TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Yttrandefrihet vs. religion
Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »
| quote: |
| Originally posted by Dragon Kick NEJ, det �r INTE "helt OK" att sk�mta om n�gons tro, varken kristendomen, Islam m.m. |
S� bara f�r att man har en bok som �r flera tusen �r gammal skriven av n�gra gamla stammar fr�n mellan�stern baserat p� v�rden som var okay d�, s� f�r man g� f�rbi v�ran lagstiftning vi har idag (tycker iof man ska f� s�ga att homosexuella �r en cansersvults p� samh�llet men det ska fan g�lla alla och inte bara relig�sa!!!)
| Originally posted by St_Andrew Antar han menar Saudi Arabien, har h�rt n�got liknande men har ingen aning om det �r sant, och egentligen bryr jag mig inte s� mycket heller, �r ju deras problem om dom anser sig vara b�ttre �n alla andra, jag ska iaf aldrig bost�tta mig i Saudi Arabien som det �r nu. Skulle dock inte f�rv�na mig om det �r sant med tanke p� deras lagar i allm�nhet, tex avr�ttar dom ju ett dusintal m�nniskor varje �r f�r att dom �r homosexuella |
| Originally posted by RebeL9 Nej, tv�rtom s� �r det de muslimska f�rsamlingarna sj�lva i Sverige som flera g�nger f�reslagit f�r politikerna om att f� starta en imamutbildning. Man kan v�l s�ga att det pga ren slapphet fr�n politikernas sida inte omvandlats till ett konkret beslut. Sveriges Muslimska R�d har redan en f�rdig plan p� hur en imamutbildning ska se ut. Jag tror att det h�r hade l�st m�nga problem som kan dyka upp i samh�llet. Inte bara nu utan �ven p� sikt. |
| Originally posted by RebeL9 Det st�mmer inte. Saudi Arabien har ingen s�dan lag mot kristna och judar. Jag har sj�lv v�nner fr�n Saudi Arabien och har diskuterat den h�r fr�gan med dem och n�gon s�dan lag existerar inte. Man ska �nd� komma ih�g att Saudi Arabien har en speciell tolkning av islam som kallas wahabism (som ocks� �r dess statsreligion). Wahabismen grundades av Muhammad Abd Al-Wahhab under 1700-talet och var en reformr�relse som str�vade efter att �terg� till det han ans�g var ursprungsislam. Dock st�ller sig m�nga tveksamma till hur man har tolkat Al-Wahabs id�er idag. Wahabismen anser att man ska leva ett asketiskt och avh�llsamt liv och avst� fr�n v�rldslig rikedom. Detta g�r ju helt emot den livstil som kungafamiljen i Saudi Arabien f�retr�der. Ist�llet v�ltrar de sig i rikedomar. S� man kan starkt ifr�gas�tta Saudi Arabiens politiska ideologi. En majoritet av v�rldens muslimska l�nder har inte wahabism som statsreligion och detta ska man komma ih�g. Vissa av de regler och lagar, som just tex bestraffningen av v�ldsbrott som leder till halshuggning, f�rekommer inte i en majoritet av de muslimska l�nderna. |
Och �r v�l medveten om att det �r ett undantag snarare �n en regel
Hursomhelst, tack f�r din uppklaring av fr�gan
| Originally posted by St_Andrew Som sagt, Saudi Arabien �r inget land jag skulle vilja bo i Och �r v�l medveten om att det �r ett undantag snarare �n en regel Hursomhelst, tack f�r din uppklaring av fr�gan |
Senaste nytt ang�ende detta: http://sydsvenskan.se/varlden/article138364.ece
Edit: Detta var visst mitt 6000:e inl�gg p� TA 
| Originally posted by reveal Senaste nytt ang�ende detta: http://sydsvenskan.se/varlden/article138364.ece |
Hur tror ni det kommer p�verka v�rlden (l�s USA) att Hamas tar �ver makten i Palestina?
Kommer de sluta med sina bomber, eller kommer det bli fler?
Vad tro NI kommer h�nda nu?
| Originally posted by jofawe Hur tror ni det kommer p�verka v�rlden (l�s USA) att Hamas tar �ver makten i Palestina? Kommer de sluta med sina bomber, eller kommer det bli fler? Vad tro NI kommer h�nda nu? |
| Originally posted by RebeL9 sv�rt att s�ga. paradoxen i det h�r �r ju att alla �r �verrens om att det valet gick helt korrekt till enligt demokratins alla mallar. samtidigt r�stades Hamas fram som av EU och USA st�mplats som en terrororganisation. Personligen tror jag att Hamas kommer att reformeras i grund och botten till att bli ett moderatare politiskt parti. Vi f�r inte gl�mma att �ven Arafats parti Al-Fatah var st�mplad som en terrororganisation innan Oslof�rhandlingarna p�b�rjades i b�rjan p� 90-talet. Hamas vet att de har hela v�rldens �gon riktade mot sig. Nu v�gar de nog inte utf�ra n�gra sj�lvmordsbombningar d� de vet att det direkt f�r konsekvenser f�r deras politiska gren. |
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6
- Det �r inte h�llbart att bara debattera om en tidning kan publicera teckningar av Muhammed, skriver Dansk Industris vd Hans Skov Christiansen i ett �ppet brev till Jyllands-Posten.
- Med yttrandefrihet f�ljer ocks� ett ansvar om man kr�nker stora befolkningsgrupper.
Det d�r h�ller jag med. Yttrandefriheten inneb�r inte att det �r fritt fram att kr�nka olika grupper i samh�llet. �msesidig respekt byggs knappast upp genom att den ene f�rl�jligar den andre.
S� har det aldrig fungerat i m�nniskans historia.
fan ass�, Rebel9 du �r mer v�lbildad �n hela v�ra j�vla piss regering ju, verkar ju fan veta allt och allt �r s� in i helvetes smart
�r du runt 50 bast och pluggat sen du va 19 bast o kan allt p� alla linjer som finns p� h�gskolan lr 
St Andrew & RebeL9 borde bli presidenter i Sverige. Intressant l�sning alltid.
| Originally posted by ArcticBeach fan ass�, Rebel9 du �r mer v�lbildad �n hela v�ra j�vla piss regering ju, verkar ju fan veta allt och allt �r s� in i helvetes smart �r du runt 50 bast och pluggat sen du va 19 bast o kan allt p� alla linjer som finns p� h�gskolan lr |
"S� visst kan man p�verka om man anstr�nger sig." Det �r vad v�r l�rare s�ger hela tiden och det �r faktiskt sant. Han �r bra och jag bryr mig mer om politik nuf�rtiden �n jag n�gonsin gjorde innan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=1
| Originally posted by zoric St Andrew & RebeL9 borde bli presidenter i Sverige. Intressant l�sning alltid. |
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11683330.asp
B�rjar bli ot�ckt
Jag tror att mycket av dessa hoten grundar sig i ett missn�je �ver att det gick som det gick i valet.
Hur som s� f�rst�r jag inte varf�r dom ska blanda in oss svenskar och norrm�nnen i det hela. Vad har vi gjort egentligen f�rutom att ligga granne med Danmark?
Okunskap frodas tydligen inte bara p� nordligare breddgrader nu f�r tiden.
Enligt en dansk p� TA ska Arla st�nga all sin verksamhet d�r nere, vilket inneb�r att 800 i lokalbefolkningen troligtvis kommer f�rlora sina jobb. Plus att en plannerad investering p� 70 miljoner dollar uteblir. (�ven fast det nu �r deras r�tt att bojkotta vilka varor dom vill s� verkar det ju lite konstigt n�r dom som fr�mst ber�rs �r deras eget folk)
Samtidigt drar Norska och Danska r�da korset tillbaka sin personal fr�n Gaza.
Ass� s� grymmt tr�ngsynta dom som g�r det h�r 
nu blir det krig i skandinavien
s�g nyss p� nyheterna. l�tt obehaliga folk d�rborta
| Originally posted by nils nu blir det krig i skandinavien s�g nyss p� nyheterna. l�tt obehaliga folk d�rborta |
| Originally posted by ArcticBeach jovars, snart b�rjar v�l n�n sj�lvmordsv�g h�r uppe ox�, j�vla idioter, och folk undrar varf�r s� m�nga ogillar muslimer |
| Originally posted by ArcticBeach jovars, snart b�rjar v�l n�n sj�lvmordsv�g h�r uppe ox�, j�vla idioter, och folk undrar varf�r s� m�nga ogillar muslimer |