TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- al-Qaida
Pages (3): « 1 [2] 3 »
Tack for f�rfriskningen av gymnasieskolans historia, Rebel9.
Ja, vad ska man s�ga. Det �r f�rj�vligt...
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 F�r det f�rsta kan n�gon av er komma med konkreta bevis f�r att Al-Qaida eller n�gon annan terrororganisation g�tt ut och sagt att man vill konvertera alla ickemuslimer till muslimer? Det skulle jag g�rna vilja se. |
| 1. Establishing the rule of God on earth 2. Attaining martyrdom in the cause of God 3. Purification of the ranks of Islam from the elements of depravity |
s�g n�n till grej men jag orka inte kolla det nu
den sortens retorik som p�bjuder att man ska konvertera hela v�rlden till Islam f�rekommer i m�nga religioner. I synnerhet inom kristendomen. tex st�r det i Evangelierna: "Jesus uppenbarade sig f�r sina l�rjungar och sa �t dem att g� ut och d�p hela v�rldens befolkning". Detta citat anv�nde man sig senare under kyrkans historia f�r att tv�ngskonvertera naturfolk mfl till kristendom.
I en av l�nkarna du postade st�r f�ljande:
"Al-Qa'ida's goal is to "unite all Muslims and to establish a government which follows the rule of the Caliphs." Bin Laden has stated that the only way to establish the Caliphate is by force. Al-Qa'ida's goal, therefore, is to overthrow nearly all Muslim governments, which are viewed as corrupt, to drive Western influence from those countries, and eventually to abolish state boundaries."
st�r som sagt inget om att tv�ngskonvertera ickemuslimer till Islam.
som jag ser det s� anv�nder Bin Laden bara religionen som ett svepsk�l f�r att p� n�got s�tt f�rs�ka r�ttf�rdiga de handlingar han har varit med och planerat mot bl.a. usa
varf�r folk i v�stv�rlden ser islam som n�gon sorts fiende tror jag beror p� att vi i sj�lva verket inte har sett den verkliga sidan av islam, det enda vi h�r om religionen �r via media n�r dom ber�ttar om �nnu ett s� kallat hedersmord eller �nnu en sj�lvmordsbombning.
Som jag har f�rst�tt det (ska varken s�ga att jag har r�tt eller fel eftersom jag inte �r �verdrivet p�l�st i �mnet) s� �r inte Islam en kvinnof�rtryckande eller terroristfr�mjande religion, det �r n�gra f� sjuka m�nniskor som har f�tt oss att tro det och det �r tack vare media som deras �sikter har kunnat f�ras fram, vare sig media sj�lva ville det eller inte.
det jag tycker �r skr�mmande med hela den h�r h�rvan �r att folk s� g�rna drar alla �ver en kant. D�m inte de vanliga m�nniskorna efter de extrema m�nniskornas handlingar...
mycket vettigt och f�rnuftigt inl�gg Vizay. Tummen upp
det �r precis som du s�ger ett f�tal m�nniskor som utnyttjar religionen f�r sina egna syftens skull. L�t s�ga att Usama Bin Laden skulle utf�ra terrord�d. Han skulle inte p� l�nga v�gar ha s�n stor slagkraft som om han gjorde det i religionens namn eftersom Islam �r en religion som ut�vas av �ver en miljard m�nniskor s� r�knar han med st�rre geh�r och slagkraft. Detta �r tragiskt och man b�r ha det i �tanke.
Tragiskt �r som du s�ger att Islam endast f�rekommer i media i samband med terrord�d, f�rtryck och liknande.
hm jag forsokte forsta sa myket jag kunde av din post rebel9..stog myket intresant dar och fick reda pa myket ny info... folk har vet nog valdigt lite om vad all beror pa...manga har och specellt har i nyc ar valdigt oroliga for nya atacker...och oroan och nervositet gor att folk vill ha nan att skylla pa..lite kunskap gor att islam blir den man skyller pa..nar det ar en liten grup som ar de skyldiga..
alla amerikaner star inte bakom vad regeringen och Bush gor borta i "middle east" ..tyvarr begransar min svenska kunskap mig har och har kanske missupfatat nagat men hoppas ni forstar
ar valdigt sent har nu ocksa
heheh..
enda utv�gen �r v�l att bomba hela mellan�stern 
babyfunk: jo jag f�rstog v�l dig ganska bra 
men alts� det �r ju mycket utav det amerikanska folket som inte vet vad de krigar mot igentligen osv, men samma g�ller v�rlden �ver. seri�st talat vi h�r p� forumet har ingen aning om vad som h�nder. �ven du rebel9 kan bara g� p� det du h�rt fr�n mun eller l�st osv.
de personer som vet allt �r ju regeringar och s�nt. s� det �r sv�rt att motivera �verhuvudtaget n�gonting fr�n v�rat h�ll f�r vi saknar s� mycket fakta. vi �r som b�nder p� medeltiden.
d�rf�r tycker jag att det �r viktigt att folket v�ljer en regering som man kan lite p� och som man tror kommer g�ra de r�tta besluten. demokrati �r ett v�xande v�sen, i anti grekland s� var det enligt oss barbariskt men d�r b�rjade den f�rsta deokratin och f�r dem som bodde d�r s� k�ndes det som v�ldigt r�ttvist osv. det samma g�ller ju oss idag, vi tycker oss leva i ett v�ldigt demokratiskt samh�lle och vi tycker oss veta mycket om allt men i sj�lva verket �r vi v�ldigt l�tt kontrolerade.
om det �r n�gon h�r som sett filmen "gladiator" s� kan ni referera till n�r commedeus pratar om att "rome is just a mob, give them what they want and they will love you for it" eller n�got i den stilen 
| Originally posted by SilverX enda utv�gen �r v�l att bomba hela mellan�stern |
| Originally posted by RebeL9 den sortens retorik som p�bjuder att man ska konvertera hela v�rlden till Islam f�rekommer i m�nga religioner. I synnerhet inom kristendomen. tex st�r det i Evangelierna: "Jesus uppenbarade sig f�r sina l�rjungar och sa �t dem att g� ut och d�p hela v�rldens befolkning". Detta citat anv�nde man sig senare under kyrkans historia f�r att tv�ngskonvertera naturfolk mfl till kristendom. I en av l�nkarna du postade st�r f�ljande: "Al-Qa'ida's goal is to "unite all Muslims and to establish a government which follows the rule of the Caliphs." Bin Laden has stated that the only way to establish the Caliphate is by force. Al-Qa'ida's goal, therefore, is to overthrow nearly all Muslim governments, which are viewed as corrupt, to drive Western influence from those countries, and eventually to abolish state boundaries." st�r som sagt inget om att tv�ngskonvertera ickemuslimer till Islam. |
| I have been sent with the sword between my hands to ensure that no one but God is worshipped, God who put my livelihood under the shadow of my spear and who inflicts humiliation and scorn on those who disobey my orders. |
| The ruling to kill the Americans and their allies--civilians and military--is an individual duty for every Muslim who can do it in any country in which it is possible to do it |
| We -- with God's help -- call on every Muslim who believes in God and wishes to be rewarded to comply with God's order to kill the Americans and plunder their money wherever and whenever they find it. |
| Establishing the rule of God on earth |
| Originally posted by St_Andrew jag kan ju inte s�ga att jag vet till 100% vad al qaida st�r f�r, men jag kommer tro p� det h�r tills du visar bevis f�r motsatsen. sen m�ste jag fr�ga, ni s�ger alla att USA f�rtj�nar detta pga "sitt bombande av mellan�stern"... hur mycket har dom bombat egentligen, f�rutom irak? INGET?! och det �r ju f�rsta kriget vi snacka om d�, och s� vitt jag vet �r det v�l ingen som har n�tt emot att v�rlden f�rsvarar kuwait (oavsett om USAs avsikt med det var att tj�na pengar eller inte...)? |
andrew, de bombade iof�rsig i forna jugoslavien och afghanistan och iraq flera g�nger. s� vad menar du med att de inte bombat f�rut?
Tv�ngskonventering eller ej, det �r alltid fel att d�da en m�nniska. Ja, �ven om m�nniskan har d�dat sj�lv. S�ledes kan jag aldrig acceptera al-Qaida.
| Originally posted by reveal Tv�ngskonventering eller ej, det �r alltid fel att d�da en m�nniska. Ja, �ven om m�nniskan har d�dat sj�lv. S�ledes kan jag aldrig acceptera al-Qaida. |
| Originally posted by JayBee andrew, de bombade iof�rsig i forna jugoslavien och afghanistan och iraq flera g�nger. s� vad menar du med att de inte bombat f�rut? |
| Originally posted by Dj_Irish Iraq har ju dessutom inte f�r starka kopplingar till terrositattackerna mot USA eller v�st i �vrigt s� det kriget kan ju inte p�st�s vara ett led i kampen mot terrorismen. D�r �r andra agendor som styr. |
du har faktist fel vad g�ller iraq och terrorism. saddam och hans pojkar stog f�r en stor del utav al qaidas resurser. pengar bl a.
| Originally posted by JayBee hela din post imponerade mig fram till den h�r biten du har faktist fel vad g�ller iraq och terrorism. saddam och hans pojkar stog f�r en stor del utav al qaidas resurser. pengar bl a. jag tror ocks� att al qaida hadde n�gra utav sina folk i iraq, inte lika s�ker p� det faktumet dock. men jag vet i alla fall att iraq matade al qaida. saddam var ju en hyvens poolare med bin ladin sj�lvklart |
| Originally posted by JayBee hela din post imponerade mig fram till den h�r biten du har faktist fel vad g�ller iraq och terrorism. saddam och hans pojkar stog f�r en stor del utav al qaidas resurser. pengar bl a. jag tror ocks� att al qaida hadde n�gra utav sina folk i iraq, inte lika s�ker p� det faktumet dock. men jag vet i alla fall att iraq matade al qaida. saddam var ju en hyvens poolare med bin ladin sj�lvklart |

Men ass�... de e ju alltid br�k och krig � folk som d�r varenda j�vla dag d�r nere...
Faan... de e sv�rt � f�rklara vad jag menar

Irish, rebel9: shit sorry, my bad. nu n�r du sa det d�r om palestinska sj�lvmordsbombare s� kom jag just p� att det var dem och inte al qaida. s� ni kan alts� ignorera mitt inl�gg. jag t�nkte p� fel personer :P
Jag skulle villja citera sjlkvaste Saddam Hussain.
Usa har sk�rdat vad deras politik s�tt i �ratal.
Vill bara l�gga in min synpunkt, men f�rst ska jag f�rklara lite:
st_andrew: s� du vet, n�r de s�ger att vi ska f�lja Guds lagar, s� menar de att vi ska f�lja GUDS lagar. Allts�, inom Islam s� �r tre religioner accepterade, det �r Judendomen, Kristendomen och Islam. Det Islam f�rs�kte g�ra n�r det kom var att konvertera alla hedningar till Islam, Muhammed gav klara order om att Judendomen och Kristendomen �r Guds andra religioner och han hade stor respekt f�r de, s�rskilt Judarna vilka han var n�ra med. Allts� var hans jobb att konvertera hedningarna. Ni som �r kristna och judar beh�ver inte oroa er direkt "n�r Al-Qaida tar �ver v�rlden".
Saddam hj�lpte inte Al-Qaida politiskt nej, eftersom de har andra syner p� Islam och att Saddam inte kommer �verens med Usama, f�r om han gjorde det s� tror jag inte att Usama skulle sitta i en grotta i Afghanistan....
Iran har aldrig hj�lpt till med resurser eller liknande till dessa terroristiska handlingar, d�remot har Iran varit emot Al-Qaida och Talibaner fr�n dag 1 och hj�lpte "jag kommer inte ih�g hans namn nu, rebel9 f�r fylla mig i", som var emot Talibanerna (men av vad jag vet inte s�rskild gillad av afghaner heller f�r n�gra andra tankar som han hade).. det roliga var dock att han blev m�rdad n�gra dagar innan 11 september av n�gra araber som sa att de var journalister fr�n Al-Jazira, de sk�t honom med sina fake kameror. Det sas ocks� att han visste om 11 september och skulle ber�tta om den just de h�r dagarna.
Sen s� ang�ende USA..
Under andra v�rldskriget s� hade v�ran Shah bra politiska kontakter med Hitler, eftersom Hitler beundrade Iran p� grund av v�rat Ariska ursprung och han skickade sina soldater dit f�r att l�ra sig om Arierna etc etc.. N�r s� de Allierade trupperna intog Iran s� hade de ett stort m�te i Teheran, d�r Stalin, Churchill och Roosevelt deltog, d�r best�mde de att avs�tta Shahen och s�tta dit hans son som var v�ldigt ung vid det h�r tillf�llet. Hans son blev en sorts nickedocka till Iran, �ven om han f�rs�kte hj�lpa det Iranska folket och modernisera det (l�s g�ra Iran v�sterl�ndskt) s� s�lde han m�nga av Irans naturresurser billigt och gjorde klyftan mellan de rika och fattiga allt st�rre. Detta kunde man se s�rskilt mycket under 70 talet. Fast Shahen gjorde m�nga bra saker, som att f�rst�rka det Iranska milit�ren, k�pa tung milit�r utrustning, f16 plan etc etc.. Efter ett tag, under 76 tror jag, s� ins�g han att inte kan forts�tta att praktiskt taget ge bort den persiska oljan till USA, att han inte kan ge bort v�ra naturresurser till Europ�erna och han b�rjade h�ja priserna. Ni vet att USA g�r man inte emot s� direkt s� hittade de hans ers�ttare, och under ett m�te i Paris s� best�mde de att Ayatollah Ruhollah Khomeini skulle ta �ver makten med hj�lp av USA (dvs de skulle inte bry sig alls och skita i Alliansen med Shahen n�r v�l Khomeini tog �ver) s� med Amerikanska resurser och �kad st�d bland Irans fattiga, outbildade och h�gst religi�sa s� tog Khomeini �ver Iran och Shahen flydde.
Det Khomeini gjorde var att direkt g� emot USA, uttala sitt st�d f�r Palestina och m�rda det Iranska folket. USA som fick sig en sm�rre chock best�mde sig f�r att med hj�lp av Europa ta bort Khomeini och b�rjade finansiera en viss persons krig mot Iran, jovisst, Saddam Hussein. De gav honom pengar, vapen och information. Hela k�ret. Men tack vare utrustningen Shahen hade k�pt och ett folk som v�grade vika sig mot resten av v�rlden s� lyckades Iran att efter 8 �r st� emot och 1988 tog kriget i Irak slut. Nu.... ja ni.
Iran har gett resurser till en "terrorism" organisation, det var Hizbollah milisen i s�dra Libanon. De ville att Israel skulle g� bort fr�n S�dra Libanon och l�mna dess folk ifred och det gjorde Israel nu i slutet p� 90 talet och har ni h�rt n�got mer om Hizbollah?
Hursom ska inte skriva mer. Men de som tycker att hela mellan�stern ska bombas bort, sn�lla, �k dit och se folket som lever d�r. Ni kan inte finna varmare och sn�llare folk, folk som vet att de lever i ett helvete, folk som hittar hopp i all skit som de uts�tts f�r. T�nk er, eran regering �r emot er, de beteer sig som idioter och g�r s� att resten av v�rlden �r emot er och ger er noll hopp till att kunna fly fr�n mis�ren. Det �r d�rf�r s� m�nga flyr d�rifr�n. Det jag hoppas �r att en dag kunna flytta tillbaka till mitt land.
Danmark stannar kvar i Irak
Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen fastslog p� onsdagen att Danmark inte t�nker g�ra som Spanien och ta hem sina soldater fr�n Irak, rapporterar TT och Reuters.
-Det skulle vara en seger f�r terroristerna och en �desdiger signal om att terror l�nar sig, sade Fogh Rasmussen under debatten i folketinget. Danmark har omkring 500 soldater i Irak.
*bump*
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

| Originally posted by St_Andrew *bump* http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6 |