TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Yttrandefrihet vs. religion
Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »

Posted by Joe Nas on Feb-04-2006 23:34:

quote:
Originally posted by Aendy
Byggnaderna r�kade st� p� samma tomt, tog de s�kra f�re det os�kra och br�nde allt...

p� ditt svar s� l�ter det som du r�ttf�rdigar deras beteende...

Posted by Aendy on Feb-04-2006 23:44:

quote:
Originally posted by ArcticBeach
p� ditt svar s� l�ter det som du r�ttf�rdigar deras beteende...

Absolut inte men jag tar f�r givet att Aftonbladet kommer dra sjukt stora v�xlar p� att svenska ambassaden brann som att det skulle vara riktat mot Sverige. Att Sverige blev utsatta beror mest p� det faktum att de har samma tomt.

Posted by reveal on Feb-05-2006 00:56:

quote:
Originally posted by zoric
Nu �r Danska, Svenska och Norska ambassaderna i Syrien under brand. Danska har brunnit ner..

Vad �r allvarligast - att rita en teckning eller att br�nna ner ett hus?...

Posted by ScuL on Feb-05-2006 22:22:

quote:
Originally posted by reveal
Vad �r allvarligast - att rita en teckning eller att br�nna ner ett hus?...

hmm.
jag tycker bara att allt detta g�r f�r l�ngt.
v�rf�r �r det n�dv�ndig? vi har haft yttrandefrihet i v�stra Europa f�r tiotals �r o nu uppt�cker dem att det �r m�jligt att bekritisera Islam h�r? tycker det �r mycket skit om n�gra sm� teckningar

Posted by robstar on Feb-06-2006 01:31:

quote:
hmm.
jag tycker bara att allt detta g�r f�r l�ngt.
v�rf�r �r det n�dv�ndig? vi har haft yttrandefrihet i v�stra Europa f�r tiotals �r o nu uppt�cker dem att det �r m�jligt att bekritisera Islam h�r? tycker det �r mycket skit om n�gra sm� teckningar

Ja visst �r de l�jligt. En sak har dom lyckats med ganska bra f�rutom att br�nna ner saker, det �r att idiotf�rklara sej sj�lva.

"Sheep have a strong instinct to follow the leader. When one sheep decides to go somewhere, the rest of the flock usually follows, even if it is not a good decision. For example, if the lead sheep jumps over a cliff, the others are likely to follow. Even from birth, lambs are conditioned to follow the older members of the flock"

Rob.

Posted by Vizay on Feb-06-2006 07:32:

quote:
Originally posted by robstar
Ja visst �r de l�jligt. En sak har dom lyckats med ganska bra f�rutom att br�nna ner saker, det �r att idiotf�rklara sej sj�lva.

"Sheep have a strong instinct to follow the leader. When one sheep decides to go somewhere, the rest of the flock usually follows, even if it is not a good decision. For example, if the lead sheep jumps over a cliff, the others are likely to follow. Even from birth, lambs are conditioned to follow the older members of the flock"

Rob.

skr�mmande lik beskrivning m�ste jag s�ga, long time no see btw. rob

Posted by St_Andrew on Feb-07-2006 20:00:

Som jag skrev i den politiska sektionen:

So I haven't had time to post in this forum now for a few days (I really don't have time to post now either but I really had to get this out of me ), I have however had time to follow the events of the �Muhammad Cartoons� quite closely. I must say this is starting to amaze me more and more day for day. Watching the pictures of thousands upon thousands of people demonstrating all over the Muslim world (and in the western world too), burning embassies, changing names of pastries (wtf), etc. is shocking me more and more for every day.

Let's pause here. Let's stop and reflect on what's really going on. They are doing this for some fucking cartoons? I mean really, think about it, some satirical cartoons (which 99% of the ppl demonstrating haven't even seen) are creating all this?! And not only are they some satirical cartoons, they are some cartoons from a newspaper on fucking Jutland, Denmark?! I really don't know what to think about this major overreaction, it's hard to even try to understand how these people think!

To me it's becoming more and more obvious for every day that goes by that this has nothing whatsoever to do with the cartoons, but with power. A great known tactic to keep power is to hold people under fear. Many of the religious/political extremists in the middle east (and the west) use this as an excuse to hold on to their power, they create lies, over exaggerate things etc, all to polarize the (mostly illiterate) Muslim world and make extremist movements gain momentum (more Muslim extremists in the middle east/west, more anti-Muslim extremists in the west). I guess their hope is that this creates further provocation by the west so they can further deepen the rift between our worlds and strengthen their power with their extremists views.

I really hope Rasmussen's dialogues will help and make our cultures come closer, but sadly I doubt it. At the same time as I don't want any further polarization I hope that the west won't be afraid to criticise Islam in the future, cause no matter how important our multicultural society is, I still value freedom of speech higher. And I also think that these people in the west that can't tolerate to have their religion criticised don't belong to the west, and should go back to the middle east where no one ever will criticise their religion.

/back to school stuff

Posted by benni on Feb-07-2006 20:48:

quote:
Originally posted by St_Andrew
And I also think that these people in the west that can't tolerate to have their religion criticised don't belong to the west, and should go back to the middle east where no one ever will criticise their religion.

varf�r tror du att dom flyttar till v�stra l�nder �verhuvudtaget? hade dom haft det bra i sina heml�nder skulle dom v�l stanna d�r eller hur?

det h�r �r riktigt k�nnslom�ssigt f�r dom eftersom dom e s� religi�sa... t�nk dig om du hade en handikappad pappa och dom skulle sk�mta med handikappade m�nniskor i tidningen.. det �r klart att det finns gr�nser i vad man kan skriva i pressen och inte �ven om det finns den pressfriheten... "Heil Hitler" i en tysk tidning t.ex skulle inte bli riktigt popul�rt heller... vad skulle du s�ga d�? att alla dom som inte tolererar det borde flytta till israel?

Posted by St_Andrew on Feb-07-2006 23:24:

quote:
Originally posted by benni
varf�r tror du att dom flyttar till v�stra l�nder �verhuvudtaget? hade dom haft det bra i sina heml�nder skulle dom v�l stanna d�r eller hur?

Anledningen till att dom hade det d�ligt i sina f�rra l�nder var v�l �nd� att dom var f�rtryckta av sina regimer? Och nu vill dom inf�ra liknande (om �n s� klart inte lika illa men �nd�) grejer i Sverige, d� tycker jag dom antingen respekterar det v�sterl�nska systemet eller �ker tillbaka till sina gamla l�nder. Uppenbarligen har ju yttrandefriheten vissa nackdelar, men kan man inte st�lla upp p� dom s� ska man inte heller bo i ett land d�r yttrandefriheten �r kanske den mest grundl�ggande principen (p� samma s�tt som om man flyttar till Saudi Arabien fr�n Sverige och klagar p� att man inte har n�gon relig�s frihet s� tycker jag att den personen ska flytta tillbaka till Sverige).

quote:
det h�r �r riktigt k�nnslom�ssigt f�r dom eftersom dom e s� religi�sa... t�nk dig om du hade en handikappad pappa och dom skulle sk�mta med handikappade m�nniskor i tidningen.. det �r klart att det finns gr�nser i vad man kan skriva i pressen och inte �ven om det finns den pressfriheten...

Det skulle vara smakl�st av tidningen, men det skulle knappast ber�ttiga censur. Inte heller skulle det ber�ttiga mig att br�nna/mordhota/whatever f�r att dom gjorde s� mot min far.

Helt enkelt, det var kanske inte smart av Jyllandsposten att publicera bilderna, men dom f�r fortfarande g�ra s�. (plus att bilderna var verkligen inte s� allvarliga, typ en eller tv� d�liga imo, men ingen var ju ens n�ra lika f�rnedrande f�r islam som bilderna p� ecce homo tex)

quote:
"Heil Hitler" i en tysk tidning t.ex skulle inte bli riktigt popul�rt heller... vad skulle du s�ga d�? att alla dom som inte tolererar det borde flytta till israel?

Det skulle kanske inte bli popul�rt, men om reaktionerna blev liknande skulle jag tycka samma sak, ja.

Posted by RebeL9 on Feb-08-2006 05:35:

Det b�rjar mer och mer bli uppenbart att hela konflikten bottnar i b�da sidornas totala okunskap om varandra.
H�r i v�st har man v�ldigt lite kunskap om islam och den kulturella sf�ren och i �st har man v�ldigt lite kunskap om den v�sterl�ndska, sekul�ra traditionen.

S� utg�ngsl�get var knappast det b�sta n�r en s�dan h�r konflikt startade.

Posted by SteveTranz4ever on Feb-08-2006 08:17:

Med risk f�r att bli kallad f�r rasist vilket folk blir i tid och otid: V�ra kulturer �r nog f�r olika f�r att kunna leva sida vid sida. S� l�nge som m�nniskan �r s� h�r primitiv i sitt beteende s� g�r det inte. Det g�r till en viss gr�ns men den gr�nsen �r n�ra som det ser ut nu.

Cictat ur filmen Contact:
How did you do it? How did you evolve, how did you survive this technological adolescence without destroying yourself?

I mina �gon �r allt detta j�vla tummult ett otroligt primitivt beteende och jag kan faktiskt inte f�rst� mig p� det hela. Jag fr�gar mig bara vad det �r f�r j�vla fel p� dessa m�nniskor.
Kalla mig f�rdomsfull men det verkar som v�ld �r en del av kulturen p� m�nga st�llen i Asien och speciellt i m�nga muslimska delar. Detta �r ingen �sikt utan en ren observation utifr�n vad man rapporterat genom allehanda media. Som ni l�ste s� drar jag inte alla �ver en kant...

Eftersom kravallerna och dom extremt starka protesterna sprider sig som en l�peld s� �r det fler �n extremisterna som �r med och skapar kaos. Tyv�rr missade jag programmet debatt ig�r d�r dom tydligen tog upp detta. Det d�r med f�ren st�mmer nog f�r den dumma m�nniskan.

Vad �r det egentligen som ligger bakom detta hat och dessa aggressioner, �r det bara ett par j�vla simpla teckningar som skapat detta ???

Tycker man kan se ungef�r samma jargong i m�nga avseenden om man g�r n�t som �r fel mot deras religon eller folk fr�n sydliga & ostliga breddgrader... Asiater f�r man v�l inte s�ga f�r d� �r jag v�l rasist.
Man f�r tydligen inte uttrycka sig om n�t f�r d� �r man rasist eller s� br�nner dom ett lands flagga & pangar med sina kalashnikov i luften.

Jag �r inte f�rv�nad att rasism & fr�mlingsfientligheten v�xer sig allt st�rre & starkare i Norden...

[edit] L�ste Expressen nyss http://expressen.se/index.jsp?a=521486

Posted by benni on Feb-08-2006 11:53:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
I mina �gon �r allt detta j�vla tummult ett otroligt primitivt beteende

naja... det �r �ret 1427 i Islam nu s� att man kan l�tt s�ga att det �r primitivt .. en ganska intressant teori tycker jag

ang�ende kunskapen mellan v�st och islam s� tycker jag egentligen att Turkiet borde f� komma in i EU.. det skulle va bra f�r b�gge delar imo (p� det s�ttet att man kan kommunicera b�ttre mellan islam och europa) och turkiet �r ett muslimsk land men �nd� ganska europeiskt, och d� har man en viss kompromiss mot konflikter som kan uppst� mellan dessa v�rldar...

Posted by BFS on Feb-08-2006 13:33:

Islam skulle beh�va en upplysningstid, b�rja ifr�gas�tta sina ledare och �ven se efter vad vi g�r mot dom, och vad dom just nu g�r mot oss... Dom ligger just nu hundratals �r efter oss vad g�llande utveckling p� den relig�sa fronten.

Dom borde speciellt ifr�gas�tta sina propaganda kanoner till skittidningar och f�rst� att det finns tidningar i v�st som inte kontrolleras av n�gon.

Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som n�gra danska muslimer �kte jordenrunt f�r att dela med sig av teckningarna, varf�r i HELA J�VLA HELVETET var det n�dv�ndigt? F�r att f�rhindra det som nyss har skett?? Gick av n�gon konstig anledning inte speciellt bra...

Posted by RebeL9 on Feb-08-2006 15:35:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever

Jag �r inte f�rv�nad att rasism & fr�mlingsfientligheten v�xer sig allt st�rre & starkare i Norden...

Inte jag heller och den vanlige svensken ser ofta p� nyheterna och l�ser kv�llstidningarna och skapar sig en uppfattning utifr�n det. Det �r trist att det �r p� det viset. Man kan inte skapa sig en bred uppfattning om man inte s�tter sig in i den kontexten d�r konflikten utspelar sig.

Media m�lar oftast upp en svartvit bild av konflikter. D�rf�r �r det ytterst viktigt att l�saren kan anv�nda k�llkritik och analysera texten.
Tyv�rr �r m�nga svenskar inte speciellt k�llkritiska i sin bed�mning och uttalar sig ofta om saker och ting de l�st i Expressen och Aftonbladet. Ett exempel jag st�tte p� h�romdagen var n�r en person uttalade sig som om hela den muslimska v�rlden rest sig och hotade med krig. N�r det i sj�lva verket visade sig vara ganska marginella grupper. 50 i Malaysia. 100 i indonesien etc. Knappast f�retr�dare f�r hela den muslimska v�rlden.
Muslimer �r precis som kristna ingen homogen grupp. Pakistanska muslimer har mycket lite gemensamt med arabiska muslimer eller afrikanska muslimer. Det g�r inte att bunta ihop alla muslimer som ett enda kollektiv. Precis som man inte kan bunta ihop alla kristna.

Posted by SteveTranz4ever on Feb-08-2006 15:36:

En annan intressant syn p� det hela

http://www.affarsvarlden.se/art/128137

Posted by RebeL9 on Feb-08-2006 15:42:

quote:
Originally posted by BFS
Islam skulle beh�va en upplysningstid, b�rja ifr�gas�tta sina ledare och �ven se efter vad vi g�r mot dom, och vad dom just nu g�r mot oss... Dom ligger just nu hundratals �r efter oss vad g�llande utveckling p� den relig�sa fronten.

Dom borde speciellt ifr�gas�tta sina propaganda kanoner till skittidningar och f�rst� att det finns tidningar i v�st som inte kontrolleras av n�gon.

Anklaga jyllandsposten om ni vill, men det var nyligen som n�gra danska muslimer �kte jordenrunt f�r att dela med sig av teckningarna, varf�r i HELA J�VLA HELVETET var det n�dv�ndigt? F�r att f�rhindra det som nyss har skett?? Gick av n�gon konstig anledning inte speciellt bra...

Islamiska reformr�relser har funnits i flera �rhundraden. Det �r inget som saknats. D�remot har de inte f�tt samma framg�ng som Luthers id�er fick i Europa.
Om man g�r bak�t i tiden runt tiden f�r korst�gen s� befann sig den muslimska v�rlden l�ngt f�re Europa b�de vad g�llde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde g�ra dessa framsteg. Ett exempel �r ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 �r innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade p� efterk�lken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska v�rlden som f�rlegad beror f�rst och fr�mst inte p� religionen. Utan p� att dessa stater styrs av totalit�ra diktaturer. De flesta l�nderna i mellan�stern styrs av diktatorer. En diktator anv�nder ofta religionen som ett verktyg f�r att bef�sta sin makt. Och det �r precis det vi ser i mellan�stern idag. De som startar upplopp hittar knappast st�d f�r sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas p� av sina politiska ledare och samtidigt utm�la v�st som ett hot s� har man hittat ett s�tt att kanalisera sin vrede.

Posted by St_Andrew on Feb-08-2006 17:33:

quote:
Originally posted by BFS

Dom spred ju tom bilder som inte jyllandsposten hade publicerat, typ bilder d�r mohammed var en gris. Mycket moget.

Moderata muslimer beh�ver n�gon organisation d�r dom i st�rre utstr�ckning kan ta avst�nd ifr�n detta.

Posted by BFS on Feb-08-2006 18:01:

quote:
Originally posted by RebeL9
Islamiska reformr�relser har funnits i flera �rhundraden. Det �r inget som saknats. D�remot har de inte f�tt samma framg�ng som Luthers id�er fick i Europa.
Om man g�r bak�t i tiden runt tiden f�r korst�gen s� befann sig den muslimska v�rlden l�ngt f�re Europa b�de vad g�llde vetenskap, meidicin, matematik, filosofi etc. Den tidens politiska och liberala klimat gjorde att man kunde g�ra dessa framsteg. Ett exempel �r ju att det arabiska Toledo hade gatubelysning 700 �r innan Paris och London.
Men det muslimska inflytandet stagnerade och hamnade p� efterk�lken. Inte minst efter industraliseringen i Europa.
Anledningen till att man i Europa idag betraktar den muslimska v�rlden som f�rlegad beror f�rst och fr�mst inte p� religionen. Utan p� att dessa stater styrs av totalit�ra diktaturer. De flesta l�nderna i mellan�stern styrs av diktatorer. En diktator anv�nder ofta religionen som ett verktyg f�r att bef�sta sin makt. Och det �r precis det vi ser i mellan�stern idag. De som startar upplopp hittar knappast st�d f�r sitt beteende i Koranen. Men genom att drivas p� av sina politiska ledare och samtidigt utm�la v�st som ett hot s� har man hittat ett s�tt att kanalisera sin vrede.

Jag har redan fattat att du l�ser historia p� universitet... Jag har inte fattat vad du tycker om det hela efter allt du har skrivit?
Tycker du att muslimer �r ett j�vla folk som dras med en ovanligt stor skara extremister, att dom inte visar respekt mot nationer som i all �ra f�rtj�nar det. Att dom har en f�r�ldrad kultur som under inga omst�ndigheter inte skall p�verka v�ra lagar och v�rderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i v�st f�rtj�nar detta? Eller s� tycker du ingenting? Ta inte illa upp

Posted by Aendy on Feb-08-2006 18:25:

quote:
Originally posted by BFS
Att dom har en f�r�ldrad kultur som under inga omst�ndigheter inte skall p�verka v�ra lagar och v�rderingar?
Du kanske tycker att vi obildade i v�st f�rtj�nar detta? Eller s� tycker du ingenting? Ta inte illa upp

M�ste man tycka n�got s� konkret? Kan man inte bara gilla l�get och se p� faktorerna som utl�ser s�dant h�r utan att ha ett speciellt st�llingstagande till allt. Tycker varken bu eller b� i detta, lika lite som jag gjorde med attacken mot WTC. Jag kan ha k�nslom�ssiga uppfattningar om det hela men antagligen �r jag v�l cynisk och avtrubbad men jag tar ingen st�llning �t n�got h�ll.

Posted by Aendy on Feb-08-2006 18:33:

quote:
Den danska tidningen Jyllands-Posten, som publicerade de omstridda Muhammed-karikatyrerna, vill nu trycka karikatyrer av f�rintelsen i samarbete med en iransk tidning.Det f�rklarade tidningens kulturchef Flemming Rose i amerikansk tv i dag.-Min tidning h�ller p� att etablerakontakt med den iranska s� att vi kan trycka karikatyrerna samma dag, sade han. Den iranska tidningen Hamshari har utlyst en t�vling f�r att se om v�stv�rlden v�gar ut�ka sin yttrandefrihet till F�rintelsen.

Inte helt dumt!

Posted by zoric on Feb-08-2006 19:01:

Seri�st. Nu b�rjar folk i Bosnien att br�nna Franska, Danska och Kroatiska flaggor pga. karikatyrerna.

Posted by Kaveh on Feb-08-2006 19:17:

Hela grejen �r ju humor p� internationell niv� Kan t�nka mig vilken utomordentligt rolig komedi detta skulle varit f�r hypotetiska utomjordingar som sitter och kikar p� vad som h�nder p� jorden.

Posted by St_Andrew on Feb-08-2006 19:20:

quote:
Originally posted by Kaveh
Hela grejen �r ju humor p� internationell niv� Kan t�nka mig vilken utomordentligt rolig komedi detta skulle varit f�r hypotetiska utomjordingar som sitter och kikar p� vad som h�nder p� jorden.

Sant, kolla bara p� www.cnn.com och deras huvudnyhet: "Bush urges end to cartoon violence"

Liksom bara orden "Cartoon Vilolence"!

Posted by BFS on Feb-08-2006 20:15:

quote:
Originally posted by Aendy
M�ste man tycka n�got s� konkret? Kan man inte bara gilla l�get och se p� faktorerna som utl�ser s�dant h�r utan att ha ett speciellt st�llingstagande till allt. Tycker varken bu eller b� i detta, lika lite som jag gjorde med attacken mot WTC. Jag kan ha k�nslom�ssiga uppfattningar om det hela men antagligen �r jag v�l cynisk och avtrubbad men jag tar ingen st�llning �t n�got h�ll.

Nej du har r�tt, on�digt skrivet av mig. Jag �r lite uppretad + att jag blir less n�r folk plockar billiga po�ng med hj�lp av fakta utan konkreta �sikter.

F�rl�t Rebel

EDIT: WTC var ett v�ldigt d�ligt exempel, du �r lite avtrubbad och cynisk ja!

Posted by Kaveh on Feb-08-2006 21:14:

quote:
Originally posted by BFS du �r lite avtrubbad och cynisk ja!

Tror inte att han �r ensam om det.

Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »