TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Airbase
Pages (3): « 1 [2] 3 »

Posted by n0bben on Mar-04-2005 14:22:

en paradox i det hela kan tyckas, att du �r signad till anjunabeats

Posted by Endre on Mar-04-2005 15:56:

quote:
Originally posted by n0bben
en paradox i det hela kan tyckas, att du �r signad till anjunabeats

mjo, som det kan bli.

Posted by Vizay on Mar-04-2005 17:40:

quote:
Originally posted by Endre

hmm... scenen �r patetisk, f�rst�r varf�r de vill g�ra annat. Mina proddar kommer inte r�ra sig inom uplifting l�nge till, det kan jag nog med n�stan 100% s�kerhet s�ga. Men det kommer vara n�gon slags trance iallafall. Grejen med uplifting �r att melodier inte �r unika i all evighet, men sk�na grooves, beats och effekter kan alltid g�ras p� m�nga olika, skruvade s�tt. uplifting folk t�nker inte sj�lva l�ngre, de lyssnar p� ASOT n�r de vill g�ra en ny l�t, sen �r det klart.

skulle kanske inte g� s� l�ngt som att kalla det patetiskt, de flesta g�r bara det dom vet funkar f�r den stora massan helt enkelt. Men jag h�ller med dig till fullo, blir j�kligt tr�kigt n�r allt l�ter likadant.

Om man vill g�ra nyskapande grejer eller bara inte f�lja massan �nda ut s� f�r man se till andra inspirationsk�llor �n bara trancemusik helt enkelt

Posted by andreas1999 on Mar-04-2005 23:54:

Ta 1 eric prydz, steve angello lite sebastian ingrosso och axwell samt lite rasmus faber = CASH FLOW.

klart nyb�rjar-trance-producenterna t�nker hoppa p� det t�get. patetiskt. house har �tminstonde n�got nytt att komma med (trance �r kvar 1999 n�r alla vill g�ra en ferry corsten, inklusive de producenter vi talat om tidigare i tr�den).

lycka till pojkar, ni kommer beh�va det.

Posted by dbl on Mar-05-2005 09:12:

�hhh.. spela roll vad man g�ra f�r musik.. �ven om det e kopior p� andras l�tar eller komersiell musik ala dj sammy eller n�tt... s�l�nge man tycker om att g�ra musiken...

e la �nd� det som r�knas och inte vad alla andra tycker????`

Posted by Jeremy H on Mar-05-2005 09:55:

quote:
Originally posted by andreas1999
Ta 1 eric prydz, steve angello lite sebastian ingrosso och axwell samt lite rasmus faber = CASH FLOW.

klart nyb�rjar-trance-producenterna t�nker hoppa p� det t�get. patetiskt. house har �tminstonde n�got nytt att komma med (trance �r kvar 1999 n�r alla vill g�ra en ferry corsten, inklusive de producenter vi talat om tidigare i tr�den).

lycka till pojkar, ni kommer beh�va det.

Trancen �r nog s� l�ngt ifr�n 99 man kan komma.. tyv�rr? M�rks att du har stenkoll..
Men visst �r det mycket skit som sl�pps idag.. g�ller bara o leta lite mer, s� �ppt�cker man att det sl�pps riktigt bra musik nuf�rtiden ox�

�r v�l inte s� konstigt att pengar lockar f�r den del.. Att g�ra n�n kommersiell l�t kan ju hj�lpa en producent s� att han/hon f�r ekonomin att satsa p� en annan mindre kommersiell genre kanske..
Men som dbl s�ger, vad spelar det f�r roll vad andra g�r/tycker om f�r musik? G�r det du tycker �r roligt..

Posted by Gate 42 on Mar-05-2005 11:26:

quote:

Hoppas inte det d�r var negativt menat?! Swedish House Mafia �r ju bland de hetaste man kan hitta idag (och ja, jag lyssnade p� dem innan Call On Me ).

Cash = Bra. Vem fan vill inte vara kommersiell och kunna leva p� sin musik? Jag skulle byta in mitt brevb�rarjobb vilken dag som helst mot en "Call On Me" hit

Posted by andreas1999 on Mar-05-2005 13:07:

quote:
Originally posted by Gate 42
Hoppas inte det d�r var negativt menat?! Swedish House Mafia �r ju bland de hetaste man kan hitta idag (och ja, jag lyssnade p� dem innan Call On Me ).

Cash = Bra. Vem fan vill inte vara kommersiell och kunna leva p� sin musik? Jag skulle byta in mitt brevb�rarjobb vilken dag som helst mot en "Call On Me" hit

tro mig, det var absolut inte negativt menat. jag �lskar house och det �r en sk�n nyskapande genre och det �r skitkul att sverige f�tt ett s� stort genombrott.

ang�ende att trance:n �r kvar 99 och att jag inte skulle ha koll; folk f�rs�ker fortfarande g�ra en "barbers adagio for strings" idag, det �r fortfarande samma patetiska saw-leads som anv�nds och alla vill g�ra "rolling basslines" precis som above and beyond. alla eq:ar bort basen i beatsen precis som a&b s� det bara l�ter plast om hela mixen.

hur som helst, det finns undantag men att p�st� att st�rre delen av trance-sl�ppen idag skulle vara nyskapande m�ste vara ett sk�mt.

"m�rks att du har koll" ..

Posted by Jeremy H on Mar-05-2005 13:19:

quote:
ang�ende att trance:n �r kvar 99 och att jag inte skulle ha koll; folk f�rs�ker fortfarande g�ra en "barbers adagio for strings" idag, det �r fortfarande samma patetiska saw-leads som anv�nds och alla vill g�ra "rolling basslines" precis som above and beyond. alla eq:ar bort basen i beatsen precis som a&b s� det bara l�ter plast om hela mixen.

hur som helst, det finns undantag men att p�st� att st�rre delen av trance-sl�ppen idag skulle vara nyskapande m�ste vara ett sk�mt.

"m�rks att du har koll" ..

Du f�r s�klart tycka vad du vill om trancen idag.. och jag h�ller med att det mesta som sl�pps nu inte �r s�rskilt nyskapande. Men ditt f�rra p�st�ende att trancen idag l�ter som "99'-trancen" �r helt galet IMO..

Posted by jofawe on Mar-05-2005 13:31:

�r inte lite av grejen med att g�ra en "ASOT-hit" att man vill komma �t r�tt m�lgrupp?

Jag menar.. man lyssnar ju inte p� svensktoppen f�r att g�ra en metallica-l�t ju ..

Posted by andreas1999 on Mar-05-2005 13:56:

quote:
Originally posted by Jeremy H
Du f�r s�klart tycka vad du vill om trancen idag.. och jag h�ller med att det mesta som sl�pps nu inte �r s�rskilt nyskapande. Men ditt f�rra p�st�ende att trancen idag l�ter som "99'-trancen" �r helt galet IMO..

g�r det lite enklare s� alla f�rst�r exakt vad jag klassar som skr�p (99-trance) och vilka l�tar som �tminstonde f�rs�ker g�ra n�got nytt.

ska f�rs�ka ta bara nya l�tar jag h�rt s� det inte faktiskt �r n�got fr�n 99 med

SKR�P
callisto - ways
kyau vs albert - falling anywhere
vascotia - verano
perpetual motion - we are all here together

BRA/B�TTRE
thumb brothers - callling (andrew noord remix)
poloroid - so damn beautiful (dogzilla remix)
sander van doorn - det mesta
filterheadz (orange 3) - in your eyes
oliver shine - northstar

notera att jag inte s�ger att skr�p-l�tarna �r d�liga, de �r bara inte nyskapande. s� inget j�kla snack "hur kan du hata den!?!?"

jag lever ju inte som jag l�r, jag spelar de l�tarna som jag inte tycker �r nyskapande men det �r ju f�r att melodierna �r fortfarande bra s� det fungerar men de bidrar inget till att f�ra genren fram�t.

kram hej!

Posted by andreas1999 on Mar-05-2005 13:59:

.. och till och med min egen musik lider ju av samma syndrom. fast det �r mest f�r att det tar skivbolagen typ 500 �r att sl�ppa en l�t s� d� �r den ju gammal hur man �n g�r . men jag b�ttrar mig i framtiden.

Posted by andreas1999 on Mar-05-2005 14:00:

quote:
Originally posted by jofawe
�r inte lite av grejen med att g�ra en "ASOT-hit" att man vill komma �t r�tt m�lgrupp?

Jag menar.. man lyssnar ju inte p� svensktoppen f�r att g�ra en metallica-l�t ju ..

jo s� t�nker �tminstonde skivbolagen . och "don't get me started" om rock. d�r har det ju VERKLIGEN inte h�nt n�got sedan 1999

Posted by n0bben on Mar-05-2005 14:45:

kul att du snackar om nyskapande och sen g�r och remixar mcprog som mike foyle. har dock inte h�rt remixen s� du kanske har trollat med den

Posted by dbl on Mar-05-2005 16:55:

quote:
ang�ende att trance:n �r kvar 99 och att jag inte skulle ha koll; folk f�rs�ker fortfarande g�ra en "barbers adagio for strings" idag, det �r fortfarande samma patetiska saw-leads som anv�nds och alla vill g�ra "rolling basslines" precis som above and beyond. alla eq:ar bort basen i beatsen precis som a&b s� det bara l�ter plast om hela mixen..

jag sj�lv personligen anv�nder saw-leads i mina l�tar f�r jag gillar fortfarande saw ljudet.. sen s� kan man ju dock ta och �ndra det lite och EQ:a det p� lite olika s�tt...

men istortsett alla basar e ju ute liksom.. man kan inte g�ra en offbeat bassline.. f�r d� �r det fel pga det.. man kan inte g�ra en rolling bassline.. f�r det g�r alla andra.... det r�cker inte med att �ndra placeringen lite p� en offbeat bassline heller f�r det g�r alla andra nu ocks�....

men att alla eq:ar bort bassen i beatsen precis som a&b vet jag ju inte om jag tycker st�mmer.. jag sj�lv g�r inte det
m�nga f�rs�ker la f� en bass som dem... men spela roll.. s� l�nge det l�ter bra med resten av l�ten liksom...

och folk gillar ju liksom att testa p� andra saker ibland.. typ som jag gillar egentligen inte att g�ra ost musik... men jag grejar med det lite ibland �nd� bara f�r skojs skull.. bara gjort klart en av dem visserligen.. men en hel del gillade den.. n�n tyckte t.om. att jag skulle skicka iv�g den till n�tt skivbolag.. inte gjort det visserligen.. men �nd�.. en annan kompis (som inte lyssnar p� trance) sa att han tyckte beatsen va hel sk�na och tyckte att jag skulle l�gga vocals p� den och skicka iv�g den till n�tt skivbolag och va hel s�ker p� att jag kunde f� den spelad och s�.. men vet inte.. bryr mig inte s� mycket direkt.. ingen skivbolags hora av mig... skulle det h�nda att jag f�r n�nting sl�ppt s� visst.. skulle va skit kul s�klart.. men skulle aldrig satsa p� att g�ra en ASOT l�t bara f�r att f� den sl�ppt.. men som sagt s� kanske man g�r det n�ng�ng bara f�r att testa p� och f�r att det kan vara kul att g�ra...

neee... nog med skitsnack f�r min del

Posted by andreas1999 on Mar-05-2005 18:10:

quote:
Originally posted by n0bben
kul att du snackar om nyskapande och sen g�r och remixar mcprog som mike foyle. har dock inte h�rt remixen s� du kanske har trollat med den

haha. ja, du gl�mde att l�sa:

quote:
. och till och med min egen musik lider ju av samma syndrom.

men jag kan f�rst� att du f�rhastade dig. och ang�ende prog s� �r det en genre som �r �nnu s�mre �n trance. men det �r ett helt annat �mne och ja, jag har gjort en progg l�t och jag har gjort saw-lead-trance men jag har f�rklarat varf�r jag gjort saw-lead trance tidigare. progg �r kul att producera men skulle aldrig s�tta min fot p� ett dansgolv som lirade det.

Posted by Cloudburst on Mar-05-2005 18:15:

jag s�ger d� det, psytrance �ger er...

Posted by NooN on Mar-05-2005 18:37:

Prog, uplifting, house, breaks, psy, techno, hardstyle whatever.
Bara det �r en bra l�t s� spelar det ingen roll vad det �r f�r genre imo.

Posted by RebeL9 on Mar-05-2005 19:26:

ni killar borde lyssna pa Sasha's Global Undergroudn 13 fran Ibiza. Basen, kanslan och atmosfaren i varje lat pa den skivan ar ljusar battre an det mesta som slapps idag. Sen rekommenderar jag er att lyssna pa foljande latar:

Orbital - Nothing Left (Breeder Remix)
Jimpy - Talkin' (Tarrantella vs. Redanka Remix)
Revolt - Dive Into The Deep

det dar ar the essence of trance IMO

Posted by Cloudburst on Mar-05-2005 19:33:

quote:
Originally posted by NooN
Prog, uplifting, house, breaks, psy, techno, hardstyle whatever.
Bara det �r en bra l�t s� spelar det ingen roll vad det �r f�r genre imo.

Hehe, jo h�ller med. Beh�ver inte ens vara trance f�r sjutton. Lyssnar p� allt som jag gillar.

Posted by Vizay on Mar-05-2005 20:45:

ville bara till�gga att proggen �r d�d, det de flesta av er refererar till som progg �r ju bara l�ngsam trance

nae f�r en g�ngs skull h�ller jag faktiskt med rebel i �mnet, lyssna p� dom grejerna, ren kvalitet helt enkelt

Posted by NooN on Mar-05-2005 21:20:

quote:
Originally posted by Vizay
ville bara till�gga att proggen �r d�d, det de flesta av er refererar till som progg �r ju bara l�ngsam trance

En genre d�r aldrig... Den bara sover lite

Posted by Vizay on Mar-05-2005 22:04:

quote:
Originally posted by NooN
En genre d�r aldrig... Den bara sover lite

du �r optimist, jag �r pessimist

Posted by Sorrow on Mar-12-2005 12:38:

Intressant diskussion..

F�rst och fr�mst b�r det v�l n�mnas att Jezper har gjort v�ldigt mycket mer f�r trance i Sverige �n de flesta andra, och hans produktioner h�ller genomg�ende h�g kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakm�ssigt �r en annan fr�ga. Att s�ga att "han precis blivit bra" bara f�r att man r�kar gilla den senaste l�ten k�nns n�stan lite taskigt mot Jezper.

Anywho.. Vidare kan man se till hur bra n�got �r producerat rent tekniskt, melodiskt osv, men att kategorisera en hel genre som skr�p �r, i mina �gon iallafall, v�ldigt tr�ngsynt.

Faktum �r att den stora massan vill h�ra ASOT nonstop. Det �r bara att kolla p� vilka l�tar som mest diskuteras, vilka l�tar som mest spelas. �r det d� konstigt att samma m�nniskor mest producerar ASOT-l�tar? Knappast.

D�rtill �r det, som bekant f�r de flesta, som s� att hela scenen �r producentstyrd. En DJ som f�tt en l�t spelad p� ASOT f�r fler spelningar �n en som inte har det, oavsett deras kvaliteter som DJ. F�ljaktligen �r det en relativt stor massa som proddar av karri�rssk�l ocks�, ur DJ-synpunkt d�.

Som NooN sade �r det dessutom ett v�ldigt tjat om genres hela tiden. Alla vill vara unika, just deras genre �r mer elitistisk �n alla andra. Personligen skiter jag fullkomligt i vilken genre det �r s� l�nge jag gillar l�ten och tror att den kommer passa i mina set. Det tenderar bli progressiv house, tribal, tech trance och techno, men det �terkommande temat �r alltid energi och flow. Det �r ocks� det jag f�rs�ker skapa n�r jag nu befinner mig i en produktionsfas. S� f�r genre best�mmas av andra som har lust med det.

Posted by RebeL9 on Mar-12-2005 13:40:

quote:
Originally posted by Sorrow

F�rst och fr�mst b�r det v�l n�mnas att Jezper har gjort v�ldigt mycket mer f�r trance i Sverige �n de flesta andra, och hans produktioner h�ller genomg�ende h�g kvalitet. Vad man tycker om dem rent smakm�ssigt �r en annan fr�ga. Att s�ga att "han precis blivit bra" bara f�r att man r�kar gilla den senaste l�ten k�nns n�stan lite taskigt mot Jezper.

vilka "andra" jamfor du med da?
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc. Det ar bara att kolla in massorna som dras till deras spelningar och jamfor med en vanlig Airbasespelning. Gar helt enkelt inte att jamfora :Q

Och jag har helt serios nar jag sager att One Man Army-latarna var de enda bra latarna jag hort fran Airbase.

Utifran din beskrivning verkar ju trancescenen otroligt medioker idag. Producenter som producerar inte sant som de skulle vilja producera utan for att den stora massan hungrar efter det for tillfallet.

Pages (3): « 1 [2] 3 »