TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Lumpen Tråden
Pages (5): « 1 2 3 [4] 5 »

Posted by nils on Oct-10-2004 18:52:

mheh
jag ska mönstra på min (ffs) födelsedag
man kanske kan få slippa lumpen, som present?

Posted by MojjMojj on Oct-10-2004 19:44:

Jag rycker in 6 juni, så ett bra tag kvar.

Ska skicka brev om att jag vill göra befälsutbildningen ist, sa nej åt befällsutbildning när jag mönstrade i janurai. Blir att rycka in i janurai då.

JayBee: Vad ska du "utbildas" till och hur länge ska du vara inne? Vi snacka om det på valborgs-kryssningen, men inte fan kommer jag ihåg det nu

Posted by JayBee on Oct-10-2004 19:58:

quote:
Originally posted by MojjMojj
Jag rycker in 6 juni, så ett bra tag kvar.

Ska skicka brev om att jag vill göra befälsutbildningen ist, sa nej åt befällsutbildning när jag mönstrade i janurai. Blir att rycka in i janurai då.

JayBee: Vad ska du "utbildas" till och hur länge ska du vara inne? Vi snacka om det på valborgs-kryssningen, men inte fan kommer jag ihåg det nu

altså för att göra en lång historie kort: jag ville bli befäl och ha ganska hård utbildning. jag blev gruppbefäl amfibie.

sedan snackar jag med en kille som var yrkes officer där. han berättade för mig att gruppbefälen inte har någon ledarskapsroll vilket de sa att det var på mönstrningen

sen får jag hem ett brev om att jag blivit flyttad från GB till soldat pga ekonomiska följder.

sen så fanns det bara 1 inriktning jag ville ha inom amfibie och det var "skytte"...... tror du inte att skytte vart borttaget just det här året?

så inget blev som jag ville och allt suger och jag vill inte göra lumpen nu längre. de har fan skinnat mig på all min ära.

ojjsan det blev visst en lång historia ändå

du då?

Posted by St_Andrew on Oct-11-2004 02:10:

quote:
Originally posted by nils
mheh
jag ska mönstra på min (ffs) födelsedag
man kanske kan få slippa lumpen, som present?

that sucks man =/

säg att du ska till kanada nästa år, det funka för mig

Posted by reveal on Oct-11-2004 08:29:

quote:
Originally posted by JayBee
försvarsmakten i ett nötskal.

Knappast, däremot vår cp:iga regering i ett nötskal.

För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså )

Posted by JayBee on Oct-11-2004 14:35:

quote:
Originally posted by reveal
inkorrekt, det är försvarsmakten. regeringen skickar inga lappar till folk, de sätter bara restriktationer. men i sånna fall kan vi lika gärna skylla på svenska folket för det är den enda anledningen landet ser ut som det gör. så ganska onödigt reply :P

För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså ) det har jag redan sagt (yrkes arme är samma sak uppenbarligen) så ännu ett onödigt reply :P

och för att nämna en till typiskt försvarsmakten "thing": ingen som svarar i telefånen förutom växeln. jag vet inte hur många gånger jag ringt på helt olika tider (mellan 8-17) och ingen svarat förutom växeln. hur många gånger hör man inte ett bandat medelande "denna personen är i tjänst den här veckan" eller "denna personen är sjuk den här veckan". och om det väl är någon som svarar så är det något spydigt underbefäl som behandlar civila som om de gjorde gröntjänsten :P

Posted by U121 on Oct-11-2004 18:51:

quote:
Originally posted by reveal

För övrigt kommer värnplikten bli helt frivillig iom det nya försvarsbeslutet (vad jag vet iaf), så då blir det enkelt att slippa (för er veklingar som vill slippa alltså )

fy vad kickass om jag, som mönstrade förra sommaren också kan få slippa så kan jag fortsätta på jobbet jag faktiskt fått, och ska börja på i nov.

Posted by MojjMojj on Oct-11-2004 20:18:

quote:
altså för att göra en lång historie kort: jag ville bli befäl och ha ganska hård utbildning. jag blev gruppbefäl amfibie.

sedan snackar jag med en kille som var yrkes officer där. han berättade för mig att gruppbefälen inte har någon ledarskapsroll vilket de sa att det var på mönstrningen

sen får jag hem ett brev om att jag blivit flyttad från GB till soldat pga ekonomiska följder.

sen så fanns det bara 1 inriktning jag ville ha inom amfibie och det var "skytte"...... tror du inte att skytte vart borttaget just det här året?

så inget blev som jag ville och allt suger och jag vill inte göra lumpen nu längre. de har fan skinnat mig på all min ära.

ojjsan det blev visst en lång historia ändå

du då?

Haha, fan vad misslyckat. Hände samma sak för en annan kille jag känner, lite sur han blev.

Jag ville också göra ngt seriöst och hårt så jag valde norrlandsjägare och skulle till och med göra fallskärmsjägar-testen, men fick brev förra veckan som sa att om jag inte laser-opererat ögat inom 2 månader så kommer jag inte in iaf, oavsett om jag kör testen.
Kommer nog inte hinna laser-operera mig, så det blir norrlandsjägare. (Många säger fjälljägare)

Posted by U121 on Oct-11-2004 23:41:

jag tror nog det är lättare att jaga norrlänningar än att jaga fjällv, kanske lättare att se fjällen i snön dock.. sen så rör de sig ju inte så mycket så de borde vara hyffsat enkla att träffa...

Posted by JayBee on Oct-12-2004 21:09:

mojjmojj: ajuste ja nu minns jag att du sa det förut. du kommer ha det kul där uppe tåg resan är lång. typ 12 timmar eller så. om du har tur så får du flyga men det lär bli en och annan tåg resa.

lycka till med det i alla fall om du klarar det så kan du känna dig stolt misslyckades så kan du ändå känna dig modig som vågade försöka

Posted by Pjox on Oct-14-2004 20:31:

quote:
Originally posted by U121
jag tror nog det är lättare att jaga norrlänningar än att jaga fjällv, kanske lättare att se fjällen i snön dock.. sen så rör de sig ju inte så mycket så de borde vara hyffsat enkla att träffa...

Hahahahahahaha det va skojigt
Jag o min jättebraiga humor

Posted by U121 on Oct-15-2004 11:32:

hehe, dålig humor är bra humor!
eller uhm.. vänta lite nu ^^;

Posted by beaversweede on Oct-15-2004 15:40:

quote:
Originally posted by MojjMojj
Haha, fan vad misslyckat. Hände samma sak för en annan kille jag känner, lite sur han blev.

Jag ville också göra ngt seriöst och hårt så jag valde norrlandsjägare och skulle till och med göra fallskärmsjägar-testen, men fick brev förra veckan som sa att om jag inte laser-opererat ögat inom 2 månader så kommer jag inte in iaf, oavsett om jag kör testen.
Kommer nog inte hinna laser-operera mig, så det blir norrlandsjägare. (Många säger fjälljägare)

Hoppas bara att du kommer att vara i Arvidsjaur och inte i Boden som dom kanske ska flytta jägarbataljonen till vilket det nu troligen blir...

ligger själv inne på min 4:e månad som norrlandsjägare..helt ok faktiskt, bara det att jag hade lite högre förväntningar

inväntar bara den kalla vintern som ska komma

Posted by gurra on Oct-15-2004 18:22:

Read This!

Jag ligger inne som militärpolis i Stockholm. Helt ok så länge man är ute på Livgardet, men tjänsten på kavallerikasern inne i stan suger otroligt mycket. Som tur var ligger jag på Livskvadron, vi håller inte på jävla mycket med hästar och exercis. 4:e skvadron har det tjugofaldigt värre, iom att de är ett renodlat högvaktsförband (turistförband). Tycker synd om stackarna. Har du blivit lurad att rycka in där, sök annan tjänst innan det är för sent. Skit i vad Pliktverket eller nån annan säger; Du VILL inte vara där.

Posted by JayBee on Dec-17-2004 12:49:

gate42 du gjorde lumpen som amfibie eller hur?

klarade du övn amfibie eller? vilken tjänst fick du? hur såg din övning thorleif ut? hadde ni också ett grottmongo?

cheers

Posted by dbl on Dec-17-2004 13:00:

quote:

klarade du övn amfibie eller? vilken tjänst fick du? hur såg din övning thorleif ut? hadde ni också ett grottmongo?

cheers

hehe.. har nån på min msn som började kalla sig för grottmongo idag.. inte sett det förut iallafall.. ingen aning vem det e dock

men övningar på nån thorleif... låter lite väääääl skumt det där du haha

Posted by JayBee on Dec-17-2004 16:22:

quote:
Originally posted by dbl
hehe.. har nån på min msn som började kalla sig för grottmongo idag.. inte sett det förut iallafall.. ingen aning vem det e dock

men övningar på nån thorleif... låter lite väääääl skumt det där du haha

hehe låter skummt.. nä men det var en skumm upplevelse (altså övning thorleif). hallucinerade en del och somnade gående(eller marscherande). skitkul att tänka tillbaka till nu i efterhand men fan vad man ville hem då!

föresten det är jag som heter grottmongo på din msn

och jag vet inte heller hur han ser ut. känner ingen som sett honom heller. fast jag såg thorleif a.k.a färj-mongot på vaxholms färjan. han hadde en gul hjälm på sig.

Posted by dbl on Dec-17-2004 17:54:

quote:
hehe låter skummt.. nä men det var en skumm upplevelse (altså övning thorleif). hallucinerade en del och somnade gående(eller marscherande). skitkul att tänka tillbaka till nu i efterhand men fan vad man ville hem då!

föresten det är jag som heter grottmongo på din msn

och jag vet inte heller hur han ser ut. känner ingen som sett honom heller. fast jag såg thorleif a.k.a färj-mongot på vaxholms färjan. han hadde en gul hjälm på sig.

ahaa... e det du.. hahahaha

har också somnat till när jag har gått.... va också i lumpen.. fast vi skulle ut o festa o va påväg till nån klubb.. helt plötsligt va jag nära att gå in i en lyktstolpe.. hahahaha

Posted by swe_Trancer on Dec-18-2004 13:31:

ligger inne på f7 som bevakning. de första 3 månaderna va kul, men nu är de så satans tråkigt, har 2 utbildnings pass i veckan bara, resten av tiden är man i vakten, sitter beredskap eller åker på rondering. hade dock simfire nu i veckan vilket va jävligt skoj...

Posted by Gate 42 on Jan-06-2005 22:18:

quote:

cheers

Jo jag låg inne som gruppbefäl på AMF1. Blev signalist i en Luftvärnsrobotpluton. Det var en "jätterolig" tjänst, jag "LOVAR!"... Ush och fy, satt och titta på himlen hela dagarna och väntade på ett flyg eller två.. Sen när det väl kom så skulle man snacka en massa radio och annant tjafs. Visst tjänsten passade mig väl ganska bra för jag tyckte ju inte det var allt för kul att springa och bråka i skogen. Bättre att sitta i solen på en ö utan befäl och röka och snacka skit

Övning thorleif kommer jag ihåg. Den var hård, men jag minns den ändå det ändå som något roligt (fråga inte varför men så är det med det mesta som man tyckte var skit att göra i lumpen). Minns inte riktigt hur den gick till. Dock var det jävligt mörkt och kallt och mitt i alltsammans så kom det ett lucia tåg

Övning amfibie gick jag aldrig. Första gången missade jag den för att jag hade varit sjuk i 2 veckor, så jag fick inte gå för läkaren (prisa gud!). Andra och tredje gången jag fick chans att gå den fejkade jag det mesta för att slippa

Fick därmed aldrig någon basker eller några fina siffror i mitt betyg. Dock rätt fina civila vitsord som jag inte har någon användning för alls

Posted by U121 on Jan-07-2005 02:26:

härrrligt härrrligt, mindre än en månad tills man ska in som bevakningssoldat på livgardet i kungsängen, jag kommer fan paja totalt X_x

Posted by JayBee on Jan-07-2005 03:28:

quote:
Originally posted by Gate 42
Jo jag låg inne som gruppbefäl på AMF1. Blev signalist i en Luftvärnsrobotpluton. Det var en "jätterolig" tjänst, jag "LOVAR!"... Ush och fy, satt och titta på himlen hela dagarna och väntade på ett flyg eller två.. Sen när det väl kom så skulle man snacka en massa radio och annant tjafs. Visst tjänsten passade mig väl ganska bra för jag tyckte ju inte det var allt för kul att springa och bråka i skogen. Bättre att sitta i solen på en ö utan befäl och röka och snacka skit

Övning thorleif kommer jag ihåg. Den var hård, men jag minns den ändå det ändå som något roligt (fråga inte varför men så är det med det mesta som man tyckte var skit att göra i lumpen). Minns inte riktigt hur den gick till. Dock var det jävligt mörkt och kallt och mitt i alltsammans så kom det ett lucia tåg

Övning amfibie gick jag aldrig. Första gången missade jag den för att jag hade varit sjuk i 2 veckor, så jag fick inte gå för läkaren (prisa gud!). Andra och tredje gången jag fick chans att gå den fejkade jag det mesta för att slippa

Fick därmed aldrig någon basker eller några fina siffror i mitt betyg. Dock rätt fina civila vitsord som jag inte har någon användning för alls

haha hur vågar du svika thorleif på det viset? svor du inte på att göra ditt bästa som amfibie soldat? fan det verkar som att du hadde det ganska lungt ju, känns inte riktigt likadant här :P halft döende hela tiden efter övning thorleif så hadde jag 7 blåsor, värme utslag, skavsår, tryckskador(värsta), inflamerade knän, ryggverk och smärtande smalben. YEHAAA!

men du svarade ju inte på om du träffade på något grottmongo! han som man svar eden inför. eller såg du ngn figur på färjan tillbaks till rindö som hadde gul hjälm på sig?

Posted by Gate 42 on Jan-07-2005 04:07:

Soft och soft. Det var väl ingen walk in the park liksom. Grundutbildningen är ju lika jävlig för alla. Och trött och sliten var man ju hela tiden (ja kanske inte i slutet för då är det bra soft, bara mat och vård typ).

Blåsor kan jag inte åminna mig om att jag hade några, men däremot höll jag på att åka på skyttegravsfot en gång efter en knasig övning som var speciellt framtagen för LV. De kallade den sött för "lilla övning amfibie". Vi var helt färska som LV och hade precis tagit oss igenom grundutbildningen. Då slängde vår nya snälla pluton ut oss i skogen om grupper av 5, med 1 PB i varje gäng. PB'n som är så mycket visare och bättre skulle ju då kunna allt som kartläsning och radio snackande. Problemet för min grupp var bara att vi hade en slapp fan till PB. Så han lämnade oss efter 4 timmar och skyllde på en trasig rygg. Detta gjorde förståss att vi fick det "lite" jobbigare än de grupper som hade en överduktig PB som hjälpte dem med allt. Dock fick vi en jävulsk gemenskap i min grupp

Detta var helt klart den tuffaste övningen som jag gjorde under min tid. Och de flesta som även gick Övning AMF höll med mig om det.

Men dum som man är så ser man ju tillbaks på det med ett leende xD

Grottmongot träffade jag aldrig, dock såg en av mina fänrikar ut att kunna vara ett

Posted by Kamelen on Jan-16-2005 14:45:

nä fy.. lumpen sög =) norrlandsskogarna och myrarna... myggen.. sen när vi skulle upp 10-11 dar upp på fjället.. det var bland drygaste jag gjort i mitt liv.. kan posta bilder sen.. fast man fick ju lite roligare vapen än "alla" andra .. vi hade AK5 CF .. någon som sökt till SSG? de verkar ha det hårt .. iförsig har de "mjuknat" till lite.. värnpliktiga kan nu söka.. förut va det bara befäl..och minst Lt.. desutom skulle man va i toppform..

Posted by gurra on Jan-16-2005 14:56:

quote:
Originally posted by U121
härrrligt härrrligt, mindre än en månad tills man ska in som bevakningssoldat på livgardet i kungsängen, jag kommer fan paja totalt X_x

Då blir det två TA på Livgardet. Ligger själv inne där som MP på Livskvadron, ungefär ett halvt år kvar nu.

Pages (5): « 1 2 3 [4] 5 »