TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- telia ger 8mbit till alla...
Pages (2): « 1 [2]

Posted by JayBee on Jul-16-2004 16:08:

quote:
Originally posted by sipowitz
Det d�r l�ter till 110% som det �r n�got fel p� din konfiguration p� datorn.

F�rresten, har du en router inkopplad av n�gon anledning?. Jag t�nkte p� det du skrev om att du m�ste skriva in ditt ip i dc... tycker det l�ter som du h�ller p� och k�r passive mode. Bredbandsbolaget erbjuder 2-3 ip adresser per abonnemang, vilket inneb�r att en router ej beh�vs. Bara plugga in dina andra datorer i modemet (som har inbyggd switch) s� f�r de varsin ip, alla kan d�rmed k�ra active mode i dc.

hmm men jag tror att vi har en inbyggd firewall i routern eller n�got i den stilen.

ska kolla upp det d�r, tack f�r tippsen

Posted by Vizay on Jul-16-2004 18:23:

quote:
Originally posted by JayBee
hmm men jag tror att vi har en inbyggd firewall i routern eller n�got i den stilen.

ska kolla upp det d�r, tack f�r tippsen

de flesta routers har inbyggda firewalls som ofta beter sig ruggigt skumt...

har sj�lv en DLink-router med inbyggd firewall, har vart jobbigt att f� den att g�ra som jag vill men nu efter ett �r eller s� s� har jag f�tt den att funka felfritt....kan tom. k�ra active mode p� DC nu utan problem

Posted by tobo99 on Jul-17-2004 13:18:

N�r ska dom b�rja erbjuda 8 mbit i upload ocks�? ligger dom fortfarande p� skruttiga 0,8?
F�r�vrigt s� fungerar mitt BBB helt perfekt och det �r helt r�tt det d�r som sas om router. Hade en DI-604 sen innan och den visade sig inte ha full duplex, s� jag fick bara totalt 10 delat mellan upload och download. S�lde den och k�pte en billig BenQ switch som fungerar helt perfekt. Mitt n�t byter bara ip de f� g�nger jag rebootar, inte n�r datorn �r p�. L�tt l�st med dns.

Posted by ScuL on Jul-17-2004 13:51:

quote:
Originally posted by tobo99
N�r ska dom b�rja erbjuda 8 mbit i upload ocks�? ligger dom fortfarande p� skruttiga 0,8?
F�r�vrigt s� fungerar mitt BBB helt perfekt och det �r helt r�tt det d�r som sas om router. Hade en DI-604 sen innan och den visade sig inte ha full duplex, s� jag fick bara totalt 10 delat mellan upload och download. S�lde den och k�pte en billig BenQ switch som fungerar helt perfekt. Mitt n�t byter bara ip de f� g�nger jag rebootar, inte n�r datorn �r p�. L�tt l�st med dns.

8mbit i upload �r tekniskt sett om�jligt med ADSL.
ADSL �r osynkron som betyder att nedstr�men �r alltid st�rra en uppstr�men. ADSL's tekniska max �r 8192 kbit ned och 1024 kbit upp.

Om man vill snabbare upstream med DSL borde man v�lja SDSL men problemet med det �r att det �r synkron. S� max 2048 ned och 2048 upp.

Posted by EsseT on Jul-19-2004 07:05:

HEjsan alla efter lite semester �r jag tillbaka =)

Ang�ende telias 8 meg satsining tycker jag det �r j�ttebra att de h�jer standarden men varf�r priset s� mycket? tycker det �r lite f�r dyrt

ADSL kan man f� mycket snabbare �n vad telia har Men adsl �r mycket k�nsligt f�r st�rningar och hastigheten skjunker snabbt efter bas stationen redan efter ett par hundra meter Det sanbbaste jag vet man har lyckats ta adsl �r 54 mbit/S men det var bara en test
Bosteam har den sanbbaste nu med sina 26 mbit/S obs dock att man m�ste bo typ minst 500 m fr�n basstaionen dvs telev�xeln f�r att det ska g� och det �r inte ens en garanti
ADSL och VSDL som s�gs vara efterf�ljare kan man komma upp i mycket h�ga hastigheterr via en vanlig koppartr�d

Det finns planer p� att k�ra internet via EL n�tet tester har visat att man l�tt kan k�ra �ver 50mbit/s utan att det blir n�gra st�rningar och att de har l�ngre och b�ttre r�ckvidd �n vad telefonledningar har

Posted by Vizay on Jul-19-2004 09:53:

en liten notis bara...s� vitt jag vet s� �r det vdsl-teknik som anv�nds � inte adsl-teknik....kan dock ha fel

Posted by EsseT on Jul-19-2004 10:02:

Sneaker Pimp

Det kan vara s� att den VDSL tekniken redan har ersatt en del av ADSL o kommer att g�ra det helt o h�llet snart mycket bra p�pekat har inte kollat upp det exakt p� ett tag

Posted by ScuL on Jul-19-2004 12:33:

som sagt: ADSL k�r max p� 8192kbit ned och 1024kbit upp. det �r allts� 8mbit/1mbit. snabbare existerar inte.

det finns olika former av DSL som g�r det dock, VDSL �r en av dem.

Pages (2): « 1 [2]