TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- OT: Astronauterna
Pages (2): « 1 [2]
| quote: |
| Originally posted by reveal �r det tre stycken kvar? vid livet i en r�ddningskapsel? |
jobbigt...
nee men fotbollsf�rbundet trodde ja me
Min svenska �r den v�rsta i m�nga avsenden...
En undring har jag dock
Hur kommer det sig att ni l�rt er alla dessa regler g�llande svenskan?
Och var?
Detta �r v�l knappast n�got som tagits upp under svenskan i gymnasiet antar jag
(de tre som �r kvar ute i rymden �r p� en internationel rymdstation, vilket �r f�rsed med en r�ddningskappsel)
hmm b�rjar bli v�ldigt offtopicet h�ra, n�r jag s�tter det som kan r�knas till 'ontopic' inom parantes
Jag plockade upp de regler som jag kan i h�gstadiet, min svenskl�rare i gymnasiet s�g. Anledningen att jag plockade upp en massa var f�r att jag hade ett stort intresse i att l�ra mig latin s� sm�ningom.
min svenskl�rare (inte svenskal�rare
) i h�gstadiet regerade, sjukt bra p� alla s�tt... men sen s� beror det v�l p� att man �r allm�nt intresserad av att l�ra sig/utbilda sig... tror det har lite med det att g�ra faktiskt... (antar att universitetsutbildade stavar b�ttre �n de som inte g�tt ut gymnasiet, f�r att dra en kanske n�got l�ngs�kt parallell)
edit: sen det h�r med s�rskrivning...
f�rst�r inte att folk inte f�rst�r
det betyder ju inte alls samma sak om man s�rskriver... beror p� att svenskan �r ett av f� spr�k i v�rlden d�r uttalet av ett ord best�mmer vad det ska betyda, dvs tv� olika ord kan ha exakt samma stavning men skiljs �t via uttalet
praktexempel p� s�rskrivning: brun h�rig sjuk sk�terska/brunh�rig sjuksk�terska 
L�ter ju r�tt logiskt att unvi. utbildade kan b�ttre svenska �n de som inte g�tt ut gymnasiet, dvs de som fortfarande h�ller p� att l�ra sig svenska
Jag s�rskriver mera vid en datorskrivning �n vid handskrivning, detta pga att vid en dator skriver jag mycket snabbar och f�rmodligen sl�r hj�rnan slint och sl�nger i v�g mitt pekfinger p� l�ngtangenten n�r den h�r ett nytt ord vilket d� skulle kunna resultera i s�rskrivningar.
Att jag dessutom har lite sv�righeter med siktet vad det g�ller tangenter g�r ju inte min sak b�ttre.
Jag missade en heldel kunskap p� h�gstadieniv�, detta f�r att man faktikst inte beh�vde plugga n�got f�r�nns sista �ret/terminen. (Detta har jag s�klart f�tt sota f�r i efterkommande studier, framf�r allt mattematik)
| Originally posted by Glorie inte i en r�ddningskapsel, men ute i rymden... jobbigt... |
Det kommer du m�rka ifall du ngnsinn h�r mig prata...
| Originally posted by cviper Om svenskan: jag kan iaf skylla p� att jag har l�rt mig svenska p� lite mindre �n 5 �r Det kommer du m�rka ifall du ngnsinn h�r mig prata... |
du skriver skr�mmande bra d�
ja har s�klart l�st dina poster extra noga nu
| Originally posted by Glorie fem �r huh? du skriver skr�mmande bra d� ja har s�klart l�st dina poster extra noga nu |
) har vid flera tillf�llen p�pekad om min "gammal-svenska meningsbyggnad". Hon tyckte den var ... lite annorlunda. 
| Originally posted by cviper Va 'off-topic' hela threaden pl�tsligt blev |
jag g�r v�l lite "on topic" igen d� och tycker synd om christer fugelsang som jag trode skulle bli den f�rsta svensken i rymden och inte n�gon fd-baren deltagare eller liknande 
h�ller med el_vez (som jag f�r�vrigt inte sett innan va jag vet iaf, v�lkommen
)
hoppas verkligen att han blir f�rst � inte n�n fr�n den d�r patetiska j�kla dokus�pan...de vore fan pinsamt
Vadd� jag hade hoppast p� att n�gon som vunnit p� bingolotto hade skickast upp i rymden...
| Originally posted by AC. Vadd� jag hade hoppast p� att n�gon som vunnit p� bingolotto hade skickast upp i rymden... |
han g�ran kropp skulle ju g�ra det.. betalat en j�vla summa f�r att vara den f�rste svensken i n�n sorts ny rymdkapsell 
men han dog ju