TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (2): « 1 [2]
| quote: |
| Originally posted by benni det kan kanske bero på att house musiken är äldre än trance, och att det var typ inne då när de gamla var unga .. jag snackade faktiskt med en kompis häromdan om vad vi skulle lyssna på när vi blir gamla (60+).. de flesta gamlingar brukar lyssna på klassisk musik tror jag, eller rockmusiken som de brukade lyssna på när de va tonåringar typ... vad kommer vi att lyssna på egentligen? hardbanging techno a'la adam beyer kanske.. och berätta till våra barnbarn hur livet va på den tiden ... lol jag tror faktiskt det |
| quote: |
| Originally posted by Laszlo Jag tror faktiskt inte det - i alla fall inte jag. Jag kommer nog sitta och lyssna på Jazz och Blues när jag blir 30, 40 bast...if not sooner |
Ja, där är ju definitivt en mognads variabel inblandad i vad man lyssnar på som jag tror funkar på lite olika sätt. Kanske lyssnar man på mer "stökig" och energisk musik när man är yngre för att man är mer den typen då och sedan när man blir äldre så "lugnar" musiksmaken ner sig tillsammans med beteendet.
Men sedan har det också stor betydelse vad man började lyssna på. Om du i tonåren lyssnade mycket viss stil kommer du trligtvis tycka det är barnsligt att lysna på det när du närmar dig 30 (om inte tidigare). Oavset vad det nu var du än lyssnade på.
Dessa två scenarior är ju något generaliserade naturligtvis men jag sett massor med fall där det funkar ungefär så. Detta innebär också att jag träffat folk som lyssnade på house som fan i de yngre åren men sedan "mognade" till trance i senare ålder och vice versa. För exponering till trance kom inte förrän då.
Sedan är man ju som ung kanske mer motagligt för sådant som är lätttillgängligt, ungefär som man är med mat i de yngre åren. Socker, godis och glass är best men sedan när man blir äldre börjar man uppskatta smaken i Vin, öl, kaffe, oliver, vitlök, eller va fan som helst som inte är typisk barnmat. Saker som man verkligen hatade som barn men som man nu uppskattar för deras komplexa smak eller helt enkelt för variationens skull.
Som Laszlo sa, vi har (de flesta iaf) börjat någonstans i ost-världen och jobbar oss uppåt
Själv har jag jobbat mig från Basic Element och Flexx (mellanstadiet typ) till IDM/Experimental, ambient/chillout och progressiv breakbeat/house. Givetvis lyssnar jag också på de andra EDM-stilarna också. Till och med Überdruck och Eric Prydz
Det är roligare med ett bredare "hörselfält".
Oj vad mycket intressant och tankvärt det fanns i denna tråd.
Jag måste bara säga, att tyvärr håller jag halvt med ang Trance-musiken. Mycket av det som produceras är som sagt på tok för likadan.
Det ges dessutom grymt mindre utrymme att leka med melodisk trance än med t.ex. monotonare varianter, House, Techno, Prog m.m.
Jag började min "EDM-karriär" med att lyssna på DJ Quicksilver och ATB. Jag ratade Scooter och måste säga att jag gör det fortfarande.
Nu är dom EDM-stilar som finns i mina hörlurar:
House, Progressive, Trance, Techno, Psy, Chillout, Breakbeat, Drum N Bass, Jungle m.fl.
Jag har alltid varit väldigt udda i mina umgängeskretsar eftersom att jag har lyssnat på EDM. Det skiter jag i och det har väl accepterats efter ett tag. Nu har jag även lyckats influera mina kompisar med lite brända mix-skivor av div. mys från EDM-världen.
Här i lilla Östersund är det inte heller så utbrett, vad jag vet, att folk lyssnar på "äkta" trance eller techno, t.ex. (vad jag tycker är rätt mainstream) Armin, Tiësto eller dyl.
När folk hör Techno/Trance så börjar de flesta bubbla om hur bra Aquagen och Phasio är.
När jag nämner namn som Probspot, Junkie XL el. Adam Beyer så bara skakar dom på huvet och tror att jag är Schizofren i princip.
Visst, alla som känner mig, känner i någon form till Tiësto, men dit sträcker sig kunskaperna.
Jag har som så många andra "mognat in i EDM-världen" och upptäckt den underbara sidan av EDM; Psy-Trance. Då mest Goa och Mörk Psy. Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album.
Det finns så mycket utrymme att leka och skruva till musiken med effekter att jag baxnar. Att mixa det är relativt enkelt och publiken rör sig. Fantastiskt! Visst det är lite monotont, men samtidigt inte med alla effekter och knorrljud.
Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"?
Det finns så mycket kvar att upptäcka av den musikaliska världen att jag nog inte kommer att hinna med allt innan jag dör.
| quote: |
| Originally posted by DjAviander Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"? |
| quote: |
| Men sedan har det också stor betydelse vad man började lyssna på. Om du i tonåren lyssnade mycket viss stil kommer du trligtvis tycka det är barnsligt att lysna på det när du närmar dig 30 (om inte tidigare). Oavset vad det nu var du än lyssnade på. |
| quote: |
| Här är min lilla teori. Först, polisens nedslagning på allt som hette fest under 90-talet (ni vet, med rejvkommisionen och allt det där) satte definitivt stora käppar i hjulet för EDM scene här i Sverige. |
| quote: |
| Originally posted by Dj_Irish Aha! Nästan ett topic i sig hehe Här är min lilla teori. Först, polisens nedslagning på allt som hette fest under 90-talet (ni vet, med rejvkommisionen och allt det där) satte definitivt stora käppar i hjulet för EDM scene här i Sverige. Sedan blev det inte bättre med den media hets som uppstod kring mitten av 90-talet och som man tyvärr fortfarande kan skönja |
| quote: |
| Originally posted by DjAviander Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"? |
| quote: |
| Originally posted by gurra ... Men i allmänhet tror jag att det handlar mycket om en ovilja att ens försöka lyssna, man väljer istället att enkelt plocka sociala poäng med en föraktfull kommentar. |
)
| quote: |
| Originally posted by Gate 42 Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori. Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr? Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite ![]() Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar. Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! ![]() ( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar ) |

Har evolverat sjukt mkt dom senaste åren, lyssnat på så grymt mkt så jag inte ens kommer ihåg allt. Klarar knappt sånt jag har kvar på burken från 4 år tillbaka längre. Speciellt inte när några polare här (som e lite efter i musik) har börjat upptäcka sånt jag lyssnade på när jag var 14 år (typ dj jean - the launch)... Har en polare som tjatar om den 24/7 "VISST ÄR DEN BRA=))" "ASSÅ DE E VÄRSTA PARTYLÅTEN JU=))" ...
Så sitter man hemma och lyssnar på typ "progressiv breaks with a pinch of minimaltechnohouse"
nä men ni hajjar, mår typ dåligt när folk börjar upptäcka sånt som jag själv upptäckte för 6 år sedan, idag. Må vara lite översittar stil men jag klarar verkligen inte en del gammal mainstream edm
.
Sen skiter jag fullständigt i vad folk tycker om den musiken jag lyssnar på. Ok inte till den mån att jag drar på det skithögt varje gång jag har besök, pga respekt mot att folk kanske inte diggar det lika mycket som jag gör. Men sen så när jag tänker efter så drar en polare ALLTID på hans äckliga dj alligator - suck my lollipop och skriker "SKÖN MUSIK VA ?!?!? =)" varje gång jag är i närheten, vilket kan bli ganska irriterande i längden
.
Jag började väl min riktiga lyssning på EDM med Goatrance typ när jag var 14 tror jag. Då köpte jag ett Destination Goa album (7an för att va exakt) utan att alls veta vad det var och sen dess jag nog faktiskt hållt mig ganska kvar i de trakterna. Har förstås lyssnat på en hel jävla massa annat också, jag har enormt bred musiksmak som sträcker sig långt utanför EDM. Inom EDM är det dock väldigt få genrer jag undviker (är väl typ HardStyle och sånt liknande tjaffs...)
Nuförtiden är det dock huvudsakligen Techno (de flesta stilar), Psy (de flesta stilar, men helst fullon) samt Drum N Bass (Tech-step & Neurofunk) som spelas hemma
Det är även helt klart de stilarna jag föredrar att höra på fester. Vanliga trance gillar jag väl sisådär... Finns typ 3-4 låtar totalt av alla jag hört (och det är rätt så jävla många) som jag tyckt var ruskigt bra och ska det överhuvudtaget lyssnas på trance så får det vara någon av de låtarna då, resten är helt enkelt för tråkigt 
| quote: |
| Originally posted by DjAviander Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album. |
Astral Projection skulle jag dessutom knappast definiera som full-on... 1200mics är däremot ganska lika t.ex. GMS, men det har ju sina orsaker... :P
| quote: |
| Originally posted by Jre Jag gjorde själv den "resan" för några år sedan. Jag växte på något sätt ifrån trancen och fastnade istället för House. House är nog mer "kärlek vid första ögonkastet" för alla tycker fan om house.Sen är det ju mer soft att dansa till musik som ligger runt 125-135 Bpm..Vi gamlingar fixar väl inte > 140Bpm ![]() |
). Men jag har faktiskt aldrig riktigt fastnat för trance, den sorten som brukar kallas för uplifting. Onekligen mycket energi, men jag tycker det är lite pretentiöst och jag har haft svårt att ta till mig av det. Finns såklart låtar och artister som sticker ut, men överlag har jag alltid upplevt det en som lite larvig och ostig genre.
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.