TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Lokale verkiezingen
Pages (7): « 1 2 3 4 [5] 6 7 »

Posted by Bertn on Oct-09-2006 08:08:

schitterend resultaat in antwerpen city

Posted by Xilver on Oct-09-2006 08:21:

quote:
Originally posted by Bertn
schitterend resultaat in antwerpen city

Kheb ni voor de Petriek gestemd, maar kben ook niet ontevreden. Hij heeft het zeker niet slecht gedaan toen hij da voos wijf van een Deti�ge opvolgde.

Maar dit resultaat op het migrantenstemrecht steken is vrij onnozel imho. De meeste migranten gaan echt niet de moeite nemen om naar het stemlokaal te gaan hoor, het zijn er niet veel die zich echt iets van de politiek aantrekken.

Posted by Bertn on Oct-09-2006 08:27:

+1

ik denk echt niet dat het migrantenstemrecht voor een verdubbeling van de spa gezorgd heeft
trouwens, is het niet zo dat de randgemeentes van antwerpen zowiezo veel meer bevolkt zijn door allochtonen dan antwerpen zelf?

Posted by Xilver on Oct-09-2006 08:51:

quote:
+1

ik denk echt niet dat het migrantenstemrecht voor een verdubbeling van de spa gezorgd heeft
trouwens, is het niet zo dat de randgemeentes van antwerpen zowiezo veel meer bevolkt zijn door allochtonen dan antwerpen zelf?

Idd. Borgerhout, Hoboken, Deurne, Berchem, ...

Posted by massiveK on Oct-09-2006 10:22:

quote:
Borgerhout, Hoboken, Deurne, Berchem

brrrr meer dan 40 procent daar voor het VB

Posted by Xilver on Oct-09-2006 10:27:

quote:
Originally posted by massiveK
brrrr meer dan 40 procent daar voor het VB

En daar zitten procentueel meer migranten. Hoe zou het toch komen

Posted by MikeVee on Oct-09-2006 11:46:

"VB gestopt door nieuwe Belgen"

ja, de snel-belg-wet brengt eindelijk op. Politiek ging het niet, de rechtbank heeft niet veel uitgehaald, extra kiezers toevoegen heeft wel geholpen.

Slecht voor de toekomst van vlaanderen als het resultaat volgend jaar ook zo is.

Posted by Tiger777 on Oct-09-2006 13:49:

Ik weet niet hoe het juist zit, maar als ik de cijfertjes zo bekijk heeft de SPA geen enkele stem van het VB afgepakt in antwerpen-centrum... Of zie ik dat verkeerd?

Kan het verlies in borgerhout/enorme winst in schtoten en dergelijke niet gewoon verklaard worden door de stadsvlucht?

Posted by Xilver on Oct-09-2006 13:50:

quote:
Originally posted by Tiger777
Ik weet niet hoe het juist zit, maar als ik de cijfertjes zo bekijk heeft de SPA geen enkele stem van het VB afgepakt in antwerpen-centrum... Of zie ik dat verkeerd?

Het VB is in Antwerpen een halve procent gestegen. De stemmen zijn allemaal van Groen en VLD afgesnoept, en uiteraard een klein deel door het migrantenstemrecht.

Posted by Push2005 on Oct-09-2006 14:56:

quote:
Originally posted by Tiger777

Kan het verlies in borgerhout/enorme winst in schtoten en dergelijke niet gewoon verklaard worden door de stadsvlucht?

Het VB is alleen maar gestegen deze verkiezingen... Ze zijn de grootste partij in 6 gemeentes en in Antwerpen halen ze maar weer eens een pak stemmen erbij. Daarbij komt nog dat ze in tientallen landelijke gemeentes zijn doorgebroken.

Hilarisch dat de krantenkoppen "Zwarte zondag gestopt" luiden. Nog nooit is de berichtgeving zo fout geweest als in deze verkiezingen.

Wel chapeau voor Somers in Mechelen. Ik moet 'm niet echt; maar dat is de enigste gemeente waar men erin gelukt is het VB significant terug te dringen

Posted by eieregooie on Oct-09-2006 15:11:

Hier noemden ze het "VB wint maar verliest toch"

En ik denk dat moreel gezien VB inderdaad niet de winnaar is.

Posted by DJ Sid on Oct-09-2006 15:26:

quote:
Originally posted by eieregooie
Hier noemden ze het "VB wint maar verliest toch"

En ik denk dat moreel gezien VB inderdaad niet de winnaar is.

VB is nog nooit de winnaar geweest, want ze hebben nog nooit ergens in het bestuur gezeten.

Posted by Dark Apostle on Oct-09-2006 15:29:

1 ding is zeker, vld verliest hier in Antwerpen. Denk dat de mensen het beu zijn dat die hun politieke ori�ntering draait met de wind.

Posted by Devilex on Oct-09-2006 15:37:

quote:
Originally posted by DJ Sid
VB is nog nooit de winnaar geweest, want ze hebben nog nooit ergens in het bestuur gezeten.

Omdat ze nooit de kans krijgen door het cordon sanitaire

Posted by Shadowkid on Oct-09-2006 15:52:

quote:
Originally posted by Xilver
Het VB is in Antwerpen een halve procent gestegen. De stemmen zijn allemaal van Groen en VLD afgesnoept, en uiteraard een klein deel door het migrantenstemrecht.

En ook wel een deeltje door "nieuwe belgen" denk ik, tenzij ge dat onder migrantenstemrecht beschouwt. Maar ik denk toch dat het aantal nieuwe belgen redelijk wat gestegen is de laatste jaren.

Anyway, Janssens zijn strategie om zich boven de partijen te plaatsen heeft gewerkt. Samen met het feit dat hij ook gewoon de helft van VB-programma heeft uitgevoerd.

Deze middag was er op ��n een debat over de verkiezingen, en daarin zei er ene dat de mensen gewoon een goede burgemeester beloond hebben en slecht bestuur afgestraft. En ik denk ook dat het over het algemeen zo gegaan is, en vrij logisch gezien het over plaatselijke bestuur gaat.

Posted by Bertn on Oct-09-2006 16:07:

1045 migranten hebben zich ingeschreven om te gaan stemmen in gans belgi�. die zullen dus echt wel het verschil in antwerpen gemaakt hebben

ik zie de situatie in antwerpen als een overwinning voor de SPa. Tenslotte zijn ze terug groter dan het VB. Ik hoorde van verschillende antwerpenaren dat ze dan ook effectief tevreden waren over het beleid van Janssens.
Zoals Yves Desmet zegt: het VB is zo te zien enkel te stoppen met GOED beleid

Posted by RadiantB on Oct-09-2006 16:10:

De interviews met Groen en VLD over Antwerpen waren hilarisch.
5 keer per minuut Janssens feliciteren en beweren dat het goed is dat hun kiezers overgelopen zijn naar de SPA.
De journalisten repliceerden uiteraard telkens gevat en vroegen hen of ze blij waren met de vernedering, waarna ze weer begonnen te feliciteren en rond de pot te draaien.
Toegeven staat echt wel niet in hun woordenboek.

En dan dat debat met alle voorzitters, precies een bende kleine kinders die ambras hebben: "gij moogt lekker nie meedoen nananana", "jamaar gij suckt toch" ...

quote:
1045 migranten hebben zich ingeschreven om te gaan stemmen in gans belgi�.

ja duh, er zijn er 50000 genaturaliseerd in de laatste 6 jaren (ik zeg maar een getal, tkunnen er ook meer of minder zijn)

Posted by Nyah on Oct-09-2006 16:34:

quote:
het VB is zo te zien enkel te stoppen met GOED beleid

wow, I agree with you; how is that possible

Posted by DJ Sid on Oct-09-2006 17:23:

quote:
Originally posted by Devilex
Omdat ze nooit de kans krijgen door het cordon sanitaire

En dan? What's the point om zoveel stemmen te halen, in de wetenschap dat je als partij toch nooit aan de macht komt?
Je kan nog lang blijven klagen en wachten, maar om 50% van de stemmen te halen, moeten er toch al wonderen gebeuren.

Posted by Tiger777 on Oct-09-2006 17:51:

quote:
Originally posted by Johan vandelanotte

Nonsens.

Posted by RadiantB on Oct-09-2006 17:57:

quote:
Originally posted by DJ Sid
En dan? What's the point om zoveel stemmen te halen, in de wetenschap dat je als partij toch nooit aan de macht komt?
Je kan nog lang blijven klagen en wachten, maar om 50% van de stemmen te halen, moeten er toch al wonderen gebeuren.

In oa Berchem (iirc) zitten ze toch al aan 44%.

Posted by Antony on Oct-09-2006 18:01:

quote:
GOED beleid

iets zegt mij da onder andere den olifant en de stickers " t'stad is van A " Patrick veel stemmen heeft opgebracht. Als da dan goed beleid is... Hij zou al den helft van de veiligheidspunten van VB volmaakt hebben, khoop da hij de komende jaren de rest toch ook waarmaakt. Ik ga voor een Veilig Antwerpen.... onder Patrick

Posted by Bertn on Oct-09-2006 18:02:

quote:
Originally posted by Nyah
wow, I agree with you; how is that possible

in dit geval mag het VB voor mij eeuwig in de oppositie blijven zitten: zo hebben de regerende partijen nog eens een extra reden om hun best te doen

Posted by massiveK on Oct-10-2006 07:55:

Een artikel in de morgen :

"
80.000 Vlamingen keren VB rug toe

Van de bijna miljoen kiezers die bij de Vlaamse verkiezingen van 2004 voor het VB stemden, haakten er zondag 80.000 af. Daarmee ziet het VB 8,5 procent van zijn electoraat afkalven. Voor een partij die zich op trouwe kiezers beroept, wijst die daling op een probleem. 'We zitten tegen onze bovengrens', geeft ook VB-kopman Philip Dewinter zelf toe.

De beste vergelijking tussen de regionale verkiezingen van 2004 en de lokale verkiezingen van 2006 zijn de resultaten voor de provincieraad. De klassieke partijen komen in alle provincies op, dus kan elke Vlaming ervoor stemmen. Bij regionale verkiezingen is het effect van de absolute boegbeelden wel wat groter, maar dat geldt voor alle partijen.

De vergelijking levert de volgende cijfers op: in 2004 stemden 960.680 Vlamingen op het VB. Twee jaar later waren dat er nog 879.377. Dat is een nettoverlies van 8,5 procent. Die daling vertaalt zich ook in de Vlaamse score van het VB. In 2004 klokte de partij af op 24,1 procent van de stemmen, een historisch record. Zondag haalde de partij in heel Vlaanderen 21,5 procent, een daling van 2,6 procent.

Op de cijfers moet ��n kleine correctie uitgevoerd worden: de Vlamingen die zondag in Brussel op het VB stemden kunnen niet geteld worden, terwijl ze in 2004 bij de score van de provincie Vlaams-Brabant geteld zijn. In elk geval gaat het om een paar duizend stemmen, die de eindbalans nauwelijks vertekenen.

De conclusie blijft dezelfde: tussen 75.000 en 80.000 kiezers die in 2004 voor het VB stemden, deden dat zondag niet opnieuw. En dat met een electoraat dat doorgaans als zeer trouw bestempeld wordt: wie eenmaal voor het VB gestemd heeft keert zelden terug.

Politoloog Stefaan Walgrave ziet vooral de lokale zwakte van het VB als de oorzaak. "De partij is erg gecentraliseerd, wat het moeilijk maakt om lokaal talent te rekruteren en een kans te geven. Op termijn is dat een handicap." Maar hij relativeert de terugval ook. "In 2000 zagen we een gelijkaardig fenomeen, toen verloor het VB in Vlaanderen 1 procent van zijn score in 1999. Nu gaat het om 3 procent. Het is maar de vraag of dat blijvend is."

Intussen zijn in de meeste Vlaamse gemeentes de coalitiegesprekken al volop begonnen. In Antwerpen ontving uittredend burgemeester en winnaar Patrick Janssens (sp.a) zijn oude coalitiepartners voor een verkennend gesprek. Belangrijkste vaststelling daarbij is dat Groen! wellicht afhaakt. Na de smadelijke nederlaag verkiest de top van de Antwerpse groenen een oppositiekuur. "Zoals de kaarten nu liggen, is zowat iedereen bij ons het erover eens dat oppositie de beste keuze is voor Groen!", bevestigt lijsttrekster Freya Piryns aan De Morgen.

Theoretisch is een rooms-rode coalitie mogelijk, maar burgemeester Janssens denkt er niet aan om de VLD, nog zo'n grote verliezer, aan de kant te laten. Officieel omdat hij het goede bestuur van de voorbije jaren wil voortzetten, strategisch ook omdat een te machtige CD&V als enige partner de coalitie kwetsbaar dreigt te maken. CD&V en VLD hebben wel al laten verstaan hard te willen onderhandelen, om te vermijden dat over zes jaar Janssens opnieuw als enige met de bonus wegloopt.
"

Copyright : De morgen www.demorgen.be

Ik heb net de cijfers van migrantenstemrecht gelezen.. In alle Belgie waren ze 17 000... dus denk niet dat je de resultaten van de verkiezingen mag uitleggen door die stemrecht..

Ja tenminste een "nieuwe belg" voor je niet een echt belg of vlaming is.. dan ben jij een beetje racist :-)

Posted by Jasperovitsj on Oct-10-2006 08:02:

quote:
Originally posted by massiveK

Politoloog Stefaan Walgrave ziet vooral de lokale zwakte van het VB als de oorzaak.

Ik heb nog les gehad van die mens

Pages (7): « 1 2 3 4 [5] 6 7 »