nu zou moeten kopen, voor de prijs van 1 nieuwe Direct drive koop ik 2 nieuwe belt drives. Of 2e hands natuurlijk. Maar aangezien iedereen toch op dat punt blijft terugkomen: is het dan echt niet te doen op belt drives? Of alleen dat je dan vaak de riem moet vervangen ofzo?

DirectDrive is natuurlijk beter, maar zou ik op dit moment ook niet gewoon kunnen voldoen met BeltDrive?

mwah op dit moment wel maar aangezien je toch aardig wat plaatjes heb lijkt me niet dat je na 3 weken denkt: bah dit vinnik echt niet leuk. Als je echt heel graag plaatjes wil gaan draaien dan zouk gewoon gelijk goede tafels kopen....wil je eerst wat uitproberen dan kan je idd zulk soort tafeltjes kopen....daar kan je je geen buil aan vallen

Posted by Jesse on Jun-24-2002 17:28:

quote:
Originally posted by TranceFool

mwah op dit moment wel maar aangezien je toch aardig wat plaatjes heb lijkt me niet dat je na 3 weken denkt: bah dit vinnik echt niet leuk. Als je echt heel graag plaatjes wil gaan draaien dan zouk gewoon gelijk goede tafels kopen....wil je eerst wat uitproberen dan kan je idd zulk soort tafeltjes kopen....daar kan je je geen buil aan vallen

Kijk dat wilde ik ff horen, dat ik me strax geen ongeloofelijke miskoop bega..

met wat ben jij begonnen?

Posted by Eye-Riz on Jun-24-2002 17:29:

Joh, belt drive is ook prima te doen. En die belts krijg je echt niet zo snel kapot (is mij nog nooit gelukt, je moet die belts er hooguit even opnieuw inleggen, wat heel makkelijk gaat)
Je moet alleen niet gaan scratchen met beltdrives, daar houden ze niet zo van. Zal niet veel uitmaken aangezien je in het begin toch vooral bezig zult zijn de platen gelijk te krijgen.

Met beltdrives werkt het alleen wel iets anders dan direct drives. Ze zijn niet zo snel op tempo, en je moet fijngevoelig met bijstellen zijn, dus niet al te ruw, maar zachthandig.

Ik zou voor de beltdrives gaan (krijg nu iedereen op mijn hals waarschijnlijk) omdat je zelf ook al aangeeft dat je het gewoon eerstwil proberen zonder er veel geld aan te spenderen. Kun je tenminste overgebleven geld besteden aan platen
En bovendien: mocht je het echt leuk vinden en door willen gaan, dan kun je tegen die tijd gewoon voor meer kwaliteit gaan. een kind geef je ook niet meteen de duurste racefiets die er is als dat kind nog niet van fietsen. Toch?

Posted by TranceFool on Jun-24-2002 17:30:

quote:

Kijk dat wilde ik ff horen, dat ik me strax geen ongeloofelijke miskoop bega..

met wat ben jij begonnen?

Stanton STR8-60's redelijk stabiele tafel, was in de aanbieding vandaar , en ze bevallen goed, mixertje Numark DM 3001X

Posted by Jesse on Jun-24-2002 17:54:

Thumbs up

quote:
Originally posted by Eye-Riz
Joh, belt drive is ook prima te doen. En die belts krijg je echt niet zo snel kapot (is mij nog nooit gelukt, je moet die belts er hooguit even opnieuw inleggen, wat heel makkelijk gaat)
Je moet alleen niet gaan scratchen met beltdrives, daar houden ze niet zo van. Zal niet veel uitmaken aangezien je in het begin toch vooral bezig zult zijn de platen gelijk te krijgen.

Met beltdrives werkt het alleen wel iets anders dan direct drives. Ze zijn niet zo snel op tempo, en je moet fijngevoelig met bijstellen zijn, dus niet al te ruw, maar zachthandig.

Ik zou voor de beltdrives gaan (krijg nu iedereen op mijn hals waarschijnlijk) omdat je zelf ook al aangeeft dat je het gewoon eerstwil proberen zonder er veel geld aan te spenderen. Kun je tenminste overgebleven geld besteden aan platen
En bovendien: mocht je het echt leuk vinden en door willen gaan, dan kun je tegen die tijd gewoon voor meer kwaliteit gaan. een kind geef je ook niet meteen de duurste racefiets die er is als dat kind nog niet van fietsen. Toch?

Harstikke bedankt voor je reactie, nog ��n vraagje dan; je hebt de specificaties gezien van de 2 tafels uit mijn 1e bericht. Welke van de 2 zou jij me aanbevelen?

Posted by Asperge on Jun-24-2002 18:47:

www.djforum.nl

Posted by Little Theseus on Jun-24-2002 20:58:

Ik zou idd niet voor die gemini gaan. Tis wel een goed merk, alleen als je op het plaatje ziet hoe klein die pitch-schuif voor dat model is dan is het heel moeilijk om daarmee adequaat te doseren. Op zich is het heel goed om het daarmee te leren maar op een ouwe fiets heb je het ook niet geleerd of wel dan

Posted by Donna on Jun-24-2002 21:08:

quote:
Originally posted by Eye-Riz

En je leert t gelijk goed,als je dan later op directs over gaat weet je tenminste hoe je t doen moet,en ben je alleen maar beter in wat je doet..

Posted by Leander on Jun-25-2002 00:23:

quote:
Originally posted by Donna
En je leert t gelijk goed,als je dan later op directs over gaat weet je tenminste hoe je t doen moet,en ben je alleen maar beter in wat je doet..

Je kunt twee kanten op redeneren....
Ik heb zelf sinds een half jaar twee cheapass belt-drives (Sky-tec anyone?). Die draaien simpelweg niet 100% stabiel, waardoor je continue op de beatmatching moet blijven letten/focussen (zeker in 't begin ). Dat is iets goeds, denk ik, want dan ontwikkel je er een sterk instinct voor, zodat je adequaat kunt reageren als het 'live' een keer fout gaat.

Aan de andere kant: als je op een feest moet draaien staan daar 99% zeker twee Technics SL1200 tafels. Ik heb nu een paar keer voor publiek gedraaid en ik moet iedere keer weer wennen aan die 'klotedingen' Dat duurt dan ongeveer 3/4 van de tijd die je hebt en da's toch een flinke handicap...
Het is gewoon compleet anders om ineens op direct-drives te draaien; mijn eerste keer leek in ieder geval nergens op (weet je nog Iris?).

Ik heb in het begin dezelfde afweging gemaakt als de topicstarter en gekozen voor 2ehands belt-drives (ik had ook nog eens een zwaar beperkt budget) en daar lukt het tot nu toe prima mee!
Daarnaast: mixen is niet alleen beatmatchen!

Enfin, succes met je beslissing en veel plezier!
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad in ieder geval...

Leander

Posted by Siesta on Jun-25-2002 08:29:

ik ben een mazzelpik gweeest, ik heb het op technics geleert, dus ik weet niet anders, er zijn ook namaak technics dingen die waren ook niet zo heel duur, eens opzoeken

greetzor

Posted by New Wave on Jun-25-2002 08:43:

Ik heb zelf ook beld-drive TT's, bevalt me prima.
Om het te leren is dit de manier.
Ik hoor van mensen dat 80% van de beginnende mensen er het na een aantal maanden al voor gezien houd.
Een goedkope is dan aan te raden.
Zelf heb ik de Omnitronic BD-2210 (dach ik ) en ze doen het nog uitstekend.....na een jaar....

Posted by Asperge on Jun-25-2002 10:23:

Ik heb hier 2 adj tt-2500 direct drive dus. het zijn niet echt superdingen maar hartstikke fijn om op te oefenen. Ik heb ze net 2 maandjes en ze bevallen me goed! Ik vind dat je niet op het beste van t beste moet leren draaien maar gewoon gematigd beginnen. Is een xl-500 van gemini niks voor je?

Posted by aphex on Jun-25-2002 10:46:

[off-topic]
Ghighi Iris post weer :P
[/off-topic]

Maar ok, ik heb het zelf ook op beltdrives "geleerd" en ik weet niet echt of het aan te raden is.
Okee je voelt het amper in je knip maar wat leander ook zei: Als je geen technics gewend bent kun je lekker op je snuffert gaan omdat die een totaal andere "feel" hebben, ze reageren gewoon heel anders op de aanrakingen.

Nu draai ik zelf sinds een paar maandjes (thank god) op direct drives, namelijk Vestax PDX-D3s, echt heavenly maar laatst was ik bij RV ff draaien en dat ging toch weer heel anders Niet dat het bar slecht was (nou ja eigenlijk wel ) maar je hebt toch overduidelijk het gevoel dat je niet het onderste uit de kan haalt.

Maar je moet gewoon voor jezelf de overweging maken:
Doe ik het enkel voor mezelf en thuis of wil je later er iets meer mee doen.

In het eerste geval zou ik gewoon lekker voor beltdrives gaan (wel die met de lange pitch fader (goed zo Iris?:P) anders stel het een beetje brak bij), in iedergeval zo dacht ik er ook over en mja, draaien is nu eenmaal super super verslavend en wat is er nou leuker dan mensen zien dansen op jou aan elkaar gededraaide muziek keuze?

En ja dan kun je toch beter gelijk goed beginnen met technics en een 2 of 3 kanaals mixer. (Ik heb zelf een 2 kanaals mixer, nis mis mee maar als je later ook nog es CDJs (CD players met pitch) erbij wilt zetten, wat opzich een leuk extra'tje kan geven met unreleashde plaatjes, maar het geeft dan problemen met aansluiten, aangezien je maar 2 faders hebt.) In princiepe is het gewoon, hoe meer faders en gadgets, hoe groter de zak met geld moet zijn die je mee moet brengen.

Ik zelf heb dan red. veel gadgets op mijn draaitafels maar das enkel omdat ik ze 2e hands goedkoop op de kop kon tikken, want mijn budget laat nou niet bepaald veel toe, maar uiteindelijk besteed je veel meer aan platen. die 40 platen van jou hebben je je toch als zo'n 400 euro gekost (ruwweg) kun je een 2handse sl-1200 voor kopen

Dus bedenk voor jezelf wat je er later mee wilt gaan doen.

Posted by Jesse on Jun-25-2002 15:15:

quote:
Originally posted by aphex

Ik zelf heb dan red. veel gadgets op mijn draaitafels maar das enkel omdat ik ze 2e hands goedkoop op de kop kon tikken, want mijn budget laat nou niet bepaald veel toe, maar uiteindelijk besteed je veel meer aan platen. die 40 platen van jou hebben je je toch als zo'n 400 euro gekost (ruwweg) kun je een 2handse sl-1200 voor kopen

Dus bedenk voor jezelf wat je er later mee wilt gaan doen.

Het totaal aan platen zat ik gister ook al aan te denken, dja dik �400, maar wel verspreid over een periode van 2 jaar ofzo...
Ik denk dat ik toch voor de belt drives ga, stel dat ik voor de Gemini XL 500 zou gaan, dan betaal ik meteen al 2 x �235,- = 470 terwijl ik met (een beetje goed kijken overal) datzelfde geld alles compleet zou hebben (weliswaar beltdrives..)

En als 80% ermee ophoudt na bv 3 maanden ofzo, dan zou dat erg zonde zijn mocht ik tot die 80% horen

En idd, een mixer moet zoiezo met 3 kanalen zijn, 2 voor draaitafels en 1 voor CDJ (wat isser nou goedkoper dan mp3s op cd branden?)

Voorlopig is t nog voor mezelf, ik denk dat de kans nogal klein is wil ik binnekort op feesten draaien...(innercity enzo j/k)

Posted by basvh on Jun-25-2002 15:51:

ik ben begonnen met vestax mengpaneel en....... dj cd-spelers. ik wist ook niet of ik het draaien leuk zou vinden daarom heb ik cd-spelers gekocht. ten eerste cd�s zijn stuk goedkoper, je hoeft niet een kostbare platencollectie aan te leggen. als het draaien van mij niks zou worden kon ik ze altijd als gewone cd-speler gebruiken.

toen ik het draaien leuk vond en zker wist dat ik er mee verder wilde heb ik vorig jaar augustus maar meteen diep in de buidel getast en technics 1210sl m3d gekocht. kost wat maar dan heb je meteen het beste.

Posted by Jesse on Jun-25-2002 16:30:

quote:
Originally posted by basvh
ik ben begonnen met vestax mengpaneel en....... dj cd-spelers. ik wist ook niet of ik het draaien leuk zou vinden daarom heb ik cd-spelers gekocht. ten eerste cd�s zijn stuk goedkoper, je hoeft niet een kostbare platencollectie aan te leggen. als het draaien van mij niks zou worden kon ik ze altijd als gewone cd-speler gebruiken.

EN valt dat goed te combineren met je draaitafels? Of draai je alleen maar met je technics nu of combineer je wel?

Posted by ampburner on Jun-25-2002 16:32:

Ah dit is nou precies een thread die ik ook wilde beginnen.
Ook ik wil beginnen met draaien, weliswaar thuis met CDJ, en nu ben ik op zoek naar een goede mixer. Als ik zo een beetje rondkijk bij nederlandse web-shops valt het me wel op dat ze daar veel duurder zijn dan wat je op bijv. amerikaanse sites ziet.

Nu is mijn vraag, als jullie (max) 300 euro te besteden hadden aan een leuke mixer, welke zou je dan aanraden?

quote:
En idd, een mixer moet zoiezo met 3 kanalen zijn, 2 voor draaitafels en 1 voor CDJ (wat isser nou goedkoper dan mp3s op cd branden?)

Dit is trouwens niet helemaal waar, bijna alle mixers hebben een line/phono switch, dat betekent dat je dus op een tweekanaals mixer in feite vier bronnen kunt aansluiten (2x line-in + 2xplantenspeler). Moet je je wel van te voren even af vragen of je ooit meer dan twee bronnen tegelijk wilt mixen, anders kan je in principe bestmet een tweekanaals begeinnen.

Posted by Eye-Riz on Jun-25-2002 16:36:

Nah, Leander, dat viel allemaal reuze mee! voor jezelf lijkt het altijd erger dan voor een ander. (dus mensen: NIET naar Leander luisteren, hihihi! Hij draait nl prima! OOK op technics!!)

Jesse, over die specificaties: de specificaties die beschreven staan, is alleen maar om het een beetje luxe te laten lijken.
Het enige wat niet standaard is, is auto return, cartridge (ik zou niet weten waar ze het over hebben), en die laatste twee dingen (semi-automatische belt drive en electric break). Ik heb het nu trouwens alleen over de eerste draaitafel. Ga gewoon eerst eens naar een winkel en laat je informeren en stel vragen. Je bent nooit te dom om te vragen wat je niet weet.
Wat je dan moet doen is specificaties opvragen over torque enzo, dus de echt technische gegevens. Dan weet je iets meer over wat je tafeltje kan en doet.

Ik zou niet voor de bijna-technics gaan. Dan geef je alsnog een hoop geld uit terwijl je uiteindelijk toch Technics wil (niet omdat ze de beste zijn, maar omdat ze de standaard zijn op feesnten en in clubs.
Gewoon eerst goedkope tafeltjes, lekker mee prutsen, en vervolgens zien wat je dan gaat doen.
Als je tweedehands gaat kopen, let er dan op dat de tafel stbiel loopt, en check het op verschillende snelheden. Vaak wil een pitch nog wel eens instabiel zijn bij de uiteinden en in het midden.
Je kunt dit checken OF door goed naar de plaat te luisteren OF door op de stroob te letten. Mocht je er niet uitkomen, neem dan iemand mee die een beetje weet hoe het zit.

Succes!!

Posted by Jesse on Jun-25-2002 16:36:

quote:
Originally posted by ampburner
Dit is trouwens niet helemaal waar, bijna alle mixers hebben een line/phono switch, dat betekent dat je dus op een tweekanaals mixer in feite vier bronnen kunt aansluiten (2x line-in + 2xplantenspeler). Moet je je wel van te voren even af vragen of je ooit meer dan twee bronnen tegelijk wilt mixen, anders kan je in principe bestmet een tweekanaals begeinnen.

Dus enige voordeel met een 3 kanaalsmixer is dat je dan niet een switch om moet zetten dat je van bv phono naar line-in gaat? Dan heb je daar gewoon een apart kanaal voor.. hmm useful info!!

Posted by TimeportE on Jun-25-2002 16:39:

okay ampburner: iemand die ik ken zegt dat de Gemini UMX-7 erg fijn mixed!
http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=17

maar dan eff een vraagje van mijn kant:
als ik zo op die pagina kijk zie ik bv. een Akiyama DJ-70 staan was nou minder fijn/goed aan dat product ivm die gemini???

is het trouwens ook nie handiger om met b-merk/2hands mixer te beginnen, kwa geld ed.?

Pages (3): [1] 2 3 »