TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Riksdagsvalet 2006
Pages (9): « 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 »

Posted by fede on Sep-17-2006 21:08:

Thumbs down

Posted by Laszlo on Sep-17-2006 21:11:

yaaay!

Reinfeldt ftw

Posted by jofawe on Sep-17-2006 21:16:

vilken kv�ll!

Person avg�r, Reinfelt in..
Jag gillar inte att centern har s�n stor plats bara, de kommer vara de nya milj�partiet, partiet ingen vill ha kvar pga all skit de hittar p�.

Vi kommer inte se n�gra direkta f�r�ndringar, men inom ett �r kommer vi nog m�rka av det, p� gott och ont!

Posted by zoric on Sep-17-2006 21:18:

Thumbs down

Gay

Posted by Jeremy H on Sep-17-2006 21:27:

Wooooo!

Posted by Laszlo on Sep-17-2006 21:29:

Hade den d�r j�vla bumbibj�rnen Persson avg�tt f�r en vecka sedan hade det sett helt annorlunda ut, d� hade jag r�stat p� sossarna i�r igen. Nu var det h�g tid f�r ett maktskifte...Reinfeldt har inte alltid alla h�star hemma han heller, men dock n�gon mer �n Persson.

Posted by ScuL on Sep-17-2006 21:33:

quote:
Originally posted by jofawe
maktskifte!

�ntligen f�r�ndrar det n�got .. haha... svenskar och deras trygghet

Posted by Jeremy H on Sep-17-2006 21:52:

Kanske inte i helt r�tt topic men

Lars Ohly spelar fickpingis:
http://svt.se/svt/road/Classic/shar...=24397&a=659814

Posted by Akia on Sep-17-2006 22:00:

quote:
Originally posted by ScuL
�ntligen f�r�ndrar det n�got .. haha... svenskar och deras trygghet

Ja, invaggade i en falsk trygghet, f�r allt de handlar om e kontroll! En befolkning kontrollerad genom skatter � bidrag, d� kan ju regeringen best�mma exakt vad vi g�r. Och ingen ska ha r�d med mer �n n�n annan, d� skulle ju den svenska avundsjukan kunna g�ra sig g�llande...

Posted by zoric on Sep-17-2006 22:07:

quote:
Originally posted by Jeremy H
Kanske inte i helt r�tt topic men

Lars Ohly spelar fickpingis:
http://svt.se/svt/road/Classic/shar...=24397&a=659814

Posted by Kaveh on Sep-17-2006 22:07:

usch usch

Posted by Vizay on Sep-17-2006 22:24:

Stor j�vla skandal om det blir ett JA till biltullarna baserat endast p� runt h�lften av kommunerna i stockholms l�n.
Det �r v�l ingen hemlig fakta att folk som bor kring stockholm ofta pendlar till och fr�n staden. Varf�r ska man straffas f�r att det �r orimligt att sitta i �verbefolkad lokaltrafik 2h p� morgon och eftermiddag n�r man kan avverka samma strecka p� under timmen med bil.
S�rskillt konstigt �r det eftersom tullarna i fr�ga troligtvis inte kommer ge n�gon st�rre minskning v�rd pengarna det kostar...

Posted by ScuL on Sep-17-2006 22:33:

quote:
Originally posted by Vizay
Stor j�vla skandal om det blir ett JA till biltullarna baserat endast p� runt h�lften av kommunerna i stockholms l�n.
Det �r v�l ingen hemlig fakta att folk som bor kring stockholm ofta pendlar till och fr�n staden. Varf�r ska man straffas f�r att det �r orimligt att sitta i �verbefolkad lokaltrafik 2h p� morgon och eftermiddag n�r man kan avverka samma strecka p� under timmen med bil.
S�rskillt konstigt �r det eftersom tullarna i fr�ga troligtvis inte kommer ge n�gon st�rre minskning v�rd pengarna det kostar...

Gillar inte heller det.
I Holland �r det s� att vi f�r tr�ngselskatt i hela landet i 2012.
Regionen omkring de stora st�der [G4] (Amsterdam/Haag/Utrecht/Rotterdam) f�r ett extra h�g pris ocks�.... ( o jag bor d�r... men f�rhoppningsvis inte i 2012 )

Alla bilar f�r en liten apparat som funkar lite som BroBizz, varje g�ng man g�r f�rbi en viss trafikplats blir bilen registrerat och f�r man r�kningen hemma. (g�ller inte f�r turister dock) en g�ng till.

Tr�ngselskatt kommer ALDRIG l�sa upp bilk�erna .. det �r bara en stor extra inkomst f�r myndigheterna..

Posted by fede on Sep-17-2006 22:54:

Personligen tyckte jag att det var r�tt stor skillnad i innerstan n�r man betalade tr�ngselskatt, men man m�ste givetvist arbeta vidare med att hitta b�ttre l�sningar, en ringled skulle sitta perfekt.

Posted by Vizay on Sep-17-2006 23:36:

skillnaden i trafik har inte varit m�rkbar f�r blotta �gat, det skulle den heller inte vara f�r blotta �gat om siffrorna som sossarna kom med st�mmer.

Faktum kvarst�r att det f�rutom vid rusningstid �r otroligt lite bilar i innerstan trots att det �r sveriges huvudstad vi talar om.
Om dom nu �r s� j�vla m�na om milj�n (vilket s�gs vara huvudsk�let till det hela) borde dom jobba h�rdare f�r att bli av med problemet ist�llet f�r att flytta det.
Politikerna kan ju ist�llet se till att f� en ringled byggd f�r att minska trafiken i innerstan. De kan jobba �nnu h�rdare f�r att f� lokaltrafiken s� bra som vi anv�ndare vill ha den. De kan s�nka skatterna p� milj�v�nliga br�nslen och slopa lagen som i dagsl�get f�rhindrar en konvertering av bensinbil till etanolbil (nej detta �r ingen kr�nglig process, de flesta bilarna som rullar p� gatorna idag klarar av etanol rent motorm�ssigt).
F�r�vrigt ledde tullf�rs�ket till att essingebroarna utsattes f�r mycket st�rre anstr�ngningar �n de egentligen �r t�nkta och byggda f�r att klara av, ytterligare en kostnad man m�ste beakta vid ett nej blir allts� f�rst�rkning av dessa.

Men det jag varit mest kritisk till �r betalningsprocessen. Det �r rigor�st l�jligt att man sj�lv m�ste ta sig till en pressbyr�n eller seven eleven f�r att kunna betala. Och dessutom inte f�rens dagen efter pga. registreringstid i systemet.

Jag missade tv� g�nger i ren gl�mska att jag hade tr�ngselskatt att betala och jag var inte ensam om det.
Om man ist�llet skickade ut en m�nadsr�kning skulle det iaf vara enkelt att sk�ta betalningen. (borde ju inte vara n�got problem eftersom man kan f� fram �gare till bilen mha. registreringsnumret)

Posted by fede on Sep-17-2006 23:45:

quote:
Originally posted by Vizay
skillnaden i trafik har inte varit m�rkbar f�r blotta �gat, det skulle den heller inte vara f�r blotta �gat om siffrorna som sossarna kom med st�mmer.

Min farsa �r yrkeschauff�r, han S�G skillnaden med blotta �gat. Jag m�rkte ocks� skillnad n�r jag k�rde inne i stan under rusningstid.

Posted by ScuL on Sep-18-2006 00:49:

Hmm.. Ja ass� det kan kanske finnas en skillnad nu, men t�nk p� att Sveriges/Stockholms inv�nertal bara kommer att stiga, dvs att antalet bilar defintivt inte kommar att minskas.
Till j�mf�relse: i Holland har vi n�stan 17 miljoner inv�nare p� en yta av 300x100km, dessutom har vi n�stan 9 miljoner bilar. I Sverige finns det bara 8,n�got miljoner inv�nare p� ett mycket st�rre yta men vi har allts� fler bilar i Holland �n det finns inv�nare i Sverige. Det l�ter inte konstigt i mina �ron att gissa att den Svenska befolkningen kommer bli omkring kanske 10 miljon �r 2020? S� d� blir det cirka 25% mer bilar i Stockholm's innerstan.. Kommer v�garna klara av det..? aldrig... Kommer bilskatt l�sa n�got? Tror inte det, f�r folk beh�ver bilen �nd�. Det finns m�nga yrke som inte kan sk�ta sig med bara kommunaltraffiken.

Nya v�gar �r den enda l�sningen. P� de flesta h�ll i Hollands storst�der finns det v�gar som byggdes i 60- o 70- talet. Bara 2 k�rf�lt i varenda riktning.. De kan verkligen inte fungera l�ngre med antalet bilar som tvingas komma f�rbi d�r, men regeringen g�r �nd� inget att skapa moderna motorv�gssystemer liksom i Tokyo eller Los Angeles. Tror det �r lite samma sak i Stockholm. Jag m�ste dock bekr�fta att V�gverket g�r mycket mer (vad g�ller v�garbete och ny v�gbyggande) �n vad det h�nder h�r... Men s�kerligen i Sthlm r�cker det fortfarande inte
Skulle antagligen ocks� hj�lpa om E4-an inte gick mitt igenom staden heller.

Posted by Vizay on Sep-18-2006 07:28:

N�gra exempelsiffror tagna fr�n stockholmsf�rs�kets hemsida om hur trafikm�ngden har sett ut under givna datum.
F�rsta siffran �r f�r 2006, andra f�r samma datum 2005.

Info fr�n hemsidan ang. siffrorna:
quote:

Antal fordon som passerat in och ut ur innerstaden vardagar 06:00 - 19:00 �r 2006 resp 2005. J�mf�relsev�rdet f�r 2005 redovisas som ett genomsnittligt v�rde f�r m�naden. L�nk till f�reg�ende m�nads v�rden finns under tabellen. Uppgifterna bygger p� data fr�n Trafikkontorets m�tsystem.

1 september 435 254 457 295
4 september 423 021 457 295
5 september 421 892 457 295

Du f�r urs�kta fede men jag tvivlar starkt p� att din far kan med blotta �gat se skillnad p� drygt 20 000 bilar i stan, s�rskillt inte n�r det handlar om ett intervall p� 13 timmar. Troligtvis �r det en upplevd placeboeffekt f�r att man helt pl�tsligt b�rjar fundera p� antalet bilar i stan. Eftersom det aldrig varit mycket bilar i stan under icke rusningstid s� drar man slutsatsen att tr�ngselskatterna har f�tt ner bilantalet, man gl�mmer dock l�tt det faktumet att man antagligen inte ens t�nkte i de h�r banorna innan tr�ngselskatterna kom p� tal.

Sen har vi det d�r med milj�n, det "egentliga" sk�let till att tr�ngselskatterna skulle inf�ras.
F�r det f�rsta finns det ingenstans n�gra vettiga siffror presenterade p� avgasutsl�pp eller liknande.
Sen drar jag snabbt slutsatsen att m�nga tog v�gen runt stockholm via t.ex. essingeleden (iom rapporterna om �verbelastning av essingebroarna). Om detta �r fallet s� har tr�ngself�rs�ket misslyckats fatalt. D� har man inte blivit av med problemet, man har bara flyttat det till utkanten av centrala stan ist�llet. Troligtvis g�r det ocks� att p�visa ett misslyckande om vinden ligger p� s� avgaserna bl�ser in �ver stan med tanke p� hur sm� avst�nd det �nd� handlar om.

Det man har gjort i den h�r omr�stningen �r att spela p� folks okunskap, dels om varf�r f�rs�ket egentligen kom till (antagligen eftersom man visste att det skulle bli ett mindre lyckat milj�utslag), och dels p� en placeboeffekt. Man f�r helt enkelt folk att t�nka p� att det under icke rusningstid inte �r s� mycket trafik i stan och p� s� vis upplever folk en dramatisk minskning.

K�nns bara som hela historien �r �nnu ett socialdemokratiskt s�tt att mj�lka mer pengar fr�n medborgarna �n vad som redan g�rs.

Posted by montana on Sep-18-2006 08:19:

alliansen vann, ok, kul, nu �r det bara en kort v�ntan innan moderaterna lyckas att haverera landet , som kalle bildt & the boys gjorde 16�r tidigare, sen f�r vi se hur m�nga r�ster reinfeldt & hans boys f�r 2010. jag gissar p� v�ldigt lite.

Posted by Akia on Sep-18-2006 09:00:

Du menar att arbetsl�sheten kommer att bli stor? - N� men just de, de e den ju redan!

Du menar att sjukv�rden kommer att bli d�lig? - N� men just de, redan nu e ju v�ntetiderna s� gott som o�versk�dliga (jag fick v�nta 1 �r p� en unders�kning(!) och sedan skulle jag ha f�tt v�nta ytterligare 1 �r f�r behandling(!), tyv�rr inget ovanligt!)!

Du menar att skolan kommer att bli d�lig med f�r stora klasser? - N� men just de, de g�r ju inte att pressa in ytterligare fler barn i samma rum!

Du menar att �ldrev�rden komer att bli d�lig? - Ja, dom gamla kommer s�kert att sakna sin �gghalva!

Du menar att m�nniskor hellre vill ha allmosor fr�n staten �n att kunna f�rs�rja sig p� egen l�n?

Posted by Vizay on Sep-18-2006 09:48:

montana: du m�ste titta p� omst�ndigheterna innan du g�r ett s� naivt uttalande.

F�rst och fr�mst s� var den svenska tillv�xten vid f�rra moderata tilltr�det till regeringen p� minussiffror. Dvs. Socialdemokraterna hade lyckats k�ra ner landet till en negativ tillv�xt under sin l�nga mandatsperiod.
Att tilltr�da som regerande parti och lyckas v�nda de siffrorna till plus p� en mandatsperiod n�r tidigare politik varit s� annorlunda �r n�got som i b�de teori och praktik ter sig n�stintill om�jligt.

Den h�r g�nen har sverige en tillv�xt p� runt 4%, att inte ha f�rtroendet fr�n v�ljarna trots en s� stark tillv�xt �r inget annat �n pinsamt. Det visar bara hur mycket socialdemokraterna misshandlat sina v�ljare genom att styra och st�lla med sin "alla ska ha det lika p� �ret"-mentalitet.

Under min 20-�riga uppv�xt s� har jag endast uppfattat socialdemokraterna som ett fuskande parti, det fuskas med medlemmarna i SSU, det fuskas med skattepengarna, det fuskas med kreditkort hit & dit och diverse annat.
L�gg d�r till en otrolig ineffektivitet n�r det verkligen g�ller, varf�r tog det veckor innan n�got konkret skedde vid tsunamikatastrofen t.ex?

Nej sossarna har inte gjort mycket r�tt p� senaste tiden, de kan nog beh�va lite nytt ungt blod i partiet, ungt blod som inte har blivit uppfostrat till att fuska sig fram och leva om p� skattebetalarnas bekostnad.

Jag tror att vi under kommande mandatsperiod kommer f� h�l p� myten om att h�gerblocket st�ndigt bara k�r sverige i botten p� fyra �r.
Enda jag i nul�get kan se som garanterat skulle s�tta stopp f�r ytterligare ett j�mnt val med en eventuell borgerlig vinst vore en otroligt stark partiledare hos sossarna, en kvinna som vet vad hon vill och hur hon ska styra partiet. Margot Wallstr�m kanske?

Posted by Akia on Sep-18-2006 10:17:

Du ska se montana, att de inte kommer att bli n�gra st�rre skillnader, de e sv�rt att genomf�ra f�r�ndringar i en demokrati.

Posted by montana on Sep-18-2006 10:24:

Vizay, naivt var det inte, mer som en l�tt cynism. Du vet v�l vad som h�nde p� b�rjan av 90talet. Jovisst, Carlsson gjorde ett r�tt kasst jobb ekopolitiskt men Bildt skulle ju v�nda p� det, gjorde dom det. Nej, dom lyckades g�ra det v�rre, riktigt v�rre. Och eftereffekterna fr�n det fiaskot ekoade sig igenom men Carlsson lyckades att fixa (ja, ok inte helt) inte bara sin skitg�ra, utan det som var Bildt's fiasko ocks�.

F�rlusten i detta val tror jag inte helt l�g n�r det g�llde f�rtroende (f�r dom hade inte s� j�vla mycket f�rtroende heller vid 2002 valet). det handlade mer om att det beh�vdes maktbyte, helst hade jag velat se ett annat parti �n just moderaterna, fuck, hellre centerpartiet.

Hela j�vla fusket har svalts r�tt illa tycker jag ocks�, fattar fortfarnade inte hur ens Sahlin har f�tt f�rtroende att fors�tta.

och det sista ja, Det skulle komma en s�n stark kvinna som skulle ta �ver efter g�ran. men hon blev ju visst knivstucken av en viss Mijailo Mijailovic.

Posted by Vizay on Sep-18-2006 10:42:

Jag citerar n�gon smart m�nniska som en g�ng sade f�ljande:

"Det �r sv�rt att f� ett sjunkande skepp att flyta igen"
Om skeppet redan slagit runt och �r p� v�g ner mot botten s� m�ste man bygga ett nytt, tyv�rr kr�vs det mer �n fyra �r f�r att f� det klarbyggt.
Tyv�rr gick svenska folket p� socialdemokraternas propaganda om att allt var h�gerns fel och d�rmed fick h�gern inte en �rlig chans att bygga det nya skeppet.

Posted by Akia on Sep-18-2006 10:54:

Konjukturens v�gor r�rs inte upp h�r i Sverige, dom svallar in fr�n dom stora oceanerna. Vi guppar me oavsett regering.

Pages (9): « 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 »