TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Back to basics
Pages (5): « 1 [2] 3 4 5 »
| quote: |
| Originally posted by TOR Dat 'melken' komt net omdat we moeilijkheden ondervinden om goeie nieuwe stuff te ontdekken. En we hebben voor ��n keer tenminste een constructieve discussie. |
| Originally posted by Jasperovitsj En na 2 pagina's is de grootste discussiestopper al een feit: "hokjesmentaliteit" |
| Originally posted by Transfusion het is niet dat die goede releases er niet meer zijn. |
Inzicht verwerven in genres is als dj de basis om nieuwe muziek te leren kennen en direct bij de juiste labels te zitten.
Je kan natuurlijk ook de playlist van 2 of 3 dj's k�pi�ren maar da is de easy way.
Nope. Iets indelen in "hokjes" is essentieel voor de menselijke psyche, omdat we zonder geen betekenis kunnen geven aan de realiteit rondom ons. 
Een starre hokjesmentaliteit verdedig ik absoluut niet, maar je kan er niet omheen dat muziek bepaalde kenmerken heeft. En als bepaalde nummers bepaalde kenmerken gemeen hebben, dan is het een automatisme van onze menselijke geest om ze samen in een spreekwoordelijk hokje te steken...
Dus die term moet in mijn ogen niet zo pejoratief gebruikt worden, want daarmee doe je elke discussie over muziek dood.
Tja, die kan je links laten liggen eh, sommige dj's nemen die kwestie van gemakkelijkheid toch maar op.
Dat is nu niet echt back to basics, back to basics zou volgens mij eerder te maken hebben met de moeilijkheidsgraad van het producen waardoor het aantal releases automatisch fel zou dalen, de perfecte sound helemaal niet meer bereikt kan worden (of dat goed is of niet is dan een andere zaak), en daardoor zou je percentueel meer goede releases krijgen...
Maar dat gaat dus allemaal niet gebeuren omdat het enkel nog maar simpeler zal worden om muziek te maken ...
Trouwens Transfusion; de meesten hier luisteren naar verschillende stromingen. Maar deze topic vraagt nog eens of het mogelijk zou zijn echte zuivere trance van vroeger te verkrijgen; dat is alles. Heb je daar zo'n problemen mee ?
Ik ontdek dagelijks nieuwe, goede muziek; maar binnen trance zou het wat meer kwaliteit mogen zijn.
| Originally posted by Push2005 Hoe kan jij dat nu weten; het is wellicht de eerste keer dat je die term hoort. Het is idd nog geen erkend genre op zich maar het is wel een actieve stroming binnen de minimal. Lees anders eens de Music Discussion van dit forum: http://www.tranceaddict.com/forums/...951#post7129951. Erg leerrijk ![]() Maar daar gaat deze thread niet over dus carry on |
| Originally posted by Jasperovitsj Neo-trance is een term die gewoon uitgevonden is door mensen die zich te cool voelen voor trance, maar stiekem toch nog wel houden van een goeie portie melodie en harmonie. Om geen cognitieve dissonantie te krijgen verzinnen ze dan maar een term die staat voor een soort muziek die ogenschijnlijk op een hoger niveau staat dan trance, maar er in wezen eigenlijk helemaal niet zo veel van verschilt... |
| Originally posted by Push2005 Inzicht verwerven in genres is als dj de basis om nieuwe muziek te leren kennen en direct bij de juiste labels te zitten. Je kan natuurlijk ook de playlist van 2 of 3 dj's k�pi�ren maar da is de easy way. |
| Originally posted by Real Ik lees Music Discussion ook. Neo-trance is een uit de lucht gegrepen term, en de oorsprong zit hier. Style: Minimal, Techno, Electro, Progressive Trance, Tech House Dus dat bestaat NIET. NIET. |
| Originally posted by Push2005 Trouwens Transfusion; de meesten hier luisteren naar verschillende stromingen. Maar deze topic vraagt nog eens of het mogelijk zou zijn echte zuivere trance van vroeger te verkrijgen; dat is alles. Heb je daar zo'n problemen mee ? Ik ontdek dagelijks nieuwe, goede muziek; maar binnen trance zou het wat meer kwaliteit mogen zijn. |
| Originally posted by Push2005 Ten eerste ga ik neo-trance hier niet verdedigen. Ik zei dat het nog geen genre op zich is; maar je kan de naam perfect gebruiken om een bepaalde soort muziek te omschrijven. Het kan eventueel wel nog tot genre uitgroeien. Peroonlijk vind ik trouwens dat daar vette dingen tussen zitten. En ten 2de "Style: Minimal, Techno, Electro, Progressive Trance, Tech House" dat is niet echt relevant want in Discogs kan je dat genre niet selecteren. Tech-trance bestaat toch ook; maar je kan het in discogs ook niet selecteren. Sterker nog; techtrance werd altijd GENEGEERD zoals jij nu doet met neo trance; totdat het als een paddestoel uit de lucht schoot. Dan moest men techtrance plots erkennen. Dit kan nu wel eens opnieuw gebeuren |
| Originally posted by Transfusion Dat is nu niet echt back to basics, back to basics zou volgens mij eerder te maken hebben met de moeilijkheidsgraad van het producen waardoor het aantal releases automatisch fel zou dalen, de perfecte sound helemaal niet meer bereikt kan worden (of dat goed is of niet is dan een andere zaak), en daardoor zou je percentueel meer goede releases krijgen... |
| Originally posted by TOR Hoe oorvriendelijk de Intuition-sound ook moge zijn, het was een verfrissing tussen al dat nutteloos filtergeweld van Discover en aanverwante labels. We zaten tenminste opnieuw met een melodie. |
| Originally posted by Real aangezien het NIETS met trance te maken heeft. |
| Originally posted by Push2005 Electrohouse bestaat ook (Ingrosso etc) maar het heeft in wezen ook niets met electro te maken. Zo ontstaan genrenamen nu eenmaal. En dat neo-gedoe heeft wel iets met trance gemeen: het is vrij melodisch. Pitch het wat op en het past perfect in je tranceset. Combi:Nations II bevat een boel zo'n platen. |
| Originally posted by Real White Sand heeft volgens jou niks met trance te maken, en zo'n housey plaatjes bevatten dan w�l trance-invloeden? Nogal bizarre redenering vind ik. |
Hokjes = evil
dat trance vandaag de dag zo zuigt heeft IMO een paar oorzaken:
1. De overstap van hardware-synths naar softsynths. Vroeger kochten enkel mensen die "talent" hadden dergelijke apparatuur. De drempel om te beginnen producen was veel hoger omdat een roland 8080 al snel 2000 euro kostte. Producen was ook PAKKEN moeilijker dan vandaag de dag. Daarom dat de markt nu wschl overspoeld wordt met producers zonder talent die gn mooie melodie meer kunnen maken, maar wel goeie sounds - als iedereen genoeg probeert, kan hij de vetste dingen maken met de nieuwe generatie softsynths, maar voor een goeie melodie moet je gewoon TALENT hebben - of een klassieke muziekopleiding genoten hebben.
2. Een gevolg van punt 1 is dat trance langzaamaan wordt "overgenomen" door een ander genre: techtrance. Techtrance zie ik als het onvermogen om een vette atmosferische break om te zetten in een goeie leadmelodie, die je dan verderneemt na de break. Het absolute topvoorbeeld hiervan is FIRST STATE - EVERGREEN. Mooie break - ook al zijn de akkoordjes wat standaard - maar na de break doen ze geen zak moeite meer om een mooie melodie uit te denken. Ze doen wat iedereen tegenwoordig doet - snel wat ritmische noten aanslaan (dat kan het kleinste kind) en daar een vettige patch opzetten zodat het FAT klinkt. zulke platen maken trance IMO echt volledig kapot, en er zijn echt hoooopen platen gereleased in dit genre in 2006.
3. Internet. Digitale labels zijn ergens wel een zegen, maar vooral een vloek. Als je de kosten vergelijkt om een vinyl te persen, een cd te persen of een plaat online uit te brengen, dan is al gauw duidelijk wat het duurste is. Al die digitale labels die nu als paddestoelen uit de grond schieten, brengen zonder nadenken de grootste brol uit: het kost hen toch bijna niks. Vroeger werd er over elke release grondig nagedacht, zodat enkel de beste platen effectief werden gereleased.
| Originally posted by Bertn 3. Internet. Digitale labels zijn ergens wel een zegen, maar vooral een vloek. Als je de kosten vergelijkt om een vinyl te persen, een cd te persen of een plaat online uit te brengen, dan is al gauw duidelijk wat het duurste is. Al die digitale labels die nu als paddestoelen uit de grond schieten, brengen zonder nadenken de grootste brol uit: het kost hen toch bijna niks. Vroeger werd er over elke release grondig nagedacht, zodat enkel de beste platen effectief werden gereleased. |
Progrez vindt White Sand inderdaad geen trance. Wie dergelijke producties als trance bestempelt, heeft nog minder intellect dan de lijfeigenen uit de 10e eeuw na Christus.
vette +1 @bertn
Hoewel ik het niet echt eens ben met je tech-trance maakt de boel kapot.
Ik zie tech-trance als iets helemaal anders dan trance. Enfin, helemaal anders is dan ook weer niet waar. Maar wat jij beschrijft is net het typische aan tech-trance, en sommige mensen vinden dat goed zo. Daar zie ik dus de relevantie met trance niet in, volgens mij leven die 2 zowat van elkaar en wordt trance niet echt overgenomen. Het is gewoon een nieuw genre (hip ahoi hokje
) dat toch het volledige recht heeft om een leven te leiden...
| Originally posted by Bertn zulke platen maken trance IMO echt volledig kapot, en er zijn echt hoooopen platen gereleased in dit genre in 2006. |

| Originally posted by Progrez Progrez vindt White Sand inderdaad geen trance. Wie dergelijke producties als trance bestempelt, heeft nog minder intellect dan de lijfeigenen uit de 10e eeuw na Christus. |

| Originally posted by Push2005 Hoeveel techtrance is er in 2006 uitgekomen Bijna niets. John O Callaghan / Thomas Datt en consoorten zijn een pak erger dan hier en daar een techy plaat hoor ![]() En techtrance is bijna altijd plat; ik zie niet in hoe een ander stijl de 'common' trance kan aantasten ? Enlighten me. |