TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Carat Reunion (25-12-07)
Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »
Posted by TOR on Dec-28-2006 12:48:
| quote: |
Originally posted by C.E.U.N.E.N
Ze ontvangen maar al te graag wat fooi. |
Waarom is een fooi meer waard dan een dankwoord?
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 12:51:
Originally posted by Push2005
Begin anders maar de mensen die het vuilnis ophalen aan je deur ook telkens ze passeren een fooi te geven. Die bewijzen tenminste een v��l grotere dienst dan die speknekken. |
Ik heb daar geen direct contact mee. Ik zie die nooit en zij mij niet. Volgens mij is er ook geen etiquette opgemaakt voor de huisvuilophaling.
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 12:54:
Originally posted by TOR
Waarom is een fooi meer waard dan een dankwoord? |
Waarom sluit je een dankwoord uit als iemand een fooi geeft? Beiden zijn nochtans perfect combineerbaar. Met een dankwoord kan je trouwens niets kopen, en daar draait het leven toch vooral om. Ga jij de kok ook bedanken?
Als je die kleine etter bent onder je nicknaam, dan vergeef ik het je.
Posted by Push2005 on Dec-28-2006 12:55:
Ik heb daar geen direct contact mee. Ik zie die nooit en zij mij niet. Volgens mij is er ook geen etiquette opgemaakt voor de huisvuilophaling. |
Je geeft ze op het einde van het jaar dan uiteraard een fooi of een fles champagne ofzo als ze rondkomen ? Dan heb je er direct contact mee en kan je eindelijk je respect betuigen tegenover hen.
En er is ook geen etiquette voor portiers; dat is alleen jammerlijk zo gegroeid. Er zijn trouwens verschillenden die ze een fooi geven uit angst om niet vuil bekeken te worden of een klop te krijgen.
Er zijn genoeg portiers (en daarom heb ik het niet over illusion of grotere clubs... maar gewone caf�s) die snedige opmerkingen of zelfs een klop geven als je ze niets toestopt.
Posted by TOR on Dec-28-2006 12:58:
Waarom sluit je een dankwoord uit als iemand een fooi geeft? Beiden zijn nochtans perfect combineerbaar. Met een dankwoord kan je trouwens niets kopen, en daar draait het leven toch vooral om. Ga jij de kok ook bedanken?
Als je die kleine etter bent onder je nicknaam, dan vergeef ik het je. |
Met een dankwoord kun je inderdaad niets kopen, maar dat impliceert dan weer dat je met het overeengekomen maandloon niet voldoende zou kunnen kopen, wat ons weer bij mijn stelling van enkele posts geleden brengt.
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 12:59:
En er is ook geen etiquette voor portiers; dat is alleen jammerlijk zo gegroeid. |
Wel een uitgaansetiquette en etiquettes groeien altijd uit gewoonten.
Posted by Push2005 on Dec-28-2006 13:02:
Wel een uitgaansetiquette en etiquettes groeien altijd uit gewoonten. |
Je zou beter replyen op de rest van de tekst ipv er een relatief onbelangrijke zin uit te halen.
Of ben je eindelijk tot inziens gekomen dat je verkeerd bent om enkel portiers en obers fooien te geven 'omdat het zo hoort' en niet de andere hard werkende mensen in de maatschappij ?
Voor mij hoeft het alleszins allemaal niet want hun maandloon moet maar volstaan. Als je een surplus wil geven dan doe je dat; maar het als 'verplicht' beginnen beschouwen omdat het anders van weinig respect getuigt is nutteloos.
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 13:03:
Originally posted by TOR
Met een dankwoord kun je inderdaad niets kopen, maar dat impliceert dan weer dat je met het overeengekomen maandloon niet voldoende zou kunnen kopen, wat ons weer bij mijn stelling van enkele posts geleden brengt. |
Wat is voldoende kopen? Iedereen kan in Belgi� met zijn maandloon makkelijk eten, drinken en zichzelf verzorgen. Je hebt zelfs te veel. Moeten ze dan het maandloon verminderen? Nee, want je wil nog wat extra's. En fooien, DAT zijn extra's!
Posted by TOR on Dec-28-2006 13:08:
Wat is voldoende kopen? Iedereen kan in Belgi� met zijn maandloon makkelijk eten, drinken en zichzelf verzorgen. Je hebt zelfs te veel. Moeten ze dan het maandloon verminderen? Nee, want je wil nog wat extra's. En fooien, DAT zijn extra's! |
Nu zijn we er 
De vraag is in hoeverre die extra's geoorloofd zijn of niet, maar dan zitten we met een uiterst filosofische kwestie natuurlijk.
Ik ben in ieder geval nog steeds van mening dat de klant niet hoeft bij te betalen voor iets waar de persoon in kwestie reeds voor betaald wordt. Als het horecapersoneel vindt dat het vaste loon te laag ligt, dan kan er een loonsverhoging worden gevraagd, maar er mag principieel niet worden gerekend op een tussenkomst van onzentwege.
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 13:12:
Je zou beter replyen op de rest van de tekst ipv er een relatief onbelangrijke zin uit te halen.
Of ben je eindelijk tot inziens gekomen dat je verkeerd bent om enkel portiers en obers fooien te geven 'omdat het zo hoort' en niet de andere hard werkende mensen in de maatschappij ?
Voor mij hoeft het alleszins allemaal niet want hun maandloon moet maar volstaan. Als je een surplus wil geven dan doe je dat; maar het als 'verplicht' beginnen beschouwen omdat het anders van weinig respect getuigt is nutteloos. |
Sorry, ik zag in de overige tekst geen bijvoegde waarde aan je bericht.
Om te kunnen functioneren in de maatschappij moet je je houden aan verschillende ongeschreven regeltjes, waarvan het geven van fooien er een van is, zij het minder belangrijk.
Het lijkt me dat je verkeerd redeneert. Jij redeneert dat als JIJ iets niet krijgt, dan gun ik het iemand anders ook niet.
Posted by Bunz on Dec-28-2006 13:15:
Originally posted by TOR
Voor de diensten die ze leveren worden ze sowieso al betaald. Door het geven van een fooi geef je echter de indruk dat het loon te laag ligt en dat je wat wil bijspringen. Dat betekent hoe dan ook een relatie van superioriteit.
In de horeca merk je dat trouwens ook vaak: "Die mensen hebben het al moeilijk genoeg, we zullen hen wat drinkgeld geven zodat die ook es iets leuks kunnen doen."
Een dankwoord is in mijn ogen nog steeds het meest krachtige gebaar. |
"dankuwel" zeggen is meer een standaard, iedereen zegt da als ze drank/eten geserveerd krijgen. Fooi toont dankbaarheid beter aan maar dan niet op die manier zoals gij ze beschrijft, wat eerder neerkijkend is op het hele personeel van de horeca.
Posted by djcresto on Dec-28-2006 13:17:
Geen geld, maar wel meestal een kus op de wang. |
laat dat portiers eens proberen bij 100 vrouwen die ze niet kennen
Posted by djcresto on Dec-28-2006 13:19:
Onrechtstreeks bewijzen ze je een dienst. |
Ik werk in de dienstverlenende sector, ik heb nog nooit een fooi gehad hoor.
Posted by TOR on Dec-28-2006 13:21:
Om te kunnen functioneren in de maatschappij moet je je houden aan verschillende ongeschreven regeltjes, waarvan het geven van fooien er een van is, zij het minder belangrijk. |
Functioneren in de maatschappij kan inderdaad nog steeds zonder geven van fooien. 
Zolang bepaalde regels niet wettelijk zijn vastgelegd, blijft het invidu wel over een vrije keuze beschikken. Je kunt onze weigerachtige houding tegenover een fooi in principe dus niet aan de kaak stellen, aangezien dergelijke zaken op een strikt persoonlijk oordeel berusten.
Posted by FCB_Fanatic on Dec-28-2006 13:22:
Om te kunnen functioneren in de maatschappij moet je je houden aan verschillende ongeschreven regeltjes, waarvan het geven van fooien er een van is , zij het minder belangrijk. |
en toch is het bij wet verboden om portiers (!!!) een fooi te geven ... wat een contradictie
. En de wet daarvan kan ik je niet geven, maar als je even zoekt op de website van de staat zal je die ongetwijfeld zelf ook wel kunnen vinden. Zover ik dacht is het bestaan van die wet trouwens algemene kennis, die bij de invoering ervan ruim aan bod is gekomen in de pers enkele jaren geleden. In de Versuz (meen ik toch) heeft toen in de tijd zelfs een bordje gehangen dat het bij wet verboden is. Of het er nu nog hangt weet ik niet 
Wat het geven van een fooi betreft aan obers zal ik daartoe altijd iets meer geneigd toe zijn (zoals TOR al zei, afronden om niet met kleingeld te zitten) en ook omdat ik nog steeds vind dat die mensen je een grotere dienst bewijzen dan portiers. Je hebt zelf aangegeven dat je maandag makkelijk binnen kon geraken als je die portiers betaalde. Dat is het duidelijkste bewijs voor mij dat je ze juist NIETS moet geven aangezien ik er dan toch mijn twijels bij ehb of ze hun job nog wel goed doen
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 13:23:
Originally posted by djcresto
Ik werk in de dienstverlenende sector, ik heb nog nooit een fooi gehad hoor. |
Is dat het probleem?
"Als ik dat niet krijg, dan geef ik dat ook niet". blabla
Waar gaan we met de wereld naar toe?
Posted by TOR on Dec-28-2006 13:25:
Originally posted by Bunz
"dankuwel" zeggen is meer een standaard, iedereen zegt da als ze drank/eten geserveerd krijgen. |
..wat dat woord ook loos maakt.
Ik doelde op een meer inventieve en persoonlijke/gemeende manier van bedanken, niet de standaardformule. Mijn excuses voor de verwarring.
Posted by C.E.U.N.E.N on Dec-28-2006 13:26:
Wetten en etiquette zijn twee losstaande zaken. Het laten van een scheet in een bushokje is wettelijk 100% legaal, maar dat hoort zo niet. Nu gaan jullie waarschijnlijk discussieren omtrent het nut van het inhouden van een scheet? Ik heb de indruk dat jullie aan het dollen zijn.
Posted by djcresto on Dec-28-2006 13:31:
tis gewoon lang geleden dat hier nog eens een discussie van formaat is geweest 
Posted by Push2005 on Dec-28-2006 13:32:
Zeker weer een alias van MikeVee 
Posted by djcresto on Dec-28-2006 13:34:
Is dat het probleem?
"Als ik dat niet krijg, dan geef ik dat ook niet". blabla
Waar gaan we met de wereld naar toe? |
Ik doel meer op de uitspraken van Tor. Ik ontvang voor mijn prestaties een loon dat meer dan voldoende is voor te leven en voor extra's. Als portiers en of bv obers een fooi nodig hebben voor die extra's. Das dan toch teken dat hun loon te laag ligt?
Posted by Bunz on Dec-28-2006 13:34:
Originally posted by TOR
..wat dat woord ook loos maakt.
Ik doelde op een meer inventieve en persoonlijke/gemeende manier van bedanken, niet de standaardformule. Mijn excuses voor de verwarring. |
geen probleem 
kmoet wel zeggen da ik nog nooit een gemeend dankwoord heb gekregen noch heb gezien bij iemand anders. 
En etiquette ivm fooien is bullshit. Als ge wilt geve, geeft ge en anders geeft ge niks: so be it.
Posted by Xilver on Dec-28-2006 13:34:
Bij mij gaat het puur om de houding van die zakken aan de deur. Een paar jaar geleden voelde ik me even niet goed in een club. Bon, ik ging met m'n toenmalige vriendin even naar buiten. De portier liet haar zo door, maar bij mij stak hij z'n handje uit. Mijn antwoord "ja maar ik voel me niet goed, ik ben zo terug" was blijkbaar genoeg om mij even tegen de muur te smijten omda ik hem niks wou geven.
Die houding van die onnozelaars van "ik ben de man, en ik kijk neer op iedereen", daar schijt ik godverdomme op. Als ik het enigszins kon, gaf ik liever een bok op hun muil dan dat ik ze geld geef. Gezien mijn tenger gestel, doe ik dat echter niet 
Anders is natuurlijk als ze vriendelijk zijn bij het binnenkomen. Die zijn er niet veel, maar ze zijn er toch. Die geef ik dan wel een euro ofzo.
Posted by TOR on Dec-28-2006 13:35:
Wetten en etiquette zijn twee losstaande zaken. Het laten van een scheet in een bushokje is wettelijk 100% legaal, maar dat hoort zo niet. Nu gaan jullie waarschijnlijk discussieren omtrent het nut van het inhouden van een scheet? Ik heb de indruk dat jullie aan het dollen zijn. |
Je gaf het eigenlijk zelf al aan, alles heeft te maken met opvoeding en de kring/omgeving waarin je jarenlang hebt geleefd. Er zijn bepaalde kringen die lichamelijke "producten" zonder problemen tolereren. Wat als een correcte houding wordt beschouwd, is overal anders. Die ongeschreven regels zijn dus allemaal bijzonder relatief.
Posted by FCB_Fanatic on Dec-28-2006 13:37:
Wetten en etiquette zijn twee losstaande zaken. Het laten van een scheet in een bushokje is wettelijk 100% legaal, maar dat hoort zo niet. Nu gaan jullie waarschijnlijk discussieren omtrent het nut van het inhouden van een scheet? |
die discussie is hier begonnen omdat jij in je post zei dat je een portier fooi moet (!) geven. Ik heb dat nu ontkracht door te stellen dat het zelfs bij wet verboden is. (hierbij nog even de desbetreffende post)
ps: Portiers moet je altijd betalen. Het is geen scoutsfuif. |
Daarna is er pas een hele discussie ontstaan over fooi geven in het algemeen. Ik vind trouwens helemaal niet dat het geven van een fooi aan portiers tot de etiquette behoort.
Pages (6): « 1 2 3 [4] 5 6 »