TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 3 [4] 5 6 7 8 »
Jag är ganska trångsynt, eller iaf var jag det tidigare.
Jag har massa Muslimska vänner, ännu fler Hinduiska(skriver man så), känner inte så många Judar, mina allra flersta vänner är Kristna (Protestanter och Katoliker osv.)
Rent generellt tycker jag från en ganska objektiv sits att både Islam och Hinuismen kan vara rent ut sagt korkade, inte minst i deras syn på äktenskap och dyl. och av de bägge är Islam helt sjukt.
Jag har två vänner, dom är gifta idag, han är Hindu och hon är Muslim, mkt ovanlig kombination då de eg. inte få gifta sig. Deras religösa sammfund, deras släkt och gamla vänner pratar inte med dom längre.
Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me.
Bara några exempel, och eg. OT då det inte handlade om det, men såg att det tagits upp tidigare.
För min del skulle det kvitta om det byggdes mosker el, tempel för alla möjliga och omöjliga religioner. Men tyvär finns det alldeles för många fientliga/rasistiska personer idag, är ju som tydligt är inte så lätt.
Och som nämnt tidiagare, det skule inte finnas en chans att ett kristet sammfund skulle få bygga en kyrka med kyrktorn i ett muslimskt land.
Om det upprör folk så förtvivlat att de inte får bygga sitt tempel så går det ju alltid att flytta nånstans där religionen utövas.. eller!??
Visst fan handlar religion till viss del om makt och att kontrollera massan!
Kristendomens viktigate betydelse under medeltiden var att bekräfta ståndsamhällets (adel, prästerskap, bönder) värderingar och att förhindra förändring.
Man såg ståndssamhället som en organism, en kropp, där varje del hade en viss funktion att fylla. Adeln krigade, prästerna bad, och bönderna arbetade.
Jag är hyfsat insatt i alla religioner, och tror ni verkligen det är någon slump att just kristendomen spelar en sån periferi roll i vårt västerländska samhälle när just den religionen är en av de mest fundamentalistiska och har använts i så brutala syften genom åren?
Vem fan vill inte hålla sig så långt bort från kristendom som möjligt...
Koranen behandlar kvinnor betydligt bättre än Bibeln, den är juh ändå skriven 500-600 år senare av någon eller några som uppenbarligen läst Bibeln. När den kom till bland arabfolken hade kvinnor nästan ingen legal status alls och var en mycket positiv förändring.
Till exempel såldes kvinnor in i äktenskap som mannen kunde bryta när han ville. De hade heller inte rätt att ärva eller inneha egendom. Islam och koranen ville att män och kvinnor skulle leva under samma villkor.
Men tyvärr som allt annat så har Koranen tolkats annorlunda under andra perioder vilket lett till en lägre status för kvinnor.
Med andra ord, Islam och Koranen degraderar inte kvinnan på något sätt. En del av utövarna gör det och har länge gjort det.
En sak ska ni ha klart för er, det finns INGEN frommare religion än Islam i sitt renaste stadium.
Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger 
Rekommenderar er andra som inte är fullt så pålästa att läsa följande sida:
http://www.islamiska.org/s/kvhs1.htm
Det behandlar kvinnornas roll i Islam.
| quote: |
| Originally posted by JayBee EDIT: glömde säga: vad fan vet du om vad jag vet om buddismen.. shit lär dig vad jag vet om vad du kritiserar innan du kritiserar |
| Originally posted by JayBee inget starkt intresse, kommer knappast bli munk |
haha
där fick jag svar på tal, så det heter duga (ang mensen)

andrew.. ok.. ang. citatet. nej jag tolkar det inte heller som att de inte FÅR be i en moske under mens.. men jag var totalt övertygad om att så var fallet innan (för typ 30 min. sen) men nu när rebel också skrivit hur det är, så får jag väl bita i det sura äpplet och vara införstådd med det
ang. det med kobran så skippar vi det 
rebel, du sa ju detta till goldiluxe? eller menade du det inte till henne?
Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)
mena du inte då att hon inte var tolerant och vänligt sinnad? så tolkade i alla fall jag det.
aendy, huuuuh, fy fan vilket svin till människa den där gubben var

| Originally posted by chjo Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me. |
| Originally posted by RebeL9 Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger ![]() |

Glorie: Jag vet inte om hon är tolerant eller inte. Iallafall verkar hon inte ge bilden av sig som en tolerant människa. Därför skrev jag att tur att det finns toleranta människor i landet som ändå kan tänka sig leva sida vid sida med muslimer och umgås över religionsgränserna.
| Originally posted by WhiteRussian Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar! Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa. |
rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. vissa regler och sånt fanns för en anledning under den tiden men saker och ting förändras. EX: mannen är kvinnans företrädare för han försörjer familjen.
men i dagens samhälle (i sverige i alla fall) så måste oftast kvinnan hjälpa till och försörja eller gör det oavsett om hon behöver eller inte. det är ett utav många exempel. nån borde göra en bibel/koranen 2000
nya nummret ute nu! typ 
En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt?
| Originally posted by Goldiluxe Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot? Alla valjer inte den forandringen. och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv. |
| Originally posted by JayBee sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det? |
| Originally posted by RebeL9 Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? |
)| quote: |
Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen). |
| Originally posted by JayBee rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. |

| Originally posted by Aendy En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt? |
| Originally posted by JayBee men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha |
| Originally posted by Aendy En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt? |
| Originally posted by St_Andrew "Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning." |
| Originally posted by WhiteRussian Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?! ...Jesus... |
att svenskar tycker om julen!!?
Originally posted by JayBee att svenskar tycker om julen!!?sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det. |
Originally posted by JayBee att svenskar tycker om julen!!?sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det. |

| Originally posted by RebeL9 Det hör väl inte till saken om svenskar gillar det eller inte? Jag påpekade att det är sånt vi lånat in från utlandet och de flesta högtider och seder är ju ickesvenska. Hur hade hon då tänkt sträva mot ett statiskt oföränderligt Sverige om vi redan är fullproppade med inlånade seder och ting? Pizza, kebab, hamburgare etc. Bara vår matkultur i Sverige vittnar ju om att det inte finns så mycket svenskt kvar. |
| Originally posted by RebeL9 Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? Såvitt jag vet har Sverige haft en invandrarvänlig regering under större delen av 1900-talet. |
| Bara för att du är emot förändring behöver inte betyda att alla andra svenskar tänker och resonerar som dig. |
| Invandrare som kommit till Sverige kommer hit för att finna lyckan och trygghet. De bjuds till och med på förmånen att utöva sin religion i fred. Vill du verkligen ta ifrån dem den rätten? |
| Och vad i Sverige är det som är så välbevarat? Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen). |
Nåt av de få vettiga saker som kommit från folkpartiet är språkkravet som kom inför förra valet... ana hur det hade underlättat för mig om föräldrarna till de elever jag har hade kunnat hjälplig svenska!
| Originally posted by Goldiluxe jag ger upp. ha ett underbart liv allihopa.blanda inte in mig. |