TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- OT: Astronauterna
Pages (2): « 1 [2]

Posted by Glorie on Feb-04-2003 21:53:

quote:
Originally posted by reveal
�r det tre stycken kvar? vid livet i en r�ddningskapsel?

inte i en r�ddningskapsel, men ute i rymden... jobbigt...

aendy, svanska s�ger du? nee men fotbollsf�rbundet trodde ja me

Posted by AC. on Feb-04-2003 22:32:

Min svenska �r den v�rsta i m�nga avsenden...

En undring har jag dock
Hur kommer det sig att ni l�rt er alla dessa regler g�llande svenskan?
Och var?

Detta �r v�l knappast n�got som tagits upp under svenskan i gymnasiet antar jag

(de tre som �r kvar ute i rymden �r p� en internationel rymdstation, vilket �r f�rsed med en r�ddningskappsel)

hmm b�rjar bli v�ldigt offtopicet h�ra, n�r jag s�tter det som kan r�knas till 'ontopic' inom parantes

Posted by Aendy on Feb-04-2003 22:45:

Jag plockade upp de regler som jag kan i h�gstadiet, min svenskl�rare i gymnasiet s�g. Anledningen att jag plockade upp en massa var f�r att jag hade ett stort intresse i att l�ra mig latin s� sm�ningom.

Posted by reveal on Feb-04-2003 23:04:

min svenskl�rare (inte svenskal�rare ) i h�gstadiet regerade, sjukt bra p� alla s�tt... men sen s� beror det v�l p� att man �r allm�nt intresserad av att l�ra sig/utbilda sig... tror det har lite med det att g�ra faktiskt... (antar att universitetsutbildade stavar b�ttre �n de som inte g�tt ut gymnasiet, f�r att dra en kanske n�got l�ngs�kt parallell)

edit: sen det h�r med s�rskrivning...

f�rst�r inte att folk inte f�rst�r det betyder ju inte alls samma sak om man s�rskriver... beror p� att svenskan �r ett av f� spr�k i v�rlden d�r uttalet av ett ord best�mmer vad det ska betyda, dvs tv� olika ord kan ha exakt samma stavning men skiljs �t via uttalet

praktexempel p� s�rskrivning: brun h�rig sjuk sk�terska/brunh�rig sjuksk�terska

Posted by AC. on Feb-04-2003 23:25:

L�ter ju r�tt logiskt att unvi. utbildade kan b�ttre svenska �n de som inte g�tt ut gymnasiet, dvs de som fortfarande h�ller p� att l�ra sig svenska

Jag s�rskriver mera vid en datorskrivning �n vid handskrivning, detta pga att vid en dator skriver jag mycket snabbar och f�rmodligen sl�r hj�rnan slint och sl�nger i v�g mitt pekfinger p� l�ngtangenten n�r den h�r ett nytt ord vilket d� skulle kunna resultera i s�rskrivningar.
Att jag dessutom har lite sv�righeter med siktet vad det g�ller tangenter g�r ju inte min sak b�ttre.
Jag missade en heldel kunskap p� h�gstadieniv�, detta f�r att man faktikst inte beh�vde plugga n�got f�r�nns sista �ret/terminen. (Detta har jag s�klart f�tt sota f�r i efterkommande studier, framf�r allt mattematik)

Posted by cviper on Feb-05-2003 08:00:

quote:
Originally posted by Glorie
inte i en r�ddningskapsel, men ute i rymden... jobbigt...

Finns som sagt en rysk raket d�ruppe, s� de kan komma ner ifall det beh�vs. Men f�rr eller senare m�ste de skicka upp en raket iaf, eftersom stationen e s� tung att den sjunker ner hela tiden, och d�rf�r beh�vs det d� och d� en raket som dockar vid den och "lyfter upp" den igen. (l�ste det ngnstans... ganska tufft.)

Om svenskan: jag kan iaf skylla p� att jag har l�rt mig svenska p� lite mindre �n 5 �r Det kommer du m�rka ifall du ngnsinn h�r mig prata...

Posted by Glorie on Feb-05-2003 14:05:

quote:
Originally posted by cviper
Om svenskan: jag kan iaf skylla p� att jag har l�rt mig svenska p� lite mindre �n 5 �r Det kommer du m�rka ifall du ngnsinn h�r mig prata...

fem �r huh? du skriver skr�mmande bra d� ja har s�klart l�st dina poster extra noga nu

Posted by cviper on Feb-05-2003 17:28:

quote:
Originally posted by Glorie
fem �r huh? du skriver skr�mmande bra d� ja har s�klart l�st dina poster extra noga nu

Nja, min svenskl�rare (dvs. inte svensk*a*l�rare ) har vid flera tillf�llen p�pekad om min "gammal-svenska meningsbyggnad". Hon tyckte den var ... lite annorlunda.

Aldrig gillat att l�ra mig spr�k, men �det spelade mig en liten spratt: jag kan nu tyska, svenska, engelska & finska (fast finska kan jag inte skriva/l�sa allt f�r bra). Hade ocks� franska och latin ett tag i skolan, b�de "ofrivilligt".

Va 'off-topic' hela threaden pl�tsligt blev

Posted by Vizay on Feb-05-2003 22:19:

quote:
Originally posted by cviper
Va 'off-topic' hela threaden pl�tsligt blev

�hhh vad� e la sk�nt att man kan g� lite off topic d� och d� utan att hela forumet b�rjar skrika � gorma om det

Posted by el_vez on Feb-05-2003 22:22:

jag g�r v�l lite "on topic" igen d� och tycker synd om christer fugelsang som jag trode skulle bli den f�rsta svensken i rymden och inte n�gon fd-baren deltagare eller liknande

Posted by Vizay on Feb-05-2003 22:27:

h�ller med el_vez (som jag f�r�vrigt inte sett innan va jag vet iaf, v�lkommen )

hoppas verkligen att han blir f�rst � inte n�n fr�n den d�r patetiska j�kla dokus�pan...de vore fan pinsamt

Posted by AC. on Feb-05-2003 22:49:

Vadd� jag hade hoppast p� att n�gon som vunnit p� bingolotto hade skickast upp i rymden...

Posted by Glorie on Feb-06-2003 12:10:

quote:
Originally posted by AC.
Vadd� jag hade hoppast p� att n�gon som vunnit p� bingolotto hade skickast upp i rymden...

hahahhaha

den d�r s�pan som heter Astronauterna.. det kan ju inte vara sant ju? S� f�r man inte g�ra.. skicka upp vanliga m�nniskor i en raket

Posted by Rikard on Feb-06-2003 12:40:

han g�ran kropp skulle ju g�ra det.. betalat en j�vla summa f�r att vara den f�rste svensken i n�n sorts ny rymdkapsell

men han dog ju

Pages (2): « 1 [2]