TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Riksdagsvalet 2006
Pages (9): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 »

Posted by fede on Oct-01-2006 12:07:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Tror nog det �r bra, framf�rallt s� l�gger man inte alla pengar fr�n bilisterna p� kollektivtrafik (s� billisterna f�r ju trots allt tillbaka sina pengar i nya v�gar)... Men sen kvarst�r ju faktum att det �r en v�ldigt or�ttvis skatt f�r l�ginkomsttagare och att jag vet inte om f�rbifart stockholm �r den mest v�lbeh�vliga investeringen just nu?

en f�rbifart beh�vs.

Posted by St_Andrew on Oct-01-2006 13:40:

quote:
Originally posted by fede
en f�rbifart beh�vs.

Yeah, men kan man inte spendera 18 miljarder b�ttre?

(var inte en ledande fr�ga, �r inte tillr�ckligt insatt p� stockholms infrastruktur f�r att veta svaret )

Posted by ScuL on Oct-01-2006 15:26:

�ven om man inte �r insatt k�nns det logiskt att traffiken som ska f�rbi staden egentligen inte borde ta del av rusningstraffiken genom staden (n�r det finns)
Kan ju t�nka mig att till.ex lastbilsf�rare som k�r mellan Uppsala och Norrk�ping f�r en del d�liga konsekvenser n�r traffiken st�r stil mitt i Sthlm

Posted by St_Andrew on Oct-01-2006 15:54:

quote:
Originally posted by ScuL
�ven om man inte �r insatt k�nns det logiskt att traffiken som ska f�rbi staden egentligen inte borde ta del av rusningstraffiken genom staden (n�r det finns)
Kan ju t�nka mig att till.ex lastbilsf�rare som k�r mellan Uppsala och Norrk�ping f�r en del d�liga konsekvenser n�r traffiken st�r stil mitt i Sthlm

Sj�lvklart, men fr�gan �r hur stor del av trafiken dessa uppg�r? Kommer det ens m�rkas n�gon skillnad? Skulle man inte isf kunna l�gga 20 miljarder p� andra satsningar som skulle g�ra mer skillnad?

Fast f�r v�l hoppas att det finns unders�kningar som motiverar detta...

Posted by mr_fisken on Oct-01-2006 16:26:

vilken l�ttnad blir nog bra det h�r

Posted by RebeL9 on Oct-11-2006 18:10:

s�h�r n�gon vecka efter valet var det tydligen bara en tidsfr�ga innan de nya ministrarna skulle lyfta fram sina lik ur garderoben. Kan inte undg� att tycka att det �r s� skrattretande att se alla kulturskribenter, branschfolk och i synnerhet den breda massan kv�llsblaskel�sarna (l�s Aftonbladet) som h�jde Alliansen till skyarna nu �r f�rst med att kasta den f�rsta stenen.
Jag minns redan innan valet n�r jag i en diskussion med n�gra v�nner sa just "det �r dessa som ivrigast st�djer h�gern som om 4 �r kommer vara de mest besvikna och som h�gljuddast kommer ropa efter ett maktskifte." Det har g�tt l�ngt ifr�n fyra �r. N�r fler ministrar hamnat under luppen kommer det snarare utveckla sig till en fars. Allra helst hade jag velat se n�gon g�ra en djupdykning i Nyamko Sabunis bakgrund. Hon �r f�r ett f�rslag om att man b�r tv�ngsunders�ka alla flickor som "misst�nks" vara k�nsstympade. Undrar vad hon skulle s�ga om man b�rjade med denna obligatoriska unders�kning med henne och hennes familj.

Posted by St_Andrew on Oct-11-2006 20:39:

quote:
Originally posted by RebeL9
s�h�r n�gon vecka efter valet var det tydligen bara en tidsfr�ga innan de nya ministrarna skulle lyfta fram sina lik ur garderoben. Kan inte undg� att tycka att det �r s� skrattretande att se alla kulturskribenter, branschfolk och i synnerhet den breda massan kv�llsblaskel�sarna (l�s Aftonbladet) som h�jde Alliansen till skyarna nu �r f�rst med att kasta den f�rsta stenen.
Jag minns redan innan valet n�r jag i en diskussion med n�gra v�nner sa just "det �r dessa som ivrigast st�djer h�gern som om 4 �r kommer vara de mest besvikna och som h�gljuddast kommer ropa efter ett maktskifte." Det har g�tt l�ngt ifr�n fyra �r. N�r fler ministrar hamnat under luppen kommer det snarare utveckla sig till en fars. Allra helst hade jag velat se n�gon g�ra en djupdykning i Nyamko Sabunis bakgrund. Hon �r f�r ett f�rslag om att man b�r tv�ngsunders�ka alla flickor som "misst�nks" vara k�nsstympade. Undrar vad hon skulle s�ga om man b�rjade med denna obligatoriska unders�kning med henne och hennes familj.

Att Nyamko Sabuni �r med i regeringen �r en skam kan jag h�lla med om efter hennes f�rslag, och sj�lvklart �r det ocks� skamligt att v�ra ministrar inte betalar sin TV avgift. Hursomhelst, att det finns ministrar som betalat "hussh�llsn�ra tj�nster" svart, tycker jag knappast �r n�got j�tteproblem n�r en av dom stora valfr�gorna var just att g�ra denna marknad vit, eftersom n�stan alla idag privat anlitar svart. Sen tycker jag ocks� det �r lite synd f�r demokratins sak att f�r att bli toppolitiker s� m�ste man hela sitt liv ha levt ett mycket speciellt liv, ett liv d�r man m�ste g�ra allt r�tt, n�got som inte speciellt m�nga vanliga m�nniskor g�r - det leder till att inga vanliga m�nniskor kommer in p� topp positioner innom politiken, utan bara folk som hela livet levt i en v�rld innom politiken.

Sen tycker jag inte vi ska gl�mma vad den f�rra regeringen gjorde heller, tex en finansminister som skattefuskar, utrikesminister som utvisar folk till tortyr, ssu ordf�randen som sl�ss p� krogen, milj�partister som k�r milj�farligaste bilarna, moderaterna lever iaf mer som dom l�r

Posted by fede on Oct-11-2006 20:59:

quote:
Originally posted by St_Andrew
moderaterna lever iaf mer som dom l�r

skitsnack, alla e nog lika d�liga

Posted by Jeremy H on Oct-11-2006 21:07:

quote:
Kan inte undg� att tycka att det �r s� skrattretande att se alla kulturskribenter, branschfolk och i synnerhet den breda massan kv�llsblaskel�sarna (l�s Aftonbladet) som h�jde Alliansen till skyarna nu �r f�rst med att kasta den f�rsta stenen.

Har vi l�st samma utg�vor av Aftonbladet?
Det enda som varit "alliansen-positivt" i samband med aftonbladet �r resultaten p� deras meningsl�sa polls under valet.

Posted by RebeL9 on Oct-11-2006 21:27:

quote:
Originally posted by Jeremy H
Har vi l�st samma utg�vor av Aftonbladet?
Det enda som varit "alliansen-positivt" i samband med aftonbladet �r resultaten p� deras meningsl�sa polls under valet.

Japp har du tex missat artikeln d�r Reinfeldt utm�las som en popartist d�r skrikande ton�rsflickor skriker sig hesa n�r han promenerar till Rosenbad likt en Beatleskonsert?
M�ste vara iscensatt av en tragisk Aftonbladetreporter som haft rej�l nyhetstorka.

Visst finns det smutsiga typer bland sossarna ocks� men har man 17 miljoner i inkomst s� �r man helt enkelt en j�vligt slapp m�nniska som inte betalar TV-licens. D� ska man fan fr�ga sig hur mycket man kan tillf�ra skattepolitik och liknande fr�gor.

Posted by Jeremy H on Oct-11-2006 21:31:

quote:
Japp har du tex missat artikeln d�r Reinfeldt utm�las som en popartist d�r skrikande ton�rsflickor skriker sig hesa n�r han promenerar till Rosenbad likt en Beatleskonsert?
M�ste vara iscensatt av en tragisk Aftonbladetreporter som haft rej�l nyhetstorka.

Absolut. Det d�r var mer en reporter som beskrev l�get utan Rosenbad �n en politisk artikel?
Aftonbladet �r i princip en �ppet socialdemokratisk tidning. H�rde/L�ste du en enda av Lena Mellins kr�nikor? Pinsam journalistik.

Posted by Vizay on Oct-11-2006 22:03:

quote:
Visst finns det smutsiga typer bland sossarna ocks� men har man 17 miljoner i inkomst s� �r man helt enkelt en j�vligt slapp m�nniska som inte betalar TV-licens. D� ska man fan fr�ga sig hur mycket man kan tillf�ra skattepolitik och liknande fr�gor.

Men hur ser du p� saken om man har det som princip att inte betala avgiften f�r att man �r emot den (precis som m�nga svenska medborgare utanf�r politiken g�r idag). Spelar verkligen inkomst roll d�?
Tanken �r ju i s�nt fall att statuera ett exempel �ver att avgiften i sig �r d�lig, oavsett sj�lva kostnaden.

S�ger inte om fallet �r s� med den omtalade politikern eller ej eftersom jag inte vet, men det KAN ju vara s�.
Tycker det �r otroligt tr�ngsynt att f�ruts�tta n�gons motiv utan att egentligen veta ett skvatt om vad som ligger bakom.

Posted by SMC on Oct-12-2006 01:32:

Att avst� fr�n att betala tv-avgift �r allas r�ttighet, men jag vill inte ta en politiker i f�rsvar. Hatar politiker.

Posted by RebeL9 on Oct-12-2006 04:14:

quote:
Originally posted by Vizay
Men hur ser du p� saken om man har det som princip att inte betala avgiften f�r att man �r emot den (precis som m�nga svenska medborgare utanf�r politiken g�r idag). Spelar verkligen inkomst roll d�?
Tanken �r ju i s�nt fall att statuera ett exempel �ver att avgiften i sig �r d�lig, oavsett sj�lva kostnaden.

S�ger inte om fallet �r s� med den omtalade politikern eller ej eftersom jag inte vet, men det KAN ju vara s�.
Tycker det �r otroligt tr�ngsynt att f�ruts�tta n�gons motiv utan att egentligen veta ett skvatt om vad som ligger bakom.

hade dessa politiker gett det d�r som ett sk�l f�r att inte betala TV-avgiften s� hade nog m�nga sympatiserat med dem. Eftersom det finns en hel del ute i landet som mot sin vilja betalar den.
Men ber�rda politikerna har inte gett detta som ett sk�l f�r varf�r de inte betalat. Kulturministern har gett "slarv" som ett sk�l. Visst slarv kanske fungerar i ett �r men i 16 �r?!
Ja och jag anser att politiker, som faktiskt �r de som utformar nya lagar och regler b�r vara de som statueras som exempel. Hur ska man f�rv�nta sig att medborgarna i ett land ska betala skatt n�r politikerna sj�lva inte g�r det? Det finns helt enkelt ingen urs�kt f�r det.

Posted by Kvicket on Oct-12-2006 13:51:

Tycker det �r en helt otrolig h�xjakt.
Rebel9, var exakt samma sak med sossarna i regeringen.
Tycker p� m�nga s�tt att det �r v�rre med t.ex. v�nsterpartister osv som k�per bostadsr�tter n�r det �r s� solklart mot deras principer.

Det jag kan tycka �r j�vligt pinsamt �r just det h�r med tv-licensen, k�nns mest komiskt n�r kulturministern inte betalar den

Att betala svart till barnflickor osv g�r nog 80% av alla som anv�nder en s�n tj�nst.

Posted by fede on Oct-12-2006 14:24:

quote:
Originally posted by Kvicket
Tycker p� m�nga s�tt att det �r v�rre med t.ex. v�nsterpartister osv som k�per bostadsr�tter n�r det �r s� solklart mot deras principer.

p� vilket s�tt bryter det mot regler/lagar ?

Posted by RebeL9 on Oct-12-2006 15:15:

precis det �r ju skillnad p� att bryta mot lagar och att bryta mot sina egna principer (s�vida de inte g�r emot lagen)

Posted by reveal on Oct-12-2006 16:28:

Skall ej gl�mmas: http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fa... 3bHuvudnyheter

Vad som st�r i Aftonbladet vet jag inte, jag har inte l�st skiten p� flera �r nu.

Posted by Kvicket on Oct-12-2006 16:36:

Rebel9, s� ingen som har k�rt f�r fort ska sitta i regeringen?
Kommer bli j�vla tomt, eller g�r vi skillnad p� lag och lag?

Tycker sj�lv att dubbelmoral och att g� emot sitt partis principer s� grovt �r mkt v�rre �n vissa sm� lagbrott.

Posted by Vizay on Oct-12-2006 17:29:

just nu bedriver media en sjuk h�xjakt, man g�r ut med rubriken fuskministrarna och gr�ver fram precis allt dom gjort, snart f�r vi v�l l�sa rubriker som "Reinfelt gick mot r�d gubbe" och "Lejonborg betalade 50 �re f�r lite f�r korv p� pressbyr�n".

K�nns som jag kommer b�rja bojkotta all oseri�s j�vla kv�llspress f�r gott nu, tacka vet jag SvD som alltid h�ller sig sakliga och l�ter bli att f�rs�ka skapa en j�vla hysteri kring allt och alla.

Posted by RebeL9 on Oct-12-2006 19:27:

kv�llspressen kommer alltid att bedriva h�xjakt p� politiker oavsett regering. Vem minns inte G�ran Perssons godissnatteri eller Mona Sahlins toblerone?

Fast SvD �r ju en h�gertidning s� du f�rv�ntade v�l dig itne att de skulle b�rja skriva n�got negativt om den regering de saligf�rklarat under hela kampanjperioden?

Posted by Kvicket on Oct-13-2006 01:26:

Rebel9, blir det bara repliker n�r det passar?

Posted by RebeL9 on Oct-13-2006 04:34:

quote:
Originally posted by Kvicket
Rebel9, s� ingen som har k�rt f�r fort ska sitta i regeringen?
Kommer bli j�vla tomt, eller g�r vi skillnad p� lag och lag?

Tycker sj�lv att dubbelmoral och att g� emot sitt partis principer s� grovt �r mkt v�rre �n vissa sm� lagbrott.

jag skrev ett svar p� detta inl�gg ig�r men min tr�dl�sa uppkoppling segade ner totalt och svaret verkar inte ha kommit med m�rker jag f�rst nu.

Det du beskriver som dubbelmoral och att "g� emot sitt partis principer" �r en m�rklig beskrivning av problemet. Att en kulturminister inte betalar TV-licens �r v�l ocks� att g� emot sitt partis principer eftersom TV-licensen �r n�got som �r kulturministerns omr�de. Och att betala skatter ang�r v�l handelsministerns arbetsomr�de i allra h�gsta grad och d�rf�r �r det �n mer f�rv�nande att just hon smitit undan att betala skatt och betala f�r svartarbete. Detta b�rjar p�minna mer och mer det gamla feodala styret d�r skatteindrivarna sl�pade de upp till �ronen skattetyngda medborgarna till torget f�r att kr�va dem p� skatt medan de sj�lva slapp undan att betala den.
Och nej detta handlar inte om "slarv" eller "sm�brott". Det �r principen jag talar om. En kulturminister som inte betalar TV-licens p� 16 �r samt en handelsminister, som f�r �vrigt har en f�rm�genhet p �ver 17 miljoner kr, som betalar f�r svartarbete. Det �r banne mig illa. I synnerhet n�r Sverige tack vare v�ra politiker �r ett av de skattetyngsta l�nderna i v�rlden.

Posted by Vizay on Oct-13-2006 08:19:

quote:
Fast SvD �r ju en h�gertidning s� du f�rv�ntade v�l dig itne att de skulle b�rja skriva n�got negativt om den regering de saligf�rklarat under hela kampanjperioden?

� andra sidan bedrev SvD aldrig n�gon hetsjakt p� v�nsterregeringen heller...

Posted by SMC on Oct-13-2006 12:49:

quote:
Detta b�rjar p�minna mer och mer det gamla feodala styret d�r skatteindrivarna sl�pade de upp till �ronen skattetyngda medborgarna till torget f�r att kr�va dem p� skatt medan de sj�lva slapp undan att betala den.

Tror du verkligen att politiker betalar skatt? Ingen politiker eller annan anst�lld av staten betalar skatt. Hur skulle de kunna? Pengarna de f�r i l�n �r ju skattepengar. Skatten de betalar �r bara en siffra p� ett papper, pengarna �r aldrig i r�relse. De kan inte bidra med n�got eftersom pengarna de skulle bidra med �r tagna ur p�sen de ska l�gga tillbaka dem i. Den absurda id�en att statliganst�llda betalar skatt eller att staten beskattar sig sj�lv �r n�got folk hj�rntv�ttats med i syfte att inte f� staten att framst� som den parasit den �r.

H�r finns en artikel som f�rklarar detta mer utf�rligt �n vad jag orkar g�ra atm: http://www.nattvakt.com/nnv/051002skattefrihet.htm

Pages (9): « 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 »