TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (8): « 1 2 3 4 5 [6] 7 8 »

Posted by JayBee on Dec-02-2003 19:37:

quote:
Originally posted by RebeL9
ja men du har fortfarande inte bott i Mellanöstern. Jag har bott i en av de muslimtätaste förorterna i Göteborg men jag kan fortfarande inte dra några direkta paraleller till de islamiska länderna.
Hur lyckas du? Eller är det bara så att du i din rädsla för att Sverige ska förändras vägrar acceptera att det kommer muslimer till Sverige?
Vad tror du vikingarna tänkte när Ansgar kom med kristendomen? Så vitt jag vet har inga muslimska missionärer hittills försökt pracka på svenskarna Islam som de kristna gjorde. Så småningom anpassade sig hela samhället efter att det blev kristet. Varför tror du inte vårt samhälle kan anpassas efter att bli mångkulturellt? Människan har ju aldrig varit statiskt utan ständigt omgiven av föränderlighet
det där var dålig anledning. vadå innan du hadde haft sex första gången om du nu haft det visste du inte att det skulle vara skönt? har du blivit skjuten någon gång? du vet ju ändå att det kommer göra ont kanske inte exakt hur. skulle du villja bo i arktis? jag skulle inte villja bo där men jag har alldrig varit där så altså är jag dum i huvudet som inte vill bo där då eller? nä visst jag vet inte exakt hur kallt det är där men kallt nog.

Posted by lonne on Dec-02-2003 19:43:

quote:
Originally posted by JayBee
det där var dålig anledning. vadå innan du hadde haft sex första gången om du nu haft det visste du inte att det skulle vara skönt? har du blivit skjuten någon gång? du vet ju ändå att det kommer göra ont kanske inte exakt hur. skulle du villja bo i arktis? jag skulle inte villja bo där men jag har alldrig varit där så altså är jag dum i huvudet som inte vill bo där då eller? nä visst jag vet inte exakt hur kallt det är där men kallt nog.

Jag vill inte vara otrevlig, men du verkar vara expert på att missförstå folk. Om du inte förstår vad han menar, läs det en gång till.

Posted by Glorie on Dec-02-2003 21:38:

stormen verkar ha lagt sig skönt, hehe

jag orkar inte uttrycka min åsikt vad gäller det en viss person sa, "att bildade, pålästa kvinnor konverterar till islam". kommer ingen vart med det ändå känner jag.

jag lägger ner, för nu! ajöken

Posted by RebeL9 on Dec-02-2003 23:04:

quote:
Originally posted by Glorie
stormen verkar ha lagt sig skönt, hehe

jag orkar inte uttrycka min åsikt vad gäller det en viss person sa, "att bildade, pålästa kvinnor konverterar till islam". kommer ingen vart med det ändå känner jag.

jag lägger ner, för nu! ajöken

ah come on glorie. jag som hade förväntat mig några rejäla argumentationer från din sida

Posted by Proximus on Dec-02-2003 23:23:

okej.. nu när alla muslimhatarna sagt sitt så vill jag bara tillägga något.

jag är inte muslim själv, född så, men inte praktiserande och inte troende. jag har inte mycket till övers för islam men mycket skitsnack hör jag här.

jag älskar argumenten "tror du vi skulle få göra som vi ville i mellan östern och bla bla bla"

öhh........ för det mesta ja!!!

i mitt hemland, iran, som är riktigt fuckad av regimen, så har de ändå tolerans mot andra religioner. vi har iranska judar, iranska kristna, sunni muslimer och gud vet vad mer. de har sina kyrkor, synagogor och liknande, och om jag inte har fel så har ni nog aldrig hört om de här människorna. varför inte undrar man? jo för att de aldrig klagar eller syns, så media berättar inte om de.

rebel9 har sagt ett enda argument här som äter upp resten av eras : ni har inte varit där själva så snacka inte massa skit, håll käften helt enkelt. det media visar upp är en skev bild och inte alls fakta.

en grej som min pappa noterat: många utlänningar från muslimska länder blir faktiskt religiösa när de kommer till andra länder, bara för att känna gemenskapen med andra muslimer och liknande. hur många muslim kompisar har ni som säger "vi är muslimer, vi käkar inte skinka" fråga de något om koranen så håller de käft och kan inte något. det handlar om främmande land där man försöker hålla gemenskapen..

nu säger svenskar, vadå då? varför kan de inte umgås med andra? det är ju lätt.. ett exempel från min sida då:

jag och massa invandrarkompisar var ute och festade på en klubb tillsammans, min kompis tjej är svensk och en annan kompis hade med sig en svensk polare, resten av oss var iranier, spanjorer, araber, kurder och so on.. av typ 20 personer, så hittade de två svenskarna varandra och satt och pratade med varandra genom kvällen, när de inte dansade på dansgolvet.

och en gång till, snacka inte skit om islam, islamiska länder eller något sådant, när ni själva inte varit där och känt på det själva. jag frågade min morbror hur iran var, han sa, de har till och med mer frihet än vad ni i sverige har.. visst finns det regler, men det är inte som om de dör av det.

alla har sina åsikter, men åsikter borde baseras på fakta från ens egna upplevelser och ögon än andras, särskilt medias. that's just bullshit.

och lägg när all skitsnack nu, islam är en underbar religion, precis som judendomen och kristendomen. ni behöver inte praktisera det eller hålla med det, men snacka inte skit om det. det är bara onödigt.

chill and peace.

Posted by ScuL on Dec-03-2003 00:20:

jag vill gärna kommentera något pga av övanstående.
det e inte islam som bekritiseras, det är påverkningen av det på den svenska samhälle.

jag tror dig att alla som faktiskt bor i iran lr vilket arabiskt land som helst är helt 'open-minded' och lugnt med olika kulturer.
det mest konstiga av hela historien är att invandrare för det mesta uppför sig totallt annorlunda i en land som sverige eller holland än om de bodde i sin hemmaland. det syns att de flesta kan inte 'handla' de stora friheter man har här.

de är våra gäst, och om de vill bli svenskt så ska de också uppföra sig tolerant och visa sin intelligens. det är något som oftast inte händer. jag talar nu bara från mitt perspektiv, från min situation, det är kanske annorlunda i sverige. jag har aldrig varit i en muslimtät ort i sverige. men här, så bor de mesta tillsammans i en kvarter som blir nästan byggd om till mini-arabien (lr nåt liknade). de har egna affärar, de talar sin egen språk, de tittar på deras egen tv-kanaler (parabol). de kan faktiskt leva här utan att lära sig ett ord holländska, bara för att vårt regering gör det så lätt för de. de försöker går till skolan men lämnar snart pga språkproblem. förmodligen kommer bara 10% av deras yngrare ur den där repeterande cirkel genom att jobba/plugga hårt. och det är inte mycket.
men i allmänt så liknar det ju om de integrerar inte...

om man är så fastbesluten att aldrig ge in på sin egen traditioner och handlingar så kan man aldrig kommer närmare till ett multikuturell samhälle. även om alla svenskarna skulle också vilja göra det.. det måste skapas en kompromis så att alla kan leva tillsammans utan att upplägga sina åsikter till någon som är inte interesserad av det.

jag har inga problem alls med de, lr islam. de får tror på vad de vill, men just det vad ska inte hända är att de bliver en störande objekt i samhället genom att motverka integration.
och jag tror faktiskt att en enkel sak som en huvudduk motverkar..
i turkiet bär kvinnor de (oftast) inte ens. så värför bär invandrarna de här? för att de vill uttrycka sin åsikt

Posted by JayBee on Dec-03-2003 11:40:

quote:
Originally posted by Proximus

och lägg när all skitsnack nu, islam är en underbar religion, precis som judendomen och kristendomen. ni behöver inte praktisera det eller hålla med det, men snacka inte skit om det. det är bara onödigt.

chill and peace.
men sen när har nån snackat skit om den? vissa här har sagt sina åsikter om hur vi i sverige påverkas. vissa har sagt något om att de inte är religösa osv men ingen har ju sagt något med direkt syfte att kasta skit på islam.

Posted by Proximus on Dec-03-2003 12:19:

scul: japp, du har helt rätt. jag förstår exakt vad du menar, men tyvärr så är det så att man trivs allra bäst med sitt eget folk. det gäller allt och alla, tro mig, om du flyttar till något annat land så kommer du trivas bäst med holländare (eller kanske för din del svenskar, din smygsvensk där :clown det är lite tragiskt att det är så, men det är det.. tyvärr är det det.

jaybee: jag blev lite väl brysk, men islam präglar inte sverige eller liknande, det är inte som om muslimerna försöker få islamistiskt regering och liknande.. (inte än ivarjefall hahaha) utan de vill kunna praktisera sin religion, det borde vara tillåtet.

Posted by Ya_ghayeb on Dec-03-2003 12:27:

Rasta

"Roz shoma khush"

Islam skiljer inte mellan religion och politik.
Det betyder att Koranen är en lagbok som också ger konkreta anvisningar om styrning av samhället, om äktenskapet, om kvinnans ställning osv.

Jag har själv varit i mellan östern, Och kan med handen på hjärtat säga att jag upplevde det som ganska harmoniskt och trevligt, Människorna var utåt väldigt öppna och hjälpsamma!
Jag bodde i den muslimska delen, men var även i det kristna samhället, och det är här man ser den stora skilnaden!
Vad som är tillåtet och inte..
Att jag i den krista delen helt plötsligt fick röka en cigarett öppet på gatan, vilket jag ej kunde i den muslimska delen, Jag fick även "lov" att bära nagelack då jag vistades i den kristna delen, vilket jag heller inte kunde göra i den muslimska.

Inom islam finns strikta regler om vad som är tillåtet och vad som är förbjudet = Äktenskapsbrott och utomäktenskapligt sex är ju förbjudna handlingar.
Den islamska lagen som baseras på Koranen, föreskriver dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott för både kvinnor och män.
Sen får man väl inte glömma hedersmorden, Och vad jag vet så existerar inte det inom kristendom, Judendom, Hinduism, eller Buddismen?
Dock finns det inget stöd för hedersmord i islam... ândå begås faktiskt de flesta hedersmord i muslimska länder. Men..... Det dateras till förislamisk tid.

Jag ser inte stor skilnad på en muslim i sverige eller en muslim som lever i mellan östern, Jag umgås med muslimer och jag har även haft en muslimsk pojkvän.
En komips till mej som är muslim har träffat en kille, Han är INTE muslim.. Hennes pappa förbjuder henne att ha pojkvän, Engligt pappan ska hon ha en muslimsk pojkvän,. Hon har nu med brustet hjärta fått lov att bryta med den "svenska" killen.. Och har även blivit tvungen att svära på koranen att aldrig mer träffa honom! Och då har den här familjen bott i sverige i över 20 år, barnen är uppvuxna i det svenska samhället men får ändå inte leva som en "normal" tonåring. Jag ser absolut inget gott i en religion som kräver att du ska gifta dig med någon från samma religion! Jag trodde man skulle gifta sig utav kärlek, inte med en man av den anledningen att man har samma religion!
Var finns jämnlikheten här???

okey, boken "mitt förbjudna ansikte" Har du läst den?
I så fall skulle du kanske ha uppmärksammat att där beskrivs islam som en trevlig religion och flickan i boken levde ett ganska fritt och öppet liv, hon var inte tvungen att bära slöja, fick gå i skolan. osv. Hon levde ett fridfullt liv i Afganistan, Tills Talibanera kom och övertog makten.... och talibanerna levde inte efter islam eller koranen!

Religion är alltid ett trevligt samtalsämne, så länge man kommer överens..... Alla har sina åsikter och det är alltid intressant att lära sig något nytt!

Posted by Proximus on Dec-03-2003 12:40:

som du själv säger, så handlar det mycket om tradition och liknande.
slöja, hedersmord och blaha blaha. det är vidrigt, väldigt vidrigt.

sen vill jag bara tillägga att din kompis som är muslim och inte får vara med sin kille har nog en väldigt religiös familj eller har jag fel?

prova samma grej med religiösa judar eller religiösa kristna..

jag vet att min polare som är iranier och inte praktiserande muslim, inte fick vara tillsammans med tjejen han älskade, hon var chilenare och sträng katolik.

aint life a bitch?

Posted by Goldiluxe on Dec-03-2003 13:03:

quote:
som du själv säger, så handlar det mycket om tradition och liknande.
slöja, hedersmord och blaha blaha. det är vidrigt, väldigt vidrigt.

sen vill jag bara tillägga att din kompis som är muslim och inte får vara med sin kille har nog en väldigt religiös familj eller har jag fel?

prova samma grej med religiösa judar eller religiösa kristna..

jag vet att min polare som är iranier och inte praktiserande muslim, inte fick vara tillsammans med tjejen han älskade, hon var chilenare och sträng katolik.

aint life a bitch?

Proxi, vad menar du nu?

Fick han inte vara med henne pga hans foraldrar, eller hennes?

Posted by ScuL on Dec-03-2003 13:07:

quote:
scul: japp, du har helt rätt. jag förstår exakt vad du menar, men tyvärr så är det så att man trivs allra bäst med sitt eget folk. det gäller allt och alla, tro mig, om du flyttar till något annat land så kommer du trivas bäst med holländare (eller kanske för din del svenskar, din smygsvensk där :clown det är lite tragiskt att det är så, men det är det.. tyvärr är det det.

ja men om de vill bara leva med sitt eget folk så är det svårt att förstår värför de flyttade till ett annat land? man vet ju vad man kan förvänta.. försätta att leva på samma sätt som i sitt hemmaland är nästan omöjligt.. därför har jag också stor respekt för bl.a. rebel9 och dig för att ni kom 'hit' och utvecklade sig, och talar språket flyttande (även om ni har bott här störste delet av er liv, det är inte lätt alltihop).

Posted by Proximus on Dec-03-2003 13:12:

goldi: han fick inte vara med henne på grund av hennes föräldrar.

scul: det handlar väl om att de inte kan leva fritt i deras hemländer eller inte kan göra som de vill, med deras hedersmord och liknande, och kommer till mer liberala länder och gör sånt. faktiskt. det är tragiskt också.

Posted by Goldiluxe on Dec-03-2003 13:21:

Confused

Hmmm.

Jag tror inte att min familj skulle uppskatta att jag var med en kille som praktiserar NAGON slags religion.
Att lata nagon religion styra dig, eller mig, ar inte vad vi lever, eller stravar efter, i vilket fall inte i min familj.

MEN, skulle jag vara kar sa skiter jag ju i det forstas, det ar ju knappast sa att min familj alskar mig mindre for mitt val av man, och jag skulle inte behova oroa mig for att bli skjuten.

Sen ar det ganska konstigt att kvinnor konverterar till islam, men inga man fran islam till nagot annat?

Varfor ar det sa?

Posted by RebeL9 on Dec-03-2003 14:08:

quote:
Originally posted by Goldiluxe

Sen ar det ganska konstigt att kvinnor konverterar till islam, men inga man fran islam till nagot annat?

Varfor ar det sa?

Det finns fall där muslimer konverterat till kristendom. Jag har en persisk polare i Borlänge som konverterat till kristendom. Hela hans familj har gjort det valet.
I Islam är det dock så att om man en gång konverterat från Islam så kan man inte konvertera tillbaka. Man gör därför sitt livs ödesval när man konverterar från Islam.

Posted by Ya_ghayeb on Dec-03-2003 14:11:

Read This!

Varfor ar det sa? [/QUOTE]

många muslimer tolkar Koranen så, att det inte är tillåtet att konvertera från islam, eller att över huvud taget lämna islam.

att den som vill konvertera från islam till kristen tro utsätts
för förföljelse, hot och övergrepp även i Sverige. ... De anses vara "orena" bland Muslimerna. Skulle någon konvertera
från Islam så är det med livet som insats.

Posted by RebeL9 on Dec-03-2003 14:16:

quote:
goldi: han fick inte vara med henne på grund av hennes föräldrar.

scul: det handlar väl om att de inte kan leva fritt i deras hemländer eller inte kan göra som de vill, med deras hedersmord och liknande, och kommer till mer liberala länder och gör sånt. faktiskt. det är tragiskt också.

en av mina föreläsare berättade att han en gång var gift med en koptisk kristen kvinna i Egypten. Efter ett tag så blev de osams och han tog ut skilsmässa. Hennes familj vägrade acceptera att han skulle skilja sig från henne eftersom de ansåg att dotterns heder och anseende befläckats. Han blev hotad till döden av hennes bröder och var tvungen att fly från landet.

På många håll är traditionerna som är förislamiska mycket starka. Se bara på Afrika i länder som Senegal och Nigeria. Trots att länderna varit muslimska i århundraden så lever gamla stamtraditioner kvar. En av dessa är just omskärelse av kvinnor som inte förekommer någon annanstans i den islamiska världen. Svenskarna har felaktigt fått bilden av att kvinnor i hela den islamiska världen omskärs och jag har ofta råkat ut för folk som påstår detta. På helt felaktiga grunder. De har sett det på TV och tror att fenomenet har sin grund i Islam. Än en gång ett resultat av okunskap och fördomar.

I Afghanistan lever många traditioner kvar som är förislamiska. Tex seden med att man gifter bort en dotter för pengar. Detta har inte heller något stöd i Koranen men traditioner är ofta starkare än religionen.

Hedersmorden är en annan sak som jag inte kan förstå mig på. Det har absolut inget med Islam att göra ändå så finns det folk som anser att det är i Koranen de finner stöd för detta. Helt uppenbart är det människor som inte ens läst Koranen som påstår detta.

Posted by Ya_ghayeb on Dec-03-2003 14:17:

quote:
Originally posted by RebeL9
Det finns fall där muslimer konverterat till kristendom. Jag har en persisk polare i Borlänge som konverterat till kristendom. Hela hans familj har gjort det valet.
I Islam är det dock så att om man en gång konverterat från Islam så kan man inte konvertera tillbaka. Man gör därför sitt livs ödesval när man konverterar från Islam.

Hur ser din "persiska polare´s familj" som ev. finns kvar i Iran på det?

Ba arami zamaz buhwan;-)

Posted by RebeL9 on Dec-03-2003 14:19:

quote:
Originally posted by Ya_ghayeb
Hur ser din "persiska polare´s familj" som ev. finns kvar i Iran på det?

Ba arami zamaz buhwan;-)

De har accepterat det mot deras vilja. Allra helst hade de väl sett att de inte blivit kristna. Men så är det väl alltid när man bryter en sed.

Och nej jag kan inte persiska så jag förstod inget av det du skrev

Posted by Ya_ghayeb on Dec-03-2003 14:59:

Det var inte persiska, det är farsi!!!!! Hoppas min stavning är rätt?

Asalaam alykum

Posted by Proximus on Dec-03-2003 15:03:

persiska = farsi

asalaam alaykum eller hur man nu stavar det är inte persiska, utan arabiska.

förresten ogillar jag ordet farsi, det ska vara parsi egentligen. arabernas fel att det blivit farsi.

Posted by Goldiluxe on Dec-03-2003 15:21:

Ta inte illa upp nu Proxi, eller gor det om du vill.
men farsi, parsi, persiska eller arabiska, later faktiskt samma i mina oron.
precis som svenska later som hordi gordi, som alla andra skandinaviska sprak, for t.ex engelsman.

tyckte det var lite roligt jag.

Posted by RebeL9 on Dec-03-2003 15:22:

quote:
Originally posted by Ya_ghayeb
Det var inte persiska, det är farsi!!!!! Hoppas min stavning är rätt?

Asalaam alykum

vad är skillnaden?

Posted by RebeL9 on Dec-03-2003 15:24:

quote:
Originally posted by Goldiluxe
Ta inte illa upp nu Proxi, eller gor det om du vill.
men farsi, parsi, persiska eller arabiska, later faktiskt samma i mina oron.
precis som svenska later som hordi gordi, som alla andra skandinaviska sprak, for t.ex engelsman.

tyckte det var lite roligt jag.

persiska och arabiska är två helt olika språk och det enda de har gemensamt är alfabetet.
Om du tycker de låter identiska har du något fel på öronen

Posted by Ya_ghayeb on Dec-03-2003 15:26:

Dom afghaner jag känner pratar då farsi, och benämner även språket så!
Och jag vet att asalaam alykum även är arabiska

Pages (8): « 1 2 3 4 5 [6] 7 8 »