TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Staking
Pages (4): « 1 [2] 3 4 »

Posted by djcresto on Oct-07-2005 08:05:

quote:
Originally posted by Lady_LizzY
We zullen er ons toch bij moeten neerleggen dat we langer moeten gaan werken als we onze pensioenenregeling willen houden vrees ik...

Welja dat vrees ik ook.

Snap trouwens wel dat ze bij de nmbs staken hoor. Een goede kennis van mij is net op brugpensioen. Die is 55 en krijgt nu hij op brugpensioen slechts 50 euro minder dan toen hij werkte!

Posted by New Wave on Oct-07-2005 08:08:

Wees blij dat er gestaakt mag worden. Misschien komt het moment dat je zelf ook moet staken om je eigen haggie te redden.
De meeste hier zullen student zijn en voor jullie is het 'systeem' nog mild. Als je als werkende moet vechten om rond te komen (wat heel weinig mensen op dit moment kunnen. Alles wordt duurder maar de lonen stijgen niet. Inflatie stijgt, ziekenfondspremie gaat omhoog, benzineprijs enzenzenzenz) dan sta je in je recht om te staken. Als je dan op een punt komt dat het niet meer gaat dan moet je als werknemer een signaal afgeven naar het ministerie of de directie.

Posted by djcresto on Oct-07-2005 08:24:

quote:
Originally posted by New Wave
Wees blij dat er gestaakt mag worden. Misschien komt het moment dat je zelf ook moet staken om je eigen haggie te redden.
De meeste hier zullen student zijn en voor jullie is het 'systeem' nog mild. Als je als werkende moet vechten om rond te komen (wat heel weinig mensen op dit moment kunnen. Alles wordt duurder maar de lonen stijgen niet. Inflatie stijgt, ziekenfondspremie gaat omhoog, benzineprijs enzenzenzenz) dan sta je in je recht om te staken. Als je dan op een punt komt dat het niet meer gaat dan moet je als werknemer een signaal afgeven naar het ministerie of de directie.

Ik kan je meedelen als werkende dat er deze maand in Belgi� een serieuze indexaanpassing van de lonen is geweest. Ze stijgen dus wel degelijk.

En ik werk en ik om rond hoor Je moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen.

Posted by mellow_head on Oct-07-2005 09:10:

Voor mij part stake ze 3 weke aan e stuk, I couldn't care less ben eindelijk die interims afgewees lmao

Posted by New Wave on Oct-07-2005 09:23:

quote:
Originally posted by djcresto
Ik kan je meedelen als werkende dat er deze maand in Belgi� een serieuze indexaanpassing van de lonen is geweest. Ze stijgen dus wel degelijk.

En ik werk en ik om rond hoor Je moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen.

dan heb je geluk. want in nederland stijgt helemaal niets.
Ik kom ook wel rond, heb het voordeel dat ik nog thuis woon. Al zal dat binnenkort wel gaan veranderen. Tot je 23ste krijg je bij ons elk jaar een periodieke verhoging. Aangezien ik nu 24 ben betekend het niet dat ik elk jaar een verhoging krijg. Helaas....

Posted by diddi on Oct-07-2005 09:28:

quote:
Snap trouwens wel dat ze bij de nmbs staken hoor. Een goede kennis van mij is net op brugpensioen. Die is 55 en krijgt nu hij op brugpensioen slechts 50 euro minder dan toen hij werkte!

^da snap ik niet hoor...

En wat die vakbonden betreft: wa hebben ze allemaal al bereikt? Ze kunnen geen sluitingen van bedrijven voorkomen en dan staan ze daar me hunne grote mond over "werkduurverkorting" en te hoge werkdruk. Ze behandelen de WG telkens als de "slechterik". Vakbonden streven naar zo weinig mogelijk werken tijdens de loopbaan en zo vroeg mogelijk op pensioen.

Ze hebben de werkomstandigheden in het verleden goed verbeterd en ik ben hun daar h�������l dankbaar voor, maar je kan ook overdrijven.

Ik zeg het, als u ni aanstaat, gaat dan ergens anders werken. Werk genoeg, wordt zelfstandige, whatever...

Duits systeem is imo veel beter...

All� soit, kga hier ook een streep onder trekken

Posted by Lady_LizzY on Oct-07-2005 09:34:

quote:
Originally posted by diddi
En wat die vakbonden betreft: wa hebben ze allemaal al bereikt? Ze kunnen geen sluitingen van bedrijven voorkomen en dan staan ze daar me hunne grote mond over "werkduurverkorting" en te hoge werkdruk. Ze behandelen de WG telkens als de "slechterik". Vakbonden streven naar zo weinig mogelijk werken tijdens de loopbaan en zo vroeg mogelijk op pensioen.

Ze hebben de werkomstandigheden in het verleden goed verbeterd en ik ben hun daar h�������l dankbaar voor, maar je kan ook overdrijven.

100% mee akkoord...

Posted by New Wave on Oct-07-2005 09:48:

Een vakbond is niet alleen om bedrijven te redden.
Een vakbond onderhandeld ook over CAO, loonbepaling en betere werkomstandigheden. Als je de cijfers europees bekijkt dan werkt het merendeel in een slechte werkomgeving. Weet niet hoe het bij jullie heet maar volgens de nederlandse wet moet een werknemer volgens de ARBO richtlijnen werken. Meer dan de helft werkt niet volgens die richtlijnen. terwijl de managers in Nederland vele bonussen en salarisverhogingen kregen werden de lonen van de arbeiders bevroren. Als werknemer kan je je dan via de vakbond hard maken. Dat hebben ze ook gedaan. In 2005 hebben vele mensen in nederland gestaakt. Onderhandelingen over loonsverhoging met de werkgevers is ook onderdeel van de vakbond. Als je salaris bevroren wordt en de prijzen stijgen de pan uit dan ga je dat wel merken als je bankrekening opeens zo vlug leeg is.

Posted by Nyah on Oct-07-2005 17:24:

Re: Staking

quote:
Bij het abvv en de volledige nmbs denken ze nog altijd dat het vol te houden is om op brugpensioen te gaan op hun 58. Rekening houdend met de vergrijziging van de bevolking is dit toch gewoon niet realistisch. Waar zou de staat al dat geld moeten blijven halen?

De jongere generatie zal er voor opdraaien.

quote:
Originally posted by Dark Apostle
Ik als bouwvakker kan het standpunt wel begrijpen als je naar arbeidsintensieve jobs kijkt. Op U 65 nog gaan zeullen met 20-30 kilo zware petrellen, bekistingen beklimmen, u vel tss schoren krijgen, doka's van hot naar her zeulen, etc is ni echt aangenaam om nog te zwijgen of het verantwoord is. Ik denk ook aan brandweer en militaire (niet indereen kan tot achter een bureau promoveren).

Maar voor mij persoonlijk is het ver van men bed, wat ze nu afspreken kan nog veel keren veranderd worden tss nu en mijn pensioen, maar ik snap ten zeerste waarom mensen (zeker degeen die rond de 50 zijn en al meer dan 30 jaar werken) zich over het huidige debat ernstig zorgen maken.

Bijna iedereen wil vroeg op pensioen. Of ge arbeidsintensief (handenarbeid) verricht of dat ge achter een bureau zit, dat maakt niet uit, vind ik. Een job van general manager bvb kan ook enorm veeleisend zijn en tis ni omdat ge uwe rug er niet mee verrekt (ge kunt bvb ook hartklachten krijgen van te veel stress op uw werk), ge daarom langer zou moeten werken dan een arbeider, of dat die arbeider er meer recht op heeft.
Ik verwacht bovendien ook niet dat, tegen de tijd dat ik de pensioenleeftijd bereikt heb, pensioen van de staat zal krijgen. (of tzal h��l weining zijn, zodat ge toch niet kunt rondkomen iedere maand) Dat kunnen ze onmogelijk betalen. Dus boodschap aan de jonge mensen: pensioensparen.

Posted by Kaidreas on Oct-07-2005 17:43:

Re: Re: Staking

quote:
Originally posted by Nyah

(ge kunt bvb ook hartklachten krijgen van te veel stress op uw werk)

daarvoor moet je geen general manager zijn hoor

wete wie daar het meeste last van heeft op moment de mensen die bijna op pensioen mogen. ze krijgen te horen dat ze ineens veel langer moeten werken terwijl het nog niet zo heel lang geleden het pensioen op 52 jaar stond. dus eigenlijk is het wel terecht dat de werkende mens kwaad is.
de regering moet jobs bijmaken en niet de werkduur verlengen!
maar zo'n stakingen halen helemaal niet uit (haven stond stil---> wie gaat al die miljoenen betalen??)
wete wat ze eigenlijk moeten doen de werkgevers aan een strakke lijn houden. die profiteren van iedereen en alleman. er is werk genoeg ze maar mensen van 40-65 (nu zeker) worden niet snel aangenomen. jongeren ook natuurlijk niet: ze hebben geen ervaring.

anyways vanmorgen om 6.30 beginnen te werken, naar mortsel gereden (zonder problemen) dan naar merksem en om 18.30 was ik terug om mijn werk. kortom kheb er niks van gemerkt. Ik heb alleen wat klinkerleggers wat raar zien doen. maar voor de rest

Posted by Push2005 on Oct-07-2005 19:59:

Re: Re: Re: Staking

quote:
Originally posted by Kaidreas
de regering moet jobs bijmaken en niet de werkduur verlengen!

Een overheid kan geen jobs cre�ren; ze pakken er misschien graag mee uit maar ze kunnen enkel mensen in hun eigen rangen twerkstellen; en we hebben al genoeg ambtenaren vind ik!

Welvaart en jobs zijn afhankelijk van het priv� initatief; en alsde overheid het investeringsklimaat hier zo zal houden dan zal het mij niet verwonderen dat binnenkort nog meer bedrijven gedelocaliseerd zijn...

Het eerste wat ze moeten doen is de werkduur w�l drastisch verlengen, dat is in de onsomringende landen ook zo (wij zijn het enigste land waar pensioen/brugpensioen zo vroeg mogelijk is)...

Dus vakbonden: Hou uw klep maar !

Posted by Kaidreas on Oct-07-2005 20:21:

^gaat gij al werken push?

drastisch verlengen.. mja leider nicht.

met jobs cre�ren had ik het in een ruime zin. tuurlijk kunnen ze daar veel aan doen, ze kunnen niet alleen ambtenaren jobs maken. sn brussels airlines? is toch gelinkt aan de overheid dacht ik. en ze kunnen andere bedrijven naar hier lokken door: wetten en regels wat aan te passen.

heb jij nog een grootvader hoe oud is die? 60-70 jaar? 65 ligt al vreed dicht bij de 70 en ik kan u zeggen dat heb ge niet veel energie meer om te gaan werken van 8-17 uur ze.

Posted by Push2005 on Oct-07-2005 20:28:

Het is gewoon omdat de mensen gewend zijn van zo "weinig" te moeten werken dat ze klagen als er daar veranderingen in komen.
Wij hebben een torenhoge staatschuld, onze sociale zekerheid staat op een zeer wankele toestand als we zo voortdoen (ze stort zelfs in binnen tientallen jaren); en de enigste oplossing is langer gaan werken.
In frankrijk en duitsland werken ze ook langer hoor. En van brugpensioen is er amper sprake.

en of ik al werk of niet is irrelevant; mijn ouders werken hard en die delen dat standpunt ook. En als de jongere generatie niet volledig de dupe wil zijn van wat er zich nu afspeelt, laat de ouderen dan toch maar ook een tandje bijsteken.

Posted by Kaidreas on Oct-07-2005 20:34:

das wel relevant. werken is nog altijd iets anders dan studeren.
en kom nu niet af met whooooaaaa en das nie waar, en ge moet het niet onderschatten! ik ben ook gaan studeren ze. hoe lang leeft een mens gemiddeld? 80 jaar? ik wil u dan wel zien werken op u 70 jaar. als ge nog recht kunt blijven staan.
anyways ik zie het anders, en ik heb er zeker geen goesting in om te werken tot pietje de dood me komt halen.
wete de rijken alleen kunnen dan stoppen met werken van hun 40ste.
kent ge de film daens.. 100 jaar verder ongeveer? en er is nog geen reet veranderd

Posted by Push2005 on Oct-07-2005 20:41:

quote:
Originally posted by Kaidreas
wete de rijken alleen kunnen dan stoppen met werken van hun 40ste.
kent ge de film daens.. 100 jaar verder ongeveer? en er is nog geen reet veranderd

Lol, nu stel je het toch wel extreem...
Er is zeer veel veranderd; en arbeiders hebben veel gekregen om hun werkomstandigheden te optimaliseren. Ook ziekteverzekeringen enzo staan in dit land erg hoog... Wil je het zo houden ? Laten we dan allen werken tot ons 60ste.

Je kunt toch niet verwachten dat je de eerste 25 jaar (als je studeert) op kosten van de staat leeft; daarna maar 25 jaar gaat werken, om vervolgens weer 25 jaar pensioen van de staat te trekken (ik citeer mijn prof economie vandaag)... dan doe je niets terug voor de staat.

En wat die rijken betreft; laat me niet lachen h�. Als ge het hebt over rijken die niets moeten doen dan heb je het over een marginale minderheid; zeker wat Belgi� betreft. Andere mensen die hun brood goed verdienen hebben dat veelal te danken een hard werk en vooral aan initiatiefneming en risico's pakken. En die gaan ook maar op pensioen na hun 55 � 60ste. Ik heb veel respect voor zo'n mensen.

Posted by Bertn on Oct-08-2005 12:19:

Face it, als we niet met zijn allen langer gaan werken, dan gaat onze welvaartsstaat eraan. Zo simpel is dat, en verder moeten daar niet al teveel woorden aan vuil gemaakt worden.

Ik ben voorstaander van het 40-jarenplan: iedereen 40 jaar gaan werken. Dus arbeiders die op hun 19de al beginnen mogen eerder stoppen dan studenten die pas op hun 22ste beginnen werken.

Trouwens: abvv die staakt, allemaal goed en wel, maar ik vind het ronduit SCHANDALIG dat mensen die w�l wilden gaan werken belemmerd werden door de blokkages. Mensen die dringend op hun werk moesten zijn werden gewoon de toegang ontzegd. Dat is gewooon verzuim van het basisrecht van elke Belg, nl. het recht op arbeid, zoals in de Grondwet staat.
Daarom ben ik blij dat sommige vervelende saboteurs omvergereden zijn - en nu in het ziekenhuis liggen - door mensen die echt naar hun werk wilden maar niet mochten doorrijden. Net goed

Posted by djcresto on Oct-08-2005 18:13:

Mensen vergeten ook blijkbaar snel dat de wettige pensioenleeftijd op 60 ligt voor vrouwen en op 65 voor mannen. En zoals het nu zit wordt brugpensioen imo te pas en te onpas gebruikt.

En eerlijk gezegd als wij later zelf een goe pensioen willen hebben dan zal daar zeker iets tegenover moeten staan. Kzie me ook niet werken tot men 65 maar het kan nie anders zeker?

Posted by Synthesia on Oct-08-2005 18:30:

quote:
Originally posted by Bertn
Trouwens: abvv die staakt, allemaal goed en wel, maar ik vind het ronduit SCHANDALIG dat mensen die w�l wilden gaan werken belemmerd werden door de blokkages. Mensen die dringend op hun werk moesten zijn werden gewoon de toegang ontzegd. Dat is gewooon verzuim van het basisrecht van elke Belg, nl. het recht op arbeid, zoals in de Grondwet staat.
Daarom ben ik blij dat sommige vervelende saboteurs omvergereden zijn - en nu in het ziekenhuis liggen - door mensen die echt naar hun werk wilden maar niet mochten doorrijden. Net goed

Volledig mee eens, ze stellen zichzelf boven de wet.

Wat betreft die staking en de vragen van de vakbonden in't algemeen, ben er niet echt altijd een voorstander van. Deze ingesteldheid zal vroeg of laat de competiviteit van ons land alsmaar verslechten. Er komen alsmaar meer sluitingen van bedrijven, meer faillisementen, meer delocalisatie,...

er word zo vaak geklaagd van te veel te moeten werken, te weinig geld,...en dan stellen ze zich de vraag waarom er zoveel Marokannen en Polen hier werken en "hun jobs stelen".

Posted by Dark Apostle on Oct-09-2005 14:14:

quote:

Ik ben voorstaander van het 40-jarenplan: iedereen 40 jaar gaan werken. Dus arbeiders die op hun 19de al beginnen mogen eerder stoppen dan studenten die pas op hun 22ste beginnen werken.

Allemaal goed en wel, maar ik wil iedereen dat hier wel met evenveel goesting zien doen tegen dan.

Het is een feit dat we langer moeten werken, maar voor de meeste onder ons is dat nog het aanpassen waard, maar iemand die uitkeek om tss de 5 en 6 jaar op brugpensioen te kunnen en miss mag gaan slikken dat hij/zij 10 of 15 jaar nog mag werken is nog net iets anders.

En heel het ABVV staakt en de rest niet kwam bij mij eerder over als "wie schijt op wie"-situatie. Vakbonden mogen eens dringend gaan leren om samen te werken ipv altijd te willen bewijzen wie heet grootste gelijk heeft.

En de problematiek ivm het pensioen tekort is al iets dat al jaren geleden gekend was, maar nu schieten de vakbonden en regering pas in gang, zo iets typisch voor Belgi� (miss West-Europa int algemeen)

Posted by djcresto on Oct-09-2005 16:32:

quote:
Allemaal goed en wel, maar ik wil iedereen dat hier wel met evenveel goesting zien doen tegen dan.

Ik werk nu 3 jaar en volgens mij ga ik elke dag zeker niet met meer goesting werken dan ne 55-jarige ze (En ik heb dan nog een heel goe werk)

Posted by Kaidreas on Oct-10-2005 15:51:

quote:

geweldig plan!
dan moet ik ook stoppen met avondschool want ik wil binnen enkele jaren terug hogeschool volgen. damn als ik het dan wat lang trek heb ik tegen men 100 ste verjaardag nog niet gedaan met werken.

@push: wat ik bedoelde met de film daens: de kloof tussen rijk en arm wordt groter---> beste voorbeeld op moment Amerika.
anyways ik denk dat er betere manieren zijn dan de werkduur te verlengen zoals ik al zei belgie moet de bedrijven aantrekken. en meer controles uitvoeren op wasted money ge kunt te gemakkelijk dop trekken en te gemakkelijk geld krijgen van het ocmw. er leven te veel mensen op de kap van de overheid en ze doen er niets voor terug.

Posted by Dark Apostle on Oct-10-2005 17:13:

ik denk dat als de treinen en bussen niet mee hadden gestaakt er heel wat minder mensen hadden gezaagd. Sommige onder ons hebben namelijk om eerlijk te zijn een beetje kunnen profiteren van een lang weekend.

Ik besef uiteraard wel, dat het voor een arbeiderke als kik geen loon die dag betekent, maar kzal nog genoeg dagen kunnen gaan zwoegen de rest van mijn leven

Posted by djcresto on Oct-10-2005 17:18:

quote:
ik denk dat als de treinen en bussen niet mee hadden gestaakt er heel wat minder mensen hadden gezaagd. Sommige onder ons hebben namelijk om eerlijk te zijn een beetje kunnen profiteren van een lang weekend.

Ik heb zeker genoten van mijn lang weekend. Maar als het enigszins kan kies ik mijn verlofdagen toch liever zelf. Zeker als je er maar 20 op een jaar hebt.

Posted by Dark Apostle on Oct-10-2005 17:21:

quote:
Ik heb zeker genoten van mijn lang weekend. Maar als het enigszins kan kies ik mijn verlofdagen toch liever zelf. Zeker als je er maar 20 op een jaar hebt.

Bij ons is het simple, als u verlof op is en je hebt toch nog een dag vrij nodig, dan wordt je een dag gewoon ni betaald en als je wa veel verlof pakt achter elkaar hoef je ni direct terug te komen (hoewel sommige toch vrij veel speelruimte krijgen )

Posted by Bomar on Oct-10-2005 17:24:

ik had te vrijdag normaal gezien labo fysica, maar ben er gewoon voor vrijgesteld omdat ik niet kon komen door de staking
de punten krijg ik wel van de andere labo's
kben al blij dat ik da niet opnieuw moet doen

Pages (4): « 1 [2] 3 4 »