TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Röker du?
Pages (4): « 1 2 [3] 4 »

Posted by ScuL on Nov-16-2004 21:02:

Du tar fel där.

Att köra (lr hellre sagt, att transportera sig) är en nödvändighet.
Att röka är ingen nödvändighet; bara något som man gillar eller nån är beroende av.

När man kör bil vet man att det kan hända en olycka. Man tar risken för det men det går alltid i tanken.
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.

Posted by Smekbar on Nov-16-2004 21:24:

quote:
Originally posted by ScuL
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.

så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).

Posted by St_Andrew on Nov-16-2004 21:33:

quote:
Originally posted by Smekbar
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).

skillnaden är hur farligt det är. Dom flesta som röker dör en tidig död om dom inte slutar röka, dock är det ytterst få som dör utav tuggummi.

Posted by St_Andrew on Nov-16-2004 21:39:

quote:
det där är ungefär som att säga att den enda anledningen till att folk dricker är för att vara coola... vilket inte stämmer... Jag röker, men knappast av anledningarna att jag vill verka häftig eller cool.. Mina anledningar till rökandet är väl att det är en väldigt social grej samt att det är gott.. Jag röker iofs inte speciellt mycket, 2-5 cigg per dag...

Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

quote:
angående bilder på cigg-paketen.. Fy fan om det hade gått igenom. Förstår inte varför ni icke-rökare vill det så himla gärna..? Vill ni t.ex. att det ska finnas bilder av förstörda levrar och hjärnor på alla förpackningar alkohol som serveras/säljs? Hade det varit mysigt? Låt folk sköta sig själva ffs!

icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.

Posted by Glorie on Nov-16-2004 21:52:

Hello! på impulsivt & tillfälligt besök

jag är en person som är väldigt väldigt emot rökning i alla former. (behöver inte gå in på alla anledningar till varför, det är en halv vetenskap). jag förespråkar rökfria klubbar och restauranger och allt sånt. etc etc etc

MEN, för första gången tror jag (fanfar) håller jag med Smekbar ang. det med varningsskyltar och bilder på allehanda varor liksom cigarettpaket. Folk som röker vet förmodligen mer än dom som inte röker, hur farligt det är o.s.v. Folk som äter helt fel mat (kostriktigt sett), vet mycket väl att det är farligt för dem ur hälsosynpunkt. Det finns ingen vits att fläka upp varningstexter och bilder på svarta lungor etc.

Finns väl ett undantag och det är väl såna som är alkoholister antar jag? De lär inte veta hur skadlig alkoholen är. Annan diskussion.

dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

Det jag aldrig förstått och aldrig kommer förstå är varför man fortsätter? för det är inte gott första gången för någon. Rätta mig om jag har fel, har aldrig provat men ingen av de rökare jag pratat med har påstått det.

för övrigt kan jag bara tillägga att jag e rätt förvånad över staplarna här ovan. 53 personer som aldrig provat. Jag som trodde jag var rätt ensam om att inte ha provat.. menar såklart inte överlag, (det finns ju hundratusentals som inte provat) men att det skulle finnas 53 till på SWETA!?! det skulle jag aldrig ha gissat på. kul och se bara

Å andra sidan hade jag ju fatalt fel när jag skapade min "var har ni varit" (där man skulle säga vilka länder man varit i) då jag trodde!!! att fem länder var relativt vanligt, men det visade sig att de flesta här, hade varit i fler än 9-10 länder (som f.ö. var max-svarsalternativet i frågeställningen). Tji fick jag.

Herrå!

Posted by Smekbar on Nov-16-2004 22:53:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

hur får du det till det? Kanske om man börjar röka när man är 13-14 eller så men det gjorde inte jag.
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?

quote:
icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.

jag anser iofs att sjukvården ska vara privat och tycker att det är fel att andra ska betala för mina åkommor, vad det än är för några.

quote:
dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

nä jag provade inte för att det skulle vara gott. Tror inte jag hade nån direkt tanke på smaken då utan såg det snarere som en socialt plus. Jag rökte ett par gånger utan någon större tanke bakom det och kom fram till att jag gillade det. Sen dess har jag rökt till och från och sen ca 4 månader tillbaka så röker jag lite mer regelbundet.
Jag tycker att det är en rätt sjysst grej om man håller det på en viss nivå. Jag har oerhört svårt att se mig själv som en som skulle röka ett paket om dagen, men det kanske kommer. Det vet man inte. Jag vet dock att när det gäller sånna här saker har jag oerhört stark självkontroll och känner jag att det blir för mycket drar jag ner på det. Har jag redan gjort ett par gånger.
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.

Posted by Glorie on Nov-16-2004 23:12:

quote:
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausenman tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.

flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

ang sjukvården, tycker ja inte den ska va privat. vi måste ta hand om varandra, va än man har för "sjukdom" eller problem. kosta vad det kosta vill. (Det är som att hitta fyra barn i en skog. två har blivit skjutna i benet och två har fastnat i rävsaxar och rivit upp stora köttsår och så tar man bara hand om de som blivit skjutna i benet och lämnar de andra). pengar har vi allt, vi bara placerar dem på fel håll. det absolut viktigaste i ett samhälle är att ta hand om människan, vilket stadium hon än befinner sig i..nyfödd som gammal. Det är därför det är så otroligt viktigt med yrken där man tar hand om människor.. allt från dagsisfröknar och lärare till doktorer, sjuksköterskor och hemvårdsbiträden. nu segla ja lite OT här sorry

Posted by Smekbar on Nov-16-2004 23:20:

quote:
Originally posted by Glorie
flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

där ser man.

Posted by ScuL on Nov-16-2004 23:27:

quote:
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det?

du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

quote:

Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).

det är som att jämföra bajs med sjoklad.
chansen att man får cancer från något som tuggummi är orealistiskt.. den är ungefär lika stor som chansen att man INTE får nån hälsoproblem pga rökning.

quote:
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?

om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex.
kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.

Posted by Smekbar on Nov-17-2004 00:02:

quote:
du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.

quote:
om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex. kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.

Sidospår om nått men...

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.

Posted by St_Andrew on Nov-17-2004 00:49:

quote:
Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.

Det är skillnad på skadliga produkter och skadliga produkter. Om fördelarna överväger nackdelarna så ses det oftast som acceptabelt, sämmhällets fördelar med rökning överväger inte nackdelarna på långa vägar, och är däför nått som ska bekämpas.

Nackdelarna med alkohol är tex inte lika stora som dom för rökning, och har däför lägre prioritet (dock försöker staten få oss att dricka mindre, köra säkrare etc).

quote:
Sidospår om nått men...

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.

Sant, en fråga bara, varför vill man försöka gilla nått som alla med fler än två hjärnceller idag vet är farligt?

Posted by n0bben on Nov-17-2004 08:31:

intressant diskussion.

mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S

quote:
Nackdelarna med alkohol är tex inte lika stora som dom för rökning, och har däför lägre prioritet (dock försöker staten få oss att dricka mindre, köra säkrare etc).

är du verkligen säker på det?
alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.
jag tror inte direkt rökning kan stå till svars för lika mycket som alkohol.

hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =)

sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på.

För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q

Posted by Aendy on Nov-17-2004 08:52:

quote:
tja... blev 'nej - har slutat' eftersom jag rökt en del.. har dock aldrig varit beroende utan har mest varit att det varit socialt och så... det är väl också enda fördelen som finns med cigg, samt att nickokicken man får som ovan nyttjare ger en extra boost till fyllan =) men, tycker det är dumt att röka, gör det därför oerhört sällan numera.. har även medverkat till att få 2 av mina bästa polare att sluta vilket känns rätt bra..

Posted by Smekbar on Nov-17-2004 12:11:

quote:
Originally posted by Aendy
klipsk quote av aendy

ja jag vet att jag skrivit det tidigare.. så såg läget ut då. det gör det inte nu längre. folk förändras, åsikter förändras. att man sagt eller gjort nått nån gång under sitt liv betyder inte att man har den åsikten resterande delen.

Posted by hyped_Lp on Nov-17-2004 12:53:

quote:
Originally posted by Virus
Detta med rökförbud är tragisk. Det finns mer till livet än rökluktande hår.

nja, det största problemet med rökning är att det skadar alla i omgivningen. jag snusar själv, men det skadar å andra sidan ingen annan.

Posted by reveal on Nov-17-2004 17:28:

quote:
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.

Givetvis gör man det. Är väl ingen konst att ta en paus?

Posted by Hauken on Nov-17-2004 18:15:

Att röka tobak har jag alltid låtit bli... verkar inte som man får ut något av det annat än lite abstinens då och då. Korkad drog imho, ska man göra något skadligt ska det f*n vara kul också!

Posted by ScuL on Nov-17-2004 18:29:

du citerar bara det som du vill svara på

quote:
Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.

det har de dock. de betalar för din hälsovård när du för problemer
så har de också fullständigt rätt i att göra något att förekomma dessa problemer.

quote:

håller jag inte med

såg f.ö. nyss på nyhterna att Bhutan har införts totalförbud på använding och försäljning av tabak. kan bara hoppas att EU blir så smart att införa det här med. helst också alkhol.
bort med skiten

Posted by n0bben on Nov-17-2004 18:49:

quote:

såg f.ö. nyss på nyhterna att Bhutan har införts totalförbud på använding och försäljning av tabak. kan bara hoppas att EU blir så smart att införa det här med. helst också alkhol.
bort med skiten

hah,
lycka till

detta medför endast allt allting smugglas istället..
totalförbud är aldrig den rätta vägen, det fungerar inte

verkade inte som någon ville argumentera mot mina åsikter ovan =(

Posted by Glorie on Nov-17-2004 19:48:

quote:
Originally posted by n0bben-

ja höll me i det mesta, (då brukar man inte bry sig om att argumentera emot) nu ska vi se

quote:
För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S

Sjukvården kunde bli bättre förvisso.. helt korrekt, den borde sättas i första hus. Varför den inte gör det är för mig oxå ett mysterium pengar finns det som sagt. å andra sidan... jag ska inte klaga föör mycket på sjukvården.. martijn berättade för mig (för ett tag sen) att i Holland får man betala sina egna operationer och dylikt. Kan bli en rätt saftig slant det...i sverige slipper man ju det, man får "bara stå i kö i två år" om det inte är akut.

quote:

alkoholen är nog den största boven i dagens samhälle. mycket våld är alkoholrelaterat, bilolyckor likaså, många familjer har säkert splittrats pga alkoholen. dessutom är det bra mycket mer pengar som går till att behandla alkoholister osv jämfört med rökare.

jag tycker exakt som du där. rökning kan visserligen skada andra personer, så som passiv rökning, men det går inte att jämföra "en person som skadat sina lungor av passiv rökning" (lär inte finnas extremt många fall) och "en person som blivit ihjälkörd av rattfyllerist" (finns definitivt många fall)

quote:

sen det här med bilderna på rökpaketen, så visst tycker jag att rökare särbehandlas negativt. för som sagt, då borde även alkohol osv ha sådana bilder, men det tror jag varken rödvinsvänstern eller backslickhögern skulle gå med på.

som ja sa tidigare, tycker jag det är fel med bilder. Det var ju tal om att de skulle sätta bilder på överviktiga människor på chokladkakor för inte så länge sen. "backslickhögern och rödvinsvänstern" haha

quote:

För övrigt har väl rökningen minskat ganska mycket de senaste åren, i alla fall bland killar, istället snusar de som aldrig förr :Q

jo siffrorna visar ju det iofs, men vad skulle nedgången rättfärdiga menar du? det är ju fortf. ett problem. dessutom ökar rökning bland tjejer, ska man bortse från det tänkte du? hängde inte me riktigt til the end där

Posted by ScuL on Nov-17-2004 20:12:

quote:
hah,
lycka till

detta medför endast allt allting smugglas istället..
totalförbud är aldrig den rätta vägen, det fungerar inte

jag vet att det inte fungerar för att det finns för många junks på världen men i min idealiskt världsbild skulle det vara perfekt

Posted by St_Andrew on Nov-17-2004 21:36:

quote:
intressant diskussion.

mina tankar; att göra sjukvården privat vore vansinnigt, klyftorna har redan ökat lavinartat i samhället och detta är ännu ett steg. givetvis blir det ju så att de rikare får förtur, eftersom de kan betala för sig osv. vad som behövs göras är att effektivisera dagens vårdsystem. Jag tycker det verkar som om alla pengar försvinner i s.k administration och andra osynliga faktorer, och detta bör granskas och justeras. För visst är det lustigt, skatterna höjs mer o mer men sjukvården blir sämre och sämre. Den ekvationen går inte ihop för mig. :S

Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre.

quote:
är du verkligen säker på det?

du har nog rätt när jag tänker efter, problemet med alkohol är dock i dom flesta fall folk som inte kan hantera det, problemet med rökning är alla som utövar det.

quote:
hur man ska lösa det problemet vet jag ej =( jag dricker själv alkohol och i ärlighetens namn skulle jag inte tänka mig att gå ut o festa med polare osv om man inte drack något alls. nu är jag måhända en vek individ men så är det =)

Håller med lite, skulle kännas konstigt... men som sagt, tror lösningen ligger i att utbilda folk mer..

quote:

som sagt, problemet med alkohol är inte alkoholen i sig, utan missutnyttjandet av den. Alkohol är bevisat bra för hälsan intaget i en måtlig mängd.

quote:

mjo, snus är ju inte helt bra heller, fast bättre än rökning antar jag.

Posted by n0bben on Nov-17-2004 22:28:

quote:
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte, vi botar mer människor än någonsin idag, vi återställer fler etc. Dock har vi högre krav än vad vi haft innan, men det sista sjukvården blivit är sämmre.

har du tagit en titt på vårdköerna och dess utveckling under de senaste åren? standarden på vården i sig är kanske lika bra, men köerna är inte någon munter historia. nog för att vi kanske har mer åkommor idag (psykiska sjukdomar osv) men just därför behöver vården effektiviseras..

där jag bor har de nu också valt att lägga ner sjukhuset, så i mitt fall måste jag åka 6 mil, även om det är akut. vad vitsen är med det har jag inte riktigt förstått.

Posted by St_Andrew on Nov-17-2004 22:48:

quote:
har du tagit en titt på vårdköerna och dess utveckling under de senaste åren? standarden på vården i sig är kanske lika bra, men köerna är inte någon munter historia. nog för att vi kanske har mer åkommor idag (psykiska sjukdomar osv) men just därför behöver vården effektiviseras..

Vi har mer läkare och sjuksköterskor idag än vi någonsin haft innan, dock har andelen patienter ökat drastiskt, och tyvärr hittade jag ingen info om hur vårdkööerna förändras genom åren. Men en intresant sak är att folk idag söker vård för saker som man inte gjorde för ett antal år sen. Många utav dom som har långa väntetider har det för att det inte är akut, det är nått man inte ens skulle ha opererat för för 10 år sedan.

med det sagt kan jag till viss del hålla med om att vården behöver effektiviseras, men "Hotet" är överdrivet.

quote:
där jag bor har de nu också valt att lägga ner sjukhuset, så i mitt fall måste jag åka 6 mil, även om det är akut. vad vitsen är med det har jag inte riktigt förstått.

billigare?

Posted by Glorie on Nov-17-2004 23:02:

quote:
Jag fattar inte hur folk kan påstå att sjukvården blivit sämmre, för det har den verkligen inte

sure, vi har lärt oss att hålla varandra vid liv längre. vi botar många. Inget om det men

som Nobben sa... sjukhus lägger ner överallt.. kanske inte i din stad Örebro.. där finns ett Universitetssjukhus. du drabbas inte. I sundsvall där jag kommer från t.ex. har man stängt ner halva sjukhuset och vi har ett stort lasarett kan jag tillägga. Längre upp i Norrland är avstånden avsevärt mkt längre än 6 mil för att få sjukvård. Nyligen la de ner helikoptertrafiken i Jämtland t.e.x. Det blev för dyrt att ha en helikopter beredd att rädda folk i nöd (t.ex. i fjällen) Så det e bara om man bor i tätbefolkade områden i Sverige som man har nära till sjukvård.

för att inte tala om alla stackars havande mammor som tvingas åka i förlossningsvärkar hela vägen från Sthlm till Västerås eller Eskilstuna. Känns sådär bra. och just det, I norrbotten äre på förslag att lägga ner BB i Kiruna, Piteå och Kalix. Jga undrar vart dom ska föda sina barn.

för att inte tala om alla vårdplatser som har försvunnit.
När äldrereformen genomfördes förklarade politiker att landstingen skulle ha kvar typ mer än 70000 vårdplatser. Idag återstår mindre än hälften. Det ger en omöjlig situation, med långa vårdköer, korta vårdtider och orimligt tryck på primärvården och kommunernas äldreomsorg. Det i sin tur leder till utbrändhet bland den tappra arbetskår som vi har (syftar på sjukvårdare i alla former, hemvårdsbiträden, sjuksköterskor u name it) finns flera bevis på att så är fallet. Det är den arbetsgrupp i Sverige som har största procenttalet sjukskrivningar.

eller väntetiderna som finns på akuten t.e.x. Hur många gånger har man inte hört om barn som fått sitta med en bruten arm eller dylikt i sju timmar i väntan på att få vård.

ang. vårdköerna igen... ska äldre människor tvingas bli invalidiserade för att det i vissa landsting är 2-års-väntetid på en operation för sin höftled? Möjligheten att få behandling inom den offentliga vården för svåra ryggåkommor och rent av hjärtbesvär är alltmer inskränkt.

och angående vårdplatserna.. min farfar låg i dödsplågor i korridoren på avdelningen... (och de hade han ett tag, för han dog inte direkt av sin skelett-cancer) alla som gick förbi glodde, för det e ju en rätt udda syn att se en gammal man ha så ont och visa det. Det var inte kul. I absolut sista slutskedet fick han komma till det rum "där man ligger i, i väntan på döden" men det var då det. Varför? Sjukhuset hade inte plats för honom.

så nog tycker jag det kan skjutas till mer pengar till sjukvården allt...för att förbättra den.

Pages (4): « 1 2 [3] 4 »