TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Pages (5): « 1 2 [3] 4 5 »
| quote: |
| Originally posted by reveal tro mig, INGA protokoll ("program", tex DC, Kazaaa, etc) är omöjliga att stänga av det finns programvara som analyserar trafiken (alla TCP/IP-paket) som passerar en dator, och det går mkt snabbare och enklare än ni tror paket som ska till DC, Kazaa etc kan effektivt stoppas, eller tom förändras, tex genom att byta ut uppkopplingssignalen mot en nedkopplingssignal, på så sätt tror både sändare och mottagare att den andra kopplade ner slutsats: om er ISP vill, så kan den stoppa vad som helst |

hur är det med anonymitetslagar och liknande? får verkligen ISPer snoka i vad man gör på nätet?
| Originally posted by Vizay håller med reveal, dumförklara verkligen inte dagens isp's...dom kan bokstavligt talat äga er fram och tillbaka lite hur dom vill, jag menar tänk bara på att det räcker med att dom vet vilken port som DC använder sig av för tillfället...då kan DC byta port när som helst...så fort ISP'n ser detta så vet dom och sedan kan dom stänga alla abonemang som använder den porten osv osv... |
kan nån säga mig lite snabbt bara.. å sammanfattat.. nån som besitter kunskapen 
Om ja kommer kunna ladda hem precis som vanligt? ja anv. bara DC
i fortsättningen alltså.. och om SLSK kommer funka tex? osv? 
ja orkar inte läsa igenom tråden just nu
men ja ska.. för ja vet att ni grabbar kan 
danke schön
| Originally posted by reveal slutsats: om er ISP vill, så kan den stoppa vad som helst |
| Originally posted by reveal slutsats: om er ISP vill, så kan den stoppa vad som helst |
sådär ja, då har manköpt dvd-r skivor för 400kr 
har för mig att isp:erna inte har rätt att kolla vad man laddar hem/kollar på på nätet.
Det innebär dock inte att de inte vet vad som försigår.
De kollar ständigt hur mycket av nätet som används (vilket de ser om man sitter i 30 minuter å laddar hem 700mb så är det garanterat en film eller nått).
Hittade detta på antipiratbyran.com
Den som bjuder ut eller sprider piratkopior, oavsett om man ger bort dem eller säljer dem, olovligen sprider skyddat material via ftp, file-sharing eller liknande, gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Straffet för brott mot upphovsrättslagen är böter eller fängelse upp till två år. Ovanpå straffet kommer ett krav på skadestånd till rättighetshavaren och rättegångskostnader. Skadeståndet brukar vanligtvis beräknas till ca 300 kr per utbjuden titel multiplicerat med antalet utbjudanden. Till det kommer ansvar för eventuella skatter och liknande avgifter som normalt brukar läggas ovanpå försäljning av varor. [b]Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film. [b] |
| Originally posted by St_Andrew sådär ja, då har manköpt dvd-r skivor för 400kr |
| Originally posted by reveal Det är alltså säkert att priset på lagringsmedia kommer att höjas rejält nu efter nyår då? |
| Originally posted by zamson antagligen? Men vem bryr sig? DVD-R är väl det enda mediet där det kommer synas en stor förändring.. och DVD-R köper man redan nu billigast från UK |
| Originally posted by zamson och DVD-R köper man redan nu billigast från UK |
Läs detta om ni inte har sett det innan =)
Svenska ISP har koll på vad deras användare sysslar med =)
http://w1.451.telia.com/~u45114731/comhem.jpg
Mina vänner.. Oroa er inte... Jag kan säga som steve sa.. "Det kommer fortsätta i samma takt, men i andra kläder" om jag kommer ihåg rätt =)
Grejen är den att vi har Antipiratbyrån här i Sverige, men allt de gör och kan göra är att skrämmas, det har de gått ut med offentligt också.
Och varningarna som vissa har fått, finns det inte många av, har bara hört ett fåtal fall, och det är tyvärr bara Telia ( Comhem ) som skickar ut dessa. Och det är inte heller någon större fara, om du fortsätter, skickar de bara ut en del varningar till och det värsta som kan hända är att de stänger av bredbandet. :P
Alla ni som har Bredbandsbolaget oroa er inte, vi lever bra =)
Tyvärr är det så att kriminaliteten kommer alltid att ligga ett steg före, dvs nerladdning också =)

dessutom är det väl som så att det är olagligt att avlyssna elektronisk trafik i sverige, än så länge. Dvs polisen får inte kolla vad trafiken in och ut från en dator innehåller, men de kan sätta dit en med loggar. Kör man då med krypterad trafik (vilket jag inte vet om de går eller inte med DC, hade varit trevligt om det gjorde) så försvårar det ju ordentligt. Tyvärr e det som så att det snackas om att tillåta elektronisk avlyssning också, vilket inte e bra... :/
Vad gäller Direct Connect behövs ingen avlyssning, det är ju bara för antipiratbyrån (eller den som nu vill kolla) att gå in på hubbar och hämta folks fillistor. IP är fullt synligt, så det är mycket enkelt att meddela internetleverantören. Sedan att många internetleverantörer struntar i att åtgärda det är en helt annan sak. Det finns ju en hel del egenintresse där. Vem behöver 10mbit om man inte laddar hem (olagligt) material?
Om det nu efter en tid i princip skulle bli omöjligt eller näst intill omöjligt att använda program som DC så tror jag användningen av FTP skulle öka, visserligen ganska begränsat eftersom det kräver lite kunskaper för att kunna använda men det är ett mycke mer osynligt sätt att dela filer på.
| Originally posted by Zliten Mina vänner.. Oroa er inte... Jag kan säga som steve sa.. "Det kommer fortsätta i samma takt, men i andra kläder" om jag kommer ihåg rätt =) Grejen är den att vi har Antipiratbyrån här i Sverige, men allt de gör och kan göra är att skrämmas, det har de gått ut med offentligt också. Och varningarna som vissa har fått, finns det inte många av, har bara hört ett fåtal fall, och det är tyvärr bara Telia ( Comhem ) som skickar ut dessa. Och det är inte heller någon större fara, om du fortsätter, skickar de bara ut en del varningar till och det värsta som kan hända är att de stänger av bredbandet. :P Alla ni som har Bredbandsbolaget oroa er inte, vi lever bra =) Tyvärr är det så att kriminaliteten kommer alltid att ligga ett steg före, dvs nerladdning också =) |
| Originally posted by Kraith Vad gäller Direct Connect behövs ingen avlyssning, det är ju bara för antipiratbyrån (eller den som nu vill kolla) att gå in på hubbar och hämta folks fillistor. |
| Originally posted by reveal Vad händer om jag spelar in en egenproducerad film med min kamera och döper filen till exempelvis "star wars.avi" som jag sen låter folk ladda hem? |
Mycket intressant utveckling 
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,414752,00.html
| Originally posted by reveal Mycket intressant utveckling ![]() http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,414752,00.html |
idag antogs lagen, 1 juli träder den i kraft.... wtf!
dock så har jag inte läst nått om att filbytarprogrammen ska förbjudas?
bara cdkopieringsskyddscrackers (ah fint ord
)..
och även det.. vafan, förbjuda en viss sorts mjukvara! 
| Originally posted by Cloudburst dock så har jag inte läst nått om att filbytarprogrammen ska förbjudas? bara cdkopieringsskyddscrackers (ah fint ord )..och även det.. vafan, förbjuda en viss sorts mjukvara! |