TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Airbase
Pages (3): « 1 2 [3]

Posted by Sorrow on Mar-12-2005 13:55:

quote:
Originally posted by RebeL9
vilka "andra" jamfor du med da?
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc. Det ar bara att kolla in massorna som dras till deras spelningar och jamfor med en vanlig Airbasespelning. Gar helt enkelt inte att jamfora :Q

Och jag har helt serios nar jag sager att One Man Army-latarna var de enda bra latarna jag hort fran Airbase.

Utifran din beskrivning verkar ju trancescenen otroligt medioker idag. Producenter som producerar inte sant som de skulle vilja producera utan for att den stora massan hungrar efter det for tillfallet.

H�rt talas om trance.nu?

Om du s�ger att de enda bra l�tarna �r just de, tja, d� �r det i mina �gon helt klart en fr�ga om smak och inte om hans produktionsegenskaper.

Avslutningsvis l�gger du orden i min mun. Det var inte vad jag skrev. Vad jag skrev var att majoriteten f�redrar ASOT framf�r Son Kite, �ven om Son Kite �r b�ttre producenter. F�ljaktligen �r det fler som producerar den typen av musik. Av samma anledning som att fler g�r pop �n techno. Den andra delen �r producenter som proddar det de g�r av karri�rssk�l. Det f�rekommmer i ganska stor utstr�ckning. Men det finns �ven undantag f�r detta, Christian Rusch �r en som g�tt sin egen v�g. Nu Jezper och Envio ocks�.

Posted by RebeL9 on Mar-12-2005 14:06:

quote:
Originally posted by Sorrow
H�rt talas om trance.nu?

Om du s�ger att de enda bra l�tarna �r just de, tja, d� �r det i mina �gon helt klart en fr�ga om smak och inte om hans produktionsegenskaper.

Avslutningsvis l�gger du orden i min mun. Det var inte vad jag skrev. Vad jag skrev var att majoriteten f�redrar ASOT framf�r Son Kite, �ven om Son Kite �r b�ttre producenter. F�ljaktligen �r det fler som producerar den typen av musik. Av samma anledning som att fler g�r pop �n techno. Den andra delen �r producenter som proddar det de g�r av karri�rssk�l. Det f�rekommmer i ganska stor utstr�ckning. Men det finns �ven undantag f�r detta, Christian Rusch �r en som g�tt sin egen v�g. Nu Jezper och Envio ocks�.

ja vad har det med smaken att gora om inte annat? Gor det nagon skillnad? Varfor skulle det upplevas konstigt att bara tycka om nagra enstaka latar an allihopa?

Ja jag vet mycket val att majoriteten foredrar ASOT. Det ar ju trancens mainstream just nu. Pa samma satt som att de flesta foredrar Norah Jones nar hon i mitt tycke inte ens ar halften sa bra som Sophie Zelmani.
Jag undrar just inte om Airbase kom till en punkt da han sjalv tittade tillbaka pa sina produktioner och insag att de flesta var riktigt veka och kande kanske att det var dags att ga vidare istallet for att bara sta och stampa pa samma punkt.

Sedan aterstar det ju att se om hans framtida produktioner blir nagra hojdare. Att byta stil betyder ju inte automatiskt att det blir bra.

Posted by Sorrow on Mar-12-2005 15:34:

quote:
ja vad har det med smaken att gora om inte annat? Gor det nagon skillnad? Varfor skulle det upplevas konstigt att bara tycka om nagra enstaka latar an allihopa?

Ja jag vet mycket val att majoriteten foredrar ASOT. Det ar ju trancens mainstream just nu. Pa samma satt som att de flesta foredrar Norah Jones nar hon i mitt tycke inte ens ar halften sa bra som Sophie Zelmani.
Jag undrar just inte om Airbase kom till en punkt da han sjalv tittade tillbaka pa sina produktioner och insag att de flesta var riktigt veka och kande kanske att det var dags att ga vidare istallet for att bara sta och stampa pa samma punkt.

Sedan aterstar det ju att se om hans framtida produktioner blir nagra hojdare. Att byta stil betyder ju inte automatiskt att det blir bra.

Aye caramba. Det �r skillnad p� smak och att objektivt se p� en produktion. E-type g�r i mina �ron v�rdel�s musik. Men det �r v�ldigt bra producerat. F�ljaktligen �r E-type och personerna bakom honom bra producenter.

Att s�ga att Jezper kom till en punkt d�r han tittade p� allt han jobbat och slitit med och sade "n�, jag �r nog inte duktig iaf, b�st att g�ra n�got annat" �r ju n�got otroligt dissande mot Jezpers producerande. Att du inte tyckte om l�tarna var en annan sak, men inte kan du s�ga att de inte var v�lproducerade. Att du inte gillar hans musik betyder ju knappast att han �r en d�lig producent. P� samma s�tt som att bara f�r att jag inte har samma �sikt som du betyder ju inte det att du �r dum i huvudet.

Posted by trancedanne on Mar-12-2005 18:02:

Sorrow sa allt n�dv�ndigt h�r..
Airbase �ger, punkt slut. Han har redan bevisat hur bra producent han �r genom l�ten Theme from The Rock f�r ett antal �r sedan.
Vid den h�r tiden s� gjorde han ocks� en break l�t som heter "Top Break" och han bevisade redan h�r att det inte bara �r trance han �r bra p�..
Kan laddas ner ifr�n www.beatmaka.com

Posted by RebeL9 on Mar-13-2005 02:23:

Airbase latar ar inget vidare ur ett producentperspektiv heller. De flesta tranceproducenter jag varit i kontakt med har varit overrens om att hans latar ar daligt mastrade etc.
Visst han ar inte ensam om att ha daligt mastrade latar men nagra av hans latar later riktigt daligt.
Ta for exempel Richi M, som producerar ganska smorig popeurotrance. Men jamfor hans ljudbild med Airbase. Sa mycket klarare.

Daligt producerat i kombination med dalig fantasi blir daliga produktioner.
Minns forsta gangen jag horde honom for 5 ar sedan. Pa den tiden var han en ren Ferry/VDM-kopia fast blekare. Verkade som han forsokte kopiera andras sound rakt av. Sa trist nar producenter inte ens forsoker nischa sig sjalva

Posted by christian_rusch on Mar-13-2005 12:13:

Tja, s�ga vad man vill, jag tycker det �r kul att Jezper g�r vidare och utforskar sigsj�lv och musiken djupare. Sen vad Rebel9 och alla andra tycker om det skiter jag blankt i, f�r �rligt talat har det ingen som helst betydelse. Jezpers musik �r Jezpers musik och vill han producera nu-speed-tech-metal-polka s� woopdie, go for it...

Vet inte vad som �r mer tragiskt, att folk tjafsar om saker som inte har ett dugg med topicen att g�ra eller att Rebel9 efter flera �r fortfarande driver sin anti-airbasekampanj. L�gg ner, du har inget att tj�na p� att smutskasta Jeppe - �ven om det skulle vara ber�ttigat eller inte - du drar saker och ting till s�dana extremer att du bara framst�r som barnslig.

Alla vet att musikindustrin �r riktigt j�vla skev och att en liten skara i stort styr vad den stora viljel�sa massan ska lyssna p�... Gregs och min "The Promise" skickades till Armin �ver ett �r innan den kom ut p� Anjuna. D� spelades den aldrig, men n�r den �ter igen kom fast fr�n Anjuna var det ju en given l�t att spela. Vill ju inte vara otacksam, f�r det �r jag verkligen inte, men visst d�dar det en hel del av gl�djen i att vara en del av scenen. Man skulle kunna s�ga att scenen �r som l�sa f�rbindelser, man f�redrar n�got riktigare men i brist p� annat s� lockar det �nd�.

Om nu s� Jezper d� v�ljer att l�mna det skabbiga mainstreamfnasket f�r att s�ka n�got som f�r honom k�nns riktigare, �r det d� inte n�got efterstr�vansv�rt som du d� borde vara glad �ver Reb? Uppenbarligen g�r hans produktioner �t r�tt h�ll vad g�ller ditt smak och tycke, s� varf�r inte uppmuntra ist�llet? Det �r lite som att se en riktigt stor *jiggle jiggle* m�nniska som �r ute och springer... endera kan man t�nka "ah, spring du din feta j�vel" eller s� kan man t�nka "ah, respect".

Posted by CJ InterCity on Mar-13-2005 12:25:

quote:
Syftar du pa svenska producenter sa har han fortfarande lang vag mot snubbar som Son Kite (som saljer langt mycket mer an de flesta svenska tranceproducenterna), Ticon, Vibrasphere etc.

den h�r topicen �r ganska meningsl�s tycker jag f�r att det handlar helt enkelt om folks smak, den ena tycker om airbase den andra g�r det inte. men just denna mening h�r ovan fastnade jag f�r. Hur i h*lvete kan man j�mf�ra Airbase med Son Kite? det �r som att s�ga att solen borde lysa mindre s� att m�nen syns b�ttre

Posted by RebeL9 on Mar-13-2005 13:34:

vafor kan man inte jamfora Son Kite med Airbase. Och da syftar jag inte pa att bada producerar trance (aven om det ror sig om olika slags trance) utan pa att bada ar svenskar och ar kanda hos en svensk publik samt produktionsmassigt.

Angaende Ruschs inlagg sa kan jag inte annat an smale at hans pastaende. "anti-airbasekampanj" haha. Ar det det du kallar det?
Folk skulle kunna pasta idag att jag inte gillar Airbase om det inte vore for att jag hort hans latar i 5-6 ars tid. Jag gillade dem inte ens da. Och det har inget att gora med min smak eftersom jag gillade uplifting trance bade da och nu. Jag har helt enkelt alltid tyckt att hans produktioner later valdigt hemmagjorda och platta.
Visst ar melodierna extravaganta men det racker inte for att latarna haller i mer an en vecka.

jag var mer forvonad att Jezper gar vidare och lagger av med trancen precis nar han for en gangs skull borjar lata proffsigt. Fast det kanske ar som folk sager. Man ska lagga av nar man ligger pa topp. Vad vet jag.
Och jag haller med om att musikindustrin ar riktigt vriden. Ta bara en sadan lat som Tiestos Traffic. Tror nagon pa fullaste allvar att den hade blivit sa sonderspelad om en 18-aring fran norraste Abisko hade producerat den och slappt den pa en liten label? Skulle inte tro det.

Posted by christian_rusch on Mar-13-2005 14:39:

quote:
Folk skulle kunna pasta idag att jag inte gillar Airbase om det inte vore for att jag hort hans latar i 5-6 ars tid. Jag gillade dem inte ens da.

Knark?

Det ovan citerade �sido - f�r jag har fortfarande inte riktigt lyckats f�rst� vad du menar - s� vet jag att du inte gillar Jeppes musik, det har du basunerat ut p� forum �ver hela n�tet s� l�nge jag k�nt till dig, men det enda du �stadkommer genom att forts�tta som du h�ller p� �r att a) verka barnslig/avundsjuk, b) skapa os�mja samt c) dra topics off-topic. Sm�le eller kasta ur dig hur m�nga "haha" du vill, det brukar dyka upp s�dana n�r du inte har n�got att komma med, jag �r klar med den h�r topicen; f�r den - precis som alla andra likartade diskussioner du brukar dra ig�ng - leder aldrig n�gonvart.

Posted by CJ InterCity on Mar-13-2005 14:46:

quote:
Jag har helt enkelt alltid tyckt att hans produktioner later valdigt hemmagjorda och platta. Visst ar melodierna extravaganta men det racker inte for att latarna haller i mer an en vecka.

p� den punkten h�ller jag med... men Airbase var den f�rsta svenska tranceproducenten jag h�rde talas om, och det s�ger en hel del, f�r mig i af att han sedan blivit omk�rd av Mike Shiver, Christian Rusch osv �r en annan sak

Posted by Amplifire on Mar-13-2005 16:04:

Christian har sin vana trogen m�nga goda po�nger i sina inl�gg. Det jag inte f�rst�r �r hur vissa personer (l�s, Rebel9) orkar l�gga ner s� mycket energi p� helt l�nl�sa projekt. Det verkar vara riktigt sv�rt att inse att det �r om�jligt att hitta "h�rd fakta" n�r det g�ller vilka l�tar som �r bra, vilka producenter som �r duktiga och vilka stilar det �r som "g�ller". Den personliga smaken varierar som vi alla vet och det skulle bli mycket trevligare om man l�gger sin tid p� att lyfta fram den man tycker �r bra, ist�llet f�r att f�rs�ka trycka ner det man inte gillar. Det g�r n�mligen att n� ut med sitt budskap utan att p� samma g�ng f�rs�ka dra ner n�got annat i skiten.

Posted by trancedanne on Mar-13-2005 16:35:

Om Jezpers musik l�ter d�ligt mastrade, software aktikgt bla bla bla, hur fan kan man d� gilla gammla l�tar? De l�ter ju knappast b�ttre om man ska sitta och gemf�ra ljudkvaliten.
Rebel det d�r �r bara l�jligt att p�peka, han har �tminstone ett eget sound som folk k�nner igen och det �r inte m�nga alls som har idag.
Och det �r om�jligt att veta vilka som �r b�ttre producenter "Son Kite" eller "Airbase", Jezper g�r melodic, Son Kite progressive psy trance. Hur ser du det? �ven om det �r trance vi snackar om i helhet s� �r det olika genres som l�ter helt olikt varandra.
Hur vet du hur det skulle l�ta om Airbase producerade psy?
Det �r inte ens viktigt att veta vilka som �r b�ttre �n vem, detta �r en fr�ga om smak som n�gon annan sa tidigare.
Om man inte gillar musiken en m�nniska g�r s� �r han/hon fan inte s�mre producent �n n�gon annan f�r det.
Och sedan ang�ende Richi M�s l�tar, l�ter b�ttre mastrade �n airbase.. Har du s�tt killens studio? Och det �r inte Richi M som mastrar sina egna l�tar, han anlitar professionella m�nniskor som g�r det �t honom. Precis som de flesta andra som sl�pper skivor kommersiellt..

Posted by Glorie on Mar-13-2005 17:08:

quote:
Originally posted by CJ InterCity men just denna mening h�r ovan fastnade jag f�r. Hur i h*lvete kan man j�mf�ra Airbase med Son Kite? det �r som att s�ga att solen borde lysa mindre s� att m�nen syns b�ttre

haha good one!

quote:
Originally posted by CJ InterCity
att han sedan blivit omk�rd av Mike Shiver, Christian Rusch osv �r en annan sak

Airbase blev aldrig omk�rd, han ledde hela tiden och nu har han bara g�tt i m�l medan vissa forts�tter loppet.. as simple as that. I min mening; en riktig talang.

Posted by Vizay on Mar-13-2005 17:43:

livet �r inte en t�vling i alla l�gen, varf�r sitta och j�mf�ra massa olika artister bara f�r att f�rs�ka komma fram till vem som �r b�st eller s�mst.

det mesta av dagens musik �r bra, det handlar bara om att den �r bra p� olika s�tt. Om du bara v�gade �ppna dina �gon lite rebel s� skulle du slippa sitta och bli motsagd i varenda liknande tr�d du postar i.
Ta det inte fel, du �r s�kert en kanontrevlig person men du framst�r som redigt dryg n�r du j�mt sitter och s�ger att dittan och dattan �r v�rdel�sa producenter. Jag har inte h�rt dig skapa ett musikaliskt verk som ens �r i n�rheten av vad Airbase eller son kite har skapat s� vad ger egentligen dig r�tten att p�st� vem som �r b�st eller s�mst?

Posted by RebeL9 on Mar-14-2005 01:00:

quote:
Originally posted by Vizay
Jag har inte h�rt dig skapa ett musikaliskt verk som ens �r i n�rheten av vad Airbase eller son kite har skapat s� vad ger egentligen dig r�tten att p�st� vem som �r b�st eller s�mst?

det dar ar sa otroligt korkat sagt. Producenter som kastar ur sig "forsok battre sjalv" borde allvarligt fundera pa att sluta producera. Sa om en filmkritiker kritiserar en film for att vara en riktig kalkonrulle sa kan regissoren saga "forsok gora en battre film sjalv" ? Hur dumt later inte det.
Kan man inte utsta negativ kritik som producent sa bor man byta inriktning.

Verkade som jag trampade manga har pa tarna i mitt uttalande om Airbase, i synnerhet Christian Rusch. Vet ju att du ar en mycket god van till Airbase Christian men tyvarr det finns en varld bortom trance.nu dar alla bugar infor varje Airbaselat. Det finns faktiskt folk som faktiskt tycker att det mesta Airbase slappt ar riktigt daligt. Och det vet jag att jag inte ar ensam om. Leta bara upp traden pa "music"-sektionen har pa TA och notera hur manga som faktiskt tycker att Airbase bara ar en i mangden. Varken utstickande, nyskapande eller speciell pa nagot satt och vis. En som helt enkelt rider pa vagen av eurotrance som startades pa allvar av Ferry, VDM och ganget.

Forstor mig inte pa att man inte far kritisera vissa producenter. Om ni laste mitt tidigare inlagg sa skrev jag att Airbase fram till nu inte gjort nagot som intresserat mig. Med andra ord sa ar han inte en helt hopplos producent utan kan gora bra saker nar han vill.
Och notera hur mycket battre hans sista latar later produktionsmassigt jamfort med hans tidigare (tex Rahlatarna).

Och ratta mig om jag har fel men ar det inte meningen att skivbolaget ska bista en producent med mastringhjalp? Nar jag intervjuade 12Moons sa beratta han att hans skivbolag bad honom flyga over till Grekland for att sitta ner och mastra hans album. Ar det inte tanken att nar man slapper en skiva att den later bra i slutandan, oavsett vem som mastrat den?

Och slutligen, nej jag har inget personligt agg mot Airbase, och nej han ar inte den ende svenske producenten som i mitt tycke som later platt och ja det finns duktiga svenska tranceproducenter.

Posted by Airbase on Mar-14-2005 08:40:

Jag m�ste tacka alla som f�rs�ker f�rsvara mig och min musik, det �r v�ldigt sn�llt av er. Dock, precis som Rusch s�ger, s� har jag i flera �r l�st l�pmeter av RebeL9-�sikter om min musik som varken inspirerar eller hj�lper. Jag har inget emot RebeL9, du har r�tt till din �sikt, precis som alla andra. Olyckligtvis f�r dig �r d� att folks �sikter av min musik inte reflekterar min musik p� n�got s�tt. Vad folk tycker om min musik spelgar sig s�llan i n�stkommande produktioner. Jag har sedan min resa i branchen b�rjade gjort det jag velat g�ra. Jag har gjort det med de resurser jag har, och jag har n�jt mig med hur saker l�ter. Visst, jag har inte dynamiken som Armin, detaljrikedomen som BT, off mainstream-soundet som Holden eller melodierna som Vincent. Men vad g�r det egentligen, jag g�r det jag vill, och jag kan inte g�ra b�ttre �n jag �r bra. Utveckling tar tid, och jag har ingen br�dska, jag har inget slutprov rent musikaliskt som jag m�ste ta f�r att k�nna att nu har ingen r�tt att kritisera.

Jag kommer forts�tta g�ra musik jag gillar att g�ra, p� det s�ttet jag finner b�st, och gillar inte du det, s� �r jag glad om du hittar/hittat musik som du gillar. Jag f�resl�r att du startar en topic om just den musiken d�r du tycker till om hur bra den �r, och f�rhoppningsvis g�r den/de producenten/erna glada.

Eller det kanske �r f�r mainstream att s�ga att man tycker om n�got?

En sista grej ocks� om att jag lade trancen p� hyllan:
Att jag gjorde det har inte alls s� mycket med trancemusiken i sig att g�ra, utan f�r att branchen, som Rusch s�ger, �r ganska rutten, l�ngsam, sn�l och ytlig. I fall detta nu var otydligt.

God morgon och ha en bra dag allihop!

Till�gg:
Jag mastrar inte mina egna l�tar, det g�r skivbolagen.

Posted by Vizay on Mar-14-2005 10:03:

quote:
det dar ar sa otroligt korkat sagt. Producenter som kastar ur sig "forsok battre sjalv" borde allvarligt fundera pa att sluta producera. Sa om en filmkritiker kritiserar en film for att vara en riktig kalkonrulle sa kan regissoren saga "forsok gora en battre film sjalv" ? Hur dumt later inte det.
Kan man inte utsta negativ kritik som producent sa bor man byta inriktning.

Jag kan ha uttryckt mig en smula klumpigt i min ilska, jag menar inte att du inte ska f� tycka till om den musik du h�r, alla har r�tt till en �sikt, tom. du
Det jag inte tycker om �r n�r folk p�st�r att en artist �r _d�lig_ (allts� inte att man personligen inte tycker om sj�lva musiken utan s�ger rakt av att en l�t �r v�rdel�s, d�lig, usel, call it whatever you want). Det jag st�r mig p� med dig rebel �r att du aldrig kan g� ut och s�ga "den h�r l�ten f�ll mig inte i smaken" utan du ska j�mt komma och f�rel�sa om hur d�lig och v�rdel�s artisten �r. Let's face it, hur j�kla mainstream publiken �n har blivit s� gick t.ex. jespers l�tar hem, det m�ste ju tyda p� n�gonting eller hur?
Sen lyssnar givetvis inte alla p� hur en l�t �r mixad osv. men det spelar mindre roll i det h�r fallet.

quote:

Forstor mig inte pa att man inte far kritisera vissa producenter. Om ni laste mitt tidigare inlagg sa skrev jag att Airbase fram till nu inte gjort nagot som intresserat mig. Med andra ord sa ar han inte en helt hopplos producent utan kan gora bra saker nar han vill.
Och notera hur mycket battre hans sista latar later produktionsmassigt jamfort med hans tidigare (tex Rahlatarna).

Det �r ett s�nt h�r uttalande som jag ser som konstruktivt till skillnad fr�n vad du tidigare sagt, bara f�r att visa ett exempel
S� l�nge man kan motivera varf�r man inte tycker om det personligen s� fine men att s�ga att t.ex. jesper �r en d�lig producent kan man aldrig komma och p�st� f�r d� skulle han aldrig sl�ppt en enda skiva vilket du s�kert h�ller med om ocks�

quote:

Och ratta mig om jag har fel men ar det inte meningen att skivbolaget ska bista en producent med mastringhjalp? Nar jag intervjuade 12Moons sa beratta han att hans skivbolag bad honom flyga over till Grekland for att sitta ner och mastra hans album. Ar det inte tanken att nar man slapper en skiva att den later bra i slutandan, oavsett vem som mastrat den?

Som jag f�rst�tt det s� kan det d�r variera som fan. Vissa bolag har egna mastringskillar dom anlitar och vissa har inte r�d eller har kanske bara inte t�nkt p� det och l�ter artisterna mastra sina egna verk (vilket aldrig �r spec. lyckat imho, varf�r ska vi inte g� in p� h�r )

Pages (3): « 1 2 [3]