TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Pages (5): « 1 [2] 3 4 5 »

Posted by mjz on Jun-17-2003 21:39:

tragiskt... helt enkelt tragiskt...

men vad skulle egentligen förändras, även om det inte finns nåt prejudicerande mål vad jag vet än så är det olagligt att dela ut upphovsrättsskyddat material nu...

och för att helt förbjuda fildelningsprogram måste dom väl ändra fler lagar än göran persson har hakor...

och vi betalar en avgift på alla blanka lagringsmedier som det är idag, köper man en cd-r skiva så går en spänn eller nåt till skivbolagen, och lite mer till filmbolagen om man köper en vhs... dvd hade dom visst inte hunnit med ännu...

och jag tycker sverige är ett rätt trevligt land, politiker är väl inte speciellt kul att ha i nåt land men det lär nog ta ett tag att skaka av sig det systemet...

Posted by Virus on Jun-17-2003 21:44:

Jag föredrar Italien och Spanien framför Sverige. Finns ju stora samhällsproblem som byråkrati, korruption etc där, men jag älskar den varma mentaliteten i Sydeuropa. Det är bland det värsta med Sverige att det är så förbannat spännigt och tillknäppt. Men å andra sidan så har jag bott i Stockholm nästan hela mitt liv och här är det kanske som värst.

Posted by zamson on Jun-17-2003 21:52:

quote:
Originally posted by reveal
men ärligt, vaffan är det??? FÖRBJUDA själva PROGRAMMET?!?! det kan ju användas till lagliga grejor liksom, kommer alla internetleverantörer tvingas logga trafik och kolla, "aha, nisse kör kazaa , skicka böter till honom"

första ISP:n som börjar med sånt kommer tappa kunder fort

Posted by SteveTranz4ever on Jun-17-2003 21:54:

Dom bästa fördelarna med att kunna dela musik på nätet är det skälet jag använt det just ikväll...

Har tankat hem massa go musik från "min tid"... alltså gammal skön dansmusik som jag började med men inte kan få tag på genom att lagligt gå och köpa den i butik. Sånt är ju ingen förlust för någon eftersom det inte ens går att köpa längre, men okej dom e säkert så snåla många av bolagen eller vissa artister så dom vill ha royalties för att jag sitter å lyssnar på dom gamla låtarna...

En lösning om det går så långt att jag inte kan fortsätta dela via DC är ju FTP delning som man får bygga upp mer och med krypterade konton och hårddiskar och allt va de e...

Posted by St_Andrew on Jun-17-2003 21:59:

quote:
Originally posted by zamson
första ISP:n som börjar med sånt kommer tappa kunder fort

dom skulle tappa mig iaf =)

Nån som har koll på hur det gick i USA när verizon vägra lämna ut vem som var bakom en användare på kazaa?

Posted by mindshooter on Jun-18-2003 02:20:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever

En lösning om det går så långt att jag inte kan fortsätta dela via DC är ju FTP delning som man får bygga upp mer och med krypterade konton och hårddiskar och allt va de e...

du har så rätt....vi kommer aldrig behöve oroa oss om Trance och så tror jag,...vi alla har nog skaffat oss tillträde till ett nätverk av folk som lyssnar och kan skicka över ICQ och MSN eller via FTP

Posted by Rikard on Jun-18-2003 03:54:

Isp:n har väll en logg på vad som går in och ut bland trafiken hos dig?

den ser väll om du försöker kontakta kazaa's server för att söka på låtar t.ex. och den ser vad du vill ladda ner.. ganska enkelt det där.

Posted by WoberT on Jun-18-2003 07:46:

hmm sjukt är det.. men kommer DC o allting försvinna nu eller?.. får man väl börja mer med FTP då.. tror nog bara dom kommer slå till mot t.ex. kazaa o annat som är väldigt öppet o enkelt att komma åt.

Posted by Vizay on Jun-18-2003 10:38:

iofs är enda stället jag tankar musik på i den stängda TA-hubben så jag undrar hur dom ska komma åt sådant, först måste dom hitta till TA, bli aktiva nog för att få konto på hubben å sen komma in för att kanske hitta ett par svenskar...slår mig just att de e nog ganska lugnt med den saken

ett problem kvarstår dock...om jag inte har helt fel så kan en ISP blocka dom portarna dom vill, detta skulle kunna sätta stopp för diverse program som kazaa å DC

Posted by Endre on Jun-18-2003 10:46:

tänk på att den krimminella världen alltid är 1 steg före lagen.
Dom förbjuder kazaa liknande program bara för att alla fjortisar ska skluta ladda ner hip-hop och sånt där, kommersiell musik. vi har ju som sagt FTPs men om dom börjar göra inspektioner i ens dator....

Posted by el_vez on Jun-18-2003 10:58:

har för mig de försökte(?) införa ngn avgift på CDR i kanada, vet inte hur det gick.

en poäng är iofs att det redan är billigare (MB/Kr) att köpa en ny disk än att bränna CDR...

Posted by St_Andrew on Jun-18-2003 16:50:

quote:
Originally posted by Vizay
ett problem kvarstår dock...om jag inte har helt fel så kan en ISP blocka dom portarna dom vill, detta skulle kunna sätta stopp för diverse program som kazaa å DC

då är det bara o byta port, ett omöjligt jobb för ISPn med andra ord
Så vi kan glädja oss med att denna lag egentligen inte är ett skit att bry sig om

Posted by nekholm on Jun-18-2003 18:09:

Om dom ska börja förbjuda program så ska dom väl för fan förbjuda Kazaa först. Dom e ju så jävla stotla över sina hundratals miljoner nedladdningar. Förstår inte varför, själv hatar jag det

Har inte läst igenom hela allt så noga, men har jag fattat det rätt att det är så att ISP:n förbjuder programmena, och inte som med Napster och AudioGalaxy, att dom stängs?

Posted by reveal on Jun-18-2003 18:15:

quote:
iofs är enda stället jag tankar musik på i den stängda TA-hubben så jag undrar hur dom ska komma åt sådant, först måste dom hitta till TA, bli aktiva nog för att få konto på hubben å sen komma in för att kanske hitta ett par svenskar...slår mig just att de e nog ganska lugnt med den saken

eftersom programmet i sig blir olagligt behöver de inte komma in på hubben

det är väldigt enkelt att filtrera ut trafik som ska till ett visst program, tyvärr inga problem att omöjliggöra körning av tex DC

Posted by ScuL on Jun-18-2003 18:15:

Jag läste det här på en Holländskt nyhets-sajt.
Har översättat det så bra som möjligt...

quote:

Den ordförande av en Amerikanskt senatkommission har en tydligt lösning emot illegal nedladning. När de hittar en internetanvändare som laddar ner illegal software, musik, osv. då ger de en eller två varningar. Men de vill förstör datoren när det händer en gång till.

Senator Orrin Hatch av Utah sa det här på tisdag under en kommissionsöverläggning om kränkning av författarenslagarna. Handllingssättet han vill föra är dock inte lagligt följande den Amerikanska lager om hacking. Därmed är det också inte klart om det finns tekniska möjligheter att göra det.

Posted by mindshooter on Jun-18-2003 19:53:

quote:
Den ordförande av en Amerikanskt senatkommission har en tydligt lösning emot illegal nedladning. När de hittar en internetanvändare som laddar ner illegal software, musik, osv. då ger de en eller två varningar. Men de vill förstör datoren när det händer en gång till.

Senator Orrin Hatch av Utah sa det här på tisdag under en kommissionsöverläggning om kränkning av författarenslagarna. Handllingssättet han vill föra är dock inte lagligt följande den Amerikanska lager om hacking. Därmed är det också inte klart om det finns tekniska möjligheter att göra det.

Tack Scul...då var det som jag trodde...dom går alltså ut på olika hubbar och letar efter folk med olagligt material... alltså är du trygg på en stängd hub... för där är dom inte om dom inte kämpar...men när det finns 1 miljon höns i en bur, varför plocka en vild?

Posted by mindshooter on Jun-18-2003 20:24:

På aftonbladets hemsida

quote:

Rättelse
Gårdagens uppgifter om att filbytarprogrammen förbjuds var felaktiga. Däremot förbjuds hanteringen som de bygger på.
Aftonbladet ber om ursäkt

Posted by Rikard on Jun-18-2003 20:30:

haha, jävla amatörer!

då är det ju precis som vanligt väll? (här kommer den smileyn till pass rätt bra)

Posted by U121 on Jun-18-2003 21:03:

quote:
Originally posted by King of Clubs
Och hur kommer de att kunna kolla upp vilka program folk använder? Det är nog inget att bry sig om, men en mindre vacker dag tror jag att dom kommer att få stopp på hela mp3 prylen.

mm, å en timma senare kommer någon ha knäckt det iaf =)

Posted by U121 on Jun-18-2003 21:09:

quote:
Originally posted by Dioxys
Isp:n har väll en logg på vad som går in och ut bland trafiken hos dig?

den ser väll om du försöker kontakta kazaa's server för att söka på låtar t.ex. och den ser vad du vill ladda ner.. ganska enkelt det där.
okej... för att klara ut ett vanligt missförstånd:

det FINNS ingen Kazaaserver, eftersom om det fanns en central del skulle det gå att stängas ner, t.ex. av polis...

om man lusläser lite så får man veta att om man inte klickar i en ruta, så agerar din dator som en "delserver" ca. 30% av alla kazaaanvändare är en sån så kallas "supernode" ... så nån loggning av nån server blir d inte... det ser utsom om du bara har surfat =)

men å andra sidan om nån lite politiker får för sig att de ska lägga in en liten mask på kazaa, så kan dom LÄTT spåra upp dem som är supernodes...
just go easy friends... it'll all work out... someday

Posted by St_Andrew on Jun-18-2003 21:32:

quote:
Originally posted by Xo|oX
okej... för att klara ut ett vanligt missförstånd:

det FINNS ingen Kazaaserver, eftersom om det fanns en central del skulle det gå att stängas ner, t.ex. av polis...

Visst finns det en kazaa server!? kazaa har all makt över kazaa nätverket på ungefär samma sätt som napster, som dom lyckades stänga ner. Däremot finns det många andra p2p protokoll som gnutella eller DC där det inte finns någon central server och som därför oxå är omöjliga att stänga av.

Posted by reveal on Jun-18-2003 21:36:

tro mig, INGA protokoll ("program", tex DC, Kazaaa, etc) är omöjliga att stänga av

det finns programvara som analyserar trafiken (alla TCP/IP-paket) som passerar en dator, och det går mkt snabbare och enklare än ni tror

paket som ska till DC, Kazaa etc kan effektivt stoppas, eller tom förändras, tex genom att byta ut uppkopplingssignalen mot en nedkopplingssignal, på så sätt tror både sändare och mottagare att den andra kopplade ner

slutsats: om er ISP vill, så kan den stoppa vad som helst

Posted by Vizay on Jun-18-2003 23:43:

håller med reveal, dumförklara verkligen inte dagens isp's...dom kan bokstavligt talat äga er fram och tillbaka lite hur dom vill, jag menar tänk bara på att det räcker med att dom vet vilken port som DC använder sig av för tillfället...då kan DC byta port när som helst...så fort ISP'n ser detta så vet dom och sedan kan dom stänga alla abonemang som använder den porten osv osv...

Posted by St_Andrew on Jun-18-2003 23:52:

quote:
håller med reveal, dumförklara verkligen inte dagens isp's...dom kan bokstavligt talat äga er fram och tillbaka lite hur dom vill, jag menar tänk bara på att det räcker med att dom vet vilken port som DC använder sig av för tillfället...då kan DC byta port när som helst...så fort ISP'n ser detta så vet dom och sedan kan dom stänga alla abonemang som använder den porten osv osv...

jag tror fortfarande vi kan vara lugna
såvitt jag vet finns det inget som gör att inte alla kan använda olika portar på DC vilket skulle medföra att det är omöjligt att stoppa, man skulle oxå kunna tänka sig att man byter port till nån port som tex msn messenger använder så är helt kört för alla IPSs att göra någe åt saken eftersom dom inte ser skillnad i vad som skickas...
fast egentligen är detta väldigt teoretiskt, alla IPSs vet att deras kunder har bredband till stor del för att ladda ner olagliga grejer och skulle därför vara korkat av dom att skrämma iväg alla sina kunder... men men... framtiden kommer visa oss...

Posted by mjz on Jun-18-2003 23:55:

att sen avtalet man tecknat med sin isp oftast i stort sett ger dom rätt till vad som helst gör ju inte saken bättre...

Pages (5): « 1 [2] 3 4 5 »