TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Reclaim Law And Order !
Pages (3): « 1 [2] 3 »

Posted by mindshooter on May-02-2003 14:16:

eftersom du p� teve och i tidnigarna l�ste och s�g vad som h�nde ja...�n en g�ng..vilka �ger media? vilka �r det som har makten att vinkla v�r tro?

va du d�r och s�g vad denna kille gjort, eller vad polisen gjorde?
alla talar emot varandra och �nd� tror vi p� media

Posted by robstar on May-02-2003 14:43:

quote:

Visst, men jag litar faktiskt mer p� en polis �n en snubbe som kastar sten och f�rst�r.

Posted by Aendy on May-02-2003 14:48:

quote:
Originally posted by mindshooter

Jag ser m�nniskor som sl�r i s�nder grejer som inte tillh�r dem. F�nster, bilar, busskurer m.m. Jag har sj�lv g�tt och sopat upp busskurer efter demonstrationer och vet hur fruktansv�rt meningsl�st och dyrt det �r. I G�teborg var det en sekvens d�r en �ldre man grabbade tag i en demonstrant som med hj�lp av ett j�rnr�r slog s�nder cyklar och mopeder som stod vid ett cykelst�ll. D� fick demonstranten hj�lp av sin polare att b�rja sl� p� mannen. Tur var att flera civila la sig i och till slut fick de tv� demonstranterna fly fr�n platsen f�r att undvika att bli helt m�rbultade... och det k�ndes S� fint.

Posted by dj_hysterix on May-02-2003 20:09:

s�g jag nyss detta p� tv ?

Skogsrejvarliknande idioter kasta stenar mot snuten ?

�r skogsrejvare med i det h�r lr ?!

Posted by XLA on May-02-2003 21:23:

quote:
Originally posted by dj_hysterix
om alla i v�rlden r�kte en fredspipa skulle det inte finnas konflikter alls

RECLAIM THE CITY: "ALLT �T ALLA"

hur fan kan man ha s� ? Allt �t alla ? bah...

Den frasen �r ju kommunismens grundpelare i stort sett.

Posted by reveal on May-02-2003 23:53:

h�ller med nordlight, detta �r f�r j�vligt... och det som retar mig allra mest det �r deras inst�llning att "vi f�r minsann g�ra som vi vill, och ni har inte r�tt att hindra oss", men n�r andra organisationer, till exempel "walk for capitalism", har sina demosntrationer, ja d� kommer dessa j�vla idioter o f�rst�r!!! sj�lva ska de tvinga p� andra m�nniskor sitt budskap, men andra ska inte ha r�tt att s�ga vad de tycker, ej ens p� fredlig v�g, jag blir s� f�rbannad

sen undrar jag vad de egentligen vill? dessa organisationer m�ste vara de s�msta i v�rlden p� att f� ut sitt budskap, folk vet ju inte ens en g�ng vad det �r dom vill �stadkomma!

n� fy fan

heja polisen!

Posted by NordLight on May-03-2003 10:56:

quote:
eftersom du p� teve och i tidnigarna l�ste och s�g vad som h�nde ja...�n en g�ng..vilka �ger media? vilka �r det som har makten att vinkla v�r tro?

Jag beh�ver inte vara d�r f�r att skaffa mig en uppfattning. Det kommer ofta reportage som tar h�nsyn till b�da sidor. Dessutom har jag en hygglig tillit till mitt eget intellekt f�r att kunna dra egna slutsatser. Det spelar ingen roll att en eller annan polis har slagit f�r h�rt med sin batong. Det jag vet �r att man... 1. ...saknat tillst�nd f�r att demonstrera. 2. ...kastat sten p� polisen. 3. ...vandaliserat butiker m.m.

Det r�cker f�r att man i min v�rld har kvalificerat sig f�r att f� rej�lt med stryk.

Jag fr�gar mig vilka som ist�llet skall �ga medierna? Staten? Ska dom d� mata oss med kommunist-propaganda? Jag kommer os�kt att t�nka p� Sovjet, Irak, Kina och andra diktaturer...

NL

Posted by mindshooter on May-03-2003 11:34:

Jag har tyv�rr sett alldeles f�r mycket skit om poliser som har maktbeg�r och betett sig minst lika illa som vissa demonstranter f�r att ha respekt f�r dom i detta fall.

Dom ser en person g�ra en sak, oss� sl�r dom en annan... att dra alla �ver en kant �r v�rldens mest gamla misstag...att man fortfarana sysslar med detta g�r mig irriterad...

visst, vissa demonstranter beter sig illa, men ska man d� s�tta ig�ng o tycka illa om hela grejen? D� kan vi lika g�rna sluta med allt va heter ravefester ox� i s� fall...
Hat f�der hat, �terigen, s�tt ig�ng och sl� demonstranter och f�d d�rmed �nnu mer hat.

stop the fucking war

Posted by robstar on May-03-2003 12:43:

stop the fucking war = sluta kasta sten � h�rja.

S� va de l�st.

Posted by Aendy on May-03-2003 13:28:

quote:
Dom ser en person g�ra en sak, oss� sl�r dom en annan... att dra alla �ver en kant �r v�rldens mest gamla misstag...att man fortfarana sysslar med detta g�r mig irriterad...

visst, vissa demonstranter beter sig illa, men ska man d� s�tta ig�ng o tycka illa om hela grejen?

Det �r h�r min devis om att h�lla rent i de egna leden kommer in. En fredlig demonstrant kommer aldrig riskera att f� d�ng s�l�nge denne �r i s�llskap med andra fredliga demonstranter...

Posted by mindshooter on May-03-2003 13:49:

s� l�nge det finns poliser med maktbeg�r s� kommer dom riskera det, precis som vissa demonstranter kommer dit f�r att f�rst�ra s� finns det poliser som �r d�r f�r att f� d�nga p� folk...

Posted by Aendy on May-03-2003 14:11:

En liten fundering: Vad �r det som skiljer i mentaliteten mellan dels demonstranter a�la G�teborgskravallerna och Reclaim the streets och dels huliganer i samband med fotbollsmatcher.

Man h�r aldrig fotbollssupportrar som hamnar mitt i v�ldsamheterna som anm�ler polisen f�r �vergrepp och �verv�ld men s� fort n�gon av snorvalparna i palestinasjal hamnar i v�ldsamheter d� anm�ls det poliser av medborgarvittnen och annat l�st folk. Finns det en anledning till detta?

Posted by NordLight on May-03-2003 14:41:

quote:
s� l�nge det finns poliser med maktbeg�r s� kommer dom riskera det, precis som vissa demonstranter kommer dit f�r att f�rst�ra s� finns det poliser som �r d�r f�r att f� d�nga p� folk...

�r det inte maktbeg�r som driver "Reclaimare" till v�ldsyttringar?

Jag �r ledsen, men jag kan inte tycka synd om m�nniskor som aktivt/passivt medverkar i s�dana aktioner och �ker p� en och annan sm�ll. De hade ju inte ens tillst�nd att ha en demonstration. Polisen g�r helt r�tt! Jag skulle vilja ta det ett steg l�ngre och s�ga att man borde omh�ndertagit alla! som fortfarande deltog efter att v�ldet b�rjat.

Greetz
NL

Posted by mindshooter on May-04-2003 00:26:

quote:
Originally posted by NordLight
�r det inte maktbeg�r som driver "Reclaimare" till v�ldsyttringar?

inte maktbeg�r....utan maktl�shet...f�rm�gan att inte kunna p�verka...
�terigen, jag st�djer grundtanken, inte tillv�gag�ngas�ttet

Posted by reveal on May-04-2003 01:18:

quote:
�terigen, jag st�djer grundtanken, inte tillv�gag�ngas�ttet

vad �r grundtanken d�?

Posted by AC. on May-04-2003 07:01:

quote:
De hade ju inte ens tillst�nd att ha en demonstration. Polisen g�r helt r�tt! Jag skulle vilja ta det ett steg l�ngre och s�ga att man borde omh�ndertagit alla!

Nu tycker jag du borde t�nka �ver vad du st�r f�r och vad du igentligen s�ger.

Posted by mindshooter on May-04-2003 07:52:

quote:
Originally posted by reveal
vad �r grundtanken d�?

att sluta leka samh�llsmyra och vara kontrollerad och f�rslavad av dom rikare. jag kan v�l kanske inte tala f�r alla med dom orden, men det �r s� jag k�nner, och jag vet att m�nga reclaimare st�r f�r just det ox�.

Posted by NordLight on May-04-2003 09:29:

quote:
Originally posted by AC.
Nu tycker jag du borde t�nka �ver vad du st�r f�r och vad du igentligen s�ger.

Ett f�rtydligande:

Enligt olika k�llor deltog ca. 2.500 personer vid demonstrationen. Polisen ringade in den vandaliserande k�rntruppen p� 500 personer p� Kungsgatan. Vad jag menar �r naturligtvis inte att man skall "l�sa in" alla m�nniskor som befann sig i anslutning till Stureplan, utan att man skulle omh�nderta k�rntruppen p� ca. 500 pers. Deltar man aktivt/passivt i k�rnan av v�ldet f�r man faktiskt st� sitt kast. 2000 demonstranter lyckades ju uppenbarligen med att ta avst�nd fr�n alla galenheter. D� hade man 1. enklare kunnat identifiera v�ldverkarna. 2. stoppat ytterligare vandalisering som skedde under kv�llen.

Vissa oskyldiga hade s�kert �kt med av bara farten, men om man befinner sig mitt i ett s�nt upplopp borde det v�l knappast vara en st�rre �verraskning att man blir omh�ndertagen - eller?

Greetz
NL

Posted by Aendy on May-04-2003 09:55:

quote:
att sluta leka samh�llsmyra och vara kontrollerad och f�rslavad av dom rikare. jag kan v�l kanske inte tala f�r alla med dom orden, men det �r s� jag k�nner, och jag vet att m�nga reclaimare st�r f�r just det ox�.

Vad blir det utan "samh�llsmyror"? De rika s�v�l som de mindre rika �r alla en del av samh�llet och agerar alla "samh�llsmyror". Alternativet �r sten�ldern d� alla sj�lv fixade f�r sin egen �verlevnad. Och d� �r jag fukked f�r jag beh�ver kunna handla mat utan att nedg�ra den sj�lv, jag beh�ver n�gon som ser till mig n�r jag �r sjuk och kan g�ra mig frisk, jag beh�ver n�gon som utbildar mig och hj�lper mig inh�mta kunskap, jag beh�ver.... ja, ni fattar.

Posted by Icarus on May-05-2003 20:59:

Det �r bra TV, men jag h�ller med de flesta h�r inne, dessa m�nniskor m�ste hitta en b�ttre hobby. En j�vla tur att inte staten f�r betala allt de �stadkommit, annars hade jag blivit j�vligt f�rbannad.

Posted by NordLight on May-05-2003 21:37:

quote:
Originally posted by Icarus
Det �r bra TV, men jag h�ller med de flesta h�r inne, dessa m�nniskor m�ste hitta en b�ttre hobby. En j�vla tur att inte staten f�r betala allt de �stadkommit, annars hade jag blivit j�vligt f�rbannad.

Tyv�rr verkar det bli s� att butiks�garna sj�lva kommer att f� st� f�r kalaset. F�rs�kringsbolagen �beropar "Force Majeur". Egentligen borde staten g� in och ta kostnaderna eftersom polisen verkligen misslyckades med att skydda butikerna. Och sedan kan alla d�mda Reclaimare jobba av det i form av samh�llstj�nst med att sanera klotter runt om i stan - det vore n�t va!?

Greetz
NordLight

Posted by reveal on May-05-2003 21:38:

quote:
Originally posted by Icarus
En j�vla tur att inte staten f�r betala allt de �stadkommit, annars hade jag blivit j�vligt f�rbannad.

VAD spelar det f�r roll? Det finns bara en enda r�ttm�tig betalare, och det �r naturligtvis de som f�rst�rde. Jag tror inte att n�gon h�r s�ger emot det. De borde f� betala ur egen ficka, om det s� skulle ta hela deras liv.

Posted by AC. on May-05-2003 22:06:

Arrow

quote:
Jag beh�ver inte vara d�r f�r att skaffa mig en uppfattning. Det kommer ofta reportage som tar h�nsyn till b�da sidor. Dessutom har jag en hygglig tillit till mitt eget intellekt f�r att kunna dra egna slutsatser. Det jag vet �r att man;
1.Saknat tillst�nd f�r att demonstrera.
2.Kastat sten p� polisen.
3.Vandaliserat butiker m.m.

Det r�cker f�r att man i min v�rld har kvalificerat sig f�r att f� rej�lt med stryk.

Om det �r vad du vet s� tycker d� i vart fall jag att det verkar som du inte lyckats skaffat dig en uppfattning om vad som h�nde (D�r du inte var) genom media. Du har alts� inte lyckats ta till dig repotage fr�n b�da sidor.

Sju poliser var efter demonstrationen anm�lda f�r misshandel. i samtliga fall, utom ett har chefs�klagare Christer Ekelund beslutat om att g� vidare med f�runders�kning
Taget ur Expressen; http://www.expressen.se/expressen/j...sp?d=10&a=31859
"Ett av de fall d�r det inletts f�runders�kning g�ller fotografen Johan Solum som bevakade Reclaim the Streets-aktionen f�r Aftonbladets r�kning.
Enligt uppgifter i Aftonbladet blev Solum blev attackerad av en polisman. N�r Solum visade sin kamera och sade att han var pressfotograf uppges polismannen har svarat att det ''skiter jag fullst�ndigt i''.
Polismannen ska d�refter ha slagit med batongen mot Solums huvud.
H�ndelsen dokumenterades p� bild av Solums kollega Mattias Carlsson."

Ang�ende vad du trodde dig veta enligt punkt 1. L�t mig citera ur RF, regeringsformen (andra kapitlet f�r den som �r intreserad)
"Varje medborgare �r gentemot det allm�nna tillf�rs�krad demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration p� allm�n plats"

vad betr�ffar att n�gon skulle ha "kvalificerat sig f�r att f� rej�lt med stryk." s� �terfinner man �ven denna g�ng om man l�ser i regeringsformen:
"Varje medborgare �r skyddad mot kroppsstraff. Han �r d�rj�mte skyddad mot tortyr..."

Posted by Mika on May-05-2003 22:08:

Evil1 ja va ska man s�ga

quote:
att sluta leka samh�llsmyra och vara kontrollerad och f�rslavad av dom rikare.

P� vilket s�tt �r du kontrollerad och f�rslavad av de rikare? Det �r v�l du och endast du som ha makten att g�ra vad du vill av dit liv? Eller har ja fel?

Jag tror absolut inte att alla "Reclaimare" g�r det dom f�r att dom k�nner sig f�rtryckta eller maktl�sa utan f�r att dom tycker det �r kul att vandalisera. Och "Allt �t alla"? Bah! Dom hade lika g�rna kunnat skrivit "Jag �r lat och avundsjuk p� alla som kommit n�nstans i livet". Fan va jag hade njutit av att glida f�rbi ett g�ng reclaimare med en Ferrari eller dylik svindyr bil som jag arbetat ihop till sj�lv och bara h�nskrattat dem i anskitet. Dom f�rtj�nar inget annat. Vill du ligga p� sofflocket och anordna reclaim fester? Fine men ge fan i vanligt hederligt folk som arbetat och slitit f�r att komma n�gonvart. AVUNSDSJUKA med ett stort A �r ett ord som passar i dom h�r sammanhangen.

Posted by NordLight on May-06-2003 07:50:

quote:
Originally posted by AC.
Om det �r vad du vet s� tycker d� i vart fall jag att det verkar som du inte lyckats skaffat dig en uppfattning om vad som h�nde (D�r du inte var) genom media. Du har alts� inte lyckats ta till dig repotage fr�n b�da sidor.

Jag tycker mig nog ha lyssnat p� b�da sidor. Om jag inte minns fel s� var det jag som postade Reclaims officiella st�llningstagande h�r i forumet f�r allm�n besk�dning. Dessutom har jag talat med folk som var d�r samt l�st ett antal artiklar i b�de dags, n�t -& kv�llspress.

quote:
Sju poliser var efter demonstrationen anm�lda f�r misshandel. i samtliga fall, utom ett har chefs�klagare Christer Ekelund beslutat om att g� vidare med f�runders�kning
Taget ur Expressen; http://www.expressen.se/expressen/j...sp?d=10&a=31859
"Ett av de fall d�r det inletts f�runders�kning g�ller fotografen Johan Solum som bevakade Reclaim the Streets-aktionen f�r Aftonbladets r�kning.
Enligt uppgifter i Aftonbladet blev Solum blev attackerad av en polisman. N�r Solum visade sin kamera och sade att han var pressfotograf uppges polismannen har svarat att det ''skiter jag fullst�ndigt i''.
Polismannen ska d�refter ha slagit med batongen mot Solums huvud.
H�ndelsen dokumenterades p� bild av Solums kollega Mattias Carlsson."

Jag hade l�st artikeln du h�nvisar till, men det �ndrar �nd� inte min grundl�ggande uppfattning. Som jag skrivit i tidigare inl�gg s� finns det s�kert poliser som slagit b�de fel personer samt lite f�r h�rt. MEN jag s�ger det �terigen: Befinner man sig mitt i ett upplopp d�r butiker vandaliseras samt poliser attackeras f�r man skylla sig sj�lv om man �ker p� stryk!

quote:
Ang�ende vad du trodde dig veta enligt punkt 1. L�t mig citera ur RF, regeringsformen (andra kapitlet f�r den som �r intreserad)
"Varje medborgare �r gentemot det allm�nna tillf�rs�krad demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration p� allm�n plats"

Men du m�ste fortfarande s�ka tillst�nd. P� polisens hemsida skrivar man tydligt att "gatufesten" var olaglig!

quote:
vad betr�ffar att n�gon skulle ha "kvalificerat sig f�r att f� rej�lt med stryk." s� �terfinner man �ven denna g�ng om man l�ser i regeringsformen:
"Varje medborgare �r skyddad mot kroppsstraff. Han �r d�rj�mte skyddad mot tortyr..."

Kom igen! Du m�ste v�l f�rst� att jag inte f�respr�kar tortyr. Polisen har r�tt att tillgripa v�ld vid s�dana upplopp och det tycker jag �r helt r�tt.

Pages (3): « 1 [2] 3 »