TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Röker du?
Pages (4): « 1 2 [3] 4 »
Du tar fel där.
Att köra (lr hellre sagt, att transportera sig) är en nödvändighet.
Att röka är ingen nödvändighet; bara något som man gillar eller nån är beroende av.
När man kör bil vet man att det kan hända en olycka. Man tar risken för det men det går alltid i tanken.
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.
| quote: |
| Originally posted by ScuL Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt. |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik). |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar det där är ungefär som att säga att den enda anledningen till att folk dricker är för att vara coola... vilket inte stämmer... Jag röker, men knappast av anledningarna att jag vill verka häftig eller cool.. Mina anledningar till rökandet är väl att det är en väldigt social grej samt att det är gott.. Jag röker iofs inte speciellt mycket, 2-5 cigg per dag... |
| quote: |
| angående bilder på cigg-paketen.. Fy fan om det hade gått igenom. Förstår inte varför ni icke-rökare vill det så himla gärna..? Vill ni t.ex. att det ska finnas bilder av förstörda levrar och hjärnor på alla förpackningar alkohol som serveras/säljs? Hade det varit mysigt? Låt folk sköta sig själva ffs! |
på impulsivt & tillfälligt besök
jag är en person som är väldigt väldigt emot rökning i alla former. (behöver inte gå in på alla anledningar till varför, det är en halv vetenskap). jag förespråkar rökfria klubbar och restauranger och allt sånt. etc etc etc
MEN, för första gången tror jag
(fanfar) håller jag med Smekbar ang. det med varningsskyltar och bilder på allehanda varor liksom cigarettpaket. Folk som röker vet förmodligen mer än dom som inte röker, hur farligt det är o.s.v. Folk som äter helt fel mat (kostriktigt sett), vet mycket väl att det är farligt för dem ur hälsosynpunkt. Det finns ingen vits att fläka upp varningstexter och bilder på svarta lungor etc.
Finns väl ett undantag och det är väl såna som är alkoholister antar jag? De lär inte veta hur skadlig alkoholen är. Annan diskussion.
dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !
Det jag aldrig förstått och aldrig kommer förstå är varför man fortsätter? för det är inte gott första gången för någon. Rätta mig om jag har fel, har aldrig provat
men ingen av de rökare jag pratat med har påstått det.
för övrigt kan jag bara tillägga att jag e rätt förvånad över staplarna här ovan. 53 personer som aldrig provat. Jag som trodde jag var rätt ensam om att inte ha provat.. menar såklart inte överlag, (det finns ju hundratusentals som inte provat) men att det skulle finnas 53 till på SWETA!?! det skulle jag aldrig ha gissat på.
kul och se bara
Å andra sidan hade jag ju fatalt fel när jag skapade min "var har ni varit" (där man skulle säga vilka länder man varit i) då jag trodde!!! att fem länder var relativt vanligt, men det visade sig att de flesta här, hade varit i fler än 9-10 länder (som f.ö. var max-svarsalternativet i frågeställningen).
Tji fick jag.
Herrå!
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början. |
| quote: |
| icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem. |
| quote: |
| dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" ! |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausenman tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä. |
sorry
| quote: |
| Originally posted by Glorie flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge. |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? |
| quote: |
Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik). |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det? |
| quote: |
| Originally posted by ScuL du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större |
| quote: |
| om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex. kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott. |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra. |
| quote: |
| Sidospår om nått men... Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja. |
intressant diskussion.
mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew Nackdelarna med alkohol är tex inte lika stora som dom för rökning, och har däför lägre prioritet (dock försöker staten få oss att dricka mindre, köra säkrare etc). |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar tja... blev 'nej - har slutat' eftersom jag rökt en del.. har dock aldrig varit beroende utan har mest varit att det varit socialt och så... det är väl också enda fördelen som finns med cigg, samt att nickokicken man får som ovan nyttjare ger en extra boost till fyllan =) men, tycker det är dumt att röka, gör det därför oerhört sällan numera.. har även medverkat till att få 2 av mina bästa polare att sluta vilket känns rätt bra.. |
| quote: |
| Originally posted by Aendy klipsk quote av aendy |
| quote: |
| Originally posted by Virus Detta med rökförbud är tragisk. Det finns mer till livet än rökluktande hår. |
| quote: |
| Originally posted by Smekbar För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä. |
Att röka tobak har jag alltid låtit bli... verkar inte som man får ut något av det annat än lite abstinens då och då. Korkad drog imho, ska man göra något skadligt ska det f*n vara kul också! 
du citerar bara det som du vill svara på
| quote: |
| Originally posted by Smekbar Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra. |
| quote: |
Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja. |
| quote: |
| Originally posted by ScuL såg f.ö. nyss på nyhterna att Bhutan har införts totalförbud på använding och försäljning av tabak. kan bara hoppas att EU blir så smart att införa det här med. helst också alkhol. bort med skiten |
| quote: |
| Originally posted by n0bben- verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =( |


| quote: |
| För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S |
pengar finns det som sagt. å andra sidan... jag ska inte klaga föör mycket på sjukvården.. martijn berättade för mig (för ett tag sen) att i Holland får man betala sina egna operationer och dylikt. Kan bli en rätt saftig slant det...i sverige slipper man ju det, man får "bara stå i kö i två år" om det inte är akut. | quote: |
alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare. jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol. |
| quote: |
sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på. |
| quote: |
För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q |
| quote: |
| Originally posted by n0bben- hah, lycka till detta medför endast allt allting smugglas istället.. totalförbud är aldrig den rätta vägen, det fungerar inte verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =( |
| quote: |
| Originally posted by n0bben- intressant diskussion. mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S |
| quote: |
| är du verkligen säker på det? alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare. jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol. |
| quote: |
| hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =) |
| quote: |
| sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på. |
| quote: |
| För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q |
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre. |
| quote: |
| Originally posted by n0bben- har du tagit en titt på vårdköerna och dess utveckling under de senaste åren? standarden på vården i sig är kanske lika bra, men köerna är inte någon munter historia. nog för att vi kanske har mer åkommor idag (psykiska sjukdomar osv) men just därför behöver vården effektiviseras.. |
| quote: |
| där jag bor har de nu också valt att lägga ner sjukhuset, så i mitt fall måste jag åka 6 mil, även om det är akut. vad vitsen är med det har jag inte riktigt förstått. |
| quote: |
| Originally posted by St_Andrew Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte |
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.