TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Taget från TC om våra rättigheter

Posted by mindshooter on Apr-21-2003 20:10:

Read This! Taget från TC om våra rättigheter

Andreas, en medlem på Tranceclubber knåpade ihop detta....lite info som många av oss kan ha nytta av trots att det mesta kanske redan var allmänt känt....tack till andreas

quote:

Skulle vilja ge lite tips till följd av "Polisens inledningsrepliker", nått jag trodde skulle komma fram efter hand i det forumet. Lite tips som kan vara väldigt händiga i våran situation!

Polisen verkar knappast för oss som tycker om denna musiken det är ju något som vi alla är ganska överens om, men lagen däremot har inget emot det vi gör. Det är lätt att man blandar ihop dom två då polisens uppgift är att upprätthålla lagen. Men vad är lagen då, lagen är till för att skydda den enskilda individen, å vem är det om inte du och jag? Ibland är det från självaste polisen som vi behöver skydads mot och det finns massa lagar även för detta.

Låt mig ta några typiska exempel.

1. En polis kan inte komma fram till dig helt utan annledning och kräva legetimation. Du har rätt att veta varför och vad han ska göra med uppgifterna. personligen nekar jag alltid om dom inte har en riktigt bra annledning då jag inte är sugen på att bli registrerad hela tiden när det händer nått. "Det registreras inte" sägs ofta av poliserna men jag har svårt att tro det. Annars kan man ju undra varför jag och flera av mina vänner får avslag när vi söker tillstånd till allmäntillställning med motiveringen "ej lämplig"?

Däremot har DU all rätt att be polisen legitimera sig. Gör du det så blir han chockad, det kan jag lova. Påpeka att det är hans skyldighet, du har rätt att veta vem som ställer dom här kraven på dig. Efter du skrivit ner han bricknr. så ska du se att han behandlar dig bättre.

Det finns undantag för detta t.e.x. om du bevittnat något brott eller annat, då spelar andra lagar in som gör att du måste legitimera dig för att dom ska kunna söka upp dig och få en redogörelse av vad du sett. Detta brukar man kunna komma undan genom att blåneka att man sett något. Det är inte värt allt pappersjobb för att få se din legitimation.

2.
Märk att poliser oftast inleder med frågor, "Är du snäll och följer med här" eller skulle jag kunna få se din legitimation.

Vi vanliga ungdomar tar detta som en order då vi har respekt för ordningsmakten men märk att det ställs en fråga. Det beror på att du inte behöver följa med eller visa leg.

Det är här som det är intressant, om dom säger "nu följer du med här" så är det en annan sak. Fråga då, "är det en fråga eller en order" Berätta att du vet skillnaden. Kräver han att du ska följa med så är det nämnligen frihetsberövande och du HAR rätt till ekonomiskersättning. Något som polismannen inte vill ska hända. Summorna är löjliga, typ 500:- men hade jag fått det alla gånger jag släpats iväg så hade jag vart en rik man idag.

Detta vet inte ungdomar i sverige idag. Av alla hundratals som togs in enbart va `RK` under förra året så var det 2 eller 3 som yrkade på ersättningen. Skulle vi alla göra det skulle det handla om stora belopp som skulle få dom att tvingas till andra arbetsmetoder. Deras resurser är inte obegränsade.

3.
När det kommer till förhör och/eller visitation av så väl tull som polis, KRÄV att ha ett vittne med dig. Det är alltid skönt. Två poliser får inte förhöra eller visitera dig utan att du har ett vittne om du säger till.
Något som sedan är viktigt när det kommer till visitation är att en mannlig polis INTE får visitera en flicka. Detta har hänt alldeles för många ggr, speciellt på docklands där dom använde toaletterna som förhörsrum, två mannligapoliser sliter in unga tjejer för förhör och visitation. Detta får INTE hända.

På uppdrag av ett produktionsbolag samlar vi numera in alla övertramp som sker av våra kära vänner i uniform. Detta kommer förr eller senare att läggas ihop och användas på ett bra sätt.

har du bra information att dela med dig av så tveka inte på att dra iväg ett mail till mig. Inget som kommer ut förens bomben släpps och inga namn behöver komma med om så önskas.

Tack för mig och lycka till med ordningsmakten.

Posted by WhiteRussian on Apr-21-2003 20:16:

Hrm, en femhundring har jag alltså rätt till..var ska jag höra mig av då? Kanske blir preskriberat efter nåt år dock.

Äckligt pack, RK.

Posted by reveal on Apr-21-2003 20:17:

quote:
Det finns undantag för detta t.e.x. om du bevittnat något brott eller annat, då spelar andra lagar in som gör att du måste legitimera dig för att dom ska kunna söka upp dig och få en redogörelse av vad du sett. Detta brukar man kunna komma undan genom att blåneka att man sett något. Det är inte värt allt pappersjobb för att få se din legitimation.

den som inte frivilligt hjälper till att vittna för att lösa ett brott måste vara korkad

angående att manliga poliser inte får visitera tjejer så är det (vad jag har lärt mig) fel
det är skillnad på "kroppsvisitation" och "kroppsbesiktning", manliga poliser etc får inte kroppsbesiktiga tjejer

sen frågar jag mig: hur många av er har blivit förhörda av polisen? i samband med att man inte gjort nåt fel då alltså undrar bara

Posted by Vizay on Apr-21-2003 20:22:

ryss: preskriberingen på detta borde ju vara samma som för andra brott... eller e jag helt ute å cyklar?

tycker de här e grymt bra å veta iaf, bra info som fan

Posted by mindshooter on Apr-21-2003 20:23:

quote:
Originally posted by reveal
den som inte frivilligt hjälper till att vittna för att lösa ett brott måste vara korkad

då¨är jag en av dom som är korkad...om nån polis börjar fråga ut mig om andras innehav av droger på en fest så skulle jag tamejfan aldrig stå och skvallra om vilka jag sett....näe det är deras sak...

quote:

sen frågar jag mig: hur många av er har blivit förhörda av polisen? i samband med att man inte gjort nåt fel då alltså undrar bara '

Det har hänt mig, inte på rejv dock, har råkat ut för testosteronfyllda securitasvakter som anser att ungdomar är roten av ondska och att om det händer något så vet vi allt om det nu inte är vi som har begått brottet....shit varom har jiddrat med mig utan grunder...

Posted by dj_hysterix on Apr-24-2003 21:23:

det var extremt jävla bra info som jag inte alls visste om !

Posted by U121 on Apr-25-2003 08:13:

quote:
Originally posted by mindshooter

Det har hänt mig, inte på rejv dock, har råkat ut för testosteronfyllda securitasvakter som anser att ungdomar är roten av ondska och att om det händer något så vet vi allt om det nu inte är vi som har begått brottet....shit varom har jiddrat med mig utan grunder...

heh... du me?

fan jävla securitas... dom e ju inte ens poliser fan...