TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Yttrandefrihet vs. religion
Pages (6): « 1 2 [3] 4 5 6 »

Posted by Aendy on Jan-31-2006 13:23:

quote:
Originally posted by ArcticBeach
jovars, snart b�rjar v�l n�n sj�lvmordsv�g h�r uppe ox�, j�vla idioter, och folk undrar varf�r s� m�nga ogillar muslimer

ArcticBeach, med ditt resonemang s� borde det vara s� att om du �r d�pt genom svenska kyrkan b�r du ju �ven �ga en vit huva, eller?

Jag har sagt det f�rr och s�ger det igen: Muslimska extremister �r till Islam vad Ku Klux Klan �r till kristendomen.

Posted by Joe Nas on Jan-31-2006 15:02:

quote:
Originally posted by Aendy
ArcticBeach, med ditt resonemang s� borde det vara s� att om du �r d�pt genom svenska kyrkan b�r du ju �ven �ga en vit huva, eller?

haha vafan fick du det ifr�n, lite v�l l�ngs�kt

f�r v�l be om urs�kt f�r att man inte skrev EXTREMISTER d�, men f�r att va helt �rligt s� har jag inget till �vers f�r islam

Posted by Aendy on Jan-31-2006 15:49:

quote:
haha vafan fick du det ifr�n, lite v�l l�ngs�kt

f�r v�l be om urs�kt f�r att man inte skrev EXTREMISTER d�, men f�r att va helt �rligt s� har jag inget till �vers f�r islam

N�, jag m�rker det och d� �r du en precis lika god k�lsupare som de du kritiserar!

Posted by Joe Nas on Jan-31-2006 15:51:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,771210,00.html

om det h�r kommer h�nda s� kommer folk skita i vad som �r extremist och inte..

Posted by Aendy on Jan-31-2006 15:58:

quote:

�terigen, ett stort prov p� en inskr�nkt v�rldsbild men hey, alla kan ju inte vara lika.

Dessutom, om du ska h�nvisa till k�llor, anv�nd f�r guds skull inte Aftonbladet, det blir ju bara pinsamt.

Posted by St_Andrew on Jan-31-2006 16:41:

quote:

Menar du helt �rligt att du skulle skita i om muslimer var extremister eller vanliga muslimer om en terrorattack skedde i sverige? Och p� det s�ttet skylla p� alla Muslimer?!

M�ste erk�nna att s�nna som du skr�mmer mig lika mkt som Islamska extremister

Posted by zoric on Jan-31-2006 16:53:

M�nga kan inte skillnaden mellan vanliga muslimer och extremister/terrorister. Alla muslimer �r inte terrorister, s� �r det bara.

Det �r precis som de flesta tror att alla Bosnienserber �r terrorister och m�rdare. Det �r de inte..

Posted by reveal on Jan-31-2006 20:10:

http://sydsvenskan.se/varlden/article139385.ece

Det man v�l borde kunna s�ga n�gorlunda neutralt �r v�l �nd� att hur mycket man �n S�GER och SKRIVER saker, s� kan det aldrig vara lika illa som att D�DSHOTA folk. F�r min del k�nns det s�ledes att den andra parten i det h�r fallet �r den som g�tt till alldeles f�r stark motattack, och �r mycket v�rre �n "de som b�rjade".

Posted by St_Andrew on Jan-31-2006 20:29:

quote:
Originally posted by reveal
http://sydsvenskan.se/varlden/article139385.ece

Det man v�l borde kunna s�ga n�gorlunda neutralt �r v�l �nd� att hur mycket man �n S�GER och SKRIVER saker, s� kan det aldrig vara lika illa som att D�DSHOTA folk. F�r min del k�nns det s�ledes att den andra parten i det h�r fallet �r den som g�tt till alldeles f�r stark motattack, och �r mycket v�rre �n "de som b�rjade".

Mmm, b�rjar sp�r ut rej�lt det h�r. Hoppas bara Danmarks regering och Jyllandsposten st�r p� sig s� dom h�r j�vlarna inte vinner.

Posted by Joe Nas on Jan-31-2006 21:22:

quote:
Originally posted by Aendy
�terigen, ett stort prov p� en inskr�nkt v�rldsbild men hey, alla kan ju inte vara lika.

Dessutom, om du ska h�nvisa till k�llor, anv�nd f�r guds skull inte Aftonbladet, det blir ju bara pinsamt.

du verkar ju va lite tr�g t�nkt, det jag syfta p� �r om tex stockholm skulle drabbas av en terroristattack p�grund av detta eller va det �n �r, s� kommer folk bli anti islam s� det bara ryker om det, se va som h�nde nere i Australien, gick de och fr�ga dem de skulle ge sig p� om de va extremister ? nee dem gick p� och slog ner alla med mellan�stern utseende som det vore krig, kolla upp bilderna och filmerna som finns, folk va helt galna, och vad jag tror s� va det bara lite av vad som skulle bli h�r i Sverige om det nu skulle h�nda n�t, s� inse fakta ist�llet f�r att b�rja prata om annat hela tiden...

Posted by RebeL9 on Jan-31-2006 22:41:

australiensare �r v�l de sista som ska attackera fr�mlingar med tanke p� vilken m�rk historia de har bakom sig. utrotningen av aboriginerna �r bara ett av de v�rsta �vergreppen i historien. �vergrepp som man dessutom till stora delar inte ens bett om urs�kt.

s� nej tack. australiensare ska bespara sig besv�ret att attackera utl�nningar de borde g�ra upp med sitt f�rflutna.

Posted by St_Andrew on Feb-01-2006 15:27:

Diverse Europesiska Tidningar Publicerar Bilderna

Posted by BFS on Feb-01-2006 20:39:

Ni f�r tuta i mig hur mycket p�l�st dravel som helst, men folk som reagerar s� h�r har inget v�rde i mina �gon. Hur fan kan dom br�nna en nations flagga som l�ter folk fr�n v�rldens alla h�rn bo, f� bidrag, ut�va sin religion med statliga bidrag osv osv... Danmark m� ha en tight invandringspolitik men det har inget med detta att g�ra.

Ge dom ett finger och dom vill med tiden hugga hela armen av dig bara f�r att du inte gav dom handen fr�n b�rjan...

Alla dessa satans krav om urs�kter... Sen n�r skulle vi st�lla s�dana krav p� dom, och skulle vi g�ra det skulle dom bara br�nna ytterligare n�gra flaggor.

Jag kallar "dom" varken extremister eller islamister. Kulturkrock... och det �r fan inte v�r kultur som �r orsaken till krocken...

Posted by Aendy on Feb-01-2006 23:07:

quote:
du verkar ju va lite tr�g t�nkt, det jag syfta p� �r om tex stockholm skulle drabbas av en terroristattack p�grund av detta eller va det �n �r, s� kommer folk bli anti islam s� det bara ryker om det, se va som h�nde nere i Australien, gick de och fr�ga dem de skulle ge sig p� om de va extremister ? nee dem gick p� och slog ner alla med mellan�stern utseende som det vore krig, kolla upp bilderna och filmerna som finns, folk va helt galna, och vad jag tror s� va det bara lite av vad som skulle bli h�r i Sverige om det nu skulle h�nda n�t, s� inse fakta ist�llet f�r att b�rja prata om annat hela tiden...

Jag har inte pratat om annat... D� �r det nog du som inte f�rst�r vad jag skriver. Jag kan f�rst� att man blir tokig p� de som utf�r s�dana d�d men hur kan man koppla ihop det till alla muslimer. D� har man ju inte fattat hur deras samh�lle fungerar. Det �r en klick p� 20 pers som br�nner en dansk flagga. I samma stad �r d�r X antal hundratusen inv�nare som t�nker och k�nner "idioter, vafaen g�r ni s� f�r, vad f�r ont har de gjort oss, nu kommer vi bara f� en massa skit f�r att folk inte kan h�lla is�r religon med fanatism". Precis som n�r ett g�ng AIK:are hoppar in p� plan och sabbar en fotbollsmatch medan resten av AIK:s supportrar k�nner "idioter, nu f�r vi skit f�r detta". Varf�r tror du att deras samh�lle �r s� j�vla olikt v�rt?

Posted by Joe Nas on Feb-02-2006 15:44:

quote:
Den jordanska tidningen al-Shihan publicerade p� torsdagen teckningarna p� profeten Muhammed som orsakat protester i den muslimska v�rlden. Det skriver AFP.

Chefredakt�ren Jihad Momani fr�gar sig vad som skadar islam mest - teckningarna eller islamistiska sj�lvmordsbombare. I oktober d�dades 60 m�nniskor i en sj�lvmordsattack mot ett br�llop i huvudstaden Amman.

bra sagt!

Posted by St_Andrew on Feb-02-2006 15:47:

quote:
bra sagt!

Indeed. Men framf�rallt, v�ldigt modigt gjort av han!

Posted by RebeL9 on Feb-02-2006 20:45:

H�ller med. det var bra sagt. P� tiden att vissa grupper rannsakar sig sj�lva innan de proklamerar bojkott.

Hur som helst. Hittade ett bra inl�gg som islamologen Jan Hj�rpe skrivet i SVD:

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_11711478.asp

bra om man vill f�rst� den "andres" kontext.

Posted by RebeL9 on Feb-03-2006 22:56:

�ke Sander, Sveriges fr�mste religionssociolog (som f�r �vrigt ocks� �r en f�rel�sare till mig ) har svarat p� n�gra fr�gor om teckningarna i GP:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=256584

Posted by jofawe on Feb-03-2006 23:03:

Jag tycker det �r bra att ihmanerna tog upp detta i fredagsb�nen idag.

Blir det ingen r�tsida p� detta s� kommer nog ett krig mot oss h�r uppe, antingen ett heligt krig, eller, ett tredje..

F�rsta v�rldskriget startades ju av att n�gra sk�t n�gon .. det kr�vs inte mycket ibland.

Posted by Christian �. on Feb-04-2006 00:28:

quote:
Originally posted by jofawe

F�rsta v�rldskriget startades ju av att n�gra sk�t n�gon .. det kr�vs inte mycket ibland.

Det va �sterrikets tronf�ljare som blev skjuten i Sarajevo.
Men det va inte det som orsakade kriget utan snarare "startskottet", det finns m�nga orsaker till kriget bland annat imperalismen

Posted by reveal on Feb-04-2006 01:25:

quote:
Originally posted by RebeL9
�ke Sander, Sveriges fr�mste religionssociolog (som f�r �vrigt ocks� �r en f�rel�sare till mig ) har svarat p� n�gra fr�gor om teckningarna i GP:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=256584

K�ndes lite som att han inte v�gade ta n�gon st�ndpunkt, utan var _v�ldigt_ neutral...

Posted by RebeL9 on Feb-04-2006 05:04:

quote:
Originally posted by reveal
K�ndes lite som att han inte v�gade ta n�gon st�ndpunkt, utan var _v�ldigt_ neutral...

ja �ke �r en f�rnuftig karl. Men han s�ger �nd� n�got viktigt h�r:

Jag tror att teckningarna uppfattas som mer kr�nkande mot muslimerna �n mot deras tro. De ger uttryck f�r den koloniala tanken p� v�stv�rldens �verl�gsenhet. T�nk om det hade varit teckningar som p� samma s�tt karikerade judar eller svarta.

med andra ord s� �r teckningarna ingen attack i f�rsta hand mot Islam utan mot muslimerna och den postkoloniala synen p� dem.

Posted by zoric on Feb-04-2006 20:40:

Nu �r Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..

Vad har Sverige gjort?

Posted by Aendy on Feb-04-2006 22:23:

quote:
Originally posted by zoric
Nu �r Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..

Vad har Sverige gjort?

Byggnaderna r�kade st� p� samma tomt, tog de s�kra f�re det os�kra och br�nde allt...

Posted by zoric on Feb-04-2006 22:52:

Jepp. M�rkte det n�r jag l�ste DN f�r ett tag sen, men tack �nd�

Pages (6): « 1 2 [3] 4 5 6 »