TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- emu - har ni bestämt er?
Pages (3): « 1 [2] 3 »

Posted by AC. on Jun-07-2003 14:00:

Re: nej till emu

quote:
Originally posted by Nyx
men också för att det framförallt är företagen som går med vinst och inte privatpersonerna.

Tycker jag låter som ett riktigt dummt argument för att vara mot EMU

[QUOTE]]Originally posted by ScuL
...tror jag inte att Sverige kan överleva i framtiden utan euro valutan.
Om ni inte går över till euro:n blir det en ekonomisk kollapps för att priserna ligger inte längre på samma nivå som i andra EU-lander.QUOTE]

Nu vet jag inte riktigt om jag missförstått dig här men det du säger är inte sant. Det är redan i dagsläget stor skillnad på priserna från land till land inom EU. Jag har dessutom svårt att se hur sverige skulle drabbas av en ekonomisk kolapps för att vi inte går med i EMU (sätt på kortsikt, kanske en tio-års period)

I vilket fall som helst är jag imot att vi går med i EMU nu. Det är helt enkelt för att jag har ingen större lust att byta ut kronan, jag är en konservatist.
Jag tycker förövrigt att debatten om EMU är väldigt svårföljd och argumenten svår att kolla upp om det verkligen stämmer. Det är helt enkelt svårt att se vad som är ren fakta (ungefär som man kan se med ren fakta att sossarna kört sverige åt helvete) och vad som är fel.

Posted by nekholm on Jun-07-2003 17:17:

Byt till euro bara, så behöver vi inte växla till kronor när vi kommer dit Nog för att man väl får betala med euro i de större butikerna i alla fall.. Men ändå.

Posted by mindshooter on Jun-07-2003 19:59:

quote:
Originally posted by XLA
Jag säger som Miljöpartiet jag.

"Byt till Euro så slipper vi växla... Kapa huvudet av dig så slipper du klippa håret"

dum jämförelse... denna jämförelse skulle fungera i en fråga om huruvuda vi ska avskaffa hela valutan och inte bara byta den...

rätt jämförelse vore att man skulle slippa färga håret brunt om man hade en naturlig hårväxt som var brun.

Posted by St_Andrew on Jun-07-2003 20:56:

Re: Re: nej till emu

quote:
Nu vet jag inte riktigt om jag missförstått dig här men det du säger är inte sant. Det är redan i dagsläget stor skillnad på priserna från land till land inom EU. Jag har dessutom svårt att se hur sverige skulle drabbas av en ekonomisk kolapps för att vi inte går med i EMU (sätt på kortsikt, kanske en tio-års period)

En ekonomisk kollaps skulle det nog inte bli men en långsammare o sämmre ekonomisk utveckling blir det troligvis, redan nu har det visat sig att handeln mellan EMU länderna ökar mer än handeln mellan övriga länder vilket betyder att sverige förlorar i export och eftersom vi är väldigt beroende av exporten så skulle vi altså tjäna på EMU!

quote:
i nuläget är jag emot att sverige ska gå med i emu..dels för att de stora länerna i europa kommer att få större inflytande på sverige och att våran ekonomi kommer att vara beroende av de andra emu-länderna..

Att säga att vi inte är beroende av dom stora ländernas beslut redan nu är inte sant. Genom att gå med i EMU skulle vi kunna vara med att ta dom besluten bara!

Posted by St_Andrew on Jul-06-2003 13:13:

Jag blir så arg, sitter o läser på DNs debatt sida om varför folk röstar ja eller nej, nästan alla som tänker rösta nej har otroligt svaga argument såsom vi förlorar vår demokrati och makten förflyttas till snobbar i frankfurt och vi förlorar makten över penningpolitiken och priserna kommer stiga... Inget utav detta håller ju! vi har ju redan en självständig riksbank altså inget vi svenskar styr över, skillnaden blir att snobbarna i frankfurt tar över istället för snobbarna i sverige! O penningpolitiken är överskattat, devalveringar är en extremt kortsiktig lösning och inte alls bra för ett land, räntepolitiken har för länge sedan förlorat sin makt, kolla bara i japan där har dom 0% ränta men går ekonomin bra för det? I sverige försökte man rädda kronan genom att ha 500% ränta men gick det bra? NEJ! Och dom som säger att det vore odemokratiskt att rösta ja borde verkligen tänka igen, för vi har ju redan röstat ja till eu och när vi röstade jag till eu sa vi också jag till EMU, altså är hela folkomröstningen odemokratisk! Priserna kommer stiga... dels har dom infört prisstopp även om kanske inte det hjälper till 100% men hursom är det jävligt kortsiktigt tänkade att säga så!

Blev lite arg, tror att sverige kommer förlora grymmt om vi inte går med i EMU så därför var jag tvungen att avreagera mig lite =)

Posted by robstar on Jul-06-2003 13:54:

quote:
Originally posted by St_Andrew
nästan alla som tänker rösta nej har otroligt svaga argument...

Frågar man folk på gatan som tänker rösta ja, så hör man det här kanska ofta:
"Man slipper växla när man åker utomlands"

Jag förstår inte varför det är så bråttom att gå med i EMU.

Ta!

Posted by GyLLe on Jul-11-2003 01:07:

ser verkligen inga nackdelar...

JA står d på min röstsedel.

å robstar... varför inte.. varför ska alltid sverige vara sist med allt inom EU???

Posted by Glorie on Jul-12-2003 14:51:

om vi väntar nu, tar det ca 10 år innan man kommer börja diskutera emu-frågan igen och det kommer ta mkt längre tid, innan den nya valutan träder i kraft, iaf enligt utrikesminister Anna Lindh (s).
fast nu har ja gått å blivit lite osäker igen.. men men, så svårt skare väl inte va att bestämma sig de e ju bara två olika alternativ man kan välja emellan..och än har man ju 2 månader på sig att tänka.

Posted by AC. on Jul-13-2003 18:42:

Smiling Frog

Jag vill inte byta, inget svårt val alls för mig. Ja till kronan men nej till euron.

Posted by dbl on Jul-13-2003 19:01:

inte en blekaste aning va jag ska rösta...
inte speciellt insatt i det hela.. kanske börjar bli dags nu

Posted by reveal on Jul-13-2003 19:08:

"för en gångs skull" tycker jag att det är jättesvårt att bestämma sig...

Posted by robstar on Jul-13-2003 19:53:

Jag kommer rösta nej.
Tycker inte vi behöver byta ännu.
Ser ingen brådska i att byta valuta.

Men den starkast anledningen till att jag röstar nej, är att de känns som Ja sidan inte berättar vad ett Ja kommer innebära.
Allt jag har hört är att de är bra för sverige.
Men inte direkt varför det är bra för sverige, ingen kan riktigt veta vad som kommer hända när vi går med.
Ja gillar inte att vi ska "gambla" med våran ekonomi.

.

Posted by ScuL on Jul-13-2003 20:02:

Du gamblar också när du röster nej..

Posted by robstar on Jul-13-2003 20:14:

quote:
Originally posted by ScuL
Du gamblar också när du röster nej..

Det tycker inte jag. Vi kan alltid gå med i Emu senare.
I would like to play this hand safe.

Vad tycker du om Euron Scul?
Ni har ju haft den ett tag nu, vad de nått som blev bättre när ni switchade till euron?

Posted by ScuL on Jul-13-2003 20:38:

quote:
Originally posted by robstar
Det tycker inte jag. Vi kan alltid gå med i Emu senare.
I would like to play this hand safe.

Vad tycker du om Euron Scul?
Ni har ju haft den ett tag nu, vad de nått som blev bättre när ni switchade till euron?

Man vet inte vad ska händer om folkröstningen blir en nej.
Till exempel kan det ta flera år innan de vill göra en röstning igen.
Sverige kan bli isolerade, vad händer när kronan sjunker eller euro:n stiger gigantiskt? Import/Export kan bli dyrare... T.ex grönsaker från EU-länder blir dyrare som leder till matunderskott. Eller Svenska produkter blir för dyr för alla övriga EU-länder som leder till överskotter i Sverige. Eller det händer ingenting...
Det e omöjligt att säga vad det blir, därför tror jag att det är 'safe'-are att rösta ja så kurserna blir kopplad och fara av ekononomiska skillnad är undviken.

I allmänt tycker jag att Euron är helt bra.
Det finns flera saker som blev liten dyrare, men det ligger inte på Euron. Affärägaren misbrukar den för att höja priser.
Förmodligen är det en nackdel som är jättesvårt att förekomma när Euron ska införas i Sverige. Förresten är det otroligt lätt att använda samma pengar genom hela Europa. Det är också interessant att jämnföra produkter i andra länder som också har Euron. Till exempel HiFi eller TV:ar är billigare i Tyskland. Fabrikanterna är tvungen att genomföra samma priser i alla länder de säljer in.

Det enliga argument jag har glömt nu är den förstärking av Europa's eknomiska kraft på världen. Förmodligen tar det några år innan man kan uppmärker det, men även nu (innan bara ett år) är Euron stärkare än Dollaren och det blir bara stärkare!

Jag vet att de mesta Svenskar är jättestolt över sin myntenhet, och att det är inte bara pengar men än tradition. Men framtiden kommer snart närmare, och man kan inte undvika Euron eftersom det är en del av Europas framtid.

Nu är jag färdig.. tror jag

Posted by staz on Jul-14-2003 13:28:

Dog Running

är inte alltför insatt men det där med att slippa växla lät ju bra

btw till inlägget ovan,, stolt över en valuta?
nja

Posted by ScuL on Jul-14-2003 14:11:

kanske inte du precis, men det finns en hel del äldre människor som kan inte ta avsked av kronan eftersom det har en traditionell värde.

Posted by Virus on Jul-14-2003 16:45:

I England är pundets sentimentala värde en av de största anledningarna till att de inte vill gå med i EMU, men vi är nog inte lika förälskade i vår valuta som dom i sin.

Jag tänker rösta ja helt klart. Dels är det väldigt riskabelt att stanna utanför, men också, som Scul säger, är det viktigt att det finns en tung motkraft till jänkarnas dollar. Dessutom är jag väldigt positivt lagd till grundtanken om en stark europeisk gemenskap även om EU till stor del tyvärr handlar om trög byråkrati i praktiken.

Posted by Glorie on Jul-17-2003 19:54:

opinionsundersökning för bara en vecka sen.
30% för
50% emot

det kommer bli ett nej

Posted by St_Andrew on Jul-17-2003 20:03:

quote:
Originally posted by Glorie
opinionsundersökning för bara en vecka sen.
30% för
50% emot

det kommer bli ett nej

Var inte för säker, jag tror det kommer vara betydligt fler JA anhängare som röstar än nej anhängare plus att ja sidan kommer lägga in storstöten snart... *hoppas*

Edit: Altså många som uppger att dom kommer rösta nej i oppinonsundersökningarna kommer inte gå att rösta i september.

Posted by dj_hysterix on Jul-17-2003 21:44:

---------> JA <---------

Posted by dj_hysterix on Jul-17-2003 22:06:

Robstar och alla andra konservativa : www.eurofakta.se

Posted by chjo on Jul-18-2003 07:27:

Förmodligen sämst insatt på denna sidan Sverige, men nått säger mig NEJ, jag är skeptisk

Posted by MiB on Jul-18-2003 10:09:

dont care =)

Posted by St_Andrew on Jul-18-2003 10:12:

hmmm här ser vi igen nästan alla som på denna sajt tycker NEJ har inga mer anledningar än "vill inte byta kronan", "det funkar ju bra nu då kan vi lika gärna vänta", "jag e inte insatt så jag röstar nej..."..

*gråt gråt*

Pages (3): « 1 [2] 3 »