TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hjälptråden
Pages (47): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 »

Posted by SWE_TRANCE on Apr-18-2004 20:31:

quote:
Originally posted by mindshooter
Ja..men några viktiga filer har jag sparat som jag flyttat mellan två diskar....

skulle vara om viruset la sig i en mp3 fil?

Låter skumt..
Men det kan mkt väl vara så.
Scannat igenom dina "viktiga filer" med senaste virusdefinitionerna?
Har du sökt på internet vad det kan vara för typ av virus?
Testa å "googla" lite, brukar ge resultat.
Borde vara nåt i dina sparade filer, eftersom du har bytt IP en gång.

Posted by ScuL on Apr-18-2004 20:49:

det verkar som någon har tillgång till din dator....
trojan eller något?

det kan inte vara så att den börjar skicka spam själv

Posted by reveal on Apr-18-2004 21:26:

Inte för att jag har hört talas om det beträffande "moderna" virus, men virus kan lägga sig på boot-sektorn, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att alla diskar måste vara lågnivåformaterade samtidigt (dvs det räcker inte med en i taget) för att "garanterat" bli av med det. Att så här skulle vara fallet finner jag dock högst osannolikt.

Posted by St_Andrew on Apr-18-2004 21:43:

kanske är nått fel på din windows disc, virus från början liksom? för du har inte orginal va? annars kan ju som sagt virus sitta i boot sektorn... fast låter ju lite otroligt att den skulle vara så kraftfullt att den kunde sitta o skicka spam :S

testat att fråga på mer avancerade tekniska forum? där kan dom ha bättre svar

och googla funkar oxå oftast ganska bra =)

ett annat tips, installera linux istället

Posted by ScuL on Apr-18-2004 21:44:

Det är osannolikt men det kan vara att 'viruset' befinner sig i MBR-tabellen. Då är den enda lösning en föllständig formattering och partitionering av skivan.

Om det här är fallet kan du försöka få igång datoren igen med en ny hårddisk!

Posted by cviper on Apr-19-2004 09:45:

quote:
Originally posted by ScuL
Det är osannolikt men det kan vara att 'viruset' befinner sig i MBR-tabellen. Då är den enda lösning en föllständig formattering och partitionering av skivan.

Om det här är fallet kan du försöka få igång datoren igen med en ny hårddisk!

Om det *bara* sitter i Master Boot Record (MBR), kan du teoretiskt sett skriva över MBR:n.

Jag känner inte till ngt (väldigt) enkelt sätt, men om du samtidigt vill fixa dual-boot till linux & windows, så är det hyfsat lätt. (installera GRUB i MBR och säga till den att den ska boota windows per default. vet inte om GRUB klarar att läsa FAT32/NTFS partitioner direkt)

St_Andrew: Om "viruset" (elller vad det nu är) verkligen sitter i MBR, så tror jag inte spelar det nån roll om du kör linux eller windows, eftersom det då körs innan Windows resp. Linux bootar.

Skummt iofs att ZoneAlarm (eller dyl.) märker när programmet försöker connecta/skicka saker. Trodde att de flesta "personal firewalls" bara stoppa winsocket program...

Posted by Smekbar on Apr-19-2004 10:28:

hmm alltså jag vet verkligen inte vad det skulle kunna vara, men en sak du kan prova, och som du säkert redan gjort, är att köra en annan version av windows än du gjort, om det inte är köpt windows du kör. Första iso:n av WinXP (DevilzOwn) som kom ut hade t.ex. en trojan med sig vilket inte är optimalt

Posted by Funfrock on Apr-19-2004 13:04:

MBR virus är väldigt ovanliga nu förtiden eftersom användandet av disketter har minskat rätt kraftigt..

Skulle snarare gissa på att något av dem virus-, anti-spyware- och brandväggprogram som du har installerade är smittade.

Posted by St_Andrew on Apr-19-2004 15:49:

quote:
Originally posted by cviper
Om det *bara* sitter i Master Boot Record (MBR), kan du teoretiskt sett skriva över MBR:n.

Jag känner inte till ngt (väldigt) enkelt sätt, men om du samtidigt vill fixa dual-boot till linux & windows, så är det hyfsat lätt. (installera GRUB i MBR och säga till den att den ska boota windows per default. vet inte om GRUB klarar att läsa FAT32/NTFS partitioner direkt)

asså "fdisk mbr" tror jag ska funka i dos? och jo grub kan köra till fat32/ntfs.

quote:
St_Andrew: Om "viruset" (elller vad det nu är) verkligen sitter i MBR, så tror jag inte spelar det nån roll om du kör linux eller windows, eftersom det då körs innan Windows resp. Linux bootar.

asså, koden måste ju kunna köras på nått sätt, om det e nått så avancerat som en mailserver. och linux och windows använder ju inte samma sätt att programera på, så det borde ju inte gå? :S

men men, felaktig xp skiva låter troligt annars... eller nått program som du installerar varje gång (kanske från nån konstigt plats?)

Posted by cviper on Apr-19-2004 16:16:

quote:
Originally posted by St_Andrew
asså, koden måste ju kunna köras på nått sätt, om det e nått så avancerat som en mailserver. och linux och windows använder ju inte samma sätt att programera på, så det borde ju inte gå? :S

Njae, sitter det i MBR, så kan man ändå inte använda API:n som finns i linux eller windows (som är mycket lika, IIRC baserar båda på BSD/berkley (?) sockets).

Och programmet skickar ju bara mail, dvs krävs det ingen server. Och att skriva ett program som skickar ett mail över SMTP (protokollet som fortfarande används idag) är *väldigt* enkelt. Du skickar i princip bara lite text. Kommer inte ihåg protokellet utantill, men det är inget svårt.

quote:
Originally posted by St_Andrew
men men, felaktig xp skiva låter troligt annars... eller nått program som du installerar varje gång (kanske från nån konstigt plats?)

Håller med, det låter mycket troligare.

Posted by SteveTranz4ever on Apr-19-2004 17:18:

quote:
Originally posted by ScuL
den bästa som finns är LAME
använd RazorLame frontend för lätt processing.

för att rippa CD till WAV använder jag WinDAC.

Har tagit hem en version av Lame men de vill fan inte funka att installera... vettifan va som e fel... nån som kan uppa en version som ni vet fungerar till mig ?

Posted by mindshooter on Apr-20-2004 09:37:

quote:

Scannat igenom dina "viktiga filer" med senaste virusdefinitionerna?

Både senast updaterade versionen av norton antivirus och även F-secure...

quote:

Inte för att jag har hört talas om det beträffande "moderna" virus, men virus kan lägga sig på boot-sektorn, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att alla diskar måste vara lågnivåformaterade samtidigt (dvs det räcker inte med en i taget) för att "garanterat" bli av med det. Att så här skulle vara fallet finner jag dock högst osannolikt.

Knas, det var nån annan som nämde samma grej...men hur stora är oddsen? Jag har redan formaterat bort 4 års arbete vad gäller bilder, hemsidor, texter och en massa annat jag haft på datorn..jag är MÄKTIGT trött på att bli av med mina filer. Jag kan juh inte bränna ut dom om dom nu är infekterade... Har förövrigt formaterat bort hela mitt Trancearkiv på många många många GB...

quote:

hmm alltså jag vet verkligen inte vad det skulle kunna vara, men en sak du kan prova, och som du säkert redan gjort, är att köra en annan version av windows än du gjort

Jag har kört 3 olika windows tror jag...varav den senaste var en specialversion som funkade fett bra vid updateringen till skillnad från dom andra...så den ska inte vara några problem...

Om nu filerna i sig blir infekterade så borde alla jag känner vara infekterade typ med tanke på hur flitigt jag spridit filerna..många av dom laddas ner tusentals gånger om dan genom hemsidor jag gjort...

Jag fattar verkligen ingenting

kanske är en lågnivåformatering av alla hårdiskar på en gång som gäller då...

Posted by Glorie on Apr-20-2004 10:33:

aha, fortf. datatrassel som är orsaken till din frånvaro...jobbit

quote:
Originally posted by mindshooter
Jag har redan formaterat bort 4 års arbete vad gäller bilder, hemsidor, mitt Trancearkiv, texter och en massa annat jag haft på datorn..

HUH! Fy va jobbigt :/ Hoppas du hade back-up på dina arbeten.

Om jag var du, skulle jag ta datorn och slänga den från en hög höjd därefter köpa ny... vf liksom? du har ju ändå förlorat allt ditt arbete... varför inte börja på ny kula och skita i att lägga ner mer arbete på den där bångstyriga datamaskinen

Posted by SWE_TRANCE on Apr-20-2004 14:55:

Rasta

quote:
Originally posted by Glorie
Om jag var du, skulle jag ta datorn och slänga den från en hög höjd därefter köpa ny... vf liksom? du har ju ändå förlorat allt ditt arbete... varför inte börja på ny kula och skita i att lägga ner mer arbete på den där bångstyriga datamaskinen

Orsaken att man inte kastar en dator i gatan kallas doleros..$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Inte alla som har råd att punga ut cash för en ny burk sådär bara
Som sista utväg innan du köper ny disk skulle jag låna nån gammal hårddisk av en polare och testa med den. Om du har några gamla filer kvar, släng in dom på den lånade disken och se vad som sker

Posted by Integer on Apr-20-2004 23:14:

mindshooter:
bara för att jag ska va säker, datorn va fysiskt frånkopplad från nätet vid installation av windows och firewall innan du gav dig ut för att hämta patchar? nätverkskabeln va alltså inte ens ikopplad?

vad säger brandväggen att den stoppar för trafik? vilket progg? windows har ju faktiskt själv lite olika saker som försöker koppla upp mot nätet

även fast att du har formaterat diskarna finns det ganska stor chans att du kan få tillbaka i varje fall en del av filerna, testa Easy Recovery och/eller Recover It All (de två jag kommer på nu)

det känns lite konstigt om det skulle va ett virus som varken norton eller f-secure hittar.. oh btw testa AdAware oxå, den tar bort lite olika spionprogg och dylikt, det lär ju inte skada iaf

lycka till

Posted by Glorie on Apr-22-2004 09:31:

quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Orsaken att man inte kastar en dator i gatan kallas doleros

ja, jo jag vet väl.

"LiveUpdate could not retrieve the update list

LU could not retrieve the catalog file of available SYmantec product and componet updates.
Please verify that you are able to connect to the Internet and run LiveUpdate again."

och jag kör det igen men det går ändå inte va måste jag göra för att få det att funka igen?

Posted by SWE_TRANCE on Apr-22-2004 09:40:

Något problem med Live Update servern hos Symantec månne?
Eller din "Expire-period" kanske har gått ut?

Eller så kollar du här

Posted by Glorie on Apr-22-2004 10:21:

quote:
Originally posted by SWE_TRANCE
Eller så kollar du här

ahhhh...tack du.. jag kände mig sjukt duktig när jag höll på att leta upp den där filen som man skulle döpa om, MEN datorn kunde inte hitta den.. så jag fick rätt nervös gå vidare till nästa steg... det fanns fyra "sista utvägen-steg" steg 3 fixa biffen.. jag stängde av min brandvägg och då funkade det med liveupdate så nu e jag glad igen mmm det var visst så enkelt.. hehe.. hur ska jag veta?

Posted by Glorie on Apr-25-2004 17:04:

2 små problem

först behöver jag ha ett program som man kan kopiera till mp3 från en cd. audiograbber funkar inte så bra, för de blir så dålig kvalite? det verkar inte gå att ändra den

sen funderar jag på hur man ska göra för att bränna olika sessions på en skiva.. om jag väljer att göra en dataskiva och "don't close" så går de ju inte att skriva mer på den sen ju.. vet inte hur man gör det iaf.. vad man ska välja.. å så. det känns som den skriver över.. det jag hade innan ska ja öppna samma session så att säga gåre ju inte heller, det har jag provat.

Posted by SWE_TRANCE on Apr-25-2004 17:06:

1. Kolla på MusicMatch Jukebox, är ett smidigt program.

2. Vilket brännarprogram?

Posted by Rikard on Apr-29-2004 12:00:

jag har hört talas om ett program som defragmenterar mina hårddiskar lite bättre än windows xp's inbyggda defragmenterare..

någon som har koll på sånt?

Posted by Smekbar on Apr-29-2004 12:09:

quote:
2 små problem

först behöver jag ha ett program som man kan kopiera till mp3 från en cd. audiograbber funkar inte så bra, för de blir så dålig kvalite? det verkar inte gå att ändra den

sen funderar jag på hur man ska göra för att bränna olika sessions på en skiva.. om jag väljer att göra en dataskiva och "don't close" så går de ju inte att skriva mer på den sen ju.. vet inte hur man gör det iaf.. vad man ska välja.. å så. det känns som den skriver över.. det jag hade innan ska ja öppna samma session så att säga gåre ju inte heller, det har jag provat.

Nero Burning Rom fixar båda problemen åt dig
För att rippa en cd så sätter du helt enkelt den i cdspelaren och väljer Extras > Save Tracks. DÅ får du upp lite menyer o sånt där du gör lite inställningar för rippen. Har alltid funkat kalasbra för mig

När du bränner en cd som du vill kunna bränna mer på så måste du välja "start multisession" och du får inte kryssa i "finalize" (så vitt jag vet iaf). Nästa gång du ska bränna på den så kommer det stå "continue multisession" då, och då är det bara att lägga till grejerna

Posted by Glorie on Apr-29-2004 15:29:

tick tack Smekis ska fundera på det där

nu har jag ytterligare en klurig fråga.. om man har en länk (till ett litet ljudklipp) som man bara har, sådär hur ska man då ladda ner det, utan att det öppnas automatiskt i IE när man klistrar in länken i adressfältet? det går ju inte!!! jag var tvungen att posta länken i ett forum nu, för att sedan ta högerklick och save as. det känns lite väl omständigt. går det ens att komma runt problemet?

Posted by jofawe on Apr-29-2004 16:03:

quote:
tick tack Smekis ska fundera på det där

nu har jag ytterligare en klurig fråga.. om man har en länk (till ett litet ljudklipp) som man bara har, sådär hur ska man då ladda ner det, utan att det öppnas automatiskt i IE när man klistrar in länken i adressfältet? det går ju inte!!! jag var tvungen att posta länken i ett forum nu, för att sedan ta högerklick och save as. det känns lite väl omständigt. går det ens att komma runt problemet?

med hjälp av nerladdningsprogram typ .. Flashget (som jag använder) så går det =)

Posted by Glorie on Apr-29-2004 17:19:

quote:
Originally posted by jofawe
med hjälp av nerladdningsprogram typ .. Flashget (som jag använder) så går det =)

hmmm, aha.. det e så alltså..jobbit. ok, då vet jag. tack

Pages (47): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 »