TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 [3] 4 5 6 7 8 »


Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 17:05:

quote:
Originally posted by reveal
När sa jag det?


aldrig vad jag vet, däremot:

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Jag kan gott och val tanka mig tusentals moskeer, men dar dem hor hemma, forresten handlar det nog om mer an moskeer kanns det som.


vilket tolkas ungefär som, jag har inget emot invandrare så länge dom stannar kvar i sitt hemland.


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 17:06:

quote:
Originally posted by JayBee
[COLOR=orange]jag tror det han menar är att eftersom rebel9 sa att
majoriteten av människorna på jorden är troende och då borde de ha rätt eller?



Det vet varken en troende eller en icketroende 100%-tigt. Det får man först se efter döden vem som har rätt

quote:


har inget emot utlänningar och de som tror får göra det för mig sålänge de inte väcker mig på morgonen med moske rop för då trampar de på mitt revir.


Oroa dig inte. Så länge vårt samhället är genomsyrat av trångsynta och anti-islamiska krafter så behöver du inte oroa dig för att bli väckt av ett minaretutrop.


Posted by ScuL on Dec-01-2003 17:11:

quote:
Originally posted by St_Andrew
vilket tolkas ungefär som, jag har inget emot invandrare så länge dom stannar kvar i sitt hemland.


nej. det står att moskéer hör hemma där. inte invandrare.

quote:
Originally posted by RebeL9
Oroa dig inte. Så länge vårt samhället är genomsyrat av trångsynta och anti-islamiska krafter så behöver du inte oroa dig för att bli väckt av ett minaretutrop.


jag blev väckt av ett minaretutrop redan i 1985. därför flyttade vi till en annan by. man blir störd av det.


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 17:13:

quote:
Originally posted by ScuL
nej. det står att moskéer hör hemma där. inte invandrare.



jag blev väckt av ett minaretutrop redan i 1985. därför flyttade vi till en annan by. man blir störd av det.


jag blir väckt av kyrkoklockor varje söndag morgon. Blir riktigt störd av det. Ännu mer störande är det sen när man går och ser att klockorna bara lockat till sig 15 pers till kyrkan. Stor vits med att klämta i klockorna när ett tiotal personer besöker kyrkan?


Posted by JayBee on Dec-01-2003 17:18:

quote:
Originally posted by ScuL
jag blev väckt av ett minaretutrop redan i 1985. därför flyttade vi till en annan by. man blir störd av det.

jo jag vet hur du känner dig. jag seglade till turkiet en gång och fan vad jobbigt det var när man vaknade skit tidigt av de tjutande tornen. vi var ioförsig i turkiet så åker man dit kan man ju inte kräva att de ska rätta sig till mig. därför tycker jag det samma om folk som kommer till sverige.

man kan jämnföra det med en familj. att helt plötsligt kommer en gäst som börjar ställa om allt i huset och så. börja ha på hög musik när man ska sova kanske eller nått. ioförsig är de invandrarna som bor i sverige mer än bara gäster de bor ju här men de vart insläppta snällt utav oss. typ som om våran granne hadde dött och hans barn fått bo hos oss istället för att han inte hadde några andra släktingar. men då ska han ju fortfarande inte börja spela hög musik på nätterna ju! (detta ett exempel)


Posted by ScuL on Dec-01-2003 17:19:

quote:
Originally posted by RebeL9
jag blir väckt av kyrkoklockor varje söndag morgon. Blir riktigt störd av det. Ännu mer störande är det sen när man går och ser att klockorna bara lockat till sig 15 pers till kyrkan. Stor vits med att klämta i klockorna när ett tiotal personer besöker kyrkan?


samma gäller moskéer.. inte överallt. men det är bara en platslig konstatering. kyrkoklockorna är inte så störande som någon som sjunger i en utländskt språk (och jävligt hög) varje dag. jag är van med de iaf.


Posted by JayBee on Dec-01-2003 17:21:

quote:
Originally posted by RebeL9
jag blir väckt av kyrkoklockor varje söndag morgon. Blir riktigt störd av det. Ännu mer störande är det sen när man går och ser att klockorna bara lockat till sig 15 pers till kyrkan. Stor vits med att klämta i klockorna när ett tiotal personer besöker kyrkan?
jag har ioförsig alldrig blivit väkt av kyrko klockor.. det är säkert sant det du säger men det är stor skillnad från minarettornen. det är högst ovanligt att bli väckt av kyrkoklockor i sverige i alla fall och inte alls ovanligt utav minarettorn i sina respektiva länder.

du jämnför dany devito med arnold


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 17:22:

quote:
Originally posted by ScuL
samma gäller moskéer.. inte överallt. men det är bara en platslig konstatering. kyrkoklockorna är inte så störande som någon som sjunger i en utländskt språk (och jävligt hög). jag är van med de iaf.


mig kvittar det vilket språk det är och vad som är budskapet. jag vill inte bli störd när jag sover. Och den där #%)#%( kyrkklockan som vill tala om för 15 pers att komma till kyrkan fattar inte att de samtidigt väcker hela området. Och så jävla högt också.


Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 17:22:

quote:
Originally posted by ScuL
nej. det står att moskéer hör hemma där. inte invandrare.


men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt.

vad det gäller böneutrop tycker jag nog det e fel, för såvitt jag vet e det inte lagligt att störa folk hur som på allmänna platser, och ingen ska få gå över svensk lag pga deras religon, såsom ingen ska få underställas den heller pga deras religon.


Posted by ScuL on Dec-01-2003 17:24:

quote:
Originally posted by St_Andrew
men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt.

vad det gäller böneutrop tycker jag nog det e fel, för såvitt jag vet e det inte lagligt att störa folk hur som på allmänna platser, och ingen ska få gå över svensk lag pga deras religon, såsom ingen ska få underställas den heller pga deras religon.


man måste finna ett kompromis. till.ex en moské med Svenskt utseende? är det en bra förslag?
om en Svensk flyttar till Saudi Arabien kan man inte bara förvänta att de byggar en Lutheriansk kyrka för de lr va?


Posted by JayBee on Dec-01-2003 17:25:

quote:
Originally posted by St_Andrew
men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt.
det beror på hur det påverkar andra.. altså jag vet inte alls hur det funkar när de kräver on moské men om staten måste betala för det (altså svenska folket) så är det ju en fråga som berör alla. men självklart så får de ju be hur mycket de vill och ha vilken byggnad de än vill (kan få tag på/ ha råd med). enligt mig får de göra vad som helst sålänge det inte bryter några lagar eller nååt liknande


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 17:29:

quote:
Originally posted by JayBee
jag har ioförsig alldrig blivit väkt av kyrko klockor.. det är säkert sant det du säger men det är stor skillnad från minarettornen. det är högst ovanligt att bli väckt av kyrkoklockor i sverige i alla fall och inte alls ovanligt utav minarettorn i sina respektiva länder.

du jämnför dany devito med arnold


for your information så har jag talat med flera i vårt område och de är alla överrens om att kyrkklockorna stör sömnen. De klämtar i typ 10 minuter. Ett minaretutrop håller på i ca 2 minuter.

Och något ni alla glömmer. I sverige har inga moskéer minaretutrop. De har minaret men de får inte ha utrop. Så här kan ni iallafall inte klaga på det


Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 17:37:

Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria,
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år.


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 17:46:

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria,
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år.


tack vad snällt av dig
Jag vet inte om det beror på min uppfostran men jag har alltid varit intresserad av främmande kulturer/religioner etc.
Många av dagens religionshistoriker beskriver vår samtid som "den avkristnade epoken" och syftar då på att att vi drivit sekulariseringen till sin spets. Vi kan idag inte ens fira Jul utan att med avsmak tänka på dess religiösa ursprung.

I den bästa av alla världar så skulle alla människor oavsett religion, kultur, språk, ursprung kunna leva sida vid sida utan att man såg ner på varandra. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld. Därför tycker jag att vi ska sträva för att åtminstone kunna acceptera varandras åsikter och religiösa hemvist.
En religiös människa kanske känner samma hängivelse till sin religiom som en trancelyssnare känner på dansgolvet då diskjockeyn spelar en gudomligt bra låt
Tänk på det nästa gång ni ser en bedjande person. Han står faktiskt inte där och ber för att han låtsas utan för att han gör det av hängivelse och viljan att närma sig något gudomligt.

Slutligen kan jag inte bara sucka åt alla som tar upp argument som "om vi accepterar Islam har vi inget mer svenskt kvar i samhället". Så dåligt att sånt egentligen inte borde besvaras


Posted by Glorie on Dec-01-2003 18:26:

Cool

känns som båda "sidor" har vettiga saker att säga... måste dock bara få äran att citera vissa med efterföljande kommentarer..

quote:
Originally posted by Goldiluxe
BAJS sager jag om det.


haha, skönt! Härligt typiskt gummagos-uttalande

quote:
Originally posted by RebeL9 -> Goldiluxe
Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)


det där var ju inte snällt rebel! "personangrepp" e jag inge "fan" utav.

quote:
Originally posted by St Andrew
och dom hör inte hemma hos oss? det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist!


andrew, du är som en liten kobra ibland...


quote:
Originally posted by Goldiluxe
bara att en kvinna ar oren nar hon har sin menstruation.
HALLA!


quote:
Originally posted by St Andrew
och var fan i koranen hittar du att om en kvinna har menstration är hon oren? snarare tvärt om om jag vet rätt, [...] måste oxå tänka på att dessa böcker är ifrån en tid man hade en annan syn på kvinnan, och då var detta bra för kvinnan.


jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillåtits att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam)

Har du läst koranen förresten andrew? låter som det.. jag har inte gjort det iaf, men ja är som sagt säker på att det stod att kvinnor var orena under mens, vilket EGENTLIGEN (Blommor & Bin-kunskap är helt fel, kvinnar är som MEST ren under mensen) jaja

slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden.

quote:
Originally posted by RebeL9
Människan har helt enkelt ett behov av religionen. Oavsett hur man vänder och vrider på det så finns det ett behov för människor att söka sin tilltröst till något "större".


agree... när man talar om människan "överlag" så stämmer det.

quote:
Originally posted by RebeL9
I den bästa av alla världar så skulle alla människor oavsett religion, kultur, språk, ursprung kunna leva sida vid sida utan att man såg ner på varandra. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld. Därför tycker jag att vi ska sträva för att åtminstone kunna acceptera varandras åsikter och religiösa hemvist.


sant igen fint skrivet


Posted by JayBee on Dec-01-2003 18:37:

quote:
Originally posted by RebeL9
for your information så har jag talat med flera i vårt område och de är alla överrens om att kyrkklockorna stör sömnen. De klämtar i typ 10 minuter. Ett minaretutrop håller på i ca 2 minuter.

Och något ni alla glömmer. I sverige har inga moskéer minaretutrop. De har minaret men de får inte ha utrop. Så här kan ni iallafall inte klaga på det
nä men som sagt så händer det säkert någonstans men det är grov minoritet som är utsatta för religösa ljud på mårnarna i vilket fall som helst i sverige och jag skulle gärna villja ha det så. altså så lite oväsen som möjligt. det vill ju du oxo så jag vet inte varför vi tjafsar om det vi är ju på samma sida om den saken.

nä men som sagt så är det lungt med mig om de islamiska har moskér i sverige. sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det?


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 18:38:

quote:


det där var ju inte snällt rebel! "personangrepp" e jag inge "fan" utav.


Vad i det var personangrepp? Hajar inte.

quote:


jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillåtits att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam)


Fel. Kvinnan har alltid haft tillstånd att besöka moskéen. Fast precis som i den judiska och katolska församlingen så sitter män för sig och kvinnor för sig. Det ni nämner med mensstrautionen har ni missuppfattat. Kvinnor behöver inte be när de har mens. Eftersom man gör en rituell tvagning, wudhu, innan bönen. Kvinnor med mens har helt enkelt sluppit göra bönen under mensstrautionen. Det är inget tvång. De kan fortfarande om de själva vill gå in i moskéen och be. Vem lägger märke till att hon har mens?

quote:


slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden.



Det gäller alla forna religioner. De religionerna författades ju under en helt annan tid och i en helt annan kontext. Det är inte alltid lätt att göra en tolkning av lagar och regler från den tiden då vårt samhälle ser annorlunda ut idag.
Men det du glömmer är att det finns tusentals kvinnor som faktiskt självmant konverterar till Islam i vår tid (Islam är den snabbast växande religionen i världen). Jag har träffat flertalet svenska kvinnor som konverterat till Islam självmant. Jag antar att dessa kvinnor såg något gott som ingen av er såg i Islam. Antagligen hade hon mer bakgrundskunskap också därav hennes val.


Posted by Aendy on Dec-01-2003 18:38:

Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.

Jag tappade min slutliga tro på religionen när jag läste Isaac Asimovs Stiftelsetriologin. Där förklaras religion (oavsett vilken) som ett instrument för makt och han påvisar på vilket sätt det används på ett väldigt, för mig, upplysande sätt. Kan föreslå det som boktips oavsett. De böckerna regerar.


Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 18:42:

quote:
Originally posted by Glorie
andrew, du är som en liten kobra ibland...


LOL, det där får du nog förklara lite mer vad du menar

quote:
jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillåtits att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam)


"Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning."

man kan säkert tolka det där som att eftersom kvinnan e oren under sig mens så ska hon inte be, dock tolka jag det inte så.

quote:
Har du läst koranen förresten andrew? låter som det.. jag har inte gjort det iaf, men ja är som sagt säker på att det stod att kvinnor var orena under mens, vilket EGENTLIGEN (Blommor & Bin-kunskap är helt fel, kvinnar är som MEST ren under mensen) jaja


neh har pluggat lite på islamiska.org

e det inte så att koranen bara finns på arabiska?

quote:
slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden.


neh det var verkligen inte bra för kvinnan på den tiden! men koranen på den tiden var ändå ett steg framåt för dom tjejerna eftersom den försvarade tjejernas rättigheter.


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 18:43:

quote:
Originally posted by Aendy
Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.


Så svarar bara en analfabet som inte har en aning om vad religionen går ut på. Dessvärre finns det för många av dem
Mannen insåg dessutom att han gick emot sin religion eftersom kvinnan har rätt att neka sin man sex.


Posted by JayBee on Dec-01-2003 18:44:

quote:
Originally posted by Aendy
När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.
hehe förklaring till varför jag faktist finner intresse i buddismen. inget starkt intresse, kommer knappast bli munk men det är mer tilltalande iomed att de inte håller på med dessa typer utav grejer


Posted by Aendy on Dec-01-2003 18:50:

quote:
Originally posted by Rebel9 Så svarar bara en analfabet som inte har en aning om vad religionen går ut på. Dessvärre finns det för många av dem
Mannen insåg dessutom att han gick emot sin religion eftersom kvinnan har rätt att neka sin man sex.


Var det jag som var analfabeten eller mannen i reportaget?


quote:
Originally posted by JayBee
hehe förklaring till varför jag faktist finner intresse i buddismen. inget starkt intresse, kommer knappast bli munk men det är mer tilltalande iomed att de inte håller på med dessa typer utav grejer


Snälla JayBee, lyssna nu, innan du tar upp ett intresse för en troslära så ta gärna reda på VAD läran innehåller istället för att se på HUR utövarna agerar gentemot dig och din omgivning. Annars kan du ju tänka dig att gå med i VAM eftersom de antagligen inte heller aktivt har försökt värva över dig eller dina vänner.


Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 18:53:

quote:
Originally posted by Aendy
Var det jag som var analfabeten eller mannen i reportaget?



LOL mannen så klart


Posted by Aendy on Dec-01-2003 18:54:

quote:
Originally posted by RebeL9
LOL mannen så klart


Skönt... annars hade jag varit tvungen att bränna av en salva!


Posted by JayBee on Dec-01-2003 18:55:

quote:
Originally posted by Aendy
Snälla JayBee, lyssna nu, innan du tar upp ett intresse för en troslära så ta gärna reda på VAD läran innehåller istället för att se på HUR utövarna agerar gentemot dig och din omgivning. Annars kan du ju tänka dig att gå med i VAM eftersom de antagligen inte heller aktivt har försökt värva över dig eller dina vänner.

quote:
inget starkt intresse, kommer knappast bli munk
EDIT: glömde säga: vad fan vet du om vad jag vet om buddismen.. shit lär dig vad jag vet om vad du kritiserar innan du kritiserar


Pages (8): « 1 2 [3] 4 5 6 7 8 »

Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.