TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Mitt E-mail till NRJ
Pages (2): « 1 [2]
ja house har ju delvis sina r�tter i hiphop. fr�ga det vilken housedj som helst :P
Jag har sv�rt att ta folk p� allvar som s�ger att all housemusik suger. Bra musik �r bra musik oavsett genre. Det �r v�l det som �r tjusningen med musik ?. Att d�mma ut en hel musikstil ist�llet f�r vidga sina vyer och ta till sig inspiration fr�n fler st�llen �r s�nt som tar d�d p� den klubbkultur som finns.
Att sen n�gon dessutom skriver att housen har sitt ursprung fr�n HipHop tyder r�tt mycket p� hur bra koll man har.
jadu ljushuvud l�s sj�lv h�r om housens historia:
http://music.hyperreal.org/library/...y_of_house.html
bland annat st�r det d�r att den tidiga housen inneh�ll element av hiphop.
citat:
There had already been raps put down to house tracks as early as 1985 with 'Music Is The Key
citat2:
But it was Tyree Cooper (who'd already had a big club record with 'Acid Over') and rapper Kool Rock Steady who defined the hip-house style with 'Turn Up The Bass', a galloping track which somehow combined Kool's rap with the classic Chicago piano sound and Tyree's trademark 909 roll.
en annan orsak till att house kanske inte �r s� popul�rt bland vissa �r v�l att det �r s�n gayst�mpel p� housen. gayklubbar spelar ju i princip bara house
=)
Housen har sitt ursprung fr�n Discomusiken.
Ska man sen d�mma ut musik beroende p� att det spelas
p� gayklubbar s� blir allting sv�rare.
Har du ens varit p� en gayklubb ? , risken finns att
man inte skulle kunna lyssna p� trance l�ngre eftersom
det spelas j�vligt mycket trance p� tex Tip Top.
Dom argumenten h�ller inte f�r mig, att vara openminded �r vad
som har skapat den globala klubbkulturen, �ven f�r trancemusiken
Nuf�rtiden �r dessutom gr�nserna mellan vad som �r house/techno/whatever mindre �n n�gonsin.
Jag har ingenting emot att man ogillar n�got, men att bara d�mma ut allt helt och h�llet �r fel.
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 jadu ljushuvud l�s sj�lv h�r om housens historia: http://music.hyperreal.org/library/...y_of_house.html bland annat st�r det d�r att den tidiga housen inneh�ll element av hiphop. citat: There had already been raps put down to house tracks as early as 1985 with 'Music Is The Key citat2: But it was Tyree Cooper (who'd already had a big club record with 'Acid Over') and rapper Kool Rock Steady who defined the hip-house style with 'Turn Up The Bass', a galloping track which somehow combined Kool's rap with the classic Chicago piano sound and Tyree's trademark 909 roll. en annan orsak till att house kanske inte �r s� popul�rt bland vissa �r v�l att det �r s�n gayst�mpel p� housen. gayklubbar spelar ju i princip bara house =) |
jag personligen tycker inte house �r en musikstil som passar mig, anser den som ganska tr�kig och enformig.....meeen det �r ju sj�lvklart helt individuellt, jag skulle aldrig dr�mma om att f�rs�ka p�tvinga eller avtvinga n�gon musik....ja menar gillar dom inte trance s� g�r dom inte....gillar dom house s� g�r dom...det �r ett val man g�r individuellt 
Finns f�rbannat bra house som acid och progressive tex. Jag tror
att de flesta h�r inne mer eller mindre diggar producenter som Sasha,
James Holden, John Digweed, Lemon 8, Max Graham mfl, vissa av er
kanske tycker att jag snackar skit nu, men det �r en annan femma. Jag
tror f�r m�nga h�r inne kopplar house till skit med discofever och
soulinfluenser. Det finns mkt bra house, om man har ett �ppet sinne
och ger musiken en �rlig chans precis som det finns en j�kla massa d�lig trance.
| quote: |
| Originally posted by s-case Housen har sitt ursprung fr�n Discomusiken. Ska man sen d�mma ut musik beroende p� att det spelas p� gayklubbar s� blir allting sv�rare. Har du ens varit p� en gayklubb ? , risken finns att man inte skulle kunna lyssna p� trance l�ngre eftersom det spelas j�vligt mycket trance p� tex Tip Top. Dom argumenten h�ller inte f�r mig, att vara openminded �r vad som har skapat den globala klubbkulturen, �ven f�r trancemusiken Nuf�rtiden �r dessutom gr�nserna mellan vad som �r house/techno/whatever mindre �n n�gonsin. Jag har ingenting emot att man ogillar n�got, men att bara d�mma ut allt helt och h�llet �r fel. |
finns fortfarande som n�gon n�mnde h�r massa progressiv house ala Muir, Digweed, Parks & Wilson, Deep Dish, Sasha som �r sjukt bra.
�lskar tribalk�nslan i det =)
d�remot tycker jag att discohousen som k�rs p� nrj �r skr�p