TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Donera organ?
Pages (2): « 1 [2]
tror du det? inte jag. jag skulle hellre d� �n att ha n�n annans organ i min kropp. jag tycker folk borde inte ens v�ga byta organer f�r det �r n�got som g�r emot moralen.. du kan drar linjan �ven vidare ang�ende olika mediska �mne men om jag svarar �rligt tror jag att jag f�r hela swe-ta gruppen p� mitt tak 
lyckligen �r valet personligt f�r alla.
Men Martijn.. S� ska man inte s�ga! H�nder dumma saker d� 
kanske. jag �r inte r�dd, alla kommer att d� n�n g�ng.
jag �r ganska principiell p� n�gra omr�de/�mne
ingen eller inget ska f�r�ndra mina t�nkar..
och det h�r �r en av dem 
jag vill f.�. inte g�ra tr�den smutsig bara med min offtopic snack nu
| quote: |
| Originally posted by Smekbar f�r �vrigt s� �r det ju en v�ldigt bra grej det d�r med att bli blodgivare. K�per ni inte sk�let att det �r en sjysst grej mot m�nniskor som hamnar i tragiska olyckor, precis som ni sj�lv kan g�ra en dag, s� finns det �ven vettiga egoistiska sk�l. Det �r ju faktiskt som s� att m�nniskokroppen �r byggd f�r att nyproducera blod ganska kontinuerligt, vilket den inte beh�ver g�r idag eftersom vi lever s� skyddade liv. Att d� bli tappad p� blod p� blodcentralen g�r s� att kroppen producerar nytt fr�scht blod vilket �r v�ldigt h�lsosamt och bland annat kan leda till att man lever l�ngre... och det s�ger v�l ingen nej till? |

Jag skulle inte l�ta mina organ doneras, lika s� att jag skulle st'�lla mig mot att kremeras eller att ens obduceras om nu s� skulle kr�vas n�gon g�ng.
K�nns som de f�r ta va de beh�ver fr�n mig efter man "kilat runt h�net"
kan det bidra till � r�dda/h�lla en annan person vid liv s� sure...den personen har st�rre behov av ett fungerande organ �n jag....=) vem vet, kanske e man i den sitsen sj�lv en dag � alla vet v�l hur l�ng v�ntetid det e p� "nya" organ...=)
anv i forskningssyfte e jag lite mer tveksam till dock..l�ter lite creepy jue om dom ska sk�ra � h�lla p� � testa saker
..men � andra sidan om det skulle bidra till � hitta botemedel mott ex cancer lr liknande s� ere ju inte s� dumt iaf...kanske man f�r det uppkallat efter sig..som f�rs�kspersonen man anv sig av n�r man hitta l�sningen mot v�rldens underg�ng

Avser inte do pa ett tag an men tills dess ska jag se till att fylla i den dar lappen. Ar man ickereligios forstar jag inte varfor man inte skulle gora det.
Off topic: (ursakta)
Blodgivare sen lange. Har nastan bara de dar blodgivart-trojorna for 30kr. 
Sitter just nu aven med en blodgivarryggsack vid stolen for ovrigt.
Man far ge blod 4ggr om aret, kvinnor 3. De tar 4.5dl, ca 10% och det gor att for ett tag kommer syretransporten vara pa 90% och man blir naturligt lite trottare. Hur mycket beror pa blodvardet, typ syrebararkoncentrationen i blodet. For att fa ge maste man (bland annat) ha blodvarde 130 (tror jag). Om jag har fattat ratt innebar hogt blodvarde att det inte ar blodet som ar flaskhalsen i konditionen lika mycket och -10% inte spelar lika stor roll. Den enda gangen jag kande nagot var nar jag fick for mig att spela innebandy typ 5 timmar efter blodgivningen och jag blev trott lite snabbare an vanligt. Men jag har nog ganska hogt blodvarde a andra sidan.
Nog propaganda. Ga och ge blod allihop nu!! Det ar roligt!