TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 3 4 [5] 6 7 8 »

Posted by Goldiluxe on Dec-01-2003 19:53:

Forresten, ni far garna bygga hur manga moskeer och minareter ni vill.
For vill jag inte ha det i min stad, sa kan jag ju flytta till ett annat land, eller hur??

Sa kan jag driva vidare vad jag vill ha och inte ha, i mellanostern nagonstans.

Inte gar det att fa vad jag vill ha dar, konstigt.

Alla lander,de flesta har iaf t.ex en Svensk Kyrka, om jag skulle vilja gifta mig i London, sa finns det en kyrka dar, tror ni det ar UK som betalar det da eller?
Nej precis, det ar Sverige, Svenska Kyrkan, dem svenska folken, for det svenska folket.
Kan inte alla javla mongo religioner skaffa sig en liten forening o samla hop pengar till diverse smatt och gott?

Minareter, moskeer, bomber, taliban terrorister, bonemattor och allt annat ni sa garna vill ha och behover for att utova er religion.
Som av alla manniskor uppfattas och tolkas pa olika satt, beror det pa intelligensen eller vad?

Ge mig ett svar pa alla mina fragor.

Eller skriv en ny Koran, och bibel och alla javla bocker det finns for dessa stackars manniskor att lasa i stunder av fortvivlan!

Haleluuujaaah!

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 20:11:

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Forresten, ni far garna bygga hur manga moskeer och minareter ni vill.
For vill jag inte ha det i min stad, sa kan jag ju flytta till ett annat land, eller hur??

Sa kan jag driva vidare vad jag vill ha och inte ha, i mellanostern nagonstans.

Inte gar det att fa vad jag vill ha dar, konstigt.

Alla lander,de flesta har iaf t.ex en Svensk Kyrka, om jag skulle vilja gifta mig i London, sa finns det en kyrka dar, tror ni det ar UK som betalar det da eller?
Nej precis, det ar Sverige, Svenska Kyrkan, dem svenska folken, for det svenska folket.
Kan inte alla javla mongo religioner skaffa sig en liten forening o samla hop pengar till diverse smatt och gott?

Minareter, moskeer, bomber, taliban terrorister, bonemattor och allt annat ni sa garna vill ha och behover for att utova er religion.
Som av alla manniskor uppfattas och tolkas pa olika satt, beror det pa intelligensen eller vad?

Ge mig ett svar pa alla mina fragor.

Eller skriv en ny Koran, och bibel och alla javla bocker det finns for dessa stackars manniskor att lasa i stunder av fortvivlan!

Haleluuujaaah!

ursäkta mig kan någon bekräfta att det här är en tjej som skrivit det ovannämnda. Jag som trodde att alla tjejer var förnuftiga

Och dessutom. Muslimer får knappast pengar av Svenska staten för att bygga moskéer. Alla moskéer i Sverige har byggts med insamlat medel från de islamiska föreningarna samt utländska muslimska finansiörer. Det enda Svenska staten ger är är en markbit att bygga på.

Posted by ScuL on Dec-01-2003 20:22:

quote:
Originally posted by RebeL9
ursäkta mig kan någon bekräfta att det här är en tjej som skrivit det ovannämnda. Jag som trodde att alla tjejer var förnuftiga

Och dessutom. Muslimer får knappast pengar av Svenska staten för att bygga moskéer. Alla moskéer i Sverige har byggts med insamlat medel från de islamiska föreningarna samt utländska muslimska finansiörer. Det enda Svenska staten ger är är en markbit att bygga på.

jag kan bekräfta det. har träffat henne irl
men det är det som händer när man frustrerar en person och sin/hennes tålamod tar slut hehe
människor kan lätt tröttna på att diskutera

Posted by JayBee on Dec-01-2003 21:40:

quote:
sluta tönta dig, hon har en annan åsikt än dig du behöver inte kalla henne namn för det.

Posted by RebeL9 on Dec-01-2003 21:46:

quote:
Originally posted by JayBee
sluta tönta dig, hon har en annan åsikt än dig du behöver inte kalla henne namn för det.

tönt kan du vara själv. Hennes åsikt var nedvärderande av en hel grupp människor. sånt kan jag inte acceptera.

Posted by reveal on Dec-01-2003 22:06:

quote:
jag ger upp.

Gör inte det, jag följer dina argument med intresse.

Posted by reveal on Dec-01-2003 22:09:

OCH FÖR HELVETE GOTT FOLK! I SVERIGE FÅR MAN TYCKA PRECIS VAD MAN VILL, OCH MAN SKA INTE BEHÖVA TÅLA PERSONANGREPP PGA SIN ÅSIKT!

Posted by Glorie on Dec-01-2003 23:25:

Monkey Dancer 2

scul, exakt...

rebel, två funderingar

1. du säger hela tiden att vi ska acceptera minareter i sverige.. tror du svenska kyrkor hade accepterats i mellanöstern? tror du vi hade fått bygglov? (att minareter får det i sverige, är väl för att sverige om nåt land! är mer öppet än vi säger ursäkta ordvalet, ett eftersatt land i mellanöstern....) eller för att ta ta goldilux exempel, det med mat. flyttar man till ett visst land får man köpa hela paketet så att säga.

även om både du och jag vill att världen ska se annorlunda ut (det fina du skrev) så är ju den krassa verkligheten inte alls som i din utopi. Lika väl som att svenskar är skeptiska till minareter skulle araber va skeptiska till en svensk kyrka i sitt eget land? tror jag iaf! Det skulle automatiskt bli som en stat i staten.. Se bara på lilla sverige i spanien såg en dokumentär om det för ett tag sen, helt sjukt!

2. e du muslim? har varit svårt att utläsa av dina svar endast på ett svar tyckte jag att, aha..han kanske är det, men i alla andra svar har jag fått bilden att du inte är det och att du "bara" är en religionsvetare. obs situationstecknen över ordet bara.

f.Ö
tycker jag iofs inte man kan jämföra halloween, alla hjärtans dag och JULEN. Julen är trots romerskt ursprung som du sa, ändå något som vi firat i hundratals år och som kan betraktas som en svensk tradition. visst, det finns jul i andra länder och kulturer också, inte så jag menar

Halloween & alla hjärtans dag är ju något som kommit de senaste tio åren. "Kom på" lite bättre högtider så köper jag det argumentet! det med matkulturen kan jag köpa, även om det ju finns gott om svensk mat kvar? men jag fattar ditt resonemang.

sen tycker jag kanske vissa e lite väl elaka mot JayBee

Posted by St_Andrew on Dec-01-2003 23:32:

quote:
Originally posted by Glorie
1. du säger hela tiden att vi ska acceptera minareter i sverige.. tror du svenska kyrkor hade accepterats i mellanöstern? tror du vi hade fått bygglov? (att minareter får det i sverige, är väl för att sverige om nåt land! är mer öppet än vi säger ursäkta ordvalet, ett eftersatt land i mellanöstern....) eller för att ta ta goldilux exempel, det med mat. flyttar man till ett visst land får man köpa hela paketet så att säga.

i vissa av dom länderna högger man oxå av händerna för att nån snattar, betyder det att oxå vi i sverige kan högga av händer på folk för att dom snattar? okej, extremt exempel, men bara för att dom e dåliga behöver ju inte vi vara det?

Posted by Glorie on Dec-01-2003 23:42:

quote:
Originally posted by St_Andrew
i vissa av dom länderna högger man oxå av händerna för att nån snattar, betyder det att oxå vi i sverige kan högga av händer på folk för att dom snattar? okej, extremt exempel, men bara för att dom e dåliga behöver ju inte vi vara det?

true, det e inte schyst att köra med falska kort tillbaka, det visar på dåligt omdöme även hos oss..Det med att blanda in muslimska länders straffskalor, "hugga av händer" var ett extremt exempel indeed.

MEN, vi kan genom att inte acceptera minareter visa vårt missnöje över muslimska länders straffskalor, för jag antar att du liksom jag inte sympatiserar med dessa?!?

sen har jag god lust att kommentera det här med att pålästa och bildade kvinnor konverterar till islam, men det tar jag i morgon eller så, för nu är det läggdags

ajöken

Posted by mjz on Dec-02-2003 00:21:

quote:

em... har du nånsin träffat en tjej?

hmm... verkar som det tillkommit 6-7 sidor på den här tråden sen sista gången jag såg den...

får väl säga att jag inte är nån anhängare av nån religion, men i familjen som består av kristendom, judendom och islam är ju definitivt kristendomen det svarta fåret... problemet med dom flesta religioner är att dom används som ett instrument för att motverka förändring, man kan säga vad man vill om hur bra och trevlig grundtanken med en ide är, men det spelar större roll hur människor som följer iden tolkar den...

sen spelar det faktiskt ingen större roll om man vill ha förändring eller inte för världen slutar aldrig att förändras, självklart påverkar invandrare sverige, dom för med sig nya kulturer, seder och språk, och det är helt naturligt att dom förändrar landet dom bor i när dom integreras i samhället... fast just där ligger väl också dn artikelns enda poäng, muslimer är långt ifrån dom enda invandrare som inte integreras ordentligt i samhället, men det är väl dom som har märkts mest på senare tid kanske...

jag får hålla med dom som tidigare har sagt att man måste anpassa sig när man flyttar till ett nytt land, detta gäller självklart lagar men också en del seder och allmänna regler, men framför allt svenskar pratar svenska, innan man lär sig det är man antingen barn eller utlänning...

även om jag inte är mycket för religion så är religionsfriheten som princip lika viktig som yttrandefriheten (även att inte ha nån religion täcks av religionsfriheten), men religionsfrihetens praktiska tillämpningar måste vara ganska begränsade (så att även om man hittar på en egen religion som förbjuder en att gå i skolan så måste man ändå gå pga skollagen)...

jag tycker att sveriges invandrar- och integreringspolitik är helt fel, men det tycker jag om i stort sett all politik sverige för så länge sossarna har något att säga till om, utom möjligtvis utrikespolitiken (bara inte persson syns utåt så)... vi borde enligt min mening ha en mer restriktiv invandrarpolitik och kräva mer av framtida svenskar (fan, kändes nästan politiskt korrekt där) och en mycket mer aktiv integreringspolitik, är vårt system för inkompetent för att ta hand om och integrera alla invandrare (som det är nu) måste vi ta in färre invandrare... det är bara en belastning för samhället med massa människor som aldrig lär sig svenska och aldrig blir en del av det... när det bildas egna små samhällen där man inte klarar sig utan arabiska så är nåt fel...

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 00:23:

Lite lustigt att så många av er tar just upp detta med kyrkor i mellanöstern. har någon av er ens varit i Mellanöstern? Att dömma av det ni skriver så verkar ingen av er varit där. För då hade ni lagt märke till att det förekommer kristna kyrkor i stort sett vartenda land i mellanöstern samt även i mindre Asien (trakterna kring Turkiet). I Islam omnämns kristna och judar som Bokens Folk. Man anser att man har samma stamförfäder som judar och kristna och att Muhammed är en profet i en enda lång profettradition som sträcker sig ända tillbaka till Adam.
De kristna kyrkorna har förekommit i muslimska länder långt innan Islam och i Koranen står det att det är fullt tillåtet för Bokens Folk att utöva sin religion. Varför skulle de inte vara det då de levt sida vid sida med muslimer i århundraden? Glöm inte var Europas judar tog sin tillflykt när korsfararna inledde sin slakt på Europas judar. Just det. De tog sin tillflykt till muslimska länder där de alltid behandlats väl. Vilka var det muslimerna först släppte in i Jerusalem efter att man drivit ut korsfararna? Just det judarna.

Ni verkar uppenbart bara läst all rubriksjournalistik som kvällstidningarna samt nyheterna är fullproppad med. Där tar man upp enstaka incidenter som tex när en muslim skriker skändande ord åt kristna. Att det bor så många kristna i muslimska världen idag är väl ett klart tecken på att de behandlas väl. Egypten har haft en koptisk kristen befolkning i årtusenden, Syrien har haft en assyrisk ortodox kyrka sen urminnes tider och i Irak har kristna, judar, mandéer kunna leva sida vid sida.
Påminner mig om en intressant artikel i Göteborgs Posten från tiden innan USA's invasion av Irak. De hade intervjuat en kristen präst i staden Mosul i Irak. Prästen sa att stadens kristna, judar och muslimer hade gått ihop och skulle bekämpa de amerikanska styrkorna. Inte för att de stödde Saddam men för att de var oroliga för att utländsk närvaro skulle splittra den nära relation de olika religionerna hade till varandra.

Så snälla än en gång ber jag er att ta reda på mer fakta innan ni uttalar er.
Sen måste jag ta upp det här med minaret. Får jag fråga vad som är så kontroversiellt med minaret? De ser ju riktigt fina ut och när de ändå inte får ha böneutrop så vad är det som är så anstötligt med dem?

Och Glorie. På frågan om min religionstillhörighet så kan jag bara säga att jag fått den frågan många gånger. Det är en privatsak och inget jag delar med mig här. Jag är bara en enkel människa som gillar religioner och kulturer. Mer än så kan jag inte säga.

Posted by AC. on Dec-02-2003 01:33:

off topic!

quote:
Originally posted by St_Andrew

Vill minnas att jag kommenterat sånt här tidigare...

Regler(lagar) finns för att hålla människan i kontroll (Vill inte ha en debatt om hurvida det bör finnas eller inte)
För att dessa lagar ska efterföljas måste det finnas straff. Ett straff ska finnas där för att avskräcka alternativt försöka "rätta till ett "fel" i efterhand (psyvård)

för att skippa snack om vilka straff som är lämpliga till vilka brott så hoppar jag direkt till av du sa.

I västvärlden som vi lever i är friheten förmodligen det mest värdefulla vi kan förlora, altså ett väldigt avskräckande straff.

I öst finns inte alltid riktigt samma frihet som vi har. Darför är ett frihetsberövande inte specielt avskräckande.

Edit: Skriver mera relevant inlägg senare.

Posted by AC. on Dec-02-2003 02:34:

"Byggnader skall placeras på byggplatserna så att landskapets naturenlighet i mån av möjlighet bevaras"

Det gör inte riktigt mosker och dylikt i min bild av det Svenska landskapet. Det gör däremot en vanlig svensk kyrka.

När ni nämner traditioner så skulle jag ändå villja påstå att Julen visst är en Svensk tradition i och med att man firar som kristen jesus födelse (Även om nu Kristendomnen inte ursprungligen kommer från Sverige men det är trotts allt våran nuvarande störrsta religon utan att någon annan ens kan jämföra sig i storlek i Sverige)
Alla hjärtans dag tycker jag man borde fira över allt i hela världen ovadsett religon. Mer kärlek åt världen!Eller nått...
Halloween känns mer som en ursäkt att supa och egentligen något helt onödigt att fira i Sverige, detta kan dock ha att göra med att jag inte är specielt bekant med dess historia.

Ang. Kyrkoskatten såheter det inte längre kyrkoskatt utan det heter kyrkoavgift sedan kyrkan och staten separerade. Den dras årligen i förhållande till din inkomst. Detta gäller endast medlemar i Svenska kyrkan och det blir ni när ni döptes som små (Dvs de flesta av er här) Dessa pengar är Svenska kyrkan ekonomiska bas. Gör det billigare vid dop, brölopp, konfermation och annat dylikt. Det gör det även möjligt för kyrkan att bedriva annan verksamhet som tex hjälparbete av olika slag. Altså kan vi nog konstatera att den inte är helt i onödan i alla fall...

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 10:43:

Confused

Tycker folk borde lasa boken 'Mitt forbjudna ansikte'.
Skriven av Latifah.

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 15:53:

quote:
Tycker folk borde lasa boken 'Mitt forbjudna ansikte'.
Skriven av Latifah.

Jag känner folk som känner författaren till den boken och de säger att det mesta som hon skrivit har hon hittat på i syfte att tjäna pengar och publicitet. Ett försök att rida på Inte Utan Min Dotter-vågen.

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 16:27:

quote:
Jag känner folk som känner författaren till den boken och de säger att det mesta som hon skrivit har hon hittat på i syfte att tjäna pengar och publicitet. Ett försök att rida på Inte Utan Min Dotter-vågen.

Ja, det som star i boken ar sadant man garna vill ljuga om.
Sen kan du ta och lasa Liza Marklunds bok 'Gomda'.

Den ar ganska sanningsenlig.
fast, alla kanske ljuger om verkligeheten?

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 16:55:

quote:
Ja, det som star i boken ar sadant man garna vill ljuga om.
Sen kan du ta och lasa Liza Marklunds bok 'Gomda'.

Den ar ganska sanningsenlig.
fast, alla kanske ljuger om verkligeheten?

Alla kanske inte går på allt som skrivs och läser mellan raderna. Ta bara exemplet med Åsne Seierstad. Hon beskrev bokhandlaren i Kabul som ett riktigt manssvin men sen visade det sig att hon hittat på mycket. Gott med folk som blev blåsta där för att en norsk pengakåt kvinna skulle få sålt så mycket böcker som möjligt

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 17:42:

Jahapp.
Tror knappast att alla bocker skrivna, och fall ar osanna.

Fast du kan ju fortsatta forsvara vad som forsigar runt om i varlden.
Lite val stort ansvar att ta pa sig dock.

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 17:44:

Dunno

quote:
Alla kanske inte går på allt som skrivs och läser mellan raderna.

Kanske precis samma med folket som med sin koran valjer att 'lasa mellan raderna'och tolka det pa sitt lilla egna satt.

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 17:44:

quote:
Jahapp.
Tror knappast att alla bocker skrivna, och fall ar osanna.

Fast du kan ju fortsatta forsvara vad som forsigar runt om i varlden.
Lite val stort ansvar att ta pa sig dock.

tycker fortfarande din kritik av Islam är oberättigad då du inte har bott i ett islamiskt land eller de länder du kritiserar som ligger i mellanöstern. Allt du vet är det du sett på TV eller läst i tidningen. Jag talar bara av det jag själv upplevt under min vistelse i ett islamiskt land

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 17:47:

quote:
Kanske precis samma med folket som med sin koran valjer att 'lasa mellan raderna'och tolka det pa sitt lilla egna satt.

ja tyvärr finns det idag alldeles för många muslimer som läser mellan raderna i Koranen och väljer ut de stycken som gynnar dem.
Det är beklagligt.

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 17:50:

Jag har varit tillsammans med en Kurdisk kille som bodde i Gaziantep.
Traffat hans foraldrar och sett honom och hans 'trevliga' vanner forandras.

Jag har bott ett halvar i ett av dem muslim tataste omraderna i Amsterdam.

Min kompis var tillsammans med en Libanes kille.
Som nar hon foljde med honom hem till Libanon, snodde hennes pass,och laste in henne tillsammans med hans mor, dar skulle hon vanta tills han kom hem.

Tro fan inte jag ar dum i huvudet.

Jag vet vad jag har sett.

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 18:09:

quote:
Jag har varit tillsammans med en Kurdisk kille som bodde i Gaziantep.
Traffat hans foraldrar och sett honom och hans 'trevliga' vanner forandras.

Jag har bott ett halvar i ett av dem muslim tataste omraderna i Amsterdam.

Min kompis var tillsammans med en Libanes kille.
Som nar hon foljde med honom hem till Libanon, snodde hennes pass,och laste in henne tillsammans med hans mor, dar skulle hon vanta tills han kom hem.

Tro fan inte jag ar dum i huvudet.

Jag vet vad jag har sett.

ja men du har fortfarande inte bott i Mellanöstern. Jag har bott i en av de muslimtätaste förorterna i Göteborg men jag kan fortfarande inte dra några direkta paraleller till de islamiska länderna.
Hur lyckas du? Eller är det bara så att du i din rädsla för att Sverige ska förändras vägrar acceptera att det kommer muslimer till Sverige?
Vad tror du vikingarna tänkte när Ansgar kom med kristendomen? Så vitt jag vet har inga muslimska missionärer hittills försökt pracka på svenskarna Islam som de kristna gjorde. Så småningom anpassade sig hela samhället efter att det blev kristet. Varför tror du inte vårt samhälle kan anpassas efter att bli mångkulturellt? Människan har ju aldrig varit statiskt utan ständigt omgiven av föränderlighet

Posted by Goldiluxe on Dec-02-2003 18:42:

Har vi nansin snackat om mellanostern?
Hade det inte med att gora hur islam skulle paverka sverige?

Skulle aldrig i hela mitt liv flytta ner dit dock.

Pages (8): « 1 2 3 4 [5] 6 7 8 »