TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 3 [4] 5 6 7 8 »

Posted by chjo on Dec-01-2003 18:55:

Jag är ganska trångsynt, eller iaf var jag det tidigare.
Jag har massa Muslimska vänner, ännu fler Hinduiska(skriver man så), känner inte så många Judar, mina allra flersta vänner är Kristna (Protestanter och Katoliker osv.)

Rent generellt tycker jag från en ganska objektiv sits att både Islam och Hinuismen kan vara rent ut sagt korkade, inte minst i deras syn på äktenskap och dyl. och av de bägge är Islam helt sjukt.
Jag har två vänner, dom är gifta idag, han är Hindu och hon är Muslim, mkt ovanlig kombination då de eg. inte få gifta sig. Deras religösa sammfund, deras släkt och gamla vänner pratar inte med dom längre.
Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me.
Bara några exempel, och eg. OT då det inte handlade om det, men såg att det tagits upp tidigare.

För min del skulle det kvitta om det byggdes mosker el, tempel för alla möjliga och omöjliga religioner. Men tyvär finns det alldeles för många fientliga/rasistiska personer idag, är ju som tydligt är inte så lätt.
Och som nämnt tidiagare, det skule inte finnas en chans att ett kristet sammfund skulle få bygga en kyrka med kyrktorn i ett muslimskt land.
Om det upprör folk så förtvivlat att de inte får bygga sitt tempel så går det ju alltid att flytta nånstans där religionen utövas.. eller!??

Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 18:57:

Visst fan handlar religion till viss del om makt och att kontrollera massan!

Kristendomens viktigate betydelse under medeltiden var att bekräfta ståndsamhällets (adel, prästerskap, bönder) värderingar och att förhindra förändring.

Man såg ståndssamhället som en organism, en kropp, där varje del hade en viss funktion att fylla. Adeln krigade, prästerna bad, och bönderna arbetade.

Jag är hyfsat insatt i alla religioner, och tror ni verkligen det är någon slump att just kristendomen spelar en sån periferi roll i vårt västerländska samhälle när just den religionen är en av de mest fundamentalistiska och har använts i så brutala syften genom åren?

Vem fan vill inte hålla sig så långt bort från kristendom som möjligt...

Koranen behandlar kvinnor betydligt bättre än Bibeln, den är juh ändå skriven 500-600 år senare av någon eller några som uppenbarligen läst Bibeln. När den kom till bland arabfolken hade kvinnor nästan ingen legal status alls och var en mycket positiv förändring.

Till exempel såldes kvinnor in i äktenskap som mannen kunde bryta när han ville. De hade heller inte rätt att ärva eller inneha egendom. Islam och koranen ville att män och kvinnor skulle leva under samma villkor.

Men tyvärr som allt annat så har Koranen tolkats annorlunda under andra perioder vilket lett till en lägre status för kvinnor.

Med andra ord, Islam och Koranen degraderar inte kvinnan på något sätt. En del av utövarna gör det och har länge gjort det.

En sak ska ni ha klart för er, det finns INGEN frommare religion än Islam i sitt renaste stadium.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 19:02:

Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger

Rekommenderar er andra som inte är fullt så pålästa att läsa följande sida:

http://www.islamiska.org/s/kvhs1.htm

Det behandlar kvinnornas roll i Islam.

Posted by Aendy on Dec-01-2003 19:03:

quote:
Originally posted by JayBee
EDIT: glömde säga: vad fan vet du om vad jag vet om buddismen.. shit lär dig vad jag vet om vad du kritiserar innan du kritiserar

quote:
inget starkt intresse, kommer knappast bli munk

Inte många buddister är munkar fast att de har ett starkt "intresse". Lika lite som att många kristna är präster...

Posted by Glorie on Dec-01-2003 19:06:

Ghost Smilie

haha där fick jag svar på tal, så det heter duga (ang mensen)

andrew.. ok.. ang. citatet. nej jag tolkar det inte heller som att de inte FÅR be i en moske under mens.. men jag var totalt övertygad om att så var fallet innan (för typ 30 min. sen) men nu när rebel också skrivit hur det är, så får jag väl bita i det sura äpplet och vara införstådd med det

ang. det med kobran så skippar vi det

rebel, du sa ju detta till goldiluxe? eller menade du det inte till henne?

Och ännu mer tur att det finns så toleranta och vänligt sinnade människor som kan tänka sig en moské i sin respektive stad (tex stockholm, trollhättan, uppsala)

mena du inte då att hon inte var tolerant och vänligt sinnad? så tolkade i alla fall jag det.

aendy, huuuuh, fy fan vilket svin till människa den där gubben var

Posted by Aendy on Dec-01-2003 19:06:

quote:
Originally posted by chjo
Ska man sträcka sig ännu längra så har det ju på flera håll gått så långt att folk blir dödade för deras kärlek till "fel" personer.. och det är inom främst Islam, men kan förekomma inom Hinduismen me.

Hmm... eller i kristendomen, protestanter och katoliker är inte alltid så såta vänner de heller!

Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 19:08:

quote:
Originally posted by RebeL9
Väl skrivet WhiteRussian. Och jag som trodde du bara kunde förespråka droger

Tack,
Jag har andra intressen också,

Kul att 20 poäng Historia kommer till nytta på ett tranceforum...
Jaja, tillbaks till pluggandet...tenta på torsdag.

Ingen som har något att säga om skillnaderna mellan Qinq-dynastin och Mogulriket?

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 19:08:

Glorie: Jag vet inte om hon är tolerant eller inte. Iallafall verkar hon inte ge bilden av sig som en tolerant människa. Därför skrev jag att tur att det finns toleranta människor i landet som ändå kan tänka sig leva sida vid sida med muslimer och umgås över religionsgränserna.

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 19:09:

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Big ups till dig Rebel som försöker slåss mot fördomar!

Tyvärr kommer de alltid existera så länge människor är rädda för förändring. Människor är extremt konservativa.

Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot?
Alla valjer inte den forandringen.
och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv.

Jag ma vara konservativ, men vill JAG ha forandring, sa FLYTTAR JAG TILL FORANDRING, vilket jag har gjort.

Men jag vill komma hem till ett Sverige som kanns bevarat.
Sen behover det inte vara att manniskor ar radda eller konservativa.
Dem kanske helt enkelt ar nojda med vad dem har och vad som finns??

Vad jag vet betyder det mycket for manniskor att man kanner att alla gor nytta och bidrar med arbetskraft och positiva saker o ting till samhallet och sin omgivning.

Flyttar man till ett nytt land men lever kvar i det gamla, ar det kanske svart att se nagon nytta i dem manniskorna?
Och darfor ar man inte villig att investera tid , forstaelse och pengar?

Posted by JayBee on Dec-01-2003 19:12:

rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan. vissa regler och sånt fanns för en anledning under den tiden men saker och ting förändras. EX: mannen är kvinnans företrädare för han försörjer familjen.

men i dagens samhälle (i sverige i alla fall) så måste oftast kvinnan hjälpa till och försörja eller gör det oavsett om hon behöver eller inte. det är ett utav många exempel. nån borde göra en bibel/koranen 2000 nya nummret ute nu! typ

Posted by Aendy on Dec-01-2003 19:12:

En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt?

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 19:15:

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Jo, men varfor skall sadana forandringar komma till ett land dar majoriteten av befolkningen inte ar villiga att ta emot?
Alla valjer inte den forandringen.
och som sagt flyttar jag till ett annat land, far jag faktiskt anpassa mig, sprak, levnadssatt, osv.

Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? Såvitt jag vet har Sverige haft en invandrarvänlig regering under större delen av 1900-talet. Bara för att du är emot förändring behöver inte betyda att alla andra svenskar tänker och resonerar som dig.
Invandrare som kommit till Sverige kommer hit för att finna lyckan och trygghet. De bjuds till och med på förmånen att utöva sin religion i fred. Vill du verkligen ta ifrån dem den rätten?
Och vad i Sverige är det som är så välbevarat? Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen).

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 19:15:

quote:
sålänge det inte ingår minaret torn och jag föredrar att inte skatte betalare behöver pröjsa för dem. sen har jag ioförsig ingen aning om hur det är nu faktist. vem har betalat för de kyrkor och moskér som finns? MR.Påläst kanske vet? alla som är födda här är automatiskt kristna oxo tror jag och pröjsar typ 1% skatt till kyrkan om jag inte har fel. funderar på att hoppa över detta men vad får man igentligen om man är kvar? begravning? eller vad? nån som vet mer om det?

Vi betalar kyrkoskatt.
Inkomstbaserat, for mig var det tror jag lite mer an 1000 sek om aret.
For det far jag gifta mig utan nagon storre kostnad i kyrkan, o bli begravd.
Tack for det televerket.

Jag har gatt ur kyrkan.

Posted by JayBee on Dec-01-2003 19:17:

quote:
Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar?
det är väl en ganska splittrad åsikt eller?(denna tråd stärker den teorin )

quote:

Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen).
men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha

Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 19:17:

quote:
rebel: men en sak som jag ser som jobbigt med all religion idag är att folk följer ordagrant vad som skrev för länge sedan.

Men så är det juh inte! Tolknigen ändras hela tiden! Var trodde du egentligen Vatikanen sysslade med? Varför finns det en stor debatt om de ska "acceptera" kondomer eller inte?

Skulle _alla_ följa det som står ordagrant i Koranen skulle nog världen vara så nära fullkomlig som möjligt.
Skulle gärna vilja säga att samma sak gäller Bibeln, but I ain't so sure,

Nej, fan det är nog dags att läsa hela Koranen, som visst finns på svenska.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 19:19:

quote:
Originally posted by Aendy
En fråga angående mens och Ramadan för de som vet. Under mensen får man inte fasta, be m.m. Men visst är det så att man måste ta igen de dagar av Ramadan man missar p.g.a. mensen vid en annan tidpunkt?

Ja man kan ta igen missade dagar vid ett annat tillfälle. Det gäller även folk som är på resande fot, sjuka, gamla och svaga och Havande kvinnor. Havande kvinnor ska i gengäld ge mat till någon fattig för att hon avstår fastan.

Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 19:19:

quote:
men det som du har nämnt är sådant som svenskarna vill ha

Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!

...Jesus...

Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 19:20:

quote:
Originally posted by Aendy

quote:
Originally posted by St_Andrew
"Kvinnan är till exempel befriad från de dagliga bönerna och från fastan i månaden Ramadan under sin menstruation och upp till 40 dagar efter förlossning. Hon är också befriad från att fasta under graviditet och när hon ammar sitt barn om det finns någon fara för hennes eller barnets hälsa. Hon kan ta igen de dagar hon missat att fasta när det passar henne. Hon behöver inte ta igen de böner hon missat under menstruation eller blödning efter förlossning."

Posted by JayBee on Dec-01-2003 19:23:

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Snälla, FÖRKLARA vad du menar! Jag hajar ingenting, menar du verkligen ordagrant vad som står där?!

...Jesus...
att svenskar tycker om julen!!?

sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 19:27:

quote:

sen för att kommentera ditt andra inlägg så svarade du bara på bekostnad utav det som har ändrats men mycket har inte det.. ta mitt exempel som en sak. du svarade ju alldrig på det.

Det hör väl inte till saken om svenskar gillar det eller inte? Jag påpekade att det är sånt vi lånat in från utlandet och de flesta högtider och seder är ju ickesvenska.
Hur hade hon då tänkt sträva mot ett statiskt oföränderligt Sverige om vi redan är fullproppade med inlånade seder och ting? Pizza, kebab, hamburgare etc. Bara vår matkultur i Sverige vittnar ju om att det inte finns så mycket svenskt kvar.

Posted by WhiteRussian on Dec-01-2003 19:27:

quote:

Jag förstår seriöst inte vad du pratar om Jaybee, som vanligt ungefär...

Du skrev juh att Halloween, Julen and whatever var sådant "svenskarna vill ha"
Detta är juh importer precis som Islam! Hur kan du veta om vikingarna var så jävla heta på kristendom när det importerades?!

Halloween gillar jag inte för fem öre om jag ska vara ärlig, äcklig amerikansk imperialism.

Posted by JayBee on Dec-01-2003 19:33:

quote:
Det hör väl inte till saken om svenskar gillar det eller inte? Jag påpekade att det är sånt vi lånat in från utlandet och de flesta högtider och seder är ju ickesvenska.
Hur hade hon då tänkt sträva mot ett statiskt oföränderligt Sverige om vi redan är fullproppade med inlånade seder och ting? Pizza, kebab, hamburgare etc. Bara vår matkultur i Sverige vittnar ju om att det inte finns så mycket svenskt kvar.
vadå "hon" hmm ok vet inte vad du menar nu.. jag kanske läste fel i ditt förra inlägg eller nått. så skit i vad jag sa då

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 19:40:

quote:
Hur kan du vara så säker på att alla i Sverige är emot förändringar? Såvitt jag vet har Sverige haft en invandrarvänlig regering under större delen av 1900-talet.

Ar regeringen verkligen folket som lever i landet och ar dem normala manniskorna?
Sverige ar opportunister som ar blinda.

quote:
Bara för att du är emot förändring behöver inte betyda att alla andra svenskar tänker och resonerar som dig.

Jag ar inte emot forandring, jag flyttade till forandring, men uppskattade inte att bo i dem vanliga delarna dar dem 'vanliga manniskorna bor' da jag ar den enda vita tjejen som traskar pa gatorna och far stu ut med gang av ackliga man som grisar sig och glor pa mig for att jag ser annorlunda ut ?
Eller ar det kanske for att jag ar kvinna som gar ensam pa gatan?
Det far du juh inte ens gora tex i Afghanistan, dar maste du ha en man vid din sida, och gud forbjude om det inte ar din man, far eller bror!

quote:
Invandrare som kommit till Sverige kommer hit för att finna lyckan och trygghet. De bjuds till och med på förmånen att utöva sin religion i fred. Vill du verkligen ta ifrån dem den rätten?

Tryggheten har dem, och det ar sjalvklart underbart, men varfor inte oppna sig for vara regler och lagar?
Ska lagstiftingen behovas andras for att folk utifran kommer hit?
Matsedeln i skolan, sverige tillater t.om BARNAKTENSKAP!
FRUKTANSVART.
Hur manga vill lara sig spraket? Kan man inte sitt nya lands sprak ( sa lange landet inte ar 2 sprakigt engelskt) maste man lara sig, for att fa jobb, och da kunna trivas med sig sjalv och kunna forsorja sig.
Sa ar det for alla, vart man an ar, men inte i Sverige??
mesigt.

quote:
Och vad i Sverige är det som är så välbevarat? Det mesta är ju inlånat från utlandet. Halloween, Alla Hjärtans Dag, och inte ens Julen är en svensk högtid (gammal romersk högtid till äran av den Uppgående Solen).

Jag tanker pa det svenska folket,till viss del det konservativa,att kunna ga trygg pa gatorna, inga gangbrak eller rasism( at bada hallen ), ansvarsfulla glada manniskor som drar sitt stra till stacken.
Var vackra natur, och kultur ar ett plus.

I vilket fall sa i botten ligger alltid brist pa kommunikation, forstaelse, och var typiska vanliga och valmenande hjalp som bara blir fel for vi inte har resurserna att integrera alla dessa manniskor, som manga behover psykisk hjalp for att bearbeta hemska upplevelser fran sitt forna liv..

jag ger upp.

ha ett underbart liv allihopa.blanda inte in mig.

Posted by Aendy on Dec-01-2003 19:45:

Nåt av de få vettiga saker som kommit från folkpartiet är språkkravet som kom inför förra valet... ana hur det hade underlättat för mig om föräldrarna till de elever jag har hade kunnat hjälplig svenska!

Posted by JayBee on Dec-01-2003 19:46:

quote:
Originally posted by Goldiluxe

jag ger upp.

ha ett underbart liv allihopa.blanda inte in mig.
Aint that the truth?

Pages (8): « 1 2 3 [4] 5 6 7 8 »