TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Det här med att ThePirateBay stängdes...
Pages (2): « 1 [2]


Posted by Enfero on Jun-05-2006 09:21:

Dem undersöker fortfarande sevrarna som dem beslagtog från PRQ, dem skriver att dem inte vet hur lång tid det kommer ta. Är informationen krypterad, ja då säger det sig själv att det lär dröja. Dem har inte upphovsrättskyddat material på sina servrar (säger dem), däremot skulle dem kunna bli åtalade för medhjälp, men knappast mer än så.

Videoupptagning från razzian: http://www.youtube.com/watch?v=30HF-m_I6yY

Sen det där med World Wide Hackers var lite roligt. Finns dem ens? hemsidor med enkel javascript upplagd på freewebs... jomen

quote:
Kort efter anmälan satte Säpo ihop ett team med it-poliser som nu ska jaga de hackers som släckte hemsidan och utreda hur det gått till. I styrkan finns it-experter från Säpo, Rikspolisstyrelsen och Rikskriminalpolisen.


Posted by Vizay on Jun-05-2006 09:33:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Tycker inte att det finns någon anledning att skylla på USA när vi nu faktiskt är en självständig stat...


hur kan du vara så säker?
Enligt vissa källor är det USA som har utövat påtryckningar mot svenska regeringen om att något måste göras med TPB.
Enligt regeringen själva så har USA ingenting med saken att göra.

Vem som har rätt återstår att se men man bör nog inte avskriva några anledningar så lättvindigt än så länge.


Posted by St_Andrew on Jun-05-2006 12:04:

quote:
Originally posted by Vizay
hur kan du vara så säker?
Enligt vissa källor är det USA som har utövat påtryckningar mot svenska regeringen om att något måste göras med TPB.
Enligt regeringen själva så har USA ingenting med saken att göra.

Vem som har rätt återstår att se men man bör nog inte avskriva några anledningar så lättvindigt än så länge.


Asså även om USA utövat påtryckningar så är det väl ändå upp till våran självständiga regering och rättsväsende vad dom gör?


Posted by Vizay on Jun-05-2006 12:30:

ja men om USA utövat påtryckningar innan dom nu gjorde tillslaget så ser du väldigt illa ut. vare sig dom hade bestämt sig eller ej så kommer det se ut som att USA ligger bakom. Get it?

Har ingenting att göra med att sverige är ett eget land, det kommer ändå framstå som att svenska regeringen går USA's ärenden.


Posted by St_Andrew on Jun-05-2006 12:47:

quote:
Originally posted by Vizay
ja men om USA utövat påtryckningar innan dom nu gjorde tillslaget så ser du väldigt illa ut. vare sig dom hade bestämt sig eller ej så kommer det se ut som att USA ligger bakom. Get it?

Har ingenting att göra med att sverige är ett eget land, det kommer ändå framstå som att svenska regeringen går USA's ärenden.


Precis, men att svenska regeringen går USAs ärenden är för mig ett tecken på våran egen regerings brist på självständighet om någonting, så om det ser illa för någon borde det väl vara våran egen regering och inte USAs?


Posted by Vizay on Jun-05-2006 15:22:

absolut, var det jag menade. Vår regering framstår som tafatt och lam i ett sånt läge. (som så många gånger annars)

Kan ju bara jämföra med tsunamikatastrofen.
För sverige tog det flera dagar att komma till ett beslut om man skulle skicka ett plan eller inte, i Italien gick deras utrikesminister (tror det var han) direkt till berlusconi å bad om ett plan för att flyga dit och hämta hem italienare, fick tillstånd direkt samma sekund!


Posted by St_Andrew on Jun-05-2006 20:47:

quote:
Originally posted by Vizay
absolut, var det jag menade. Vår regering framstår som tafatt och lam i ett sånt läge. (som så många gånger annars)

Kan ju bara jämföra med tsunamikatastrofen.
För sverige tog det flera dagar att komma till ett beslut om man skulle skicka ett plan eller inte, i Italien gick deras utrikesminister (tror det var han) direkt till berlusconi å bad om ett plan för att flyga dit och hämta hem italienare, fick tillstånd direkt samma sekund!


Precis Hoppas hursomhelst att sanningen kommer fram i det här fallet, känns som det finns mycket skummt. Kul att integritet/polismakt/etc kommer upp i en dager så det blir lite debatt om alla ändringar vi gjort i vårat rättsystem dom senaste åren...


Pages (2): « 1 [2]

Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.