TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Nedladdning av musik från nätet förbjuds
Pages (5): « 1 2 3 4 [5]

Posted by Pjox on Jun-01-2005 09:03:

quote:
Originally posted by Vizay
Jag vet inte hurvida det håller för en åklagare att påstå det, kanske kanske inte.
Dock är det jäkligt idiotiskt om det skulle vara så, i sånt fall kan man dömma en person till "medhjälp till brott" om den personen fått sin bil stulen och den sedan använts till att t.ex. råna en bank.
Visst kanske det låter långsökt men det är precis samma sak.

Om jag inte har fel så kan du få problem om din bil blir stulen utan att du anmäler det och använs vid en rån...
Men är det inte så att det är ju dit problem om någon använder ditt internet och gör dumma saker, då bör det ju vara ditt problem om någon använder just datorn för dumma saker?

Posted by Cloudburst on Jun-01-2005 09:46:

quote:
Originally posted by St_Andrew
men okay, anta att jag tar en bild (eller gör en i fotoshop), den är då automatiskt skyddad av upphovrättslagen, sedan lägger jag ut den på internet. Dock tänker jag aldrig ge tillstånd till någon att se bilden (eftersom den då oxå laddas ner till dennas dator). Då kan jag altså stämma alla personer som går in och ser den bilden, eftersom jag (upphovsmannen) aldrig gav dom tillstånd att ladda ner den?

Detta är ett undantagsfall, jag fick höra detta på en föreläsning.

Posted by Christian Ö. on Jun-01-2005 20:34:

quote:
Originally posted by cviper
Är det inte så att personen som äger datorn ansvarar för dess innehåll? Dvs. om nån annan laddar ner saker till din dator, så är det fortfarande ditt ansvar?

hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?

Posted by cviper on Jun-01-2005 21:42:

quote:
Originally posted by Christian Ö.
hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?

Tja, jag skulle anta att det är ditt ansvar, eftersom det antagligen är din skyldighet att se till att ingen gör nåt olagligt med din dator.

Bortsett från det, så kan det bli lite svårt att förklara att nån ''hackare'' har råkat ladda ner X antal gigabyte mp3:or till din dator.

"Jaha, det var därför min 'Musik&Filmer' partition tog slut. Det hade jag ju ingen aning om.."

Posted by GyLLe on Jun-02-2005 23:12:

de där angående att man är ansvarig om hur ens dator används är väl lite som när ens bil fastnar på kort i en fartkamera. då hålls ju inte bilens ägare som ansvarig? om det inte är ägaren som kört bilen... eller har dom ändrat på den lagen?

Posted by St_Andrew on Jun-03-2005 01:53:

quote:
Originally posted by GyLLe
de där angående att man är ansvarig om hur ens dator används är väl lite som när ens bil fastnar på kort i en fartkamera. då hålls ju inte bilens ägare som ansvarig? om det inte är ägaren som kört bilen... eller har dom ändrat på den lagen?

neh, e alltid den som kör som e ansvarig...

Posted by zoric on Jun-04-2005 22:00:

Det är så tråkigt att de förbjuder det här, Men ingen kommer ju egentligen att följa det, Inte vad jag tror i alla fall.

Å andra sidan så är det bra för musikindustrin. Men om man verkligen tycker om något så brukar man köpa det, Det brukar i alla fall jag oftast göra..

Posted by Vizay on Jun-05-2005 09:42:

quote:
Originally posted by zoric
Det är så tråkigt att de förbjuder det här, Men ingen kommer ju egentligen att följa det, Inte vad jag tror i alla fall.

Å andra sidan så är det bra för musikindustrin. Men om man verkligen tycker om något så brukar man köpa det, Det brukar i alla fall jag oftast göra..

[Pjox]

Gäller det här alla låtar, även gammla och liknande? Det gör det va?
Jag kan inte köpa den musiken jag värkligen tycker om. I alla fall inte i Sverige. Då får jag inte lyssna med tanke på att jag inte kan få tag på det. Känns kul.

Är det någon som vet vad straffet för att ladda ner låtar kommer att bli? [/Pjox]

Posted by zoric on Jun-05-2005 09:51:

quote:
[Pjox]

Jag kan inte köpa den musiken jag värkligen tycker om. I alla fall inte i Sverige. Då får jag inte lyssna med tanke på att jag inte kan få tag på det. Känns kul.

Är det någon som vet vad straffet för att ladda ner låtar kommer att bli? [/Pjox]

Jag minns att jag läste eller tittade på ett program om just det här med nerladdning. Det var en grabb som inte ens var myndig eller så hade han precis fyllt 18 som hade över 9.000 mp3-filer och för varje fick han betala runt 5-7 kronor. Det blev hans straff, Det är dock bara ett exempel..

Posted by anuga on Jun-06-2005 20:13:

quote:
Originally posted by zoric
Jag minns att jag läste eller tittade på ett program om just det här med nerladdning. Det var en grabb som inte ens var myndig eller så hade han precis fyllt 18 som hade över 9.000 mp3-filer och för varje fick han betala runt 5-7 kronor. Det blev hans straff, Det är dock bara ett exempel..

Generella straffet,

*Böter för att ha brytit mot lagen
*Böter till företagen som man haft / använt olagliga program
*Böta för varje program / film / musik / bild man haft ($ varierar för produktens värde om inget annat redan är bestämt)

Sista som George Lucas, som stämde de som delade SW3, 1.000.000 $ i stämmning direkt

Posted by dbl on Jun-06-2005 20:33:

quote:
[Pjox]

inte allt kanske, men mycket kan köpas i form av mp3 om man inte kan beställa det som cd/vinyl på nätet

Posted by Hauken on Jun-06-2005 20:41:

Det är inte lagarna ni ska oroa er för gällande piratkopiering. Dom kommer aldrig klara av att stoppa någon, särskilt inte när polisen har resurser nog att bry sig.

Däremot finns det andra organisationer som arbetar för att vi ska få en "säker datormiljö" och minska hotet från "virus och trojaner"... t ex TCG. (The Trusted Computing Group) https://www.trustedcomputinggroup.org/home . Bland alla fina säkerhetsåtgärder har DRM (Digital Rights Management) smugits in. PDF: http://www.ivir.nl/publications/hel...heArtReport.pdf

Nu har Intel smugit in kretsar i sin hårdvara (Pentium D cpu's och 945 mobo chipsets) som har DRM inlagt.

Det här har inte Intel gått ut med oficiellt, utan det har smygits in. Sen råkade en representat för Intel i Sydney läcka. Varför är inte Intel stolta över att ta på sig detta fina skydd för mer säkerhet? För att det handlar om att stoppa piratkopior, inget annat. Dom är rädda att förlora hemanvändare.

Även AMD har förbundit sig med TCG att göra samma sak.

Sen har ju Microsoft sitt välkända TCPA på g med i princip alla hårdvaruleverantörer som räknas i ryggen.

Där har ni hoten mot att ladda ned musik på nätet. Och det där kommer lyckas. Lagen är skitsamma.

Posted by St_Andrew on Jun-06-2005 20:47:

quote:
Originally posted by Hauken
Det är inte lagarna ni ska oroa er för gällande piratkopiering. Dom kommer aldrig klara av att stoppa någon, särskilt inte när polisen har resurser nog att bry sig.

Däremot finns det andra organisationer som arbetar för att vi ska få en "säker datormiljö" och minska hotet från "virus och trojaner"... t ex TCG. (The Trusted Computing Group) https://www.trustedcomputinggroup.org/home . Bland alla fina säkerhetsåtgärder har DRM (Digital Rights Management) smugits in. PDF: http://www.ivir.nl/publications/hel...heArtReport.pdf

Nu har Intel smugit in kretsar i sin hårdvara (Pentium D cpu's och 945 mobo chipsets) som har DRM inlagt.

Det här har inte Intel gått ut med oficiellt, utan det har smygits in. Sen råkade en representat för Intel i Sydney läcka. Varför är inte Intel stolta över att ta på sig detta fina skydd för mer säkerhet? För att det handlar om att stoppa piratkopior, inget annat. Dom är rädda att förlora hemanvändare.

Sen har ju Microsoft sitt välkända TCPA på g med i princip alla hårdvaruleverantörer som räknas i ryggen.

Där har ni hoten mot att ladda ned musik på nätet. Och det där kommer lyckas. Lagen är skitsamma.

Jupp och här har vi ett mycket större problem, detta kommer göra det mycket svårare för mindre mjukvaruleverantörer samt alternativ för Ms windows att konkurera...

Posted by Hauken on Jun-06-2005 21:17:

Det är iom detta Microsoft mfl äntligen får stopp på OpenSource...

Posted by Vizay on Jun-06-2005 21:34:

quote:

en liten rättelse bara för att minska förvirring, tcpa existerar inte längre officiellt utan de sakerna du skriver om är samma sak (tcg och tcpa alltså... eller snarare så är tcpa å drm samma sak om man ska vara petig )

Posted by Hauken on Jun-07-2005 00:15:

ah, my bad där Vizay. Man kan inte alltid hänga med

Posted by Vizay on Jun-07-2005 09:33:

quote:
ah, my bad där Vizay. Man kan inte alltid hänga med

that's cool, ville bara klargöra så folk inte blir förvirrade

Posted by GyLLe on Jun-08-2005 23:15:

kan nån förklara på svenska vad det där Hauken skrev om .. för en svensson som mej själv så var de bara ett par organisationer som pysslade med något?

Posted by Vizay on Jun-09-2005 00:04:

det handlar om att en stor organisation har bildats av de flesta storföretagen som producerar hårdvara & mjukvara (alltså ibm, intel, amd, microsoft, apple osv.) med ett gemensamt mål, att stoppa piratkopieringen en gång för alla.

Deras första steg har blivit att bygga in en funktion i hårdvaran (oftast handlar det om processorn) som är till för att verifiera all mjukvara man kör på datorn. Den enda mjukvaran som kommer klara sig igenom den här verifieringen är i stort sett ickepiratad mjukvara.
Det är helt enkelt ett hårdvaruskydd omt piratkopiering.

Det som är lite läskigt med hela historien är just kontrollen dom får över oss användare. Dom kommer kunna se vad vi gör, när vi gör det osv. utan att vi har något att säga till om på den punkten.

Sen kan det även innebära döden för allt vad freeware och opensource heter eftersom man måste köpa en licens för att få utveckla saker som sedan ska kunna verifieras av hårdvaran.

man kan dra en grov paralell mellan det här och sovjetunionens järnstyre under kalla kriget

Posted by SteveTranz4ever on Jun-10-2005 18:46:

Har inte följt denna tråden ett smack MEN iaf.

http://aftonbladet.se/vss/it/story/...,658170,00.html

Posted by November on Jun-10-2005 18:55:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Har inte följt denna tråden ett smack MEN iaf.

http://aftonbladet.se/vss/it/story/...,658170,00.html

Är risken verkligen så hög att dom får tillstånd?
Vad tror ni andra?
Jag vill verkligen inte att dom ska få igenom det här.
Laddar själv hem i väldigt blygsam skala. Har inte ens brännare men dock tänkt införskaffa.. Har en 4Gigs HD som jag använder till d/l. Laddar oftast hem för att provlyssna.
Men vill ändå inte att dom får det här tillståndet.

Pages (5): « 1 2 3 4 [5]