TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Monarki - bra eller dåligt?

Posted by reveal on Apr-21-2003 19:57:

Question Monarki - bra eller dåligt?

vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige

Posted by mindshooter on Apr-21-2003 20:09:

Re: Monarki - bra eller dåligt?

quote:
Originally posted by reveal
vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige

make that 2

Posted by Glorie on Apr-21-2003 20:18:

Cool

ja rösta ja

de flesta länder har ju inte kungahus...utan republik...Norge, Danmark, Belgien, Holland e ju ett par länder som har monarki
så de e lite exotiskt me d å trevligt tycker ja oxå...

FAST sen... så tycker ja inte att det e en ekonomisk tillgång direkt som reveal tycker... snarare en stor ek. utgift

det apanage kungafamiljen får e ju snorhögt...å själva har de mage att klaga över de svaga i samhället. FY!

fast ja vet att d skulle bli minst lika dyrt me presidenter som sagt.

Posted by reveal on Apr-21-2003 20:21:

låt mig förklara vad jag menar med ekonomisk tillgång:

anta att apanaget är 50 miljoner kr per år

kungen följer med alla företagsledare på större resor utomlands, folk i andra länder tycker att kungen är exotisk etc och gör bra reklam för sverige på dessa resor, andra länder väljer våra företagsledares produkter etc
(ovanstående har jag lärt mig av ericssons förre vd som vår famlij känner)

gissa om utlandsorderna ökar med mer än apanaget kostar? svar ja

Posted by Glorie on Apr-21-2003 20:27:

hehe..... jaa jaaaa... det stämmer det där I spose

men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som gör uttalanden så uppåt väggarna!!!!

fresten kan de låna mig me, så kan ja göra reklam för sverige.. ja e sjuuukt trevlig... å så pratar ja lätt bättre engelska än kung carl gustaf.

Posted by mindshooter on Apr-21-2003 20:32:

Glorie det är viktigt att du skiljer på själva kungen som person och huruvida vi ska ha en kung överhuvudtaget det är en stor skillnad...här diskuteras bara själva monarkin inte huruvida Carl är en skön snubbe

Posted by reveal on Apr-21-2003 20:35:

quote:
Originally posted by Glorie
men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som tar besluten

kungen har inte haft nån beslutsfattande makt överhuvudtaget sedan 1973

edit: jasså du ändrar vad du skrev glorie hur som helst är det monarkin vi talar om, och inte Carl XVI, precis som mind säger

Posted by Glorie on Apr-21-2003 20:37:

oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom

jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?

Posted by eXton on Apr-21-2003 21:03:

kungen är ju asskön, klart bäst i hela kungafamiljen (fast Madelene är iofs en mysig flicka)... hursomhelst, det finns ett klipp nånstans på nätet (har bara sett det på TV) där kungen står i Arboga vid en talarstol vid nåt torg eller nåt sånt och säger "Kära Örebroare", vilket följs av burop (han är ju inte i Örebro) från publiken.

Det är typ hur kul som helst, sen kommer jag ju ursprungligen från Örebro f.ö.

Kungen är kung!

Posted by robstar on Apr-21-2003 21:11:

Ja vill inte att Knugen <-- ska försvinna, han får gärna stanna kvar med sin familj pga att det är en tradition.
Men ja kan inte hålla med om att han gör mycket för sverige.

Om du frågar nån i tyskland vad dom vet om sverige, så säger dom att de finns älg här.
Fråga nån samma sak i Italien så kommer dom säga, blondiner.

Tror knappast nån nämner kungen.

Posted by mindshooter on Apr-21-2003 21:57:

quote:
Originally posted by Glorie
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom

jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?

förstod vad du menade..klart man kan snacka om kungen...bara man skiljer det åt....att kungen är lite pucko betyder juh liksom inte att monarki är en dålig pryl..

Posted by ScuL on Apr-21-2003 23:25:

mhm; traditionen är bra. ingenting fel med det.
men jag tycker bara att hollandska kungahus (särskilt Beatrix) har så otroligt mycket pengar som kunde änvandas bättre.

alltså om jag måste göra en val skulle jag välja att ha ingen kungahus istället än en kungahus som 'sitter på påsen med pengar'

Posted by Glorie on Apr-22-2003 18:18:

med risk för att bli bannlyst från forumet, ska ja nu åter igen säga en liten grej om kungen. (ja ja vet redan att vi inte får prata om medlemmar ur kungafamiljen...utan enbart om monarkin.. men ja e tvungen att svara på det här med ek. tillgång)

quote:
kungen följer med alla företagsledare på större resor utomlands, folk i andra länder tycker att kungen är exotisk etc och gör bra reklam för sverige på dessa resor, andra länder väljer våra företagsledares produkter etc
(ovanstående har jag lärt mig av ericssons förre vd som vår famlij känner)
gissa om utlandsorderna ökar med mer än apanaget kostar? svar ja

Vilka företagsledare menar du? såvitt ja vet har vi inga företag kvar i sverige.. ne allvarligt talat.. Ja vet att han försökt sälja in JAS-planen till flera länder (Brasilien, Ungern, Österrike, Sydafrika, Tjeckien (tror ja) och nu senast Polen....men Polen beslöt sig för att köpa in F16 iställe från USA) Alla länderna beslöt sig för att INTE köpa svenska plan...va e det som går fel egentligen? Ja tycker det skulle vara bättre för "företagsledarna" att ha med sig en kunnig försäljare... än att ta me en avdankad kung...någon expert som är professionell i sitt yrke. Att ta med en kung, känns lite gammaldags å inte alls pondusingivande. Typ..."se här..vi visar upp vår kung å tror att ni hellre köper våra plan då" Knappast...Inte i dag... men för 100 år sen kanske.

Tre av elva har svarat att de e emot en monarki å hellre ser en republik....ja tycker det skulle va intressant att läsa deras åsikter.

Posted by reveal on Apr-22-2003 18:22:

det är möjligt att ericssons förre vd bara hittar på

Posted by Glorie on Apr-23-2003 14:08:

Smile

quote:
det är möjligt att ericssons förre vd bara hittar på

ja sa aldrig att han hade fel, er kompis där..ang. kungens uppgifter...ja sa bara att ja tycker att det vore bättre om ngn annan tar över dom uppgifterna sds

nu har 4 pers sagt att d e emot monarki...

jaja..

Posted by dj_hysterix on Apr-23-2003 15:18:

kungen e fattig...han har "bara 30 miljoner" !!!!

jag röstade förresten ja, han e cool