TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 [2] 3 4 5 6 7 8 »

Posted by AC. on Dec-01-2003 03:05:

Måste säga att jag är minst sagt lite skeptisk till detta...

Mosker och dylikt är inte riktigt den bild jag har av "mitt" Sverige

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 09:47:

Jag tror att konflikten kommer i krocken.
Likval som jag inte umgas med en viss typ av svenskt folk, sa kanner jag att jag har lika lite gemensamt (forstaelse )men en manniska som bar sloja , gommer sig, ar underlagsen sin man och aldre, inte kan tala sin egen mening och gora sig hord,och som ber pa en matta flera ganger om dagen till VAD?

I vilket fall ser jag religion meningslost for MIN DEL, att folja en bok, och leva efter dess regler, skulle vara att gomma mig fran varlden, och soka trost och rad i en gammal bok.
BAJS sager jag om det.
Jag tycker det bevisar svaghet och forvirring.

Islam ar skumt, och jag ser inget positivt i det alls.
Den del av Islam vi i dagslaget ser ar en ganska hemsk tolkning.
NU ska jag inte saga for mkt, men tydligen sa levde alla man och kvinnor i symbios och harmoni I Iran runt 1960-70 talet, sen kom det en galen amerikan som investerade i dem galna taliban grupperna och den extremistiska Islamen.
Den hemska och den terrorist 'glada' gruppen vaxte och tog overhand.
Darfor ser Islam ut som den gor idag, pa manga hall.

( skall aterkomma ang detta nar jag har den fulla faktan, ar lite senil)

Jag vet inte vad som hander i Sverige eftersom jag inte bor dar just nu, men har i Holland sa traffar man och upplever man inte mycket utav det Hollandska livet.
Visst har du kanalerna och cyklarna, maten och traditionerna, men folket ar som bortblast.

Nu bor jag I centrum delen av Amsterdam sa harikring ar det mest turister , Expats och nagra Hollandare, men I West dar jag bodde tidigare, var som att kliva in i vilket arabland som helst.
I somras blev jag i stort sett ropad eller visslad efter varje dag,tom nar jag gick med den lilla 2-ariga flickan jag tog han om.
3/4 shorts och top ar tydligen inte accepterat eller?
Som kvinna ska jag gomma mitt ansikte och mina former sa att inte mannen kan kanna lust och bega ett brott.
Fuck that.
Sa manga valdtakter som sker i hemmet dar en dotter och/eller en mor inte vaga prata om det, beratta.

However, det ar inte kul att kanna sig som nagot hunden slapat in, deras ackliga blickar, evigt te drickande, stora massor med bara man ute pa gatorna och cafeerna pa kvallarna.
Hemma sitter fruarna och tar hand om barnen, har dem VALT det?
Vill inte dem se solnedgangen under somrarna?
Vill inte dem kanna solstralarna pa sin hud och bli sommar varmd om skinnet?
Varfor ska en 18 arig tjej gomma sig och se ut som en gammal tant, nar hon ar vacker? vara hemma klockan 21 och gomma sig hos sin familj istallet for att vara ute o dansa med sina vanner??
Detta ar bara sma bitar.

Till Sverige och t.ex Holland kommer man nog oftast for att soka skydd, och kunna leva ett normalt liv, men varfor fortsatta leva fortryckt nar du har friheten i ditt nya land?
Varfor gomma sig for allt och leva kvar 'i det gamla', i stallet for att ta emot allt det nya, och lara sig leva efter ett annat lands regler och lagar?

Detta ar ngt som forst och framst galler muslimerna anser jag.
Skulle jag borja Hollandsk skola, be om att fa extra rokpauser ( for det ar jag lever mitt liv, och har alltid gjort), fa cafe au lait efter lunchen, som iaf minst 4 dgr i veckan maste vara italiensk mat helst lagad med massa oliv olja, ( bara for att det passar mig), sa skulle dem skratta mig rakt pp i ansiktet och be mig aka hem!

vart fan ar varlden pa vag.

Jag ma lata rasistisk for manga manniskor, men enligt mig ar det sa att man far ta seden dit man kommer, jag kan inte andra pa systemen har i Holland for att det passar mig, och for att jag ar van vid vissa saker.
JAG far acceptera, likval som alla andra folk far acceptera att sahar ar det i detta landet, trivs jag inte eller kan inte acceptera det, kanske jag borde flytta nagon annanstans?
Det borde galla for alla. I alla lander.
Trivs du inte har, flytta nagon annanstans.
Har du inte pengar till att flytta eller kanner nagon i det landet, jobba for att fa pengar, och lar kanna folk.

Det ar for enkelt, och Sverige ar for mesiga for att inse att vi blir utnyttjade.

Stall krav.

Det tror jag ar enda losningen.

Spara varan kultur och varat genuina, det som gor Sverige svenskt.
Det som gor att folk dras till Sverige och Skandinavien.
Lat alla lander bevara sin historia och kultur.
Jag vill t.ex inte aka till Turkiet och se att det ar precis som hemma, jag vill uppleva och ta del av deras tankar och diverse ting.

Jag tycker minareter ar vackra o later kul, men jag vill helst i vakna utav nan bone kallan i mitt land som inte ens ar muslimskt!
Aker jag till Iran sa ingar det i paketet, och jag kan lamna det nar jag aker hem, men varfor i ett svenskt samhalle?

Jag blir trott pa denna mesiga politiken.

Rovslickeri tycker jag.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 15:32:

*ett djupt andetag*

Goldiluxe: Jag antar att du är en sådan människa jag aldrig skulle komma överrens med. Eftersom du är indoktrinerad i den samhällskontext du växt upp i. Din syn på allt främmande är så utpräglat negativt.

Du gör misstaget som majoriteten av alla svenskar gör. Ni smutskastar religonen. Islam som religion och trossamfund har inget negativt budskap till som omgivning. Det är folk som tolkar religionen som gör misstagen. Det är de som bör kritiseras. Att säga att "Islam är orsaken till förtryck" etc är lika korkat som att säga att det är kristendomens fel att det råder en konflikt i mellanöstern idag som är resultatet av korstågen.
Islam är nog den religion som feltolkats mest. Läser man koranen så förstår man hur mycket gott den här religionen bar med sig. Kvinnor hade ingen som helst arvsrätt i förislamisk tid. De hade inget att säga till om vid giftermålen. Alla dessa rättigheter och mycket till bar Islam med sig. Jag rekommenderar alla att läsa boken Muhammed - En Biografi av Karen Armstrong.

Att smutskasta Islam är som att håna över en miljard utövare.
Är det verkligen det du vill?

Posted by reveal on Dec-01-2003 15:39:

quote:
Originally posted by RebeL9
Att smutskasta Islam är som att håna över en miljard utövare.

Om det inte är så att man ogillar alla religioner?

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 15:43:

quote:
Originally posted by reveal
Om det inte är så att man ogillar alla religioner?

att ta avstånd från en religion är inte detsamma som att smutskasta religioner. Majoriteten av mina vänner är ateister eller agnostiker.
Alla respekterar att det finns olika sorters religioner. Ingen av dem har på något sätt smutskastat någon specifik religion.

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 15:45:

Jag tycker inte nagon religion ar vettig.

Annu varre ar det ju da att skylla pa manniskorna som TOLKAR sin BIBEL eller koran.
Att dem ar mer korkad an en religion skrammer mig mer.
Finns valdigt mycker korkade manniskor isafall.
Jag har levt mitt utanfor en moske och bland hundratals muslimer.
Kan inte pasta att jag tycker det ar vackert eller verkar speciellt harmoniskt.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 15:49:

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Jag tycker inte nagon religion ar vettig.

Annu varre ar det ju da att skylla pa manniskorna som TOLKAR sin BIBEL eller koran.
Att dem ar mer korkad an en religion skrammer mig mer.
Finns valdigt mycker korkade manniskor isafall.
Jag har levt mitt utanfor en moske och bland hundratals muslimer.
Kan inte pasta att jag tycker det ar vackert eller verkar speciellt harmoniskt.

då är det väldans tur att alla inte tycker som dig. Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)

Posted by ScuL on Dec-01-2003 15:56:

quote:
då är det väldans tur att alla inte tycker som dig. Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)

man kan väl bli intelligent, vänligt och tolerant och ändå inte tycker om religioner. det e perspektivet som gäller.. människor är uppväxt på olika ställen.... jag i holland du i afghanistan (?).
om jag flytter till sverige lämnar jag också en del av min kultur här. problemet med människorna som 'uttolker religionen fel', enligt dig, är att de vill ta med sin kultur.. det är något som ska krocka i framtiden. nånsin tar tålamod slut.

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 15:58:

Jag kan gott och val tanka mig tusentals moskeer, men dar dem hor hemma, forresten handlar det nog om mer an moskeer kanns det som.

Jag, personligen, tror inte att mulitkulturella samhallen fungerar i langden.
Inte nar vi far ta bort varan grund och var vi kommer ifran, for att ge plats att nagot annat.
Brotten bla, okar I Sverige, samtidigt som invandringen okar.
Absolut haller jag med dig, att det ar brist pa forstaelse for kanske bl.a muslimer och deras religion, men sloa Sverige gor fel.
DEM och folket som kommer hit( dit) maste sta for och fokusera sig mer pa integrationen.
Det finnns knappt.
Manga olika faktorer som spelar in pa hur 'de flesta svenska folk ser islam osv osv'

Jag har aldrig varit religios, och kan inte se vad religoner gor for nytta i varlden, forutom att vara ett slags skydd for svaga manniskor att gomma sig bakom, och for att kunna framfora mannen som nagon slags gud, och fortrycka kvinnor.
Detta galler i min mening forst och framst islam, och jag tror det beror pa radsla for kvinnor.
bara att en kvinna ar oren nar hon har sin menstruation.
HALLA!

Kan val jamfora denna diskussionen med snack om hur daligt Kommersiell trance ar, och hur cool man ar om man e lite mer 'fore' alla andra, och underground.

Vissa tycker ditten, och andra tycker datten.

Och alla maste ha ratt.

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 16:11:

quote:
Originally posted by chjo
Vårt land är inte moget för ett mångkulturellt sammhälle, kanske blir de de såsmåningom.

Personligen anser jag att de som tar sin tillflykt/väljer att komma till ett land, vilket som helst, ska finna sig i de lagar och ordningar som finns där.

Försök själva invandra/flytta till ett muslimsk land o se hur lätt det är att leva på "vanligt" vis där.. där får man nog anpassa sig, annars vet man inte vad som händer.

Stammer sa jattebra!

Skjuten vill man inte bli, tank om vi skulle infora det I Sverige oxa?

Herreguuud.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 16:15:

quote:

Jag har aldrig varit religios, och kan inte se vad religoner gor for nytta i varlden, forutom att vara ett slags skydd for svaga manniskor att gomma sig bakom, och for att kunna framfora mannen som nagon slags gud, och fortrycka kvinnor.
Detta galler i min mening forst och framst islam, och jag tror det beror pa radsla for kvinnor.
HALLA!
¨

"Vad gör religioner för nytta?". Så hette en doktorsavhandling som Britt Marie Näsström höll här på Göteborgs Universitet förra året. En mycket intressant avhandling där man fick klart för sig att religion har existerat så länge människan har kunnat tänka.
Religionen har hjälpt människor på många sätt och vis. I svåra kriser. I det gamla Mesopotamien var befolkningen helt beroende av att Eufrat och Tigris översvämmade deras oldingsfält så att de kunde få en riklig skörd till nästa år. Under de år floderna inte översvämmade så var hela civilisationen på gränsen att gå under. Det som fick folket att hålla hoppet levande var just att ta sin tilltro till en religion. Man bad till flodgudarna och man var fullt övertygade om att de skulle hjälpa en.
Även i våra dagar söker sig många människor till en religion i kriser. Glöm inte att den mycket okristne Robinson Crusoe (trots att han är fiktiv) tog sin tilltro till kristendomen och blev mycket religiös under sin vistelse på den öde ön.

Människan har helt enkelt ett behov av religionen. Oavsett hur man vänder och vrider på det så finns det ett behov för människor att söka sin tilltröst till något "större".

Kvinnor har förtryckts i alla tider och i alla religioner. I arbetsmarknaden har kvinnor idag mycket lägre lön än sina manliga kollegor. Man kan undra vad detta kan bero på. Antagligen finns det inbyggda koder i vårt samhälle som talar om för oss redan vid födseln att vi lever i ett patriarkalt samhälle.

Jag anser inte att muslimer i Sverige alla gånger gör rätt när de flyttat hit. I många fall har många utlänningar inte orkat anpassa sig till samhället. Jag anser att man ska kunna leva i ett samhälle oavsett var på jorden och kunna utöva sin religion öppet. Men för den sakens skull ändå vara väl insatt i landets kultur, språk etc.
Det är väl inte alls mycket begärt?

Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 16:16:

Evil1

quote:
Jag kan gott och val tanka mig tusentals moskeer, men dar dem hor hemma, forresten handlar det nog om mer an moskeer kanns det som.

och dom hör inte hemma hos oss? det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!

quote:
Jag, personligen, tror inte att mulitkulturella samhallen fungerar i langden.
Inte nar vi far ta bort varan grund och var vi kommer ifran, for att ge plats att nagot annat.

har vi inte alltid utvecklas genom att lära genom andra kulturer?

quote:
Brotten bla, okar I Sverige, samtidigt som invandringen okar.

ÖHHHHHHH så nu e antalet brott proportionellt med antalet invandrare!?

quote:
Absolut haller jag med dig, att det ar brist pa forstaelse for kanske bl.a muslimer och deras religion, men sloa Sverige gor fel.
DEM och folket som kommer hit( dit) maste sta for och fokusera sig mer pa integrationen.
Det finnns knappt.
Manga olika faktorer som spelar in pa hur 'de flesta svenska folk ser islam osv osv'

här kan jag faktiskt hålla med dig, många är jävligt konservativa och har svårt att se nått ur invandrarna perspektiv och hakar jävligt lätt upp sig på små saker. tror du faller ganska bra in i denna kategori oxå. mer religon och geografi och liknande...

quote:
HALLA!

och var fan i koranen hittar du att om en kvinna har menstration är hon oren? snarare tvärt om om jag vet rätt, tex behöver inte kvinnan fasta när hon har mens. om man gämför med tex bibeln så har kvinnan betydligt större rättigheter i koranen, iaf inte mindre, måste oxå tänka på att dessa böcker är ifrån en tid man hade en annan syn på kvinnan, och då var detta bra för kvinnan.

quote:
Kan val jamfora denna diskussionen med snack om hur daligt Kommersiell trance ar, och hur cool man ar om man e lite mer 'fore' alla andra, och underground.

öh va?

Posted by reveal on Dec-01-2003 16:18:

quote:
Originally posted by St_Andrew
och dom hör inte hemma hos oss? det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!

Det är VERKLIGEN inte samma sak!

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 16:22:

quote:
Det är VERKLIGEN inte samma sak!

har tanken aldrig slagit dig att rätten till en människas religionsutövande i Sverige står med i grundlagen? Att förbjuda en viss religion i Sverige är som att gå emot grundlagen.

Posted by reveal on Dec-01-2003 16:24:

quote:
har tanken aldrig slagit dig att rätten till en människas religionsutövande i Sverige står med i grundlagen? Att förbjuda en viss religion i Sverige är som att gå emot grundlagen.

Var någonstans har jag påstått att vi ska förbjuda en viss religion?

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 16:26:

quote:

läs hennes inlägg så att du förstår vad det är du instämmer i. Hon menar mer eller mindre att vi ska förneka muslimerna deras rätt att utöva sin religion i moskéer etc.

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 16:26:

jag ser det fran mitt perspektiv ifran holland just nu.
vad alla olika kulturer och manniskor har gjort for holland.

artikeln i DN ville ta fram hur Islam skulle paverka varat svenska samhalle.
har ar det som att vara i vilket land som helst, bara att det bor, jag vet inte hur manga olika nationaliteter, och visst bor alla ihop och pa varandra.
men lever knappast i harmoni.

vad jag ville fa fram var att vi far inte ge vika for alla andra religoner och kulturer, eftersom vi da kommer glomma bort oss sjalva, och vara seder o bruk.

jag vet knappt vad som ar hollandskt, och jag vill inte det skall handa med sverige.

Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 16:28:

quote:

du menar att vi ska förbjuda alal elelr? för annars e det verkligen samma sak!

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 16:29:

quote:
jag ser det fran mitt perspektiv ifran holland just nu.
vad alla olika kulturer och manniskor har gjort for holland.

artikeln i DN ville ta fram hur Islam skulle paverka varat svenska samhalle.
har ar det som att vara i vilket land som helst, bara att det bor, jag vet inte hur manga olika nationaliteter, och visst bor alla ihop och pa varandra.
men lever knappast i harmoni.

vad jag ville fa fram var att vi far inte ge vika for alla andra religoner och kulturer, eftersom vi da kommer glomma bort oss sjalva, och vara seder o bruk.

jag vet knappt vad som ar hollandskt, och jag vill inte det skall handa med sverige.

Om det är det ursvenska du är rädd för att förlora så oroar du dig verkligen i onödan. Har du sett konkreta exempel på att svenskarna gått ifrån sin kultur? Då är jag mer än nyfiken på att få höra vad du har att komma med. Såvitt jag vet så firar svenskarna sina högtider midsommarafton, lucia, jul, etc (hur många av dessa som är helsvenska kan man fråga sig ). Har du sett svenskar fira ramadan?

Posted by ScuL on Dec-01-2003 16:30:

quote:
läs hennes inlägg så att du förstår vad det är du instämmer i. Hon menar mer eller mindre att vi ska förneka muslimerna deras rätt att utöva sin religion i moskéer etc.

att förneka att bygga en moské är inte detsamma som att förneka deras rätt att utöva sin religion.
man kan väl utöva det var som helst..

Posted by reveal on Dec-01-2003 16:33:

quote:

quote:
du menar att vi ska förbjuda alal elelr? för annars e det verkligen samma sak!

Det enda jag har sagt är att påståendet "det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!" är felaktigt, det är inte rasism.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 16:36:

quote:
Originally posted by ScuL
att förneka att bygga en moské är inte detsamma som att förneka deras rätt att utöva sin religion.
man kan väl utöva det var som helst..

tyvärr är det inte så enkelt. Jag kan ta ett konkret exempel. Här i Göteborg har muslimerna velat ha en egen moské i ca 20 års tid. Men de har ständigt mött motstånd från både rasister och andra anti-islamiska krafter. Notera att det finns både riktiga synagogor och sikh-tempel i stan sedan flera decennier.
För ca 10 år sedan så gjorde man en utvärdering av muslimernas önskemål och då kom kommunen upp med följande:
"-Ni har ju redan en moské, vad ska ni med en till?"
Det visade sig att de syftade på Ahmadiyatemplet som är en sekt som inte har några kopplingar till den sunni-Islam som verkade för ett byggande av en moské i stan.
Än idag har muslimerna i Göteborg ingen moské. Man känner sig orättvist behandlade och muslimerna idag är hänvisade till att be i trånga och undermåliga lokaler.

Posted by JayBee on Dec-01-2003 16:51:

quote:

quote:

öh va?

jag tror det han menar är att eftersom rebel9 sa att det var "tur att det fanns så många som är troende".. eller låt mig formulera om det.

majoriteten av människorna på jorden är troende och då borde de ha rätt eller?

majoriteten av människorna på vår jord lyssnar på mainstream musik, är det bättre?

ta mitt exempel symboliskt och inte till punkt och pricka men typ så.. och iomed att alla vi här lyssnar på musik som inte är mainstream då kan vi ju hitta liknelsen till hur sånna som inte tror på religion tänker.

Rebel9 intresant det du sa om att människan alltid haft religion och förmodligen alltid kommer behöva den?. Det är som du säger men frågan är om inte det bevisar mer och mer att det inte finns något stööre än det som finns i våra skallar. altså under tusentals år trodde folk på anubis och alla vad de egyptiska gudarna hette, och sen grekerna och osv.. hur många religioner har det inte funnits under människans tid? mer än vad jag har hårstrån i alla fall och varför skulle just en utav dem vara rätt? just den som man själv tror på.

jag inser oxo att man kan behöva stöd ibland när det är tufft i skallen men jag går till andra vägar för att få det stödet. jag har själv varit troende när jag var liten men min mamma sa att jag fick tro vad jag ville och efter en tid försvann det när jag enligt mig själv inte längre såg något vettigt i det hela.

typ en kille följer bibeln och följer den nästan till punkt och pricka och han är inte kriminell eller något.. allt går bra osv och han hamnar i himmelen. ok nästa person som oxo är troende och följer bibeln och så.. han slår sin mamma, snor juveler och misshandlar folk men han tror på jesus eller så så han kommer till himmelen och blir förlåten. tredje personen tror inte på jesus, han hjälper tanter över gatan och vann nobelpris och blabla men han tror ju inte så han hamnar i helvettet. jo det låter ju verkligen logiskt.

dessutom ser jag religion som diktatur. en kille med skägg kommer fram till dig och säger "antingen tror du på mig och gör som jag säger eller så hamnar du i helvettet och får mer smärta än du någonsin kunnat ana" jävligt schysst det, låter inte som någon snäll gud i mina öron i alla fall.

fast skona mig med att säga att jag kastar skit på alla religioner och är rasse osv (då har man inte förståelse för folk som inte tror på religion).. har inget emot utlänningar och de som tror får göra det för mig sålänge de inte väcker mig på morgonen med moske rop för då trampar de på mitt revir.

Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 16:53:

quote:
Det enda jag har sagt är att påståendet "det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!" är felaktigt, det är inte rasism.

om man menar att invandrare inte ska få utöva sin religon, men man vill att svenskar ska få utöva sin religon, på vilket sätt är inte det ett resistiskt utalande?

Posted by reveal on Dec-01-2003 16:56:

quote:
om man menar att invandrare inte ska få utöva sin religon, men man vill att svenskar ska få utöva sin religon, på vilket sätt är inte det ett resistiskt utalande?

När sa jag det?

Pages (8): « 1 [2] 3 4 5 6 7 8 »