TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- TA's Fotografiska Tråd
Pages (12): « 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 »

Posted by Glorie on Jun-02-2004 01:04:

jag har skänkt rättigheterna till en bild på en laser som jag tog på en trancefest i Borås (Dumonde) de var rätt smickrande. Det var en radiokanal i Norrland (Piteå närmare bestämt) som ville använda den på sin hemsida. weeeeee

eller nåt..

Posted by MiB on Jun-02-2004 07:04:

quote:
Originally posted by P4z!
jag har för mig att den där bilden är falsk..

ok men om inte så jävligt snygg=)

Posted by Aendy on Jun-03-2004 20:18:

Ett litet tips. Tydligen är det någon ryss som hackat uppdateringen till Canon 300D och hittat funktioner som gör kameran likvärdig med Canon 10D (typ 4000 kr dyrare eller nåt). Enda problemet är att garantin tydligen inte gäller om något skulle haverera. Coolt värre! (Kanke gamla nyheter?)

Posted by MiB on Jun-24-2004 22:25:

inte jag som tagit bilden men det är på min hand hahaha.. man skulle ha röntgen på alla kameror.. balla bilder...

Posted by jofawe on Jun-27-2004 13:28:

min midsommarhelg kostade tyvärr mig en digitalkamera, så jag måste vänta lite innan jag kan ta mina kort...
har beställt en ny hehe

Posted by P4z! on Jun-27-2004 19:36:

quote:
Originally posted by jofawe
min midsommarhelg kostade tyvärr mig en digitalkamera, så jag måste vänta lite innan jag kan ta mina kort...
har beställt en ny hehe

Vilken tänker du köpa?

Själv köpte jag den här bäbisen idag

Posted by jofawe on Jun-27-2004 20:29:

det blev en sånhär:
http://www.cyberphoto.se/canon/digi...500/ixus500.php

Jag gillar min gamle ixus som fan, sjukt bra kamera (förutom .. tja, att den inte funkar längre då.. ju).
Så jag "uppgraderar" mig från en Ixus V2 till en Ixus 500

Posted by GyLLe on Jun-27-2004 21:59:

quote:
Vilken tänker du köpa?

Vilken nikon är det??? Vad fick du ge för den?? Är nämligen ute efter en ny systemdigitalkamera!!

Posted by P4z! on Jun-27-2004 22:37:

quote:
Originally posted by GyLLe
Vilken nikon är det??? Vad fick du ge för den?? Är nämligen ute efter en ny systemdigitalkamera!!

Det är Nikon F5. Jag köpte den begagnad för 6500 kr (nypris ca 30,000 kr) Det är då en 35 mm filmkamera.

Om du ska ha en bra digital systemkamera så bör du kolla in Nikon nykomling D70 eller Canon EOS 10D (årets bästa digisystemkamera enligt EISA).

Posted by keddo on Jun-28-2004 13:03:

quote:
det blev en sånhär:
http://www.cyberphoto.se/canon/digi...500/ixus500.php

ahh en såndär har jag också, fast en ixus 400. Alldeles utmärkt kamera !

Posted by Aendy on Jun-28-2004 14:47:

quote:
Originally posted by Aendy
Ett litet tips. Tydligen är det någon ryss som hackat uppdateringen till Canon 300D och hittat funktioner som gör kameran likvärdig med Canon 10D (typ 4000 kr dyrare eller nåt). Enda problemet är att garantin tydligen inte gäller om något skulle haverera. Coolt värre! (Kanske gamla nyheter?)

Ang. systemdigitalkamera.

Posted by jofawe on Jun-28-2004 15:00:

quote:
Originally posted by keddo
ahh en såndär har jag också, fast en ixus 400. Alldeles utmärkt kamera !

det skiljde 400kr mellan en 400 å 500 ... så jag köpte 500:an
billigaste pris var 3995 på JME.
Dock hittade jag en söting i dyskland ... 399€ .. bälligt!

Posted by Smekbar on Jun-28-2004 16:34:

quote:
Vilken tänker du köpa?

najs, grattis den lär du ha många trevliga stunder med

Posted by P4z! on Jun-28-2004 20:21:

quote:
Originally posted by Smekbar
najs, grattis den lär du ha många trevliga stunder med

tack, hehe jodå jag har lekt med den hela dan, idag köpte jag 2 st objektiv till den, en 24mm/2.8 och en 135mm/2.8.

På onsdag blir det en 400mm/5.6

Posted by jofawe on Jun-28-2004 20:31:

quote:
tack, hehe jodå jag har lekt med den hela dan, idag köpte jag 2 st objektiv till den, en 24mm/2.8 och en 135mm/2.8.

På onsdag blir det en 400mm/5.6

och för oss som inte lärt oss grekiska då?

Posted by dbl on Jun-28-2004 20:53:

vill också ha en ny kamera.. men har inga pengar till en
tar alltid o shoppar upp alla mina kläder så blir ju aldrig till att spara ihop till en heller

Posted by Laszlo on Jun-28-2004 22:43:

quote:

hehe...har också alltid undrad vad alla de beteckningarna för alla objektiven representerar för mumbo-jumbo, but I tend to find out God damnit.

kolla in www.fotosidan.se. Kanonsida med snygga gallerier och en massa nyttigt som var man med digitalkamera borde ha tillgång till.

Posted by P4z! on Jun-28-2004 22:52:

quote:

brännvidden på objektiv benämns i mm, dvs ju längre brännvidd desto närmare motivet kommer du och desto mer diffus bakgrund bakom fokalplanet.

2.8 (i mitt fall) är benämningen på den största bländaröppningen på objektivet, ju mindre bländartal desto större bländaröppning = ju mer ljuskänslig är objektivet vilket resulterar i att slutartiden blir kortare. Den tekniska benämningen på bländare är F. Exempel: "Kortet är taget med en 50mm på bländare f/8. och 1/250 sekunds slutartid."

24 mm är en kort brännvidd, objektiv med korta brännvidder kallas för vidvinkelobjektiv eftersom de har ett så brett omfång. Extrema vidvinkelobjektiv kallas för "Fish-eye" vilket gör att bildens perspektiv blir skev och linjerna i bilden blir "bollformade". Dessa fish-eye objektiv används ofta under inspelningen av skatevideos har jag sett

Ett 400mm objektiv kallas för teleobjektiv, eller "supertele" om man pratar extremt långa brännvidder. Dessa används oftast till fotografering då motivet står långt borta som t.ex. vilddjursfotografering och på fotbollsmatcher (ni har säkert märkt alla dem där fotograferna som står vid fotbollsplanen med sina monsterobjektiv hehe).

Posted by EsseT on Jun-29-2004 08:37:

Men hallå vänta ett tag det här ska vara en fototävling INGEN KAMERATÄVNLIG...uhh har ju inte råd med så fina kameror inte nu ialla fall =) får väl låna någon hehee nu ska vi ta bilder så det heter duga jag får hem några roliga som jag tog igår tänkte lägga upp nån av dem här =)

Posted by Laszlo on Jun-29-2004 13:17:

quote:
Originally posted by EsseT
Men hallå vänta ett tag det här ska vara en fototävling INGEN KAMERATÄVNLIG...uhh har ju inte råd med så fina kameror inte nu ialla fall =) får väl låna någon hehee nu ska vi ta bilder så det heter duga jag får hem några roliga som jag tog igår tänkte lägga upp nån av dem här =)

Kom ihåg att kameran inte tar bilderna åt dig....det är bara ett verktyg som underlättar...det gäller bara att kunna använda de på rätt sätt... Men visst, jag hade inte klagat om en Nikon D100 med ett gäng feta objektiv föll ner från skyn i skallen på mig

Posted by St_Andrew on Jun-29-2004 16:11:

quote:
Originally posted by Laszlo
Kom ihåg att kameran inte tar bilderna åt dig....det är bara ett verktyg som underlättar...det gäller bara att kunna använda de på rätt sätt... Men visst, jag hade inte klagat om en Nikon D100 med ett gäng feta objektiv föll ner från skyn i skallen på mig

kan nog göra ganska ont med feta objektiv som trillar ner på skallen....

Posted by jofawe on Jun-29-2004 16:32:

quote:
Originally posted by Laszlo
Men visst, jag hade inte klagat om en Nikon D100 med ett gäng feta objektiv föll ner från skyn i skallen på mig

erhm.. jo det tror jag... dessutom skulle ju skiten gå sönder

btw.. min kamera ligger på hemköp i växjö nu.. ska hämta den snart =)
Wiiieee!!
Två dagar, nytt rekord!

Posted by EsseT on Jun-30-2004 11:22:

Visst är det inte bara kameran det gäller men en bra kamera kan underlätta =) o fråga är om jag vill ha en sån fin kamera i skallen hehe
får jag bara ta skydd så får det ramla ner ett fotolabb till mig med diverse saker =) =) =)

Posted by EsseT on Jun-30-2004 11:26:

JOWFAVE FUSK... du tar väl den inte med till sensation hoppas jag VI SES där mannen hurra!!!!!!!!!!!!....*skuttar omkring*

Posted by Laszlo on Jun-30-2004 12:09:

This is one of those days.

Okey boys. I morse när jag vaknade så bestämde jag mig inom loppet av fyra nanosekunder att jag illa tvunget skulle införskaffa mig en "riktig" kamera.

Jag står dock kluven mellan Nikon D70 och Canon 300D.

Någon som har erfarenhet av begge dessa?

Först var jag bombsäker på en D70, men ju mer jag luskar runt och försöker mig på lite detektivarbete, desto osäkrare blir jag. Damnit.

Pages (12): « 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 »