TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- En mikroskopisk EDM-marknadsundersökning
Pages (2): « 1 [2]

Posted by Johan (DJ Irish) on Jan-11-2007 12:15:

Precis, kan oxå tycka det är schysst med start kl 20.00 men erfarnhet säger mig att hur många man snackar med som säger att detta är en bra idé så ändrar det inte faktum att majoriteten vill förfesta tills kl blir minst 23:00. Runt 00:00 kommer majoriteten att äntligen ha masat sig dit.

Att övertyga folk att man kan förfesta på klubben funkar aldrig eftersom de då måste betala mer för sin favorit alkoholdryck än vad de hade behövt göra om de köper den själv från systemet. Och detta har folk tyvärr en tendens att inte gilla.

Jag låter väl som om jag borde gå i pension men det kändes som detta var ett mycket mindre problem på undergroundfesterna under 90-talet då man mest kom för musiken och det inte såldes någon alkohol överhuvudtaget.

Klart, då kom ju en hel del för drogerna vilket kanske inte är lika uppenbart på klubb-events idag.

Posted by Laszlo on Jan-11-2007 13:25:

quote:
Originally posted by Vizay
För övrigt (bara för rent informativt syfte) så måste man för att få ett så kallat utskänkningstillstånd kunna erbjuda 3 olika sorters varm mat _hela_ kvällen, man måste även uppfylla rigorösa krav ang. egenkontroll rörande i stort sett all hantering av livsmedel, man måste ha ett fullgott kök där det är tillåtet att tillaga varmrätter etc.
Det är sjukt mycket som skall uppfyllas helt enkelt...

Det där med antalet varmrätter som ska serveras är inget som står i lagen utan detta är olika från fall till fall. Det är livsmedelsverket på kommunen som beslutar vilka regler som ska gälla för respektive krögare. Lagen säger bara att det ska finnas mat. Vi har det kravet på oss att vi ska kunna erbjuda minst en varmrätt - för oss räcker det med varma mackor. Å andra sidan har studentpubar, vars alkoholtillstånd gäller för slutet sällskap, inte lika höga krav på sig.

Detta med EKP (egenkontrollprogram) är också diffust som fan. Beroende på vad för verksamhet man bedriver ställs olika krav från myndigheter för kontroll- och egenkontrollprogram. Vi har ännu inte varit med om någon riktig stickkontroll från myndigheterna, i varje fall inte vad gäller temperaturhållning och så vidare - å andra sidan är det jag som firmatecknare som är ytterst ansvarig för att protokoll regelbundet förs över temperatur för mat, kyl & frys, diskmaskin osv. Ny livsmedelslag trädde i kraft så sent som 1 september förra året vill jag minnas, där en del paragrafer om just kontrollprogram lades till.

Vad gäller att öppna tidigare så är det som Irish säger tyvärr ganska döfött. Jag drar personligen också ut tidigt på krogen, men det är få som delar den åsikten med oss - säkerligen mycket på grund av det faktum att det är dyrt att dricka sig full ute (vilket alltför många krogbesökares yttersta mål är). På Pudas har vi öppet till 0100 och vi har gjort det mesta vi kunnat för att försöka få ner folk tidigare - öppnat tidigare än vanligt, haft mingelkvällar, sittningar, liveband, gratis inträde till 2200 etc, men inget funkar. Även om vi har 50-60 pers på en sittning innan vi öppnar för allmänheten väljer folk som bor i krokarna att dra hem och mellanfesta ett par timmar och senare betala inträde vilket de sluppit om de stannat kvar. Och ha då i åtanke att det i det här fallet rör sig om snåla studenter. Majoriteten av folket dyker inte upp förän tidigast 23.

Posted by RebeL9 on Jan-11-2007 15:56:

quote:
Originally posted by Johan (DJ Irish)

Jag låter väl som om jag borde gå i pension men det kändes som detta var ett mycket mindre problem på undergroundfesterna under 90-talet då man mest kom för musiken och det inte såldes någon alkohol överhuvudtaget.

tragiskt att alkoholen spelar sån jävla stor roll. en av de stora anledningarna till att jag avstår från att gå på fester är att det är nästan en religiös bundenhet vid alkholen.

Posted by Laszlo on Jan-11-2007 16:29:

quote:
Originally posted by RebeL9
tragiskt att alkoholen spelar sån jävla stor roll. en av de stora anledningarna till att jag avstår från att gå på fester är att det är nästan en religiös bundenhet vid alkholen.

Tragiskt men sant. Märklig paradox att Sverige har de bland de hårdast stiftade alkoholhollagarna i världen men att det här samtidigt sups mer än någon annanstans. Utomlands är det allmänna synsättet och hela kulturen runt alkoholen helt annorlunda. Hemma i Ungern och Rumänien existerar inte ens dessa förfester på det sätt som vi känner till dem här i Sverige. Där samlas man innan utgång på den lokala puben och snackar skit över någon bira, innan man sedan drar vidare till huvudfesten (om man överhuvudtaget ska vidare), och jag är ganska säker på att det är så det fungerar i så gott som resten av världen också. Bara en idiot hade förnekat att alkoholen är en naturlig del för så gott som alla när vi vill koppla av - men den står inte i centrum på samma sätt som här - det som skiljer åt är det sättet folk väljer att "koppla av" på. Sen om det är en ren kulturell skillnad eller om man ska kasta skit på staten för att det är så råder det väl delade uppfattningar om.

Posted by Akia on Jan-11-2007 16:55:

Min uppfattning är att alkoholen har avsevärt mindre betydelse i dessa trance/hardstyle kretsar än på "vanliga" ställen. Jag har varit ute flera gånger utan att dricka för att jag skulle jobba dagen efter eller något, och jag var inte ensam om det. Man kommer ju dit för musikens skull, det tror jag dem flesta gör.

Posted by reveal on Jan-11-2007 18:25:

quote:
Originally posted by Akia
Min uppfattning är att alkoholen har avsevärt mindre betydelse i dessa trance/hardstyle kretsar än på "vanliga" ställen. Jag har varit ute flera gånger utan att dricka för att jag skulle jobba dagen efter eller något, och jag var inte ensam om det. Man kommer ju dit för musikens skull, det tror jag dem flesta gör.

Håller helt med, för egen del. Tror dock att ju "mer mainstream" vår musiksmak blir, desto vanligare är det nog med folk som "festar vanligt" eller vad man ska säga...

Posted by RebeL9 on Jan-12-2007 00:47:

quote:
Originally posted by Laszlo
Tragiskt men sant. Märklig paradox att Sverige har de bland de hårdast stiftade alkoholhollagarna i världen men att det här samtidigt sups mer än någon annanstans. Utomlands är det allmänna synsättet och hela kulturen runt alkoholen helt annorlunda. Hemma i Ungern och Rumänien existerar inte ens dessa förfester på det sätt som vi känner till dem här i Sverige. Där samlas man innan utgång på den lokala puben och snackar skit över någon bira, innan man sedan drar vidare till huvudfesten (om man överhuvudtaget ska vidare), och jag är ganska säker på att det är så det fungerar i så gott som resten av världen också. Bara en idiot hade förnekat att alkoholen är en naturlig del för så gott som alla när vi vill koppla av - men den står inte i centrum på samma sätt som här - det som skiljer åt är det sättet folk väljer att "koppla av" på. Sen om det är en ren kulturell skillnad eller om man ska kasta skit på staten för att det är så råder det väl delade uppfattningar om.

jag vet. jag var en vecka i Prag för några år sedan när jag gick sista året på gymnasiet. vi festade med några tjecker och de var chockade över svenskarnas sätt att verkligen supa skallen av sig innan utgång.

Posted by zoric on Jan-12-2007 14:09:

Det är verkligen tråkigt att alkohol har så stor betydelse här i Sverige.

Jag använder mig själv av varken alkohol eller tobak och har aldrig gjort det i hela mitt liv. Därför ser jag utgång på ett helt annat sätt än vad tex. mina vänner och många andra gör här hemma. Det är därför jag hellre stannar hemma och gör något annat samtidigt som folk går ut för att supa ihjäl sig.

Många av mina vänner klagar också på hur mycket de slösar bort på en vanlig utekväll, det är just då som de inser att man kanske inte ska dricka lika mycket, eller alls med tanke på kostnaderna. Givetvis finns det även människor i min närhet som tycker att det är coolt att dricka och de kan inte slappna av/gå ut utan alkohol, Det är löjligt.

Folk ställer även den eviga frågan om varför jag inte dricker, svaret då?, Enkelt: "Jag kan roa mig/gå ut och slappna av utan alkohol". Jag tycker att det är riktigt tråkigt att folk inte klarar sig utan att dricka när de går ut.

Jag har bara en önskan när jag går ut: Att försöka roa mig så mycket som möjligt.

Posted by Funfrock on Jan-12-2007 17:05:

Kommer nog alltid vara så... folk som dricker förstår sig inte på folk som inte dricker och tvärtom.

//En som dricker

Pages (2): « 1 [2]