TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (2): « 1 [2]

Posted by Laszlo on Jun-13-2005 17:17:

quote:
Originally posted by benni
det kan kanske bero på att house musiken är äldre än trance, och att det var typ inne då när de gamla var unga ..

jag snackade faktiskt med en kompis häromdan om vad vi skulle lyssna på när vi blir gamla (60+).. de flesta gamlingar brukar lyssna på klassisk musik tror jag, eller rockmusiken som de brukade lyssna på när de va tonåringar typ... vad kommer vi att lyssna på egentligen? hardbanging techno a'la adam beyer kanske.. och berätta till våra barnbarn hur livet va på den tiden ... lol jag tror faktiskt det

Jag tror faktiskt inte det - i alla fall inte jag. Jag kommer nog sitta och lyssna på Jazz och Blues när jag blir 30, 40 bast...if not sooner

Posted by benni on Jun-13-2005 17:21:

quote:
Originally posted by Laszlo
Jag tror faktiskt inte det - i alla fall inte jag. Jag kommer nog sitta och lyssna på Jazz och Blues när jag blir 30, 40 bast...if not sooner

jag överdrev lite med hardbaning techno kanske .. men för min del kommer det iaf alltid finnas nån dunkadunka musik tills jag dör .. eller snarare blir döv

Posted by Johan (DJ Irish) on Jun-13-2005 17:59:

Ja, där är ju definitivt en mognads variabel inblandad i vad man lyssnar på som jag tror funkar på lite olika sätt. Kanske lyssnar man på mer "stökig" och energisk musik när man är yngre för att man är mer den typen då och sedan när man blir äldre så "lugnar" musiksmaken ner sig tillsammans med beteendet.

Men sedan har det också stor betydelse vad man började lyssna på. Om du i tonåren lyssnade mycket viss stil kommer du trligtvis tycka det är barnsligt att lysna på det när du närmar dig 30 (om inte tidigare). Oavset vad det nu var du än lyssnade på.

Dessa två scenarior är ju något generaliserade naturligtvis men jag sett massor med fall där det funkar ungefär så. Detta innebär också att jag träffat folk som lyssnade på house som fan i de yngre åren men sedan "mognade" till trance i senare ålder och vice versa. För exponering till trance kom inte förrän då.

Sedan är man ju som ung kanske mer motagligt för sådant som är lätttillgängligt, ungefär som man är med mat i de yngre åren. Socker, godis och glass är best men sedan när man blir äldre börjar man uppskatta smaken i Vin, öl, kaffe, oliver, vitlök, eller va fan som helst som inte är typisk barnmat. Saker som man verkligen hatade som barn men som man nu uppskattar för deras komplexa smak eller helt enkelt för variationens skull.

Posted by NooN on Jun-13-2005 18:01:

Som Laszlo sa, vi har (de flesta iaf) börjat någonstans i ost-världen och jobbar oss uppåt Själv har jag jobbat mig från Basic Element och Flexx (mellanstadiet typ) till IDM/Experimental, ambient/chillout och progressiv breakbeat/house. Givetvis lyssnar jag också på de andra EDM-stilarna också. Till och med Überdruck och Eric Prydz Det är roligare med ett bredare "hörselfält".

Posted by DjAviander on Jun-14-2005 09:44:

Smiley DJ

Oj vad mycket intressant och tankvärt det fanns i denna tråd.

Jag måste bara säga, att tyvärr håller jag halvt med ang Trance-musiken. Mycket av det som produceras är som sagt på tok för likadan.

Det ges dessutom grymt mindre utrymme att leka med melodisk trance än med t.ex. monotonare varianter, House, Techno, Prog m.m.

Jag började min "EDM-karriär" med att lyssna på DJ Quicksilver och ATB. Jag ratade Scooter och måste säga att jag gör det fortfarande.

Nu är dom EDM-stilar som finns i mina hörlurar:
House, Progressive, Trance, Techno, Psy, Chillout, Breakbeat, Drum N Bass, Jungle m.fl.

Jag har alltid varit väldigt udda i mina umgängeskretsar eftersom att jag har lyssnat på EDM. Det skiter jag i och det har väl accepterats efter ett tag. Nu har jag även lyckats influera mina kompisar med lite brända mix-skivor av div. mys från EDM-världen.

Här i lilla Östersund är det inte heller så utbrett, vad jag vet, att folk lyssnar på "äkta" trance eller techno, t.ex. (vad jag tycker är rätt mainstream) Armin, Tiësto eller dyl.
När folk hör Techno/Trance så börjar de flesta bubbla om hur bra Aquagen och Phasio är.

När jag nämner namn som Probspot, Junkie XL el. Adam Beyer så bara skakar dom på huvet och tror att jag är Schizofren i princip.
Visst, alla som känner mig, känner i någon form till Tiësto, men dit sträcker sig kunskaperna.

Jag har som så många andra "mognat in i EDM-världen" och upptäckt den underbara sidan av EDM; Psy-Trance. Då mest Goa och Mörk Psy. Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album.

Det finns så mycket utrymme att leka och skruva till musiken med effekter att jag baxnar. Att mixa det är relativt enkelt och publiken rör sig. Fantastiskt! Visst det är lite monotont, men samtidigt inte med alla effekter och knorrljud.

Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"?

Det finns så mycket kvar att upptäcka av den musikaliska världen att jag nog inte kommer att hinna med allt innan jag dör.

Posted by Johan (DJ Irish) on Jun-14-2005 15:31:

quote:
Originally posted by DjAviander

Varför har aldrig EDM-musiken slagit igenom rejält i Sverige? Är folk rädda för "drogkulturen"? Eller är det så att de inte gillar det "monotona"?

Aha! Nästan ett topic i sig hehe

Här är min lilla teori. Först, polisens nedslagning på allt som hette fest under 90-talet (ni vet, med rejvkommisionen och allt det där) satte definitivt stora käppar i hjulet för EDM scene här i Sverige.

Sedan har jag faktiskt alltid kännt att sverige har legat efter när det gäller klubb-scenen. Jämfört med kontinenten då alltså. Och så kändes det även innan rejv-kommisionen uppfanns.

så, Sverige var en aning efter redan från början, en tysk vän till mig sa en gång runt 95 att vi var ca 3 år efter tyskland med tanke på festerna och så hehe. Ingen aning om det stämde... Sedan blev det inte bättre med den media hets som uppstod kring mitten av 90-talet och som man tyvärr fortfarande kan skönja

Posted by klappa on Jun-14-2005 18:53:

quote:
Men sedan har det också stor betydelse vad man började lyssna på. Om du i tonåren lyssnade mycket viss stil kommer du trligtvis tycka det är barnsligt att lysna på det när du närmar dig 30 (om inte tidigare). Oavset vad det nu var du än lyssnade på.

Jag kan faktiskt hålla med dig ganska väl på den punkten. Ioförsig vet jag inte om jag lyssnade på barnslig trance när jag började lyssna såvida man inte räknar bort dj quicksilver, ayla etc. Men som sagt nu när jag börjar närma mig 25 så tycker jag att jag börjar mogna mycket på den punkten. Jag börjar lyssna på mer varierad musik och musik som helt enkelt verkar mer vettig. Men det är nog bara för att mina kunskaper har breddats de senaste åren speciellt det senaste året.

quote:
Här är min lilla teori. Först, polisens nedslagning på allt som hette fest under 90-talet (ni vet, med rejvkommisionen och allt det där) satte definitivt stora käppar i hjulet för EDM scene här i Sverige.

Jo fan det är dags att nån här gör revolution, jag kan ställa upp. Här i Örebro är det ju bara en massa psy-trance överallt måste nog försöka göra mig synlig mer.

Posted by jofawe on Jun-14-2005 19:08:

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Aha! Nästan ett topic i sig hehe

Sedan blev det inte bättre med den media hets som uppstod kring mitten av 90-talet och som man tyvärr fortfarande kan skönja

I och med att jag har försökt skaffa en lokal här i växjö för en månatlig klubb som spelar EDM utan resultat pga "knarkryktet" så kan jag säga att folk tog åt sig av medias kryddor.
Fast. det var å andra sidan på den tiden media fortfarande var trovärdig..

Posted by gurra on Jun-15-2005 01:27:

quote:

Är inne på Dj_Irish' linje här. Finns mycket förutfattade meningar och förakt mot EDM. Musiken betraktas som efterbliven och knyts gärna an med drogkulturen. Medias framställning har nog en stor roll till varför EDM är en ganska socialt oaccepterad musikstil.

Något som kan förstärka medias skriverier är att det monotona verkar gå emot mångas uppfattning om vad musik är. Har hört en jämförelse med motorvägsbuller bl.a. Men om de är deras egentliga uppfattning eller ett resultat av det jag skrev i stycket ovan är svårt att avgöra. Men i allmänhet tror jag att det handlar mycket om en ovilja att ens försöka lyssna, man väljer istället att enkelt plocka sociala poäng med en föraktfull kommentar.

Posted by DjAviander on Jun-15-2005 19:55:

quote:
Originally posted by gurra
... Men i allmänhet tror jag att det handlar mycket om en ovilja att ens försöka lyssna, man väljer istället att enkelt plocka sociala poäng med en föraktfull kommentar.

Haha, oh har man inte hört nog av dem
Kommentarer jag hört:
"Det där låter ju ba dunka dunka.. Ingen melodi alls!"
"Det där MÅSTE man ju vara hög för att tycka om.."
"Jääävla skiiitmusik..!"
"Stäng av, jag får bara ont i huvet av dunkandet.."
m.fl.

Skällsord jag hört:
"TechnoTönt"
"Jävla knarkare" (Detta trots att den tyngsta drog jag rört är Alkohol )
m.fl.

Ja, nog fasen ter det sig socialt accepterat att klanka ner på kulturen runt omkring. Väldigt tråkig inställning tycker jag att det är.. Tyvärr stämmer det nog att media lyckats pränta in den dåliga bilden rätt bra i svenskarnas hjärnor.

Men är medel-Svensson-folket rädda för att upptäcka nytt? Att det faktiskt GÅR att lyssna på och i många fall vara riktigt njutbara melodier som produceras? Jag för min del älskar den mesta musiken och lyssnar på allt från Mozart till Dimmu Borgir, Kindzadza till Klezmer Conservatory band.. Hittar jag nått jag gillar bryr jag mig inte om hur socialt accepterad stilen är, det är ju inte så att mina vänner MÅSTE lyssna.

Måste bara fråga också, finns det någon "renodlad" EDM radiokanal i Sverige? Inte web-radio utan "äkta radio".. Det finns det inte i östersund nämligen.

Posted by Jre on Jun-15-2005 23:18:

quote:
Originally posted by Gate 42
Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.

Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?

Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite

Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! sorry Steve ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.

Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den!

( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar )

Tja..

Jag kan bara instämma med ditt inlägg.

Jag gjorde själv den "resan" för några år sedan.
Jag växte på något sätt ifrån trancen och fastnade
istället för House.

House är nog mer "kärlek vid första ögonkastet" för alla
tycker fan om house.Sen är det ju mer soft att dansa till musik
som ligger runt 125-135 Bpm..Vi gamlingar fixar väl inte > 140Bpm

/ Jre

Posted by keddo on Jun-15-2005 23:46:

Har evolverat sjukt mkt dom senaste åren, lyssnat på så grymt mkt så jag inte ens kommer ihåg allt. Klarar knappt sånt jag har kvar på burken från 4 år tillbaka längre. Speciellt inte när några polare här (som e lite efter i musik) har börjat upptäcka sånt jag lyssnade på när jag var 14 år (typ dj jean - the launch)... Har en polare som tjatar om den 24/7 "VISST ÄR DEN BRA=))" "ASSÅ DE E VÄRSTA PARTYLÅTEN JU=))" ...
Så sitter man hemma och lyssnar på typ "progressiv breaks with a pinch of minimaltechnohouse" nä men ni hajjar, mår typ dåligt när folk börjar upptäcka sånt som jag själv upptäckte för 6 år sedan, idag. Må vara lite översittar stil men jag klarar verkligen inte en del gammal mainstream edm .

Sen skiter jag fullständigt i vad folk tycker om den musiken jag lyssnar på. Ok inte till den mån att jag drar på det skithögt varje gång jag har besök, pga respekt mot att folk kanske inte diggar det lika mycket som jag gör. Men sen så när jag tänker efter så drar en polare ALLTID på hans äckliga dj alligator - suck my lollipop och skriker "SKÖN MUSIK VA ?!?!? =)" varje gång jag är i närheten, vilket kan bli ganska irriterande i längden .

Posted by Smekbar on Jun-15-2005 23:56:

Jag började väl min riktiga lyssning på EDM med Goatrance typ när jag var 14 tror jag. Då köpte jag ett Destination Goa album (7an för att va exakt) utan att alls veta vad det var och sen dess jag nog faktiskt hållt mig ganska kvar i de trakterna. Har förstås lyssnat på en hel jävla massa annat också, jag har enormt bred musiksmak som sträcker sig långt utanför EDM. Inom EDM är det dock väldigt få genrer jag undviker (är väl typ HardStyle och sånt liknande tjaffs...)

Nuförtiden är det dock huvudsakligen Techno (de flesta stilar), Psy (de flesta stilar, men helst fullon) samt Drum N Bass (Tech-step & Neurofunk) som spelas hemma Det är även helt klart de stilarna jag föredrar att höra på fester. Vanliga trance gillar jag väl sisådär... Finns typ 3-4 låtar totalt av alla jag hört (och det är rätt så jävla många) som jag tyckt var ruskigt bra och ska det överhuvudtaget lyssnas på trance så får det vara någon av de låtarna då, resten är helt enkelt för tråkigt

quote:
Full-On är inte min melodi sen 1200 mics (Dålig efterapning av Astral Projection) släppte sitt första album.

Hmmmm jag kan verkligen inte på något sätt förstå likheten mellan 1200mics och Astral Projection och jag har lyssnat _väldigt_ mycket på båda Astral Projection skulle jag dessutom knappast definiera som full-on... 1200mics är däremot ganska lika t.ex. GMS, men det har ju sina orsaker... :P

Är lite osäker på er ålders-teori. Tror nog snarare på en kombination av den och lite av vad Laszlo sagt (tror de va han iaf). Man kanske lugnar ner sig med åren men jag tror även att ju mer man lyssnat på en viss genre desto mer kräsen blir man, dvs man vill hela tiden ha snyggare och snyggare produktioner. Produktionerna inom trancen är numera så lika i soundet att det blivit tråkigt eftersom skillnaden mellan olika låtar till stor del bara är melodin, resten är det inte så stor skillnad mellan. Progressive är väl en lite mindre genre än så länge med lite färre artister, samt inte lika gammal som trancen, så den är inte lika låst som trancen blivit. Det är alltså en genre som till stor del fortfarande utvecklas och folk lägger eventuellt ner mer tid på produktionerna där. Det kan även vara så att när man går över till att lyssna på en ny genre så vet man inte alls riktigt hur man ska lyssna på den, med resultat att man tycker produktionerna låter bättre även fast de kanske inte är det. Tror väldigt mycket handlar om vana, jag vet att det gör det för mig iaf.

Har yrat på som fan nu och vet inte om där e så mycket sammanhang, men man kan ju alltid hoppas

Posted by gurra on Jun-16-2005 00:35:

quote:
Originally posted by Jre
Jag gjorde själv den "resan" för några år sedan.
Jag växte på något sätt ifrån trancen och fastnade
istället för House.

House är nog mer "kärlek vid första ögonkastet" för alla
tycker fan om house.Sen är det ju mer soft att dansa till musik
som ligger runt 125-135 Bpm..Vi gamlingar fixar väl inte > 140Bpm

Jag tror också att BPM sjunker i takt med att åldern stiger. Har själv närmat mig house en hel del och det verkar fortsätta på det spåret. Jävligt skön musikstil.

Gillar även progressive och är mycket förtjust i svensk techno, eller det soundet iaf (beyer & lekebusch ). Men jag har faktiskt aldrig riktigt fastnat för trance, den sorten som brukar kallas för uplifting. Onekligen mycket energi, men jag tycker det är lite pretentiöst och jag har haft svårt att ta till mig av det. Finns såklart låtar och artister som sticker ut, men överlag har jag alltid upplevt det en som lite larvig och ostig genre.

Det som sparkade in mig på EDM-spåret var helt klart Distance To Goa 2 & 3. Efter det lyssnade jag mycket på Astral Projection, Man With No Name, Chi-A.D., Hallucinogen, Transwave m.fl. Mycket hänger med mig än idag från goa/psy-världen. Mest progpsy, men också lite mer udda project som Shpongle. 1200 Mics tycker jag är rätt sköna också, många utfärdar ostvarning, men jag tycker dom gör rolig och unik musik.

Pages (2): « 1 [2]