TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- emu - har ni bestämt er?
Pages (3): « 1 2 [3]
JA helt klart.. vi får mer inflytande i EU + att det blir så mycket enklare att resa i europa som man gör titt som tätt =)
är inte så himla insatt men JA argumenten är starkare tycker jag.
Det känns rätt oxå.. visst att gamla tanter o gubbar kanske tycker det är helt förfärligt att lära sig nåt nytt men det är smällar man får ta.. visst kommer det ta ett tag o vänja sig men det är jag beredd på.
Nu har jag fått det bekräftat. Min första tanke innan jag visste varken bu eller bä inför EMU. Hörde på radion att det skulle kosta 100tals miljoner för myndigheterna is verige att ställa om sig. Som exemple kan nämnas att riksskatteverket att räknat på en kostnad på ett 60tal miljoner kr skulle vara vad en omställning från Kr till Euro skulle gå på.
Känns som sverige kan lägga dessa pengar på något bättre än detta.
Det är det starkaste argumenet (för min del) att inte gå med i EMU utöver mina rena egoistiska skäl, att jag helt enkelt inte vill ha Euro utan vill behålla kronan.
| quote: |
| Originally posted by AC. Det är det starkaste argumenet (för min del) att inte gå med i EMU utöver mina rena egoistiska skäl, att jag helt enkelt inte vill ha Euro utan vill behålla kronan. |
nej-sidan säger att ja-sidan inte har några sakliga argument, men ja tycker det snarare är tvärtom...
ja gissar fortf. på att det kommer bli ett nej i omröstningen och hänvisar till opinionsundersökningen i slutet av juni.
| Originally posted by Glorie nej-sidan säger att ja-sidan inte har några sakliga argument, men ja tycker det snarare är tvärtom... ja gissar fortf. på att det kommer bli ett nej i omröstningen och hänvisar till opinionsundersökningen i slutet av juni. |

Jag säger NEJ till EMU...
aså jag tycker de som säger nej har otroligt svaga argument...kan nån säga till mig med STARKA argument varför ni säger nej ?!
jag själv har inte bestämt mig... men kanske är det så att folk helt enkelt rent känslomässigt vill ha kvar kronan? jag kan tänka mig det, att folk tycker att "det är ju bra som det är, varför ändra"
Nej
förlåt att jag skriver på Engelska men det här är väldigt svårt att skriva på Svenska för mig 
For me as an inhabitant of the European mainland it's completely incomprehensible that the majority of Sweden's population actually is so much opposed to the EMU. Central Europe has a rich history of trading relationships and treaties. From our perspective, especially from Western Europe: nobody gives a shit about the Nordic countries. And that's the harsh truth even though I hate people for thinking that way. Everything here is concentrated on England, Germany, Eastern and Southern Europe. Northern Europe is allways forgotten, as if it doesn't exist. Very seldomly it will appear on news items but it is not an item of economical interest. By joining the EMU; not only Sweden but the whole of Scandinvia will position it's self on the European economy as a relatively strong player. I am sure this wil be a boost for all Scandinavian economy on the long term.
The only reason I can imagine that people are against the euro is the traditional value of their former coin, and the costs which are inherent to the introduction.
Due to the stubborn people who are voting 'no' now because they find these arguments the most important, the introduction of the euro in Scandinavia will be postponed several years. As it is right now, the introduction will probably follow in 2008. When it actually becomes a no, this will postpone way past 2010. Who knows what will actually happen then? To my personal opion I think that Sweden will vote it's self of the European market by voting no. And at the end, the euro will come anyway.. And if it's not now, it will be in 20 or 30 years.
Yet again this is written purely on basis of economical aspects and profits for bussinesses. The population will probably suffer a bit in the first two years allthough I think they will manage, because Sweden is a rich country. Prices of everyday goods may rise a couple of cents, as they did in all countries, but I'm not too bothered about that because it's a fair price to pay for a stronger nation.
So my message to you guys is, try to think rational, and think what's best for everyone. Both in your country, and outside. At the end nobody gets any better by practising isolation or selfishness.
Sverige, tillskillnad från Holland har inte alls haft samma aktiva samarbete med sina granländer. Sverige har Sedan länge varit väldigt neutrala i sin internationelapolitik och det har därav inte legat i vårat intresse att ha något närmare samarbete med något annat land. Centraleuropa har sammarbetat med varandra i återuppbyggnaden efter andra världskriget. Det var först 1960 Sverige gick med i frihandelsområdet EFTA. EFTA var en brittisk replik mot den tullunionen som existerade i centraleuropa, altså var detta inget som kom på Sveriges intiativ. Idag är tre (Fyra om liechtenstien räknas) av de en gång 8 medlemar som EFTA som mest bestod av utanför EU. Efter kallakrigets slut i början 90talet försvann det tunga argumenet mot EU, att vi skulle förbli alliansfria(neutrala) med den risk för krig som fann i Europa. 95 gick sverige med i EU efter en folkomröstning var ja sidan vann med ett par procentenheter.
vad jag igentligen vill peka på är att Sverige har en tradition att vara självständiga.
Vad som nämnas på nyheterna här i Sverige berör främst Sverige och Norge. Detta har dock inte så mycket med att göra någor ekonomiska aspekter utan vad som ligger geografisk nära och har en liknade kultur till Sveriges som gör dessa nyheterna intresanta för oss. Givetvis kommer det allt som oftast upp något från Tyskland, detta är dock ganska självklart med tanka på EUs högkvarter lokalisering.
Förövrig tycker jag faktiskt det är lättare på att peka på nackdelar med att gå med EMU än dess fördelar. Det är svårare att visa på vilka fördelar det förmed förutom den mest självklara att vi slipper växla. Detta för att EMU är ett relativt nytt begrepp i praktiken och att dessutom Tysklands ekonomi efter instigande i EMU gått fördärvad (ovadsätt om det har med EMU att göra eller inte) gett nej-anhängarna något att ställa sig skeptiska mot EMUs vänlighet mot den nationelaekonomi. Dessto lättare är det att peka på de nakdelar EMU för med, som jag sa tidigare, vi kan fölvänta oss 100tals miljoner i kostnader för myndigheters omställning till Euron till det kan läggas att även försäkringsbolagen som inte bedriver en internationell verksamhet kommer slås av dessa kostnader även om inte det drabbar våra skattepengar.
Tilllägg:
Sverige har mig veterligen en inte lika stor utlandshandel som centraladelarna av Europa har. Detta pga av den uppenbara anledningen att vi inte ligger lika nära, sverige gränas bara direkt till ett land som är medelm i EU tillskillnad från exmpel tyskland som gränas direkt till hela sex medlemsländer.
| Originally posted by AC. Nu har jag fått det bekräftat. Min första tanke innan jag visste varken bu eller bä inför EMU. Hörde på radion att det skulle kosta 100tals miljoner för myndigheterna is verige att ställa om sig. Som exemple kan nämnas att riksskatteverket att räknat på en kostnad på ett 60tal miljoner kr skulle vara vad en omställning från Kr till Euro skulle gå på. Känns som sverige kan lägga dessa pengar på något bättre än detta. Det är det starkaste argumenet (för min del) att inte gå med i EMU utöver mina rena egoistiska skäl, att jag helt enkelt inte vill ha Euro utan vill behålla kronan. |
| Originally posted by St_Andrew Men va fan, några 100 miljoner är inte speciellt mkt i dessa sammanhang, 0,00004 % av våran bnp, altså ingenting att oroa sig för, och eftersom finansbranchen har svåra tider nu kan du ju lika gärna se det som en stimulationsåtgärd.... Tysklands dåliga ekonomi har inget med EMU att göra, har hört ytterst få som påstått det! |
Föregående år hade staten en total budget på ungefär 900 miljarder kronor per år gånger två år är = 1800 mdkr
Om vi räknar med en kostnad med 500 miljoner kronor så kommer det att stå för 0.00028 % av statens utgifter, vilket kanske kan gämföras med dom 15% vi "slänger i sjön" varje år på sjukförsökringar och förtidspantioner... Dom 500 miljoner som det skulle kosta kommer mycket att tillfalla it-bolag som har det lite knapert just nu, vilket skulle ge en sjuts för it-sektorn.
BNP var 2002, 2 339 949 mkr (jag trodde vi var lite bättre o räknade med 2 400mdkr). 0.1/2340=0.000042735 eller hur räknar du procent? :-)
Hursom är det förhållandevis lite pengar, att rösta nej för denna engångs summa vore väldigt fel. Det är alltid bätre att tänka långsiktigt.
Angående tyskland, nämn en tysk känd ekonomiker som hävdar att tysklands dåliga ekonmi beror på euron!
Angeående självständighet, Ja sverige har alltid (ganska länge iaf...) varit aliansfria, men inte självständiga! Sverige är otroligt beroende av våran export, en export som skulle öka om vi gick med i EMU, ökad export ger mer pengar till stadskassan vilket leder till högre välfärd eller sänkta skatter beroende på vad man siktar efter.
Shit nu måste jag verkligen sova....
På lyset.
Budgetpropositionen för år 2002 låg på 732,7miljarder.
bla bla bla Sverige har för nuvarande mig veterligen ett fallande BNP
Min poäng var iaf att visa på att de siffror du först angav var väldigt felaktiga och att nej sägarna gärna hanvisar till att EMU ländernas ekonomiska utveckling stannat upp...
även om jag faktiskt tror att det är bättre för Sverige att gå med i EMU på ett litew längre persektiv så kommer jag röstar jag nej av rent egoistiskaskäl.
Hej på er!
Intressanta resonemang om EMU. Jag vill inte ge mig in i en debatt om kronor och ören, men myndigheternas omställningskostnad är väl knappast ett argument emot. Vill de dra in på kostnader kan de istället avskeda halva styrkan, så slipper vi dyr personal som sitter och vänder papper (om de inte är sjukskrivna för utbrändhet eller nån annan "mode-sjukdom") samt skapar nya utredningar för att försvara sitt eget berättigande. ... Nog om det.
"Med EMU försvinner vårt inflytande" är ett vanligt återkommande argument. Men är det något dåligt? undrar jag. Jag välkommnar att EU ålägger oss reformer av skattesystem och styr vår ekonomi i högre utsträckning. Idag betalar vi otroligt mycket skatt till vår så kallade välfärdsstat utan att egentligen få någonting för det. Vi svenskar blir allt fattigare jämfört med andra europeiska länder och det märks inte minst på vår köpkraft. Sverige är på god väg att bli ett andra klassens i-land.
Greetz
NordLight
Nu har jag säkert retat gallfeber på någon...

| Originally posted by AC. även om jag faktiskt tror att det är bättre för Sverige att gå med i EMU på ett litew längre persektiv så kommer jag röstar jag nej av rent egoistiskaskäl. |
| Originally posted by NordLight Hej på er! Intressanta resonemang om EMU. Jag vill inte ge mig in i en debatt om kronor och ören, men myndigheternas omställningskostnad är väl knappast ett argument emot. Vill de dra in på kostnader kan de istället avskeda halva styrkan, så slipper vi dyr personal som sitter och vänder papper (om de inte är sjukskrivna för utbrändhet eller nån annan "mode-sjukdom") samt skapar nya utredningar för att försvara sitt eget berättigande. ... Nog om det. "Med EMU försvinner vårt inflytande" är ett vanligt återkommande argument. Men är det något dåligt? undrar jag. Jag välkommnar att EU ålägger oss reformer av skattesystem och styr vår ekonomi i högre utsträckning. Idag betalar vi otroligt mycket skatt till vår så kallade välfärdsstat utan att egentligen få någonting för det. Vi svenskar blir allt fattigare jämfört med andra europeiska länder och det märks inte minst på vår köpkraft. Sverige är på god väg att bli ett andra klassens i-land. Greetz NordLight Nu har jag säkert retat gallfeber på någon... |
Om du tänker efter så kanske det inte alls är så skumt resonemang. Eller kan det vara så svårt att förstå att någon heldre vill ha kvar den Svenska kronan framför Euron?