TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 [3] 4 5 6 7 8 »
| quote: |
| Originally posted by reveal När sa jag det? |
| quote: |
| Originally posted by Goldiluxe Jag kan gott och val tanka mig tusentals moskeer, men dar dem hor hemma, forresten handlar det nog om mer an moskeer kanns det som. |
| quote: |
| Originally posted by JayBee [COLOR=orange]jag tror det han menar är att eftersom rebel9 sa att majoriteten av människorna på jorden är troende och då borde de ha rätt eller? |

| quote: |
har inget emot utlänningar och de som tror får göra det för mig sålänge de inte väcker mig på morgonen med moske rop för då trampar de på mitt revir. |
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew vilket tolkas ungefär som, jag har inget emot invandrare så länge dom stannar kvar i sitt hemland. |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 Oroa dig inte. Så länge vårt samhället är genomsyrat av trångsynta och anti-islamiska krafter så behöver du inte oroa dig för att bli väckt av ett minaretutrop. |
| quote: |
| Originally posted by ScuL nej. det står att moskéer hör hemma där. inte invandrare. jag blev väckt av ett minaretutrop redan i 1985. därför flyttade vi till en annan by. man blir störd av det. |
| quote: |
| Originally posted by ScuL jag blev väckt av ett minaretutrop redan i 1985. därför flyttade vi till en annan by. man blir störd av det. |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 jag blir väckt av kyrkoklockor varje söndag morgon. Blir riktigt störd av det. Ännu mer störande är det sen när man går och ser att klockorna bara lockat till sig 15 pers till kyrkan. Stor vits med att klämta i klockorna när ett tiotal personer besöker kyrkan? |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 jag blir väckt av kyrkoklockor varje söndag morgon. Blir riktigt störd av det. Ännu mer störande är det sen när man går och ser att klockorna bara lockat till sig 15 pers till kyrkan. Stor vits med att klämta i klockorna när ett tiotal personer besöker kyrkan? |
| quote: |
| Originally posted by ScuL samma gäller moskéer.. inte överallt. men det är bara en platslig konstatering. kyrkoklockorna är inte så störande som någon som sjunger i en utländskt språk (och jävligt hög). jag är van med de iaf. |
| quote: |
| Originally posted by ScuL nej. det står att moskéer hör hemma där. inte invandrare. |
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt. vad det gäller böneutrop tycker jag nog det e fel, för såvitt jag vet e det inte lagligt att störa folk hur som på allmänna platser, och ingen ska få gå över svensk lag pga deras religon, såsom ingen ska få underställas den heller pga deras religon. |
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew men (muslimska) invandrare vill ha moskeer. att neka dom den rättigheten e väl ganska rasistiskt. |
| quote: |
| Originally posted by JayBee jag har ioförsig alldrig blivit väkt av kyrko klockor.. det är säkert sant det du säger men det är stor skillnad från minarettornen. det är högst ovanligt att bli väckt av kyrkoklockor i sverige i alla fall och inte alls ovanligt utav minarettorn i sina respektiva länder. du jämnför dany devito med arnold |
Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria, 
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!
Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.
Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år.
| quote: |
| Originally posted by WhiteRussian Känns onödigt att tillföra något till diskutionen när Rebel skriver så bra, det märks att du läser religionshistoria, ![]() Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar! Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa. Jag tror att för svenskar som generellt sätt är extremt sekulariserade ter sig islam som en läskig religion eftersom den är mycket mer levande än kristendomen har varit på sisodär 100 år. |


känns som båda "sidor" har vettiga saker att säga... måste dock bara få äran att citera vissa med efterföljande kommentarer.. 
| quote: |
| Originally posted by Goldiluxe BAJS sager jag om det. |

| quote: |
| Originally posted by RebeL9 -> Goldiluxe Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala) |
"personangrepp" e jag inge "fan" utav. | quote: |
| Originally posted by St Andrew och dom hör inte hemma hos oss? det eju som att säga att vi inte ska ha invandrare, vilket e som att säga att du e rasist! |
| quote: |
| Originally posted by Goldiluxe bara att en kvinna ar oren nar hon har sin menstruation. HALLA! |
| quote: |
| Originally posted by St Andrew och var fan i koranen hittar du att om en kvinna har menstration är hon oren? snarare tvärt om om jag vet rätt, [...] måste oxå tänka på att dessa böcker är ifrån en tid man hade en annan syn på kvinnan, och då var detta bra för kvinnan. |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 Människan har helt enkelt ett behov av religionen. Oavsett hur man vänder och vrider på det så finns det ett behov för människor att söka sin tilltröst till något "större". |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 I den bästa av alla världar så skulle alla människor oavsett religion, kultur, språk, ursprung kunna leva sida vid sida utan att man såg ner på varandra. Tyvärr lever vi inte i en sådan värld. Därför tycker jag att vi ska sträva för att åtminstone kunna acceptera varandras åsikter och religiösa hemvist. |
fint skrivet
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 for your information så har jag talat med flera i vårt område och de är alla överrens om att kyrkklockorna stör sömnen. De klämtar i typ 10 minuter. Ett minaretutrop håller på i ca 2 minuter. Och något ni alla glömmer. I sverige har inga moskéer minaretutrop. De har minaret men de får inte ha utrop. Så här kan ni iallafall inte klaga på det |
| quote: |
det där var ju inte snällt rebel! "personangrepp" e jag inge "fan" utav. |
| quote: |
jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillåtits att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam) |

| quote: |
slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden. |
Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren.
Jag tappade min slutliga tro på religionen när jag läste Isaac Asimovs Stiftelsetriologin. Där förklaras religion (oavsett vilken) som ett instrument för makt och han påvisar på vilket sätt det används på ett väldigt, för mig, upplysande sätt. Kan föreslå det som boktips oavsett. De böckerna regerar.
| quote: |
| Originally posted by Glorie andrew, du är som en liten kobra ibland... |

| quote: |
| jag är övertygad om att Goldiluxe har rätt vad gäller mensen. Det var ju kanske inte det första man lärde sig ang. islam, men kort därefter. Det är ju JUST DÄRFÖR kvinnor inte har tillåtits att gå in och be i moskéer. DOCK, har det ändrats under de senaste åren (vet inte exakt) men nu får ju kvinnor gå in i moskéer under menstruation om de sitter längst bak eller hur det nu är,.. kanske var att de var tvungna att sitta i ett annat rum oxå. (rebel kanske kan säga nåt om det, du verkar ju ha grym koll på islam) |
| quote: |
| Har du läst koranen förresten andrew? låter som det.. jag har inte gjort det iaf, men ja är som sagt säker på att det stod att kvinnor var orena under mens, vilket EGENTLIGEN (Blommor & Bin-kunskap är helt fel, kvinnar är som MEST ren under mensen) jaja |
| quote: |
| slutligen, visst, koranen e från en annan tid, men jag tror ändå inte att det var bra för kvinnan på den tiden heller! förtryck då me, bara de att ingen kvinna stod upp för kvinnosaken på den tiden. |
| quote: |
| Originally posted by Aendy Såg ett program på SVT från Afghanistan vilket retade mig lite och belyser lite det som är felet med all religion. Det handlade om läget efter Talibanregimens fall och efter att Sima Samar blivit bortjagad ur landet. De var hemma hos en familj där det fanns en dispyt mellan mannen och hustrun. Familjen hade redan 8 barn och hustrun ville inte ha fler. Mannen insisterade dock prompt på att familjen skulle utökas. Och visst, hustrun var gravid med ett nionde barn. När reportern så frågade mannen varför det var så viktigt blev svaret -"Det ökar den muslimska makten". Vilket annat svar som helst hade jag tyckte varit bättre "jag älskar att plåga min fru", "jag vill ha ett helt fotbollslag", "jag vill slå världsrekord" men inte att det ökar den muslimska makten. När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren. |

| quote: |
| Originally posted by Aendy När ska folk inse att det är ingen tävling, oavsett om man är muslim, kristen eller ateist. Sluta värva in människor i religoner, sluta bedriva propaganda, sluta pracka på mig Tornväktaren. |
| quote: |
| Originally posted by Rebel9 Så svarar bara en analfabet som inte har en aning om vad religionen går ut på. Dessvärre finns det för många av dem Mannen insåg dessutom att han gick emot sin religion eftersom kvinnan har rätt att neka sin man sex. |
| quote: |
| Originally posted by JayBee hehe förklaring till varför jag faktist finner intresse i buddismen. inget starkt intresse, kommer knappast bli munk men det är mer tilltalande iomed att de inte håller på med dessa typer utav grejer |
| quote: |
| Originally posted by Aendy Var det jag som var analfabeten eller mannen i reportaget? |
| quote: |
| Originally posted by RebeL9 LOL mannen så klart |
| quote: |
| Originally posted by Aendy Snälla JayBee, lyssna nu, innan du tar upp ett intresse för en troslära så ta gärna reda på VAD läran innehåller istället för att se på HUR utövarna agerar gentemot dig och din omgivning. Annars kan du ju tänka dig att gå med i VAM eftersom de antagligen inte heller aktivt har försökt värva över dig eller dina vänner. |
| quote: |
| inget starkt intresse, kommer knappast bli munk |
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.