TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- alleen wonen
Pages (11): « 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 »
| quote: |
| Originally posted by Nabistai De rentes van leningen zijn momenteel minimum 5,45% en de 2 marktleiders in Belgi� pakken allebei 10%. |
http://www.immotheker.be/
op die site kan je je lening berekenen
Mercikes !
Je hebt indeed gelijk als je voor 200.000 euro gaat lenen op 25 jaar... Dan is het 5,45%...
Maar als het voor minder is, dan zit ge rond de 4% zenne...
| Originally posted by djcresto Stillaan |

| Originally posted by djcresto Stillaan Maar eerst huren om nog wat te kunnen sparen om binnen een paar jaar te kopen daar geloof ik zo niet in. Uiteindelijk is het toch maar weggesmeten geld. |
| Originally posted by Nabistai Ik heb mij hier eens in verdiept, om nu is eindelijk te weten of dat wel klopt (ik ben nu eenmaal een rekenfreak). En volgens mijn berekening klopt dat helemaal niet. Het kan zelf heel voordelig zijn om eerst te huren en dan te sparen. Ik heb alles eventjes uitgewerkt in een excel bestand en je zal veel meer betalen als je onmiddelijk 200.000 euro leent dan wanneer je eerst een paar jaar spaart en dan een lager bedrag leent. Het hangt nu wel van situatie tot situatie af, maar als je gedurende 2 jaar telkens 650 euro opzij kan zetten, dat bespaard je dat in totaal zo'n 16.767 euro (met de huur - in dit geval 450 euro - meegerekend in de totale kostprijs uiteraard). Als je dat gedurende 4 jaar doet, kan je zelfs 32.832 euro besparen. Het zijn natuurlijk maar schattingen, maar het toont toch aan dat eerst huren zeker positief kan zijn. Mijn berekening is bijvoorbeeld berekend op het loon van 1 persoon dus als je dit met 2 personen doet kan je nog een pak meer besparen! |
| Originally posted by Shadowkid Ik zou dat excel-bestand wel eens willen zien, kan wel interessant zijn Wat bedoelt ge trouwens met gedurende 2 jaar 650 euro opzij zetten, per maand? Dat lijkt mij enorm onrealistisch. Het grote probleem lijkt me de mate waarin jge kunt sparen als ge alleen woont en huur en dergelijke moet betalen. |
Ik ben waarschijnlijk hopeloos achter me men reactie, ma kheb geen zin om ALLES te lezen
Moest ik alleen gaan wonen, zou ik da waarschijnlijk enkel doen als ik in staat ben om een huis te kopen. Ik vind huren echt weggesmeten geld! Ik stel dan ook geen al te hoge eisen aan het huis da ik zou kopen, voor mijn part is het een krot da half uit mekaar valt. Ik Wil daar dan toch iets van mezelf van maken en ik verbouw graag huizen (hebbek van thuis uit mee
).
Ik heb wel het geluk da ik 5 jaar gratis op een appartement van men ouders mag wonen, enkel eletrik en water betalen! Dus eenmaal ik werk en ik daar ga wonen kan ik serieus wa sparen om dan uiteindelijk zelf iets te kunnen kopen eh
Allesinds kijk ik er persoonlijk allesinds naar uit om alleen te gaan wonen (tzal wel direct me men vriendin zijn ma kom), voor het gevoel van vrijheid en ook ja gewoon da ge op u eigen benen leert staan eh... Dus als ik jou was cresto, dan was ik al ribbedebie
| Originally posted by Meltoz Ik haak m'n wagentje hierbij aan, het lijkt me inderdaad onrealistisch om nog � 650 opzij te zetten (puur spaargeld) als je alleen woont.anders. |
| Originally posted by Nabistai Als je al het geluk hebt om een deftig huis te vinden van �200.000, dan kunnen die kosten nog makkelijk oplopen tot �250.000 of meer. 10% voor het immobilienkantoor + allerlei zware kosten (vergeten we de btw al maar niet) etc. En leningen zijn verschrikkelijk duur Een lening van �150.000 bij Fortis kost al 760 � per maand (en dat betekent dat ge al een h��l groot deel onmiddelijk moet betalen, want �150.000 is niks). Ook al is Fortis 1 van de duurste banken, de andere zullen er niet zoo ver vanaf liggen. |
Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare idee�n zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan?
| Originally posted by Phortastic Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare idee�n zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan? |
)
| Originally posted by Phortastic Ik zou eens een berekening willen zien voor een leven lang huren of iemand die van zen 25ste ofzo een huis koopt en iemand die een huis bouwt. En dan eens de verschillen waarnemen. Want het valt me op dat hier heel wat mensen met nogal rare idee�n zitten. Vooral die slogan: huren is weggesmeten geld... Geloof ik namelijk niet in. Redenen had ik in men vorige post al vermeld, maar zo een vergelijking moet toch bestaan? |
| Originally posted by Push2005 Nochtans vind ik het vrij logisch dat huren weggesmeten geld is, op lange termijn weliswaar |
Huren is zeker en vast weggesmeten geld, zeker op dit moment van zeer goedkope leningen !!!
Ten tweede is de meerwaarde die je een gekocht, gebouwd of verbouwd huis opbrengt, iets wat je sowieso niet hebt bij een gehuurd huis. De vastgoed heeft zijn grootste boom wel gehad, maar de vooruitzichten blijven nog altijd zeer positief...
Maar iets wat de meeste mensen over het hoofd zien, zijn de enorme fiscale voordelen die je verkrijgt wanneer je gaat lenen ipv. huren !!!
De staat betaalt maw een deel van uw huis.
Aftrek van hypothecaire leningen en intresten van levensverzekeringen kunnen u per jaar nen hele dikke cadeau doen...
Zeker met het nieuwe fiscale regime van de aftrek voor enige en eigen woning spreken we al snel over een belastingsvoordeel van rond de 2500 euro per persoon per jaar...
Wat de meeste hier wel vergeten is dat je aan een huis constant kosten hebt. Tel die kosten op een 50 tal jaar maar eens bijeen. Denk dat je van je stoel valt.
in de krant (nieuwsblad) heeft een aantal maanden terug eens vergelijking gestaan tussen huren en kopen. Rekening houdend met alles (ook kosten aan huis, fiscale voordelen en dergelijke) kwam kopen of bouwen een pak goedkoper uit dan huren.
^ ook rekeninghoudend met het feit dat de staat als ge dood zijt u de helft afpakt? 
maakt voor uzelf natuurlijk nix uit though want ge zijt toch dood dan 
| Originally posted by Phortastic ^ ook rekeninghoudend met het feit dat de staat als ge dood zijt u de helft afpakt? ![]() maakt voor uzelf natuurlijk nix uit though want ge zijt toch dood dan |
| Originally posted by Dj Mike Foston Ge moet dat slim aanpakken en ervoor zorgen dat de staat niet met den helft gaat lopen... er zijn enkele zeer interessante fiscale constructies daarvoor... een goede fiscalist kan u daar zekers bij helpen... |
whatever de meesten hier er van vinden maar ik geloof niet dat huren weggesmeten geld is. ik ga huren want ik heb opt moment (als starter) echt niet 't geld om een huis te kopen/bouwen: daar moet je al keiveel geld voor hebben (lees post nyah) en dan nog eens voor de komende 30 jaar je lening afbetalen + je moet ook met twee zijn om dat te kunnen doen ...
@ Nabistai: ik wil uw excelleke wel een keer zien
can you mail it to me?!
wij hebben besloten om binnen dit en een jaar te kopen of mss bouwen (das al 10 jaar dat we 500 - 600 � betalen en ons leeftijd is een schoon leeftijd om aan uw eigen eens te denken )
| Originally posted by Zehra @ Nabistai: ik wil uw excelleke wel een keer zien can you mail it to me?! |

waar je tegenwoordig ook rekening mee moet houden is dat wanneer je gaat bouwen/kopen je huis later minder waard zal zijn als het nu is. Der is al langer sprake van het feit dat men in de toekomst een boom verwacht op de vastgoedmarkt die samenhangt met de babyboomers, wanneer die sterven verwacht men een overaanbod van huizen die de prijs van huizen zal doen dalen. Het kan dus in dit geval voor jongeren zeker voordelig zijn om een tijdje te wachten met het kopen van een huis. Mensen die echter in de nabije toekomst een huis willen verkopen kunnen dat beter nu dan later doen.
Wat bouwen betreft zal voor de verdere toekomst zeker ook gelden dat het huis naar de toekomst toe minder waard zal zijn. Men zal zichzelf dus opzadelen met een lening voor een huis dat uiteindelijk minder waard is dan dat men eraan heeft uitgegeven.
Het blijft natuurlijk moeilijk te zeggen hoe de situatie over pakweg een 50 jaar zal zijn (wanneer 'jongeren' waarschijnlijk op het punt staan hun eigen huis te verkopen en in te ruilen voor een bejaardentehuis of een flatje)
| Originally posted by Phortastic Als jij het hebt Zehra mag je het me ook sturen ![]() Ben ik ook wel benieuwd naar |
| Originally posted by FCB_Fanatic waar je tegenwoordig ook rekening mee moet houden is dat wanneer je gaat bouwen/kopen je huis later minder waard zal zijn als het nu is. Der is al langer sprake van het feit dat men in de toekomst een boom verwacht op de vastgoedmarkt die samenhangt met de babyboomers, wanneer die sterven verwacht men een overaanbod van huizen die de prijs van huizen zal doen dalen. Het kan dus in dit geval voor jongeren zeker voordelig zijn om een tijdje te wachten met het kopen van een huis. Mensen die echter in de nabije toekomst een huis willen verkopen kunnen dat beter nu dan later doen. |

) en dan een huis meer toepasselijk bij uw wensen te zoeken
.