TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Kerry eller Bush?
Pages (3): « 1 [2] 3 »

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 22:36:

quote:
Originally posted by RebeL9

5. Bara det faktum att Kerry anv�nder sig av sina egna insatser i Vietnamkriget f�r v�l de flesta att rygga tillbaka med avsmak. �r det n�got man som amerikan borde sk�mmas �ver s� �r det v�l Vietnamkriget. Ist�llet glorifieras Kerry f�r sina insatser i detta fasansfulla krig.

Jadu som jag skrev ovan tycker jag att du t�nker helt fel h�r, k�nns allm�nt som att mer eller mindre allt du har skrivit h�r inte �r s�rskilt genomt�nkt av dig sj�lv utan att du snarare har lyssnat 100% p� den som f�rel�ste f�r er och blint tagit in faktan och godtagit den.
De absolut flesta Amerikaner tycker exakt som vi svenskar troligen skulle g�ra i liknande situation att soldaterna inte hade att g�ra med varf�r man krigade, detta �r ju helt logiskt d� det inte �r soldaterna i sig som f�r f�r sig att "nu fan ska vi anfalla ett land."

quote:

Det h�r �r bara n�gra av de punkter som visar p� att skillnaden mellan Bush och Kerry �r mycket mindre �n m�nga verkar tro. De flesta som st�djer Kerry har troligen sett n�gon av Michael Moores filmer och f�tt en rej�lt snedvriden bild av den amerikanska politiken.

Skillnaden p� de punkter du n�mnde ovan �r mindre �n m�nga verkar tro ja, skillnaderna i n�stan all annan �vrig politik �r ganska stor.
Bush �r kraftigt mot stamcellsforskning, �ven om han kanske har v�nt nu p� sistone d� (kommer inte ih�g namnet) en Amerikansk f�re detta president dog av n�gonting stamcellsforskning kanske hade kunnat stoppa. Bush �r �ven en kraftig abortmotst�ndare, detta i sig �r nog enligt mig tillr�ckligt f�r att helt avsky Bush. S�rskilt dubbelmoralen i att vara abortmotst�ndare och sedan vara v�ldigt f�r d�dsstraffet.
�ven d�dsstraff gillar ju Bush n�got helt otroligt, aldrig har s� m�nga blivit d�dade i en stat som i Texas under Bush v�lde.

Slutligen s� kan man ju �ven konstatera att Bush �r de rikas man och inte de fattigas, han har inf�rt makal�sa skattel�ttnader f�r �verklassen och p� s� s�tt k�rt hela landets ekonomi i botten.

Posted by dbl on Nov-02-2004 22:38:

e ganska uttr�kad och inte direkt insatt i hela skiten s� bara f�r att "spamma" lite och f�r att inte aendy e h�r s�����.. hehe

quote:
Originally posted by Aendy
Nja, allting utom just lagen om att man m�ste vara f�dd i USA �r ju bara tradition �ven om det �r tung tradition s� �r det inget som m�ste uppfyllas f�r att kunna bli president...

quote:
Det �r faktiskt en lag att man m�ste vara f�dd i USA.

quote:
l�ser du inl�ggen du svarar p� eller du bara tolkar fritt vad jag skriver?

quote:
Ja varf�r skulle jag inte l�sa inl�ggen?

som man ser i f�rsta quoten s� skrev aendy att det bara �r att man m�ste vara f�dd i usa som e lag och inte det andra utan det e bara tradition..
s���.. va det �verst�kat

Posted by jofawe on Nov-02-2004 22:38:

quote:
Originally posted by Kvicket
Slutligen s� kan man ju �ven konstatera att Bush �r de rikas man och inte de fattigas, han har inf�rt makal�sa skattel�ttnader f�r �verklassen och p� s� s�tt k�rt hela landets ekonomi i botten.

Det �r ju smart � g�ra ... s�rskillt som de fattiga i USA �r r�tt m�nga :P

Posted by RebeL9 on Nov-02-2004 22:55:

quote:
Jadu som jag skrev ovan tycker jag att du t�nker helt fel h�r, k�nns allm�nt som att mer eller mindre allt du har skrivit h�r inte �r s�rskilt genomt�nkt av dig sj�lv utan att du snarare har lyssnat 100% p� den som f�rel�ste f�r er och blint tagit in faktan och godtagit den.
De absolut flesta Amerikaner tycker exakt som vi svenskar troligen skulle g�ra i liknande situation att soldaterna inte hade att g�ra med varf�r man krigade, detta �r ju helt logiskt d� det inte �r soldaterna i sig som f�r f�r sig att "nu fan ska vi anfalla ett land."

90% av det jag la upp i punkform n�mndes inte p� f�rel�sningen.
Dessutom har jag sv�rt att tro att hela Sverige skulle g�ra som USA i en liknande situation. Den svenska patriotismen �r inte p� l�nga v�gar lika stark som den i USA. Sverige �r dessutom ett mycket mer heterogent land n�r det kommer till utrikespolitik. Det �r ju v�ra partier ett bra bevis p�.

Jag �r inte p� n�got s�tt f�r Bush. Men jag tycker att debatten sker p� tok f�r vinklat �t ett h�ll. Folk verkar hylla Kerry som en messias n�r det i sj�lva verket inte �r s� stor skillnad fr�n Bush i de flesta fr�gor. I utrikespolitiska fr�gor till och med mer negativt anar jag.
Det �r pest eller kolera som sagt.
Synd att Nader ligger s� l�ngt efter. Han har iallafall ett n�gorlunda sansat valprogram

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 22:55:

quote:

N�gra fler saker som man inte b�r gl�mma n�r det g�ller USA (som ironiskt nog kallas m�jligheternas land som �r �ppen f�r alla)

quote:

1. USA har aldrig haft en kvinnlig president, bara det faktum att l�nder som Indonesien och Pakistan haft kvinnliga premi�rministrar �r intressant.

Sverige har inte heller haft n�gon kvinnlig statsminister, att sedan s�ga att Lindh var p� tur �r inte n�gon som helst urs�kt. F�r det f�rsta s� VAR hon aldrig statsminister och v�ldigt mkt kunde kommit mellan sedan �r det �ven ett faktum att Lindh blev v�ldigt uppskriven efter hennes d�d. (har/hade absolut ingenting mot Lindh som politiker s� det �r inte att hon p� n�got s�tt var d�lig jag menar)

quote:

2. En amerikansk president M�STE vara kristen och tydligt visa att han �r troende. Kerry �r katolik och Bush �r protestant, den sistn�mnde har upprepande g�nger sagt att det var Guds vilja att han skulle bli vald som president. Att presidenten m�ste vara kristen �r avg�rande f�r att han ska bli vald. �r han inte kristen f�r han inte den kristna h�gerns r�ster. Med andra ord har ateister, muslimer och andra trosinriktningar ingen chans att bli presidenter.

S�g mig g�rna vad som �r konstigt med det? :P I runda tal 84% av landets inv�nare �r kristna, bet�nk d� �ven att ju l�ngre bak�t i tiden du g�r desto st�rre blir andelen kristna. Hade snarare varit konstigt om n�gon icke-kristen hade varit president.
quote:

3. Presidenten m�ste ha en fin och trygg bakgrund. Han m�ste ha g�tt p� n�gon av de fina skolorna; Harvard, Yale eller Princeton

Har ingen stor koll p� det men det med skolorna st�mmer ju framf�r allt pga att man beh�ver i princip vara mer eller mindre rik f�r att kunna genomf�ra en kampanj d�r man har n�gon chans. Sorgligt men sant.
quote:

4. Enligt amerikansk lag m�ste presidenten vara f�dd i USA. Med andra ord kan Arnold Schwarzenegger inte bli president oavsett om han skulle vara l�ngt mer popul�r �n n�gon annan kandidat.

Vad jag kan f�rst� (r�tta mig g�rna om jag har fel) s� m�ste man i Sverige f�r att bli Statsminister inte bara vara svensk medborgare utan �ven vara f�dd i Sverige.
S� vi ska inte hacka f�r mkt p� usa n�r vi har det likadant.
quote:

5. Allra helst ska presidenten ha medaljer fr�n n�got krig.

Kan tyckas lite komiskt, men det �r v�l som Moore sa p� Leno, vem skulle du helst ligga i en skyttegrav med (liknelse) Bush eller Kerry. "Jag skulle iaf valt L�jtnant Kerry" sade Moore, ligger v�l en del bakom det.

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 22:56:

quote:
Originally posted by jofawe
Det �r ju smart � g�ra ... s�rskillt som de fattiga i USA �r r�tt m�nga :P

^^

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 23:00:

quote:
90% av det jag la upp i punkform n�mndes inte p� f�rel�sningen.
Dessutom har jag sv�rt att tro att hela Sverige skulle g�ra som USA i en liknande situation. Den svenska patriotismen �r inte p� l�nga v�gar lika stark som den i USA. Sverige �r dessutom ett mycket mer heterogent land n�r det kommer till utrikespolitik. Det �r ju v�ra partier ett bra bevis p�.

Jag �r inte p� n�got s�tt f�r Bush. Men jag tycker att debatten sker p� tok f�r vinklat �t ett h�ll. Folk verkar hylla Kerry som en messias n�r det i sj�lva verket inte �r s� stor skillnad fr�n Bush i de flesta fr�gor. I utrikespolitiska fr�gor till och med mer negativt anar jag.
Det �r pest eller kolera som sagt.
Synd att Nader ligger s� l�ngt efter. Han har iallafall ett n�gorlunda sansat valprogram

Jag skrev ingenting om vad Sverige skulle g�ra, l�s g�rna om.
Jag skrev vad jag trodde det svenska folket skulle tycka.
Och NEJ jag �r t�mligen s�ker p� att det svenska folket inte skulle klandra soldaterna (snarare tycka synd om de) utan snarare de som best�mmer.

F�rst�r att du inte �r f�r Bush och n�r det g�ller att Kerry hyllas s� �r det ju framf�r allt i j�mf�relse med Bush inte att Kerry sj�lv �r ett helgon.
Och jo det �r v�ldigt stor skillnad i m�nga fr�gor :P
Nader verkar vara t�mligen vettig kan jag h�lla med om, kan dock t�nka mig att �ven han skulle "f�rst�ras" mer eller mindre om han fick lika mkt makt som Kerry eller Bush.

Posted by RebeL9 on Nov-02-2004 23:07:

Jag tror bara att det �r en tillf�llighet att Sverige under de senaste 2 decenierna inte haft en kvinnlig statsminister. Ser man p� de �vriga nordiska l�nderna s� har ju flera (Finland, Norge, Island tex) haft kvinnliga statsministrar. Jag tror att man �r mer liberal n�r det g�ller s�ttet att v�lja en statsledare i Europa till skillnad fr�n USA. D�r �r man mycket mer konservativa och m�nga har faktiskt �sikten att kvinnor inte har i politiken att g�ra.

Att ingen annan �n en kristen kan bli president visar ju p� att det �r n�got fel p� USA. Att man snarare r�star ideologiskt ist�llet f�r politiskt �r ju en av orsakerna till att USA haft presidenter som Bush den yngre.

Nej i Sverige beh�ver man bara vara svensk medborgare f�r att kunna bli statsminister.

Posted by John on Nov-02-2004 23:07:

funny to see that in sweden most ppl vote for kerry as well

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 23:30:

quote:
Jag tror bara att det �r en tillf�llighet att Sverige under de senaste 2 decenierna inte haft en kvinnlig statsminister. Ser man p� de �vriga nordiska l�nderna s� har ju flera (Finland, Norge, Island tex) haft kvinnliga statsministrar. Jag tror att man �r mer liberal n�r det g�ller s�ttet att v�lja en statsledare i Europa till skillnad fr�n USA. D�r �r man mycket mer konservativa och m�nga har faktiskt �sikten att kvinnor inte har i politiken att g�ra.

Att ingen annan �n en kristen kan bli president visar ju p� att det �r n�got fel p� USA. Att man snarare r�star ideologiskt ist�llet f�r politiskt �r ju en av orsakerna till att USA haft presidenter som Bush den yngre.

Nej i Sverige beh�ver man bara vara svensk medborgare f�r att kunna bli statsminister.

Jag tror inte det �r en tillf�llighet.

Att ingen annan �n en kristen har varit (inte KAN bli) president �r som jag sa t�mligen logiskt, 16% av inv�narna �r inte kristna, det �r ganska f� faktiskt Det beh�ver inte ha att g�ra med religionen att g�ra, men om det nu har det vilket det till en viss del har s� �r det ju ett faktum att religion och politik ofta har med varandra att g�ra.

Vill g�rna att du visar en k�lla som visar p� att man bara beh�ver vara svensk medborgare f�r att bli statsminister, du har s�kert r�tt men jag brukar inte lita p� saker jag inte har en stabil k�lla p�.

Posted by dbl on Nov-02-2004 23:34:

h�rde precis att dem kommer att r�kna r�ster fram till 10 november pga att det e s� mycket milit�rt folk och s� utanf�r landet just nu..

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 23:36:

quote:
Originally posted by dbl
h�rde precis att dem kommer att r�kna r�ster fram till 10 november pga att det e s� mycket milit�rt folk och s� utanf�r landet just nu..

Har f�r mig att det �ven var strul med massa postr�ster i Florida, snackades om flera hundratusen som var borta :P

Posted by St_Andrew on Nov-02-2004 23:39:

quote:
Att ingen annan �n en kristen har varit (inte KAN bli) president �r som jag sa t�mligen logiskt, 16% av inv�narna �r inte kristna, det �r ganska f� faktiskt Det beh�ver inte ha att g�ra med religionen att g�ra, men om det nu har det vilket det till en viss del har s� �r det ju ett faktum att religion och politik ofta har med varandra att g�ra.

Problemet �r att politikerna i USA drar in religionen i politiken, vilket ALDRIG �r bra... F� l�nder i europa skulle till�ta personer med s� fundamentalistiska �sikter, se bara hur det gick med EU kommisionen. Dock �r inte USA det enda landet i denna v�rld med det problemet, allt f�r m�nga l�nder har samma problem...

Posted by Kvicket on Nov-02-2004 23:55:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Problemet �r att politikerna i USA drar in religionen i politiken, vilket ALDRIG �r bra... F� l�nder i europa skulle till�ta personer med s� fundamentalistiska �sikter, se bara hur det gick med EU kommisionen. Dock �r inte USA det enda landet i denna v�rld med det problemet, allt f�r m�nga l�nder har samma problem...

Problemet med USA i det h�r sammanhanget �r v�l i s�na fall att folk �r f�r religi�sa i allm�nhet. S� l�nge politikerna har n�got att tj�na p� att ta upp det kommer de att g�ra det, att vara ateist i usa �r ju inte popul�rt

Posted by Vizay on Nov-03-2004 00:24:

irak hit irak dit, afghanistan hit afghanistan dit. N�r ska folk inse att presidentkandidaternas politik handlar om s� mycket mer �n det vi h�r om i media (dvs. afghanistan f�r ett tag sedan, irak och israel nu)

Jag �r inte 100% insatt i vad kerry & bush har f�r m�l osv med sin inrikespolitik men vad jag har f�rst�tt s� har bush k�rt landets ekonomi rakt ner i botten.

Man kan inte avg�ra vilken av kandidaterna som �r b�st genom att bara utg� fr�n en av m�nga st�ndpunkter. Det �r d� det verkligen blir en skev bild av det hela.

F�r�vrigt tycker jag kerry ska vinna av det enkla sk�let att jag inte vill se en s� dum man styra ett s� pass stort och viktigt land 4 �r till. (och d� menar jag dum som i rent korkad)

Posted by St_Andrew on Nov-03-2004 00:34:

quote:
Problemet med USA i det h�r sammanhanget �r v�l i s�na fall att folk �r f�r religi�sa i allm�nhet. S� l�nge politikerna har n�got att tj�na p� att ta upp det kommer de att g�ra det, att vara ateist i usa �r ju inte popul�rt

Jo sant, men grejen �r den att religion och politik inte beh�ver ha n�tt med varandra att g�ra. �ven fast dom �r relig�sa s� ska dom l�ta andra leva efter deras v�rden. Dvs, b�gar ska f� gifta sig, �ven fast presidenten tycker det �r fel ur ett relig�st perspektiv. Get my point?

quote:
Originally posted by Vizay
Jag �r inte 100% insatt i vad kerry & bush har f�r m�l osv med sin inrikespolitik men vad jag har f�rst�tt s� har bush k�rt landets ekonomi rakt ner i botten.

Jag skulle inte s�ga att han har k�rt ekonomin i botten, tv�rtom s� har han lyckats halvhyffsat med att g� ur en l�gkonjuktur. Hur mycket hans f�rtj�nst det var kan jag inte svara p� dock. Vad han ox� lyckas med �r att han skapat ett enormt budgetunderskott... Vilket troligtvis kommer f� stora framtida konsekvenser f�r USA's ekonomi.

Hursom, jag tycker du har fel i att vi har fel i att vi kritiserar han f�r grejerna vi h�r i media och inte ser till alla deras olika �sikter. USA's inrikespolitik ska vi skita fullst�ndigt i, det �r deras sak, d�remot om dom k�r �ver FN och invaderar Irak, det �r lika mycket v�rat problem som deras.

Posted by RebeL9 on Nov-03-2004 05:08:

fr�gade min syster som �r statsvetare och hon sa att i Sverige har man en 10-�rsregel. Om man ska kunna bli statsminister eller inneha ett annat �mbete inom regeringen s� m�ste man ha varit svensk medborgare i 10 �r. Det h�r �r en lag som inf�rdes 1973.

Posted by St_Andrew on Nov-03-2004 05:13:

ser ut som bush har florida =/

Posted by JayBee on Nov-03-2004 06:07:

quote:
Kerry l�tt... alltid demokrater oavsett... Jag blir nerv�s n�r djupt relig�sa m�nniskor �r ledare f�r ett land!

h�ller med. han har ju sagt att han har direkt kontakt med gud... �ven om jag vore troende skulle jag inte tro p� det :P

quote:
Enligt amerikansk lag m�ste presidenten vara f�dd i USA.
fel!, m�ste vara f�dd amerikan. det �r en skillnad

hejjar sj�lv p� kerry av anledningen att jag vill f�rnya. hoppas p� b�ttre tider och det �r viktigt f�r oss alla. vad som h�nder i usa p�verkar oss.

Posted by Johan (DJ Irish) on Nov-03-2004 10:07:

Ok, jag hoppade �ver en del av inl�ggen h�r men t�nkte bara s�ga att jag hade r�stat p� Kerry men hade helst sett att det var Howard Dean som blev Demokraternas kandidat f�r presidentposten

Dean har varit anti-irak sedan start och var den som s�g till att demokraterna fick tillr�ckligt med r�g i ryggen att kritisera Bush f�r kriget. Dessutom var han r�tt passionerad och f�rde sin politik efter hur han k�nde och uppfattade saker och ting och beh�vde inte kolla opinionsm�tningar stup i kvarten som Kerry har gjort. Han hade s�ledes varit om�jlig att attackera f�r "flipp-floppandet" som har varit Kerry's st�rsta svaghet (�ven om den har varit n�got �verdriven av republikanerna). Med sin liberala vinkel kunde en s�dan som Dean bli det som hade ruskat om USA in p� nya tanke banor.

Med Kerry som president ahde det blivit en del �ndringar fr�n bush politiken men inget radikalt antagligen.

Med Bush som president i 4 �r till k�nns det som om landet kommer att k�ras i botten och stora delar av v�rlden kommer dras med. bl�

Posted by Kvicket on Nov-03-2004 10:33:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Jo sant, men grejen �r den att religion och politik inte beh�ver ha n�tt med varandra att g�ra. �ven fast dom �r relig�sa s� ska dom l�ta andra leva efter deras v�rden. Dvs, b�gar ska f� gifta sig, �ven fast presidenten tycker det �r fel ur ett relig�st perspektiv. Get my point?

Egentligen beh�ver det inte ha med varandra att g�ra, om man �r djupt religi�s s� p�verkar dock religionen alltf�r mycket runt om vi livet vi lever f�r att man ska kunna f�rbise den.

Posted by Kvicket on Nov-03-2004 10:39:

quote:
fr�gade min syster som �r statsvetare och hon sa att i Sverige har man en 10-�rsregel. Om man ska kunna bli statsminister eller inneha ett annat �mbete inom regeringen s� m�ste man ha varit svensk medborgare i 10 �r. Det h�r �r en lag som inf�rdes 1973.

Vill g�rna veta vad hon har f�tt det ifr�n, f�r n�r jag kollar runt p� internet hittar jag verkligen ingenting om det, det speciella som h�nde 73 var att man �ndrade hur m�nga ledam�ter det fanns i riksdagen d� det blev 175-175 i valet, nu �r det som bekant 349 ledam�ter.

Posted by JayBee on Nov-03-2004 11:20:

f�resten st_andrew. den tredje personen i presidentvalet heter "ralph nader" om jag inte minns fel. jag antar att du menade honom n�r du skrev "annan".

Posted by RebeL9 on Nov-03-2004 12:20:

quote:
Vill g�rna veta vad hon har f�tt det ifr�n, f�r n�r jag kollar runt p� internet hittar jag verkligen ingenting om det, det speciella som h�nde 73 var att man �ndrade hur m�nga ledam�ter det fanns i riksdagen d� det blev 175-175 i valet, nu �r det som bekant 349 ledam�ter.

lagboken prop. 1973:90 s 283

Posted by RebeL9 on Nov-03-2004 12:22:

en intressant artikel som pekar p� varf�r det inte gick s� bra f�r Kerry i valet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,556255,00.html

d�r st�r bland annat n�gra av de saker jag n�mnde i mitt f�rsta inl�gg. Verkar som amerikanerna vill ha en beslutsam president som inte smusslar f�r mycket i olika fr�gor.

Pages (3): « 1 [2] 3 »