TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Kwaliteit van de huidige dance scene
Pages (2): « 1 [2]
| quote: |
| Originally posted by SnuggLe progressive is eigenlijk ook geen hokje, en het is gewoon progressief, vernieuwend. Daar staat progressive voor. Sommige andere stijlen missen dat naar mijn mening, die zouden best wat meer mogen vernieuwen�. |

| Originally posted by TranceFool Dit lees ik wel vaker maar heb ik eigenlijk nooit echt begrepen..... ![]() Ik vind progressive namelijk wel gewoon een muziekstijl net als groove, club, trance, techno. En binnen zo�n muziekstijl kan me idd vernieuwend bezig zijn. Maar sommige progressive die ik hoor (en dat is niet echt veel) vind ik verre van vernieuwend ?? |

Ik vind juist dat het bijna ondoenlijk geworden is om tegenwoordig muziek nog onder de noemer progressive te scharen. Puur voor het gemak doe je het wel, maar de stijl is zo divers tegenwoordig dat je niet meer echt van progressive kan spreken zoals de progressive van drie tot vier jaar geleden.
Het is ook grappig om te zien dat die hele bliepjes muziek �la Markus Schulz, AvB, Probspot en god weet ik allemaal niet wie, door veel mensen als progressive wordt gezien, terwijl dat in mijn ogen gewoon de nieuwe trance is. Ik vind het niet eens meer progressive trance ofzo.
Daarnaast wordt veel muziek onder de noemer progressive geschaard vanwege het verleden van de producers. Maar als je kijkt naar wat Digweed, Sasha, Cattaneo enz. draaien dan is dat bijna niet meer progressive te noemen. Ze draaien zoveel verschillende dingen. Invloeden van heel veel stromingen worden bij elkaar gegooid en daar komt wat uit. Dat kun je progressive noemen als in vernieuwing en vooruitgang (zoals SnuggLe ook zei), maar in mijn ogen niet zozeer als een muziekstroming.
Nog een mooi voorbeeld is James Zabiela. Hij wordt door veel mensen getypeerd als progressive dj, maar als ik hem iets niet vind dan is het wel een progressive dj. Hij draait minimal, techno, electro, house...allemaal door elkaar. Z'n manier van dj-en vind ik dan wel weer progressief te noemen.
Hokjes bestaan alleen inderdaad nu eenmaal, omdat het de overzichtelijkheid ten goede komt. Door iets te plaatsen in een hokje zorg je voor herkenbaarheid. Logisch ook, maar soms ook wel jammer. Daarom denk ik dat veel mensen hier het wel met me eens zijn (het is hier in het verleden al vaak genoeg gezegd) als je zegt "fuck die hokjes".
| Originally posted by Djeebie Hokjes bestaan alleen inderdaad nu eenmaal, omdat het de overzichtelijkheid ten goede komt. Door iets te plaatsen in een hokje zorg je voor herkenbaarheid. Logisch ook, maar soms ook wel jammer. Daarom denk ik dat veel mensen hier het wel met me eens zijn (het is hier in het verleden al vaak genoeg gezegd) als je zegt "fuck die hokjes". |
Nee maar zonder gekheid op een stokje, in de techno en progressive zie je een aantal draaikunstenaars: Dave Clarke, Jeff Mills, Sasha, James Zabiela. Plus mensen die echt een heel breed scala aan muziek draaien, zoals je zegt, minimal/techno/electro/house/progressive. Dat soort mensen zie ik bij de trance niet eerlijk gezegd. Geen vingerwijzing, maar constatering.| quote: |
| Originally posted by Djeebie Het is ook grappig om te zien dat die hele bliepjes muziek �la Markus Schulz, AvB, Probspot en god weet ik allemaal niet wie, door veel mensen als progressive wordt gezien, terwijl dat in mijn ogen gewoon de nieuwe trance is. Ik vind het niet eens meer progressive trance ofzo. |
| Originally posted by Partyhardy! Dat komt mijn inziens omdat de kwaliteit van de huidige anthem/euphoric/superstring tunes nog wel hoog ligt maar in een vele mindere kwantiteit komt. Nu zijn er een tiental platen die er tussen uit steken terwijl dat er 2 a 3 jaar geleden 100 waren. Omdat men m��r wil ga je op zoek naar andere stijlen waardoor je misschien bij progressive uitkomt. Ik vind niet dat trance "ten koste" gaat van progressive. Als er meer goede euphoric tunes uit zouden komen zou trance ook weer opleven. Overigens is trance nog zeker hot getuige een Trance Energy dat met 30.000 bezoekers volledig uitverkoopt en Armin is ook nog de man en ook de djmag top5 is trancy. |
| Originally posted by SnuggLe Als eerste vind ik de scene wel een stukje verbeteren, vooral ook om de redenen die je geeft. Als eerste heb je de technologie die verbetert, etc |
| Originally posted by SnuggLe Wat ik wel vind is dat progressive op het moment (als we toch in hokjes blijven) een stuk vernieuwender is dan de �normale� trance, die nu juist terugvalt op het oude succes. Kijk eens op de nieuwe TE-cd (die je, ik zag je reactie op mijn recensie op PF, slecht vond): kijk eens hoeveel �2004 of 2005 remakes� er op staan. |
| Originally posted by SnuggLe Misschien kan je daar juist aan zien dat progressive geen hokje is, maar veel breder, en daarom kan je denk ik progresive en trance niet vergelijken. |
Zelf ben ik ooit met de (echte) dance in aanraking gekomen door per ongeluk een cd-tje te kopen van Tiesto (live@innercity)
helemaal verkocht toen, alleen ben ik mij uiteindelijk meer gaan orienteren, eens wat andere dj's op feesten opzoeken dan altijd maar dezelfde.
ook via TA kom ik met andere dingen in aanraking.
Het is voor de echte liefhebbers jammer dat de grote dj's zo gehyped zijn en dat er nu andere publiek op feesten afkomt dan 'vroegah'
Maar aan de andere kant betekent het natuurlijk wel weer een hoop meer positieve exposure voor de scene, die nu echt niet langer meer direct geassocieerd wordt met pillen en coke.. (ik kan me nog een zeker optreden van Tijs in Barend en van Dorp herinneren waarin het constant over pillen e.d. ging)
Zo is de ontwikkeling nou eenmaal, een goede rockband in de top40 krijgt ook ineens ander publiek.
Hier in het noorden des lands is het altijd zoeken geweest naar een echt trance/techno feest, Huize Maas doet nog wel eens wat, maar de zachtere stijlen lijken hier welhaast nooit echt doorgedrongen. R&B was er altijd al en iedereen lijkt hier wel van de hardstyle e.d. Nou kan ik daar ook nog wel wat nummertjes in ontdekken die ik zeker niet onaardig vind, maar een hele nacht van die muziek zou ik niet volhouden.
Echt 100% 'door ontwikkelen' in de muziek heb ik mijn inziens nooit gedaan, in elke stijl heb ik zeker geweldige nummers gevonden en naast Tiesto en Armin nog een aantal goede dj's ontdekt. Maar het blijft wel allemaal een beetje melodieuzer.. ik hou nog altijd van plingeltjes en biepjes op een lekkere toon. Hoewel ik daarentegen de sets van Don Diablo ook altijd een hoogtepunt vind, geweldige sfeer zet hij altijd neer.
Tegenwoordig luister ik wel vaker naar een setje van Matthew Dekay, Thrillseekers of Don Diablo dan Tiesto of Ferry Corsten..
Daarentegen kunnen dj's als Cattaneo of Zabiela mij nog altijd niet echt bekoren..
dus aan jullie om te bepalen of ik mij nou daadwerkelijk ontwikkeld heb.. 
Het gaat mij erom dat ik langdurig naar iets kan luisteren EN iets voelen.. dat is nog altijd het belangrijkste, het gevoel dat je er bij krijgt.
| Originally posted by Fkwebeman Hier in het noorden des lands is het altijd zoeken geweest naar een echt trance/techno feest, Huize Maas doet nog wel eens wat, maar de zachtere stijlen lijken hier welhaast nooit echt doorgedrongen. R&B was er altijd al en iedereen lijkt hier wel van de hardstyle e.d. Nou kan ik daar ook nog wel wat nummertjes in ontdekken die ik zeker niet onaardig vind, maar een hele nacht van die muziek zou ik niet volhouden. |
| Originally posted by Fkwebeman Echt 100% 'door ontwikkelen' in de muziek heb ik mijn inziens nooit gedaan, in elke stijl heb ik zeker geweldige nummers gevonden en naast Tiesto en Armin nog een aantal goede dj's ontdekt. Maar het blijft wel allemaal een beetje melodieuzer.. ik hou nog altijd van plingeltjes en biepjes op een lekkere toon. Hoewel ik daarentegen de sets van Don Diablo ook altijd een hoogtepunt vind, geweldige sfeer zet hij altijd neer. Tegenwoordig luister ik wel vaker naar een setje van Matthew Dekay, Thrillseekers of Don Diablo dan Tiesto of Ferry Corsten.. Daarentegen kunnen dj's als Cattaneo of Zabiela mij nog altijd niet echt bekoren.. dus aan jullie om te bepalen of ik mij nou daadwerkelijk ontwikkeld heb.. Het gaat mij erom dat ik langdurig naar iets kan luisteren EN iets voelen.. dat is nog altijd het belangrijkste, het gevoel dat je er bij krijgt. |
Het kan idd ook compleet van de diepte van de stijl komen.. want sommige nummers kan ik zeker waarderen, maar geen volledige set.
Daarentegen zijn er genoeg (erg veel zelfs) nummers die op zichzelf geen toppers zijn, of lekker, maar als je ze in het geheel van een set hoort, zijn ze geweldig, passen ze precies op dat bepaalde moment.. Dat is wat een dj moet doen.