TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Geloof
Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »

Posted by Phortastic on Dec-08-2004 00:43:

quote:
Originally posted by Tiger777
Oh my god... en dat voor een katholiek...

De evangelisten = apostelen???

En dan zeggen dat anderen niks van de bijbel weten

kzen gene katholiek, en kbedoelde natuurlijk de evangelisten
wa ne flater was me da. De evangelisten hebben het wel merendeels uit geschriften van de apostelen zelf gehaald natuurlijk. anyway als ge u als enige moet verdedigen voor een stelling maakt ge wel es ne fout

Posted by Phortastic on Dec-08-2004 00:50:

quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Bon, moest ge mij al wat beter kennen zout ge weten dat ik over zo'n onderwerpen geen hele epistels schrijf zonder dat ik er toch een beetje van afweet. Ik het in het middelbaar Godsdienst gekregen van een pater, en Bijbelgeschiedenis was zowat zijn stokpaardje. En die kerel heeft mij toch wijsgemaakt dat de boeken van het nieuwe testament niet allemaal op hetzelfde moment geschreven zijn. Het laatste boek (Lucas?) zou zelfs pas 80 of 90 jaar na Jezus' dood geschreven zijn. Hoe kunnen dat dan de apostelen van Jezus zijn geweest?

En das allemaal trouwens naast het punt. Het gaat hier vooral om het onstaan van de wereld, de mens, God en alles, en dat zijn toch vooral dingen die aan bod komen in het Oude Testament? En dat mag dan geschreven zijn door de apostelen (die hier dan als Editors avant la lettre optreden), dat kunnen ze allemaal onmogelijk uit eerste had hebben gehad. Al die verhalen bestrijken een geschiedenis van een paar duizend jaar...
Het Oude Testament is gewoon een heel uitgebreid cultuur-sociologische kijk op de maatschappij van die tijd, en de levensbeschouwelijke inhoud is ook een reflectie van wat er in die tijd aan waarden en normen heerste.

En gast, begin nu ni met zwakke en neerbuigende argumenten af te komen alstublieft. Kheb in m'n vorige posts gezegd dat het geen persoonlijke aanval is op u, kwou gewoon is lekker gezellig, beschaafd en vooral gefundeerd discussieren. En ik denk dat ik als universitair toch wel de pretentie mag hebben om te zeggen dat ik toch ietwat gefundeerd kan discussieren in plaats van gewoon wat uit m'n nek te lullen. Maar als ge mij blijkbaar beneden uw intellectueel niveau acht, bol dan maar af ze...

Ten eerste ne pater staat niet hetzelfde tegenover de bijbel dan protestanten.
Ten tweede men bedoeling was helemaal niet om neerbuigend over te komen
En da wa ge zegt over de apostelen is natuurlijk just (zie post boven), was serieuse flater.
Anyway heb eigenlijk geen zin om hier constant in deze thread stellingen te weerleggen en te verdedigen omdat ik er simpel geen behoefte aan heb. En nee niet omdak bang ben dat ik niet meer weet wat zeggen. Das toch vechten tegen de bierkaai hier. Dont get me wrong: i dont care about that. Maar heb simpelweg geen behoefte en zin om mensen te overtuigen of er over te discussieren. Khoop da ge da beetje begrijpt.

Posted by Jasperovitsj on Dec-08-2004 00:52:

^ Sure, kga er dan ook verder ni meer over doorbomen

Posted by eieregooie on Dec-08-2004 04:36:

quote:
Originally posted by Buoyant
Maar

Ach waarom, waarom... PUUR TOEVAL mensen Is dat nu zo moeilijk te accepteren?

Posted by TOR on Dec-08-2004 15:45:

quote:
Originally posted by Phortastic
Anyway heb eigenlijk geen zin om hier constant in deze thread stellingen te weerleggen en te verdedigen omdat ik er simpel geen behoefte aan heb.

ik heb er wel behoefte aan

ik stel me gewoon de vraag hoe je iets voor waar kan aanemen gebaseerd op een eeuwenoud document.

quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Descartes zou het ni met u eens zijn peins ik...

toch heeft Rafic gelijk. we leven tenslotte in onze realiteit, niet de realiteit. onze realiteit is anders dan die van een hond, om maar een simpel voorbeeld te geven. wat bestaat wordt door elke verschillende soort anders gepercipieerd. het is dus absoluut mogelijk dat wij, de mens, met ons complexe doch beperkte brein iets niet kunnen percipi�ren dat er wel is.

Posted by Buoyant on Dec-08-2004 16:20:

quote:
Originally posted by eieregooie
Ach waarom, waarom... PUUR TOEVAL mensen Is dat nu zo moeilijk te accepteren?

JA!

daarom dat ik deze vragen nog maar es stel:

tot slot een paar vraagjes aan de gelovigen (dit is geen aanval, maar ik hoop dat ze mij hier een beetje in kunnen helpen):

-> Over EINDE gesproken: wanneer stopt dat hier allemaal op aarde?Wanneer sterft de mens en daarmee de beschaving een keer uit?
->Geloven jullie ook in leven op andere planeten, mensen die kunnen denken net zoals wij, die waarschijnlijk ook eigen idee�n hebben over geloof en dergelijke, die net zoals ons ook in het bestaan van een God of Goden geloven !!!!

->Geloven jullie enkel als het wat moeilijker gaat in je leven, bidt je dan alleen, of ook op andere momenten, een of meerdere keren per dag

Posted by Xavez on Dec-08-2004 21:02:

Athe�st tot in de kist

Behalve voor het huwelijk dan.. zalig romantisch sfeertje in zo'n kerk =)

Posted by pooley on Dec-08-2004 21:35:

ik ben moslim

Posted by TOR on Dec-08-2004 22:05:

quote:
Originally posted by pooley
ik ben moslim

ik tel 1 stem voor moslim

conclusie: pooley = zehra, dus jasper pooley

met logica kom je overal!

Posted by Jasperovitsj on Dec-09-2004 12:10:

^ Hoe ga ik dat aan mijn ouders moeten vertellen...

Posted by Mystique on Dec-28-2004 15:00:

quote:
Originally posted by TOR
ik tel 1 stem voor moslim

conclusie: pooley = zehra, dus jasper pooley

met logica kom je overal!

hehehehehe

Posted by TOR on Jan-25-2007 22:35:

Nostalgische bump.

Posted by Push2005 on Jan-25-2007 23:11:

quote:
Originally posted by TOR
Nostalgische bump.

Hoe was je besnijdenis ?

Posted by Bertn on Jan-25-2007 23:12:

tetten ?

Posted by Eagle` on Jan-25-2007 23:49:

Ik behoor tot de church of the holy Fonz,

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjj

wanneer begint FG opnieuw ffs

Posted by Bertn on Jan-25-2007 23:58:

da FONZ!!!!

Posted by FCB_Fanatic on Jan-26-2007 00:04:

ik ben officieel katholiek: ik ben gedoopt, heb mijn beide communies gedaan en de bijhorende 'lessen' gevolgd. Ik ben wel maar zelden naar de kerk gegaan. Op de lagere school gingen we nog wekelijks naar de mis (verplicht), in het secundair was dat al minder, maar daarbuiten gebeurde het zelden tot nooit dat ik ging. Mijn ouders hechtten er weinig belang aan en enkel met kerkelijke feestdagen stonden ze er (enigzinds) op dat ik naar de kerk ging. De laatste 7 jaar ben ik nog viermaal naar de kerk geweest, telkens voor een begrafenis.

Persoonlijk ben ik absoluut niet gelovig en ik geloof ook niet dat er 'iets' is na de dood. Ik vind godsdienst eigenlijk iets compleet overbodig.

Verder ga ik er eigenlijk niet op ingaan

Posted by Lolo on Jan-26-2007 06:10:

ok��������������, ik ga mijn mening hierop niet schrijven, ieder zijn eigen mening in ieder geval.

Ik kan helemaal niet zeggen wie gelijk heeft. Het is precies zoals "wie eerst op aarde arriveerde, den ei of den kieken". Echt waar. Pas als we dood gaan zullen we weten uiteindelijk. Ondertussen gaan we een super leven leiden, en de max daarvan uittrekken.

Ik ben gedoopt bij de katholieke kerk, maar heb zelf geen erkennis voor de paus, en ik vind schandalig dat de vaticaan op zich de christen blijft vertegenwoordigen voor de rest van de wereld. Dus ik ben wel protestant geworden. Wak daar goe vind is dat men geen aadacht geeft aan hoe je eruit ziet, of aan hoeveel geld da ge hebt, of aan hoe gelovig da ge bent. Er zijn wel uitzonderingen. Maar in mijn kerk is het zo, het origineel bericht van vrede is nog altijd aanwezig, en er is altijd kwestie van humiliteit, dit bij iedereen.

Dankzij dit heb ik mijn eigen helemaal teruggevonden als mens, maar ook als een christ.

Ik ben blij want ik was dankzij de paus en de rest van die stomme kerels mijn geloof bijna kwijt.

Posted by Push2005 on Jan-26-2007 09:40:

quote:
Originally posted by FCB_Fanatic
ik ben officieel katholiek: ik ben gedoopt, heb mijn beide communies gedaan en de bijhorende 'lessen' gevolgd. Ik ben wel maar zelden naar de kerk gegaan. Op de lagere school gingen we nog wekelijks naar de mis (verplicht), in het secundair was dat al minder, maar daarbuiten gebeurde het zelden tot nooit dat ik ging. Mijn ouders hechtten er weinig belang aan en enkel met kerkelijke feestdagen stonden ze er (enigzinds) op dat ik naar de kerk ging. De laatste 7 jaar ben ik nog viermaal naar de kerk geweest, telkens voor een begrafenis.

Persoonlijk ben ik absoluut niet gelovig en ik geloof ook niet dat er 'iets' is na de dood. Ik vind godsdienst eigenlijk iets compleet overbodig.

Verder ga ik er eigenlijk niet op ingaan

Ja ik voel het ook zo'n beetje aan. Vroeger was ik tot op zekere hoogte gelovig; maar dat is ondertussen al lang vervlogen. Mijn ouders en grootouders waren behoorlijk katholiek dus ik ben indertijd wel nog veel naar de kerk meegemoeten: een kwelling. Vreemd genoeg is ook het geloof van mijn ouders en zelfs mijn grootouders sterk afgenomen. Het geloof in de katholieke kerk dus... Ze bezinnen zich momenteel op hun eigen manier.
Het geloof op je eigen manier invullen vind ik eigenlijk het nuttigst: want ik ben met kerstavond w�l nog eens naar de kerk geweest (mijn broerke moest daar iets lezen in het kader van zijn plechtige communie) en toen besefte ik pas hoe hopeloos verouderd die vieringen wel zijn. Citeren uit een boek van +1000 j oud en dat compleet gemanipuleerd geweest is, dat is ronduit belachelijk.

Bovendien zorgen die 'oude boeken' voor niets dan miserie. Veel conflicten op de wereld zijn puur te wijten aan een domme invulling van godsdienst en waarde hechten aan een compleet verouderd geschrift. Godsdiensten zouden met de tijd moeten verdwijnen en vervangen worden door een universele moraal ofzo.

Posted by Xilver on Jan-26-2007 09:49:

Luc, zat gij niet in zo'n pedo-sekte?

Posted by Push2005 on Jan-26-2007 09:54:

quote:
Originally posted by Xilver
Luc, zat gij niet in zo'n pedo-sekte?

lol

Invullen van geloof staat vrij h�

Posted by TOR on Jan-26-2007 11:53:

quote:
Originally posted by Push2005
Invullen van geloof staat vrij h�

Dan kun je ook niet pleiten voor een universele moraal h�

Deze thread wekte trouwens vooral een nostalgisch gevoel op vanwege de merkwaardige discussietechnieken van Phortastic. Die missen we toch wel vandaag

Posted by FCB_Fanatic on Jan-26-2007 13:15:

quote:
Originally posted by Push2005
Godsdiensten zouden met de tijd moeten verdwijnen en vervangen worden door een universele moraal ofzo.

ik ben er in ieder geval mee akkoord dat godsdiensten met de tijd zouden moeten verdwijnen, oa omdat het voor veel conflicten zorgt, maar ook omdat het mijn visie is dat het teveel wordt opgedrongen aan mensen.

Momenteel wordt een godsdienst nog teveel als maatschappelijk noodzakelijk gezien. Veel mensen kiezen nog steeds voor een kerkelijk huwelijk, het dopen van hun kinderen en het katholiek onderwijs. Dat doen ze niet omdat ze zelf zo gelovig zijn maar eerder uit gewoonte, omdat iedereen het doet en omdat ze het zelf zo hebben meegemaakt (uit sociale druk ???). Het katholiek onderwijs krijgt nog te vaak de voorkeur omdat het de stempel mee heeft kwalitatief beter te zijn dan het gemeenschapsonderwijs (terwijl studies hebben aangetoond dat dit niet zo is). En in dat onderwijs ligt imo het probleem dat ervoor zorgt dat godsdienst (het katholicisme) GEEN vrije keuze is.

Het meest schandalige bijvoorbeeld aan het katholicisme (mss ook andere godsdiensten) is namelijk dat zelfs kleine kinderen op 4 - 5 jarige leeftijd al met godsdienst worden geconfronteerd (in het katholiek onderwijs via bv de kinderbijbel). Hier wordt een basis gelegd voor verder geloof, voor communie ... Uiteindelijk zullen op latere leeftijd een groot deel van die kinderen niet gelovig zijn. Een deel zal dat echter wel zijn en de vraag is dan of dit wel degelijk een eigen keuze was? In mijn ogen niet, er is namelijk een verschil wanneer men op jonge leeftijd wordt 'geindoctrineerd' of wanneer men (met beperkte / zonder enige voorkennis) op latere leeftijd zelf een keuze maakt tot godsdienst. In het eerste geval kan je moeilijk van een eigen keuze spreke.

Statistieken heb ik er mss niet voor, maar het lijkt mij vanzelfssprekend dat wanneer in belgie het godsdienstonderwijs wordt afgeschaft of wordt vervangen door een soort van moraalleer of een theoretische leer over godsdiensten (die dan niet op 1 godsdienst is gefocused), dit het katholicisme veel gelovigen zal kosten.

Ik heb mijzelf in ieder geval al voorgenomen om niet zomaar te doen wat iedereen doet. Ik ben niet gelovig en zal, als ik ooit het geluk mag hebben om te trouwen, dat ZEKER niet voor de kerk doen.

Posted by TOR on Jan-26-2007 14:38:

Indoctrinatie is vandaag de dag in Belgi� niet meer aan de orde, denk ik. Het gaat vooral om het meegeven van bepaalde waarden zoals respect, solidariteit enz. Vroeg of laat word je trouwens toch geconfronteerd met andere manieren van denken, en dan is het niet te laat om alsnog een persoonlijke keuze maken.

Posted by jeronimo_jd on Jan-26-2007 16:42:

Ik ben er vrij zeker van dat er geen god bestaat (hoe kun je zoiets zeker weten?), ik voel het gewoon en ik zie geen reden in waarom er een god zou zijn. God is een uitvinding van de mensen en als alle mensen dood gaan dan is er ook geen god meer.
Voor mezelf leun ik het dichtste aan bij het Boeddhisme, qua levensopvattingen. Omdat deze zo openstaat voor andere mensen, en je eigelijk volledig een eigen invulling kan geven aan het beleven van die godsdienst, je zal daar ook niet voor veroordeeld worden.
Wat mij zo aanspreekt is de verlichting, de toestand van volledige geestelijke harmonie en de verlossing van alles wat hechtbaar is. Ik kan me hier echt in vinden want uiteindelijk is alles relatief. Ik vind dat hier in de Westerse wereld vaak de verkeerde waarden worden nagestreefd en opgelegd door je omgeving om zogezegd gelukkig te worden. Velen dingen beteken niets. Geluk is a state of mind, the nirwana, als je dat bereikt, kan je alles aan.

Pages (6): « 1 2 3 4 [5] 6 »